پارک ساعی

پارک ساعی

پارک ساعی تهران؛ یک محل تفریحی و دیدنی در شهر تهران پارک های زیادی وجود دارد که برخی از آن ها را همه ایرانی ها ادامه مطلب

پارک ساعی تهران؛ یک محل تفریحی و دیدنی

در شهر تهران پارک های زیادی وجود دارد که برخی از آن ها را همه ایرانی ها می شناسند! پارک هایی نظیر پارک ملت را همه می شناسند اما برخی پارک ها وجود دارد که نامش به گوش افراد کمتری خورده است. پارک ساعی یکی از پارک هایی است که در تهران قرار دارد و از زیباترین های این شهر محسوب می شود. این پارک زیبا که در طولانی ترین خیابان تهران قرار گرفته است، می تواند یکی از مکان های دیدنی برای تفریح یک روزه شما باشد. اگر به دنبال یک پارک زیبا هستید تا چند ساعتی را در آن وقت بگذرانید، پارک ساعی تهران می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل پارک ساعی تهران بپردازیم و ببینیم که این پارک در کجا قرار گرفته و چقدر ارزش دیدن دارد.

پارک ساعی تهران کجاست؟

یکی از بزرگ ترین و زیباترین پارک هایی که در شهر تهران قرار دارد، پارک ساعی است. این پارک زیبا و دیدنی در منطقه ۶ تهران قرار دارد و مساحت آن حدود ۱۲ هکتار است. ساختن این پارک چیزی حدود ۱۰ سال طول کشیده است و در نهایت، در سال ۱۳۵۲ در اختیار افراد قرار گرفته است. پیش از آن که در این مکان پارک ساعی ساخته شود، درخت کاری آن توسط فردی به نام مهندس ساعی انجام شده بود که پس از آن در اختیار سازمان کشاورزی قرار گرفت. در نهایت، مالکیت این منطقه به شهرداری تهران منتقل شود و پس از آن توسط استاد محجوبی طراحی این پارک صورت گرفت.

اگر به این پارک بروید، متوجه وجود یک مجسمه زیبا و دیدنی در وسط آن می شوید! این مجسمه مربوط به مهندس ساعی است که این منطقه را درخت کاری کرده بود. در واقع تندیسی از او در این پارک قرار دارد که بر روی نیمکت نشسته و در حال تماشای منظره دیدنی پارک است. جالب است بدانید که این تندیس در نزدیک درختان قرار گرفته است و بر اساس گفته ها، به این معنی است که ایشان برای همیشه از پارک مراقبت می کنند! در واقع تعبیر بسیاری از افراد از این که مجسمه در نزدیکی پارک قرار دارد، چنین چیزی است تا داستان مجسمه زیباتر شود.

اگر مسافر هستید، پیش از سفر به تهران بهتر است اقامتگاه خود را رزرو کنید! در اسنپ روم امکان رزرو اقامتگاه برای هر زمانی که نیاز دارید وجود دارد و می توانید اقامتگاه موردنظر خود را در موقعیت مکانی دلخواه رزرو کنید.

تاریخچه پارک ساعی تهران

اگر به پارک ساعی مراجعه کرده باشید، متوجه می شوید که یکی از زیباترین پارک های تهران است. جالب است بدانید که پارک ساعی را یکی از ارزان ترین پارک های تهران می شناسند و دلیل آن هم این است که برای ساخت آن بودجه هنگفتی صرف نشده است. از طرف دیگر، این پارک یکی از قدیمی ترین بوستان های تهران است و درختان آن پیش از احداث پارک کاشته شده اند. به همین دلیل است که در حال حاضر دلختان آن سر به فلک کشیده اند و جالب است بدانید که کاشت درختان به صورت مهندسی شده بوده است و همین مسئله باعث شده تا کاشت آن ها کاملاً منظم و حساب شده باشد. تا جایی که پیاده روی و قدم زدن در این پارک بسیار عالی است و می تواند خستگی شما را حسابی در بیاورد.

اگر تاریخچه ساخت این پارک برایتان جالب است، باید بگوییم که داستان آن مربوط به سال ۱۳۲۴ است. در این سال ایده ایجاد یک پارک جنگلی در این منطقه داده شد و برای آن زمینی به حدود ۳۰ هکتار در نظر گرفته شد؛ زمینی که از ونک تا عباس آباد ادامه داشت. با توجه به گسترش شهری و دلایل مختلف دیگر، این ۳۰ هکتار باقی نمانده است و در حال حاضر تنها ۱۲ هکتار از آن به عنوان پارک ساعی شناخته می شود. مهندس ساعی این پارک را به یک هدف عالی طراحی کرده است و آن هم این که، این پارک به عنوان ریه های تنفسی شهر باشد. در نهایت آن را درختکاری کرد و سپس در اختیار وزارت کشاورزی قرار داد. درختانی نظیر چنار و عرعر در این منطقه وجود دارد که اگر دقت کنید، خیلی هم نیاز به آبیاری ندارد. دلیل چنین انتخابی این است که قرار بود این منطقه یک پارک جنگلی در مساحتی بزرگ باشد که آبیاری آن بسیار مشکل بود. به همین دلیل درختانی انتخاب شد که کمتر نیاز به آن دارند؛ شیوه کاشت چنین درختانی هم به صورت پلکانی و شیب دار بود.

پس از گذشت چند سال و مرگ ناگهانی مهندس ساعی در سال ۱۳۳۶ در تهران طرح نوسازی شهر اتفاق افتاد. در همین میان بود که پارک ساعی به شهرداری واگذار شد و شهرداری هم در طی سال های طولانی به توسعه آن پرداخت. در این سال ها برکه، جوی آب، آبشار و زمین بازی در این پارک احداث شد تا بتواند به یک بوستان کامل با امکانات و خدمات رفاهی و تفریحی برای شهروندان باشد. در نهایت یک بوستان کامل در اختیار مردم قرار گرفت و در حال حاضر هم به عنوان یکی از بهترین پارک های شهر تهران شناخته می شود.

طراحی اصلی پارک ساعی که به شکل امروزی طراحی شد، مربوط به سال ۱۳۴۲ است که توسط استاد محجوبی طراحی شد. این فرد معمار و طراح ایرانی بود که شهرت بسیار زیادی در زمان خودش داشت. پس از ۱۰ سال بالاخره این پارک ساخته شد و معماری امروزی را به خود گرفت. در نهایت در سال ۱۳۵۲ این پارک کاملاً آماده بود و از همان زمان مورد استفاده مردمان زیادی قرار گرفته است.

پوشش گیاهی پارک ساعی تهران

یکی از مسائلی که باعث شده تا پارک ساعی به عنوان یکی از زیباترین پارک های تهران شناخته شود، پوشش گیاهی آن است. اگر وارد این پارک شوید، اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند سرسبز بودن و زیبایی پوشش های گیاهی آن است. جالب است بدانید که در این پارک پوشش های گیاهی بسیار زیادی وجود دارد و درختان آن هم سر به فلک کشیده اند. از مهم ترین درختان این پارک می توان به سرو شیرازی، سرو نقره ای، چنار، کاج، سرو تیریزی، برگ بو، افرا، سرو بادبزنی، سرو تبری، نارون، یاس وحشی، ماگنولیا، سدروس، ژنیگو، زالزالک، سیب و گردو اشاره کرد. وجود چنین درختانی زیبایی این پارک را بیشتر کرده است و نظر هر فردی که وارد پارک می شود را به خود جلب می کند.

جالب است بدانید که فضای پارک ساعی نسبت به بسیاری از پارک های دیگر تهران کوچک تر است اما در همین فضای محدود هم با توجه به طراحی بسیار عالی و منحصر به فرد خود توانسته درختان و پوشش های گیاهی متنوعی را در خود جای دهد. یکی از دلایلی که باعث سرسبز شدن این پارک شده، وجود برکه های آب است که در سیستم آبرسانی پوشش گیاهی این پارک تاثیر بسیار زیادی داشته است. این پارک فقط یک پارک جنگلی نیست؛ بلکه می توانید امکانات رفاهی و تفریحی زیادی را در آن مشاهده کنید. وجود آلاچیق در بخش های مختلف این پارک به شما کمک می کند تا در آن نشسته و از دیدن طبیعت بکر آن لذت ببرید.

همچنین صندلی هایی در این پارک در نظر گرفته شده است که می توانید روی آن نشسته و از آب و هوای خنک و پاکیزه این منطقه نهایت لذت را ببرید. بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر به دنبال یک بوستان سرسبز و زیبا هستید، پارک ساعی را به هیچ عنوان از دست ندهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

شما می توانید از طریق اسنپ روم در اطراف پارک ساعی اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید و از اقامت در آن نهایت لذت را ببرید. در این منطقه انواع اقامتگاه ها وجود دارد که می توانید برای اقامت خود به همراه خانواده یا دوستان خود استفاده کنید.

امکانات پارک ساعی تهران کدام هستند؟

در پارک ساعی امکانات بسیار زیادی وجود دارد که باعث شده تا به یکی از شلوغ ترین بوستان های تهران تبدیل شود! در واقع پارک ساعی تنها یک پارک جنگلی نیست که دور تا دور آن را درختان و گیاهان پوشش داده باشد. بلکه در آن امکانات تفریحی و رفاهی زیادی هم وجود دارد تا شهروندان و مسافرانی که به این پارک مراجعه می کنند، بتوانند به بهترین شکل ممکن از آن ها استفاده کنند. از مهم ترین امکانات رفاهی و تفریحی که در پارک ساعی تهران قرار دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ وحش پارک ساعی تهران

اولین چیزی که در پارک ساعی تهران می توانید پیدا کنید، باغ وحش آن است! جالب است بدانید که در پارک ساعی یک باغ وحش کوچک قرار دارد که در آن برخی از پرندگان و خزندگان وجود دارد. این جانداران می تواند نظر بسیاری از کودکان و بزرگ سالان را به خود جلب کند تا بتوانید از آن نهایت لذت را ببرید. البته گونه هایی که در این باغ وحش نگه داری می شوند بسیار محدود هستند. مثلاً در باغ وحش تنها چند پرنده زیبا نظیر طاووس، قو و طوطی های وحشی نگه داری می شود که همین موارد هم می تواند برای کودکان و حتی برخی بزرگ سالان جذاب و منحصر به فرد باشد.

جالب است بدانید که حیوانات دیگری هم در این باغ وحش نگه داری می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به لاک پشت، قوچ، غاز، مرغابی، مرغ عشق، فنج، خرگوش، خوکچه هندی، و سنجاب اشاره کرد. بنابراین اگر روزی به پارک رفتید و حوصله تان سر رفت، می توانید به سمت باغ وحش حرکت کنید. در این باغ وحش هیچ هزینه ورودی از شما دریافت نمی شود و می توانید آن ها را تماشا کنید یا حتی به آن ها غذا بدهید. البته فراموش نکنید که این پرندگان جاندارانی هستند که باید از آن ها به خوبی نگه داری شود و نباید غذاهایی که برای آن ها ضرر دارد را به آن ها بدهید.

مجسمه های پارک ساعی تهران

پارک ساعی یکی از پارک های زیبایی است که دیدنی های آن تنها به طبیعت سرسبز آن ختم نمی شود! بلکه در این پارک دیدنی های دیگری هم وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به مجسمه های مختلف اشاره کرد. در این پارک مجسمه های مختلفی وجود دارد که ممکن است برای شما و بسیاری دیگر از بازدیدکنندگان این پارک جذاب باشد. شما می توانید مجسمه حیوانات مختلفی را در این پارک مشاهده کنید؛ جالب است بدانید که در کنار مجسمه ها می توانید نام آن ها را هم مشاهده کنید. این مسئله برای کودکان شما بسیار جذاب است و می توانند با پرندگان و حیوانات مختلف از طریق مجسمه های این پارک آشنا شوند.

طراحی این مجسمه ها بسیار دقیق و حرفه ای انجام شده است! تا جایی که حتی اندازه و حجم مجسمه ها معمولاً بر اساس سایز واقعی حیوانات است. مثلاً شما می توانید مجسمه های طاووس را در این پارک بر اساس سایز واقعی آن ها مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. البته این سایزها ممکن است خیلی دقیق نباشند اما تا حدودی درست هستند. بنابراین کودکان شما می توانند به صورت بصری حیوانات مختلف را ببینند و با نام های آن ها آشنا شوند. هدف از ایجاد چنین مجسمه هایی رویکرد آموزشی برای کودکان است تا در ذهنشان ثبت شود.

زمین بازی پارک ساعی

در هر پارکی زمین بازی وجود دارد تا حوصله کودکان و فرزندان شما سر نرود! در واقع اگر حوصله فرزندان شما سر برود، از آن محیط خسته می شوند و مجبور به ترک آن جا هستید. در پارک ساعی بخشی هم برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است که به عنوان زمین بازی پارک ساعی شناخته می شود. همه ما می دانیم که کودکان و نوجوانان ما نیاز به آموزش و سرگرمی دارند و همین مسئله باعث شده تا در پارک ساعی یک زمین بازی مجهز وجود داشته باشد. این زمین بازی در شرق پارک ساعی قرار دارد و اکثر وسایل بازی که می تواند نظر کودکان را جلب کند، در آن قرار گرفته است.

مساحت زمین بازی پارک ساعی حدود ۱۵۰۰ متر مربع است و همه کودکان و نوجوانان می توانند به خوبی از آن استفاده کنند. یکی دیگر از بخش هایی که برای سرگرمی وجود دارد، شهربازی سرپوشیده آن است. این شهربازی در ضلع شمالی پارک قرار گرفته است و می تواند اوقات فراغت بسیار خوبی برای شما و فرزندانتان باشد. در کنار شهر بازی می توانید تفریحات و سرگرمی های دیگری نظیر پیست اسکیت، زمین تنیس روی میز، میزهای فوتبال دستی و شطرنج را هم تجربه کنید و از بازی با آن نهایت لذت را ببرید.

ورودی های پارک ساعی تهران کدام هستند؟

اگر قصد ورود به پارک ساعی را دارید، باید بدانید که این پارک بزرگ ۷ ورودی اصلی دارد. این ورودی ها از یک دیگر فاصله دارند؛ شما به راحتی می توانید از سرتاسر این پارک وارد آن شوید! چرا که ورودی های آن در سراسر آن قرار گرفته اند و از هر نقطه ای که بخواهید می توانید وارد آن شوید. جالب است بدانید با وجود آن که این پارک حدود ۱۲ هکتار است، ورودی های آن به راحتی پاسخگوی افراد هستند. در ضلع شمالی آن دو درب ورود قرار گرفته است و سواره های خدماتی هم از طریق آن ها وارد می شوند. در بخش شرقی پارک دو درب قرار گرفته است و در بخش غربی آن هم یک درب قرار دارد. ورودی اصلی پارک میان درب های شرقی و غربی و در بخش شمالی پارک قرار دارد.

اگر قصد ورود از خیابان ولیعصر به خالد اسلامبولی یا برعکس را داشته باشید، به راحتی می توانید از این پارک رفت و آمد کنید. چرا که درب های ورودی در این دو خیابان قرار دارند و آن ها را به یک دیگر وصل می کند. درب بخش غربی که در خیابان ولیعصر قرار دارد، ارتفاع زیادی دارد و راه آن به صورت پلکانی شروع می شود. درب بخش شرقی آن هم با معماری خاصی آجرکاری شده است و در مجاورت خیابان خالد اسلامبولی قرار دارد.

پارک ساعی آرامشی میان دو خیابان شلوغ

پارک ساعی از جمله پارک هایی است که میان دو خیابان بسیار شلوغ قرار گرفته است! به طوری که اگر از این خیابان وارد پارک شوید، فکرش را هم نمی کنید که در میان دو خیابان بسیار شلوغ چنین فضای دلنشین و آرام بخشی قرار دارد. اگر از افرادی هستید که در این منطقه سکونت دارید یا محل کار شما اینجا است، پیشنهاد می کنیم در طی روز حتی برای چند دقیقه به این پارک مراجعه کنید و از آرامش آن لذت ببرید. پناه بردن به پارک ساعی از دست سر و صدای ماشین ها و آلودگی هایی که ایجاد می کنند، یکی از کارهایی است که می تواند به آرامش ذهن و روح شما کمک زیادی کند.

با ورود به این پارک کودکانی را در حال بازی می بینید که حالتان را خوب می کند. از طرف دیگر، طبیعت بسیار سبز و عالی این پارک باعث می شود تا بتوانید هوای تازه تنفس کنید و از نشستن روی صندلی ها یا داخل آلاچیق ها نهایت لذت را ببرید. صدای پرندگان هم آرامشی برای شما ایجاد می کند که شاید در کمتر جایی بتوانید خودتان را به چنین آرامشی دعوت کنید. بنابراین محیط این پارک بسیار صمیمانه و دوست داشتنی است و بهتر است هر از گاهی خودتان را به چند دقیقه پیاده روی در این پارک مهمان کنید و از فضای بسیار جذاب و دوست داشتنی آن نهایت لذت را ببرید.

بسیاری از افراد که به تهران سفر می کنند، ترجیح می دهند در یک منطقه خوش آب و هوا و زیبا اقامتگاه رزرو کنند! اسنپ روم به شما این امکان را می دهد که اقامتگاه موردنظر خود را به صورت آنلاین در هر موقعیت مکانی که نیاز دارید رزرو کنید.

در پارک ساعی کدام کافه ها وجود دارد؟

هنگامی که وارد پارک ساعی می شوید، چند ساعتی را در آن جا هستید. پیاده روی و قدم زدن در این پارک می تواند بسیار لذت بخش باشد اما مسئله ای که وجود دارد، این است که پس از مدتی خسته، گرسنه و تشنه می شوید. در این صورت باید چه کار کرد؟ اولین راهی که وجود دارد این است که به همراه خود خوراکی برای تغذیه داشته باشید اما گاهی اوقات ممکن است فراموش کنید. اگر تغذیه به همراه خود نداشته باشید، مجبور هستید از امکانات داخل پارک استفاده کنید یا این که از سوپر مارکت ها چیزی برای خوردن تهیه کنید و مجدد به تفریح خود ادامه دهید.

در کنار فرهنگ سرا و یکی از درهای ورودی پارک یک کافه دنج و کوچک قرار دارد! این کافه در واقع پاتوقی برای شکموها و افرادی که می خواهند در میان تفریح خود چیزی بخورند، است. کافه روباز است و فضای بسیار دلنشینی برای شما فراهم می کند و می توانید در یک فضای دلنشین چیزی میل کنید. چرا که روباز بودن این کافه باعث می شود تا هوای دلنشین پارک را استشمام کنید و بر خلاف کافه های سرپوشیده، می توانید نهایت لذت را از خوردن نوشیدنی یا خوراکی خود ببرید.

اگر این کافه نظر شما را جلب نکرد یا منوی آن برای شما مناسب نبود، می توانید به سراغ جاهای دیگری بروید. در اطراف پارک رستوران، فست فود و کافه های متنوع دیگری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. کافه های این منطقه بسیار زیبا و دیدنی هستند و منوهای آن هم چیزهای خوشمزه ای در اختیار شما قرار می دهند. از انواع اسنک ها گرفته تا نوشیدنی های خنک برای فصل تابستان یا نوشیدنی های گرم برای فصل زمستان. در جلوی پارک حتی می توانید کبابی هم پیدا کنید و از خوردن کباب در چنین فضایی نهایت لذت را ببرید.

دسترسی به پارک ساعی تهران چگونه است؟

دسترسی به پارک ساعی از هر نقطه تهران کار سختی نیست و به راحتی می توانید دسترسی پیدا کنید. برای این کار شما می توانید از هر نقطه تهران خیابان ولیعصر را هدف قرار دهید! همچنین اگر از سمت شرق به سوی این پارک می آیید، می توانید خیابان وزرا را هدف قرار دهید. با خودروی شخصی می توانید از اپلیکیشن های مسیریاب استفاده کنید اما اگر می خواهید از BRT استفاده کنید باز هم کار سختی نیست.

اتوبوس های بی ار تی از راه آهن تا تجریش و پارک وی حرکت می کنند و در نزدیکی پارک ساعی ایستگاه دارند. شما می توانید در ایستگاه آبشار یا پله سوم پیاده شوید و تا درب ورودی پارک کمی پیاده روی کنید. همچنین اگر می خواهید با کمک تاکسی های خطی خودتان را به پارک ساعی برسانید، می توانید به میدان ونک بروید و از آن جا با تاکسی های خطی به پارک ساعی برسید.

پارک ساعی، پارکی پر از آرامش میان دو خیابان پر سر و صدا

یکی از پارک های بسیار زیبایی که در شهر تهران قرار گرفته است، پارک ساعی است. این پارک میان دو خیابان بسیار شلوغ و پر سر و صدا قرار گرفته است و شما می توانید از حضور در آن نهایت لذت را ببرید. در این مقاله به بررسی کامل پارک ساعی و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم. شما هم می توانید تجربه خود از این پارک را در بخش نظرات مطرح کنید تا ما و سایر کاربران از آن استفاده کنیم.

اگر مسافر هستید و شهر تهران را برای مسافرت هدف قرار داده اید، می توانید از طریق اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید. در اسنپ روم امکان اجاره انواع اقامتگاه ها در هر خیابانی که نیاز دارید وجود دارد و می توانید به صورت آنلاین آن را رزرو کنید.

سوالات متداول

پارک ساعی کجاست؟

پارک ساعی در منطقه ۶ تهران و در خیابان ولیعصر پایین‌تر از میدان ونک واقع شده است.

بهترین راه های دسترسی به پارک ساعی کدام است؟

بزرگ‌راه‌های مدرس، قاسم سلیمانی و همت به خیابان وزرا راه دارند و همچنین می توانید با brt ولیعصر نیز در ایستگاه آبشار به پارک ساعی دسترسی داشته باشید.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*