چهل ستون

چهل ستون اصفهان

هر آن چه باید در مورد چهل ستون اصفهان بدانید! اصفهان یکی از بزرگ ترین شهرهای تاریخی ایران است و بناهای تاریخی زیادی را هم ادامه مطلب

هر آن چه باید در مورد چهل ستون اصفهان بدانید!

اصفهان یکی از بزرگ ترین شهرهای تاریخی ایران است و بناهای تاریخی زیادی را هم در خود جای داده است! یکی از بزرگ ترین بناهای تاریخی که در اصفهان قرار دارد، چهلستون است. اگر به عنوان گردشگر به اصفهان سفر کنید، دیدن بناهای تاریخی در اولویت قرار داردو چهلستون هم یکی از بناهایی است که باید برای بازدید از آن حتماً برنامه ریزی کنید. دلیل آن هم این است که چهلستون در لیست آثار تاریخی مشهور اصفهان قرار دارد و همچنان با شکوه باقی مانده است. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل چهلستون و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، بپردازیم.

چهلستون کجا قرار دارد؟

چهلستون یکی از باغ های مشهور و تاریخی در اصفهان است که از دوران صفوی به جا مانده است. این باغ با وجود آن که صدها سال از آن می گذرد، همچنان بسیار باشکوه و دیدنی است. چهلستون با نام باغ موزه چهلستون هم شناخته می شود که افراد زیادی را به خود علاقه مند کرده است. این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان نمای اصفهان است که توسط شاه عباس اول ساخته شده است. این میراث از مواردی است که هنوز آسیب جدی به آن وارد نشده است و همچنان زیبایی خاص خود را دارد. حتی توانسته نظر بسیاری از توریست هایی که از خارج برای بازدید از آن به اصفهان سفر می کنند را هم جلب کند.

این باغ در وسط شهر و در میان سایر باغ های اصفهان قرار گرفته است. بنابراین دسترسی به آن بسیار ساده است و می توانید به راحتی از آن بازدید کنید. چهل ستون دارای سه در ورودی بوده که در قدیمی آن رو به شرق است. پس از ورود از در اصلی، با کمی قدم زدن به استخر بسیار بزرگی که جلوی عمارت قرار دارد خواهید رسید. البته از همان جا هم عمارت دیده می شود و برای نزدیک تر شدن، کافی است از کنار استخر عبور کنید تا به عمارت برسید. در دو سوی آن هم درختانی وجود دارند که نشان دهنده راه روی رسیدن به عمارت اصلی است. همچنین شیب کمی هم در آن وجود دارد تا آب را به سمت جوی ها هدایت کند.

اگر از شهرهای دیگر به اصفهان سفر می کنید، می توانید با رزرو اقامتگاه هایی نظیر هتل یا سوئیت از اسنپ روم سفر جذاب تری را تجربه کنید.

بررسی تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان

چهلستون نمونه ای از باغ های سلطنتی در دوران صفویه بوده است! تا سال ۱۳۲۷ اطلاعات کاملی در مورد چهلستون در دسترس نبود که دلیل آن، کمبود امکانات و اطلاعات برای اظهار نظر در مورد آن بوده است. در سال ۱۳۲۷ دو کتیبه از زیر گچ خارج شد که یکی کوتاه و دارای زمینه صورتی بود. از روی آن کتیبه مشخص شد که چهلستون مربوط به شاه عباس دوم است و سال اتمام آن مربوط به ۱۰۵۷ هجری قمری است. کتیبه دیگر بر روی زمینه آبی رنگ نوشته شده بود و کمی طولانی تر از قبلی بود. این کتیبه نشان دهنده این بود که در زمان شاه سلطان حسین تعمیراتی در کاخ چهلستون صورت گرفته است.

در سال ۱۰۰۷ هجری قمری برنامه های مختلف در دوران شاه عباس اول صورت گرفته است. از مهم ترین آن ها می توان به احداث خیابان ها، چهار باغ و همچنین باغ های اطراف آن اشاره کرد. از مهم ترین باغ های احداث شده اطراف آن می توان به باغ خرگاه، باغ بلبل، باغ هشت‌ بهشت، باغ فتح ‌آباد، باغ كاج، باغ نسترن، باغ خلعت و باغ انگورستان اشاره کرد. وجود این همه باغ باعث شد تا طرح بسیار جذابی که اکنون هم شاهد آن هستیم، در شهر اصفهان پیاده سازی شود. البته در حال حاضر غیر از باغ های هشت‌ بهشت و چهلستون چیز دیگری باقی نمانده است و تنها شاهد ماندگار شدن نام چنین باغ هایی در اصفهان هستیم.

پس از آن که اصفهان به عنوان پایتخت پادشاهی انتخاب شد، توسعه های زیادی روی آن انجام شد. از مهم ترین آن ها می توان به احداث میدان نقش جهان و استقرار کاخ های شاهی توسط شیخ بهایی اشاره کرد. در حال حاضر هم اثراتی از بزرگ بودن فضای دولت خانه وجود دارد که همه این ها بخاطر هوش و زرنگی شیخ بهایی بود. عالی قاپو شروع مجموعه کاخ های اصفهان بود که تا میدان اصلی و مرکزی چهار باغ ادامه داشت. در این محوطه بزرگ کاخ های سلطنتی دیگری نظیر تالار اشرف، جبه‌ خانه، رکيب خانه، کشیک ‌خانه، تالار طويله، کاخ هشت‌ بهشت، توحيد خانه و برخی عمارت‌های ديگر هم ساخته شدند که اثرات برخی از آن ها هنوز هم در اصفهان وجود دارد.

جالب است بدانید که هسته اولیه کاخ، عمارتی به شکل کلاه فرنگی با اتاق های کوچک بود و پس از آن، کاخ چهلستون ساخته شد. از این باغ دربار برای پذیرایی از مهمان های خود در جشن ها و مراسم ها استفاده می کردند. پس از به قدرت رسیدن شاه عباس دوم که هفتمین پادشان صفوی بود، چهلستون توسعه داده شد و به آن، تالارها و ایوان هایی اضافه شد. این تالارها هم محل پذیرایی افراد بود که در سال ۱۰۵۶ هجری قمری با حضور شاه عباس دوم و همچنین سفیران کشورهای خارجی افتتاح شد.

مهم ترین بخش های کاخ چهلستون

یکی از مسائلی که باعث شده تا کاخ چهلستون به یکی از بزرگ ترین دیدنی های ایران تبدیل شود، وجود بخش های مختلف در آن است! در واقع چهلستون از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن ها معماری و طراحی خاص خود را داشته اند. از طرف دیگر، قدمت تاریخی آن هم باعث شده تا ارزش تاریخی زیادی پیدا کند و امروز به عنوان یکی از بزرگ ترین بناهای تاریخی در ایران شناخته شوند. در دوران گذشته، پادشاهان بخش های مختلفی را برای کاخ ها در نظر می گرفتند اما اکنون شما می توانید کاخ های مختلفی را ببینید که از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند.

چهلستون هم از بخش های بسیار بزرگ و متنوعی تشکیل شده است که هر یک از آن ها ارزش زیادی برای گردشگران و افرادی که به تاریخ علاقه دارند، دارد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی قسمت های مختلف کاخ چهلستون بپردازیم و ببینیم که از چه قسمت هایی تشکیل شده است:

موزه

یکی از مهم ترین بخش هایی که در بسیاری از کاخ های قدیمی و مشهور وجود دارد، موزه است. با توجه به این که تقریباً همه کاخ های تاریخی شهرت بسیار زیادی دارند، در آن وسایل قدیمی و ارزشمند زیادی هم به چشم می خورد. در کاخ چهل ستون هم وسایل ارزشمند زیادی وجود دارد که اکنون در موزه آن نگه داری می شود. موزه چهل ستون در تاریخ ۱۳۲۷ بر می گردد که پس از چند مرحله مرمت و بازسازی، اکنون آثاری نظیر آثار خطی و نسخ تاریخی، ظروف تزئینی، قالی، قالیچه، اشیای سفالی و چینی نگه داری می شود.

همچنین موارد دیگری نظیر سنگ نگاره ها و نوشته های تاریخی هم در آن دیده می شوند. وجود چنین آثار ارزشمندی باعث شده تا اطلاعات بسیار خوبی از زمان صفوی به دست بیاید.

شاه نشین

یکی دیگر از بخش های بسیار جذاب و دیدنی که در چهلستون وجود دارد، بخش شاه نشین است. در واقع در تمام تالارهای بزرگ، قسمتی وجود دارد که تحت عنوان شاه نشین شناخته می شود. در پشت در تالا آینه، بخش شاه نشین وجود دارد که سقف آن پوشیده از آینه های ریز و کوچک است. ابعاد آن۷ متر در ۵٫۵ متر است که تصویری از دوران جوانی ناصرالدین شاه قاجار هم در بخشی از این اتاق دیده می شود. این نقطه توسط محمد حسن افشار در سال ۱۲۳۸ کشیده شده است که البته امروزه قابل دیدن نیست.

بنابراین اگر قصد بازدید از چهلستون را دارید، بازدید از شاه نشین را فراموش نکنید! شاه نشین هر کاخی تقریباً زیباترین و دیدنی ترین بخش آن است که با علایق پادشاهان هم آشنا می شوید.

تالار اشرف

تالار اشرف یا تالار اصلی بخشی از چهلستون است که در آن نقاشی های زیبای دوره صفوی وجود دارد. در این تالار موارد دیگری نظیر پنجره های منبت کاری شده و خاتم کاری شده به چشم می خورد که در ضلع غربی، جنوبی و شمالی آن دیده می شود. نقش این پنجره ها این است که نور را به درون تالار هدایت کنند و باعث نورانی تر شدن محیط داخلی آن شوند.

در این تالار ۶ نقاشی با رنگ روغن دیده می شود که بیانگر ضیافت شاه عباس و شاه طهماست از شاه هند بوده است. همچنین موارد دیگری نظیر جنگ چالدران و جنگ شاه اسماعیل در آن به چشم می خورد.

بالاخانه

بالاخانه بخش بالایی از عمارت چهلستون است و این مکان در گذشته به عنوان محلی شناخته می شده است که شاه در آن خلوت می کرده و به خواب می پرداخته است.  بام کاخ چهل ستون از کاهگل پوشیده شده است و وجود دیواره های دوجداره فضای داخلی آن را به وجود آورده است. بنابراین بازدید از بالاخانه را هنگام بازدید از چهلستون فراموش نکنید.

در چهلستون بخش های دیگری هم به چشم می خورد؛ به خصوص در فضای باز آن. اما مهم ترین بخش هایی که در چهلستون وجود دارد، همین موارد هستند و شما می توانید از این مواردی که در این بخش از مقاله بررسی کردیم، بازدید کنید.

معماری کاخ چهل ستون اصفهان چگونه است؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که باعث شده تا چهلستون به یک کاخ دیدنی تبدیل شود، طراحی و معماری آن است. این کاخ ۲۰ ستون دارد! بنابراین چرا به چهلستون معروف است؟

دلیل آن وجود حوض آب در جلوی عمارت است. این حوض باعث شده تا ۲۰ ستون انعکاسی در آب داشته باشند و جمعاً ۴۰ ستون با احتساب ستون های واقعی دیده شود.

به همین دلیل با وجود آن که ستون های واقعی ۲۰ عدد است، به آن چهل ستون گفته می شود. در جلوی عمارت ایوانی بزرگ به طول ۳۸ متر و عرض ۱۷ متر نظر شما را جلب خواهد کرد.

این ایوان در بخش شرقی کاخ است که ۱۸ ستون چوبی به ارتفاع ۱۴ متر دارد. جنس این ستون ها از چوب چنار و کاج است و بالای هر ستون با مقرنس کاری تزئین شده است.

همچنین وجود شیرهای سنگی بخش مهمی از معماری کاخ چهل ستون هستند که آب را به درون حوض مرمرین میان این چهار ستون هدایت می کند. سقف ایوان از جنس چوب است که هنرمندان آن را با گره چینی، نقاشی و آینه کاری به یک سقف بسیار دیدنی تبدیل کرده اند. دو ستون دیگر هم به ارتفاع ۱۲ متر در آن قرار دارند که مشرف به تالار آینه هستند.

بررسی نقاشی های کاخ چهل ستون

یکی از بخش های بسیار مهمی که در چهلستون به چشم می خورد، بخش تالار مرکزی است. بخش تالار مرکزی در زمان حکومت پادهشان صفوی، به مهمان های خارجی و شخصیت های مهم کشورهای دیگر اختصاص داشت. همین مسئله باعث شده بود تا پادشان به این فکر باشند که این تالار را نسبت به تالارهای دیگر خاص تر کنند. در آن زمان نقاشی ارزش و اهمیت بسیار زیادی داشت! بنابراین پادشان آن زمان، وقایع تاریخی دوره های مختلف را با کمک نقاشی در این تالار بیان می کردند. در حال حاضر هم این سالن بسیار باشکوه است و وجود لچکی های رنگارنگ و طرح های طلایی و شفاف باعث شده تا به یکی از شاهکارهای هنری عصر خودش تبدیل شود.

البته لازم است بدانید که برخی از نقاشی های این تالار مربوط به دوره قاجار است! تصاویر زیادی در نقاشی های این تالار به چشم می خورد که از شرح پذیرایی شاه عباس اول و دوم گرفته تا جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان. در جلوی ورودی تالار و مقابل آن هم دو نقاشی به چشم می خورد که نشان دهنده جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و همچنین جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار است. بنابراین هر نقشی که در این تالار دیده می شود، نشان دهنده یک حادثه، شرح حال یا جنگ است و این مسئله می تواند برای افرادی که به تاریخ و نقاشی علاقه دارند، ارزش زیادی داشته باشد.

در حال حاضر اتاق هایی وجود دارند که برای نمایشگاه های فصلی در اصفهان مورد استفاده قرار می گیرند. در این اتاق ها هم نقاشی هایی به چشم می خورد که شاه کار بسیار بزرگی هستند و ارزش زیادی دارند. بیشتر این نقاشی ها در دورن حکومت ظل ‌السلطان زیر لایه ای گچ پنهان شده بودند. در عصر کنونی، توسط متخصصان بزرگ و کارشناسان این حوزه از زیر گچ بیرون آورده شده و مرمت شدند. همچنین در دو طرف سالن مرکزی عمارت چهلستون تصاویر از سفرا و افراد اروپایی وجود دارد که در آن زمان در شهر اصفهان حضور داشتند. این نقاشی توسط دو نقاش هلندی با نام های آنژل و لوکار انجام شده است.

آدرس کاخ چهلستون و مسیر دسترسی به آن

کاخ چهلستون در اصفهان قرار دارد و برای دسترسی به آن ابتدا باید وارد شهر اصفهان شوید. بنابراین اولین قدم برای رسیدن به این کاخ، این است که بهترین راه برای رسیدن به اصفهان را انتخاب کنید و راهی سفر شوید. پس از رسیدن به اصفهان، کافی است خودتان را به دروازه دولت اصفهان برسانید؛ چرا که کاخ چهلستون به این منطقه نزدیک است. اگر با ماشین شخصی در اصفهان هستید و می خواهید به کاخ چهلستون برسید، می توانید از GPS موبایل خود هم استفاده کنید تا بهترین مسیر را به شما نشان دهد.

از طرف دیگر، ممکن است بخواهید با وسایل نقلیه عمومی به کاخ چهلستون بروید. در این صورت کافی است در ایتسگاه مترو امام حسین یا ایستگاه اتوبوس امام حسین پیاده شوید و بقیه را پیاده به سمت این عمارت زیبا حرکت کنید! البته لازم به ذکر است که چهلستون به این دو ایستگاه بسیار نزدیک است و در کمترین زمان ممکن می توانید به آن جا برسید.

در اطراف چهلستون هتل ها و سوئیت های مختلفی وجود دارند که شما می توانید از طریق سایت اسنپ روم، در کمترین زمان ممکن و به صورت آنلاین رزرو کنید.

بهترین زمان بازدید از کاخ چهلستون چه زمانی است؟

اگر قصد بازدید از کاخ چهلستون را دارید، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که بهترین زمان بازدید از کاخ چهلستون چه زمانی است. در زمان تعطیلات و سفر، مسافران زیادی برای بازدید از آن به چهلستون مراجعه می کنند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که اگر دوست دارید این فضا را در زمان های خلوت ببینید، در فصل هایی به آن سفر کنید که مسافران کمتری وجود دارد. همچنین این کاخ همه روزه پذیرای شما گردشگران عزیز است و می توانید در روزهای غیر از تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص) و امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) و حضرت علی (ع) از آن بازدید کنید. ساعت کاری آن هم از ۹ تا ۱۷ است و هزینه آن برای اتباع ایرانی بسیار کمتر از اتباع خارجی است.

چهلستون، بنایی دیدنی به قدمت تاریخ!

یکی از بناهای تاریخی و دیدنی که همه افراد از سراسر ایران نام آن را شنیده اند، چهل ستون است! کاخی که تنها ۲۰ ستون دارد اما به دلیل انعکاس ستون های آن در حوض آب به چهلستون معروف است. اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشته باشید، ابتدا بهتر است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. پس از کسب اطلاعات، می توانید به اصفهان سفر کنید و کاخ را از نزدیک مشاهده کنید. در این مقاله به بررسی هر چیزی که لازم است تا در مود کاخ چهلستون بدانید، پرداختیم.

اگر شما هم به عنوان یک گردشگر از کاخ چهلستون بازدید کرده اید، در بخش نظرات مطرح کنید تا از نظرات ارزشمند و تجربیات شما کاربران استفاده کنیم.

در نهایت، اگر مسافر شهر اصفهان هستید و می خواهید یک یا چند روزی را در این شهر بمانید، از طریق اسنپ روم می توانید اقدام به اجاره سوئیت در اصفهان یا هتل یا ویلای موردنظر خود را رزرو کنید تا سفری لذت بخش را تجربه کنید.

سوالات متداول

چهل ستون اصفهان کجاست؟

کاخ چهلستون در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان قرار دارد.

جاذبه های دیدنی چهل ستون کدام اند؟

تابلوهای نقاشی، تالار آیینه، ایوان بزرگ و تزیینات کاخ

چهل ستون اصفهان

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*