موزه هنرهای معاصر تهران

اولین بار کامران دیبا معمار و نقاش و پسرعموی فرح پهلوی ایده ساختن مکانی برای نمایش آثار هنر معاصر ایرانی و خارجی را داد. در ادامه مطلب

اولین بار کامران دیبا معمار و نقاش و پسرعموی فرح پهلوی ایده ساختن مکانی برای نمایش آثار هنر معاصر ایرانی و خارجی را داد. در واقع او هنگام گفتگو با فرح پهلوی چنین ایده ای را مطرح کرد و فرح پهلوی نیز طرح ساخت موزه ای برای هنر معاصر در تهران را با شاه و امیرعباس هویدا در میان گذاشت.

او پیشنهاد داده بود که هنگام پر بودن خزانه بهترین زمان برای خرید آثار نوین و سنتی و تاریخی کشور است که ارزش بسیار زیادی داشتند. قرار شد که بنای دو موزه یکی برای هنر نوین و دیگری با ام موزه فرش دستبافت ایرانی در بخش هایی از پارک فرح یا همان پارک لاله کنونی گذاشته شود.

فرح قراردادی با آلوار آلتو که یک نقاش سرشناس فنلاندی بود، امضا کرد تا شعبه از موزه هم در شیراز برپا شود که در نهایت به خاطر تاخیر انجام طرح و وقوع انقلاب ناتمام باقی ماند.

کامران دیبا در ابتدا مامور شد تا آثار هنری ارزشمند را از خارج کشور تهیه کند تا بتواند در آینده جایگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران پیدا کنند.

کامران دیبا با کمک همکاران خود شروع به طراحی معماری موزه بر اساس اصول نوین و نگاه به فرهنگ ایرانی کرد. جالب است بدانید که دفتر مخصوص شهبانو هزینه ساخت چنین موزه ای را در اختیار او گذاشت و این هزینه حدود ۷٫۲ میلیون دلار فقط برای ساختن عمارت آن در نظر گرفته شده بود.

البته ایده اصلی ساخت موزه را سال ها قبل بیان کرده بود اما پیش از تحویل هزینه ساخت به سوی سازمان برنامه و بودجه، ساخت و سازی انجام نشد.

در نهایت در سال ۱۳۵۶ کار ساختمان موزه به پایان رسید و در روز زادروز فرح پهلوی در حضور مهمان های ویژه ای نظیر محمدرضا شاه و فرح پهلوی و همچنین افراد دیگری نظیر نلسون آلدریچ راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، تامس مسر رئیس موزه گوگنهایم و دو ویلد رئیس موزه اشتدلیک آمستردام این موزه گشایش پیدا کرد.

این موزه در خارج از ایران با نام TMoCA شناخته می شود که برگرفته از اصطلاح Tehran Museum of Contemporary Art است. اندک زمانی پس از بازگشایی موزه و وقوع انقلاب ۱۳۵۷ راه پیمایی های مختلفی ایجاد شد که کارکنان موزه آثار موجود را به زیرزمین ببرند.

چرا که یک پناهگاه موقت محسوب می شد و در نهایت در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار، نمایشگاهی از گنجینه موزه برگزار شد و البته توانست نظر بسیاری از علاقه مند به هنر را به خود جلب کند.

کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران

علاوه بر گنجینه دائمی موزه هنرهای معاصر تهران که در آن بیش از چهار هزار اثر ارزشمند و یگانه نگه داری می شود، یک کتابخانه اختصاصی هم در این موزه وجود دارد.

این کتابخانه در پایان شیب راهی است که در نهایت به بخش های امور اداری و هنری این موزه می رسد. جالب است بدانید که در این موزه حدود ۵ هزار جلد کتاب فارسی و غیر فارسی نگهداری می شود که موضوعات گوناگونی را شامل می شود.

از مهم ترین موضوعات آن می توان به معماری، نقاشی، طراحی، ارتباط تصویری، عکاسی، سینما و… اشاره کرد. رده بندی کتاب ها به صورت رده بندی کنگره LC است که فقط اعضای آن می توانند استفاده کنند. عضویت در این کتابخانه برای دانشجویان و پژوهشگران رشته هنر است.

معماری موزه هنرهای معاصر تهران

اگر از افرادی هستید که معماری بناهای تاریخی برایتان مهم و جذاب است، در این بخش همراه ما باشید تا معماری این موزه را با هم بررسی کنیم. ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران از نمونه معماری های نوین در ایران محسوب می شود.

در این سازه علاوه بر معماری های سنتی ایران، مفاهیم فسلفی هم به همراه عناصر مدرن به کار رفته است. همین مسئله باعث شده تا این بنا بسیار دیدنی و جذاب باشد.

طراحی و معماری این سازه به دست کامران دیبای که یک معمار ماهر است، صورت گرفته است. عناصر معماری سنتی ایران نظیر هشتی، چهارسو و گذرگاه هستند که در طراحی این سازه مورد استفاده قرار گرفته اند.

ساختمان موزه هم از سنگ و بتن تشکیل شده است و روی هم رفته حدود ۸۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. مساحت سطح کلی دیوارهای موزه به حدود ۲۵۰۰ متر مربع می رسد و خود موزه هم ۵۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

جالب است بدانید که ساخت چنین ساختمانی حدود ۹ سال طول کشیده است. محوطه موزه دارای دو ورودی است که یکی از آن ها در سمت پارک لاله و ورودی اصلی دیگر از سوی خیابان کارگر در غرب سازه باز می شود.

ساختمان موزه در بخش جنوبی واقع شده است. این باغ محیطی بسیار بزرگ و گسترده دارد و به صورت چمن کاری شده در اختیار افراد علاقه مند قرار گرفته است. نمای بیرونی این ساختمان هم با الهام گرفتن از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر نشین ایران ساخته شده است.

بنابراین معمای این باغ به بهترین شکل ممکن انجام شده است و به همین دلیل است افراد زیادی از بازدید این موزه نهایت لذت را می برند. همچنین وسعت بسیار زیاد آن باعث شده تا بخش های مختلفی در این موزه وجود داشته باشد.

اگر قصد بازدید از این موزه را دارید، حتماً به معماری آن توجه کنید! چرا که قطعاً توجه شما را به خودش جلب می کند و می تواند برای شما بسیار ارزشمند و دیدنی باشد.

همچنین بخوانید: کاخ بهارستان کجاست؟ راهنمای جامع بازدید + عکس و آدرس

پلان موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر ترکیبی از ۹ گالری تو در تو است. با عبور از در اصلی موزه وارد فضای بزرگی می شوید که از وسط با یک شیب دایره ای به طبقه پایین موزه راه دارد.

این شیب مسیر بازگشت شما به همین گالری برای خروج بعد از بازدید موزه است. رستوران و درب اول حیاط میانی و یک فروشگاه کوچک نیز در این گالری وجود دارند.

بعد از تماشای آثار این بخش، به سمت گالری مستطیلی اول هدایت می شوید که در انتهای آن، گالری کوچک دیگری قرار دارد. سپس از طریق راهرویی (با شیب کم رو به پایین) از دو گالری کوچک و بزرگ دیگر عبور می کنید که رو به روی هم قرار دارند.

در انتهایی راهرو پنجره هایی وجود دارد که چشم اندازی به حیاط میانی موزه دارند و در ساعاتی از روز با نور دلنشینی فضای راهرو را به یاد ماندنی می کنند.

سپس با عبور از دو پیچ به سمت دو گالری کوچک و بزرگ دیگر هدایت می شوید و در ادامه وارد گالری دیگری می شوید که درب دوم حیاط میانی موزه در آن قرار دارد.

این گالری شامل اتاقک های کوچکی است که  فضای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه های آثار هنر ویدیو و هنر چیدمان به وجود آورده اند.

از آنجا وارد گالری پنجم می شوید که در سمت راست آن گالری ششم قرار دارد که تندیس مفهومی ماده و فكر، اثر نوريوكي هاراگوچي‌ در آن خودنمایی می کند.

با عبور از این گالری وارد راهروی دیگری می شوید و از آنجا با گذشتن از گالری هفتم و هشتم به سمت شیب دایره ای هدایت می شوید که مسیر بازگشت به گالری اصلی است.

در این گالری یک کافی شاپ و یک فروشگاه کوچک قرار دارد که آلبوم آثار هنرمندان جهان، کتابچه نمایشگاه های برگزار شده در موزه، پوستر، تابلو، پیکسل و اجناسی از این دست برای فروش عرضه می شود.

موزه همچنین مجهز به یک سالن سینما تک و یک کتابخانه تخصصی است.  سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران

علاوه بر نمایش فیلم های تاریخ سینمای جهان محل برگزاری سمینارها و نشست های هنری مهم نیز هست. در کتابخانه موزه هزاران عنوان کتاب مرجع ایرانی و خارجی در همه زمینه های هنری گردآوری شده که امکان استفاده از آن ها در  محیط کتابخانه و یا به عنوان امانت وجود دارد. این مجموعه ی کامل و بی نظیر بخش بزرگی از نیازهای فرهنگی و هنری معاصر ایران را تامین می کند.

سایت موزه هنرهای معاصر http://tmoca.com

ساعات بازدید

همه روزه به جز شنبه ها و ایام تعطیل رسمی

روزهای هفته ۹ تا ۱۷:۴۵

جمعه ها ۱۴ تا ۱۷:۴۵

همچنین بخوانید: موزه ملی جواهرات ملی ایران + آدرس و راهنمای بازدید

دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران

دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران از راه های مختلفی امکان پذیر است. شما می توانید از طریق خودروی شخصی به این موزه بروید. برای این کار کافی است از هر جای تهران که هستید، خودتان را به خیابان کارگر شمالی برسانید. پس از آن به جنب پارک لاله بروید و این موزه را پیدا کنید.

البته برای آن که نزدیک ترین و بهترین راه را پیدا کنید، می توانید از طریق اپلیکیشن های مسیریاب این محل را جستجو کنید و به راحتی به آن جا بروید. در این صورت دیگر احتمال خطا وجود ندارد و به راحتی به موزه مورد نظر خود دست پیدا می کنید.

استفاده از مترو

همچنین اگر می خواهید از طریق مترو به موزه هنرهای معاصر بروید، کافی است از هر جایی که هستید خودتان را به ایستگاه انقلاب اسلامی در خط ۴ برسانید و از قطار پیاده شوید.

پس از آن کافی است از طریق تاکسی به خیابان کارگر شمالی بروید و به پارک لاله دسترسی پیدا کنید. پس از آن ورودی هنرهای معاصر را پیدا کنید و به آن جا بروید. مسیر کوتاهی را باید پیاده روی کنید تا به آن جا برسید.

استفاده از اتوبوس

شما با کمک اتوبوس هم می توانید به موزه هنرهای معاصر بروید. برای این کار کافی است اتوبوس های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر را سوار شوید.

پس از آن به پارک لاله می رسید که در واقع اتوبوس در آن جا ایستگاه دارد. در نهایت کافی است حدود ۵ دقیقه پیاده روی کنید تا بتوانید به این موزه دسترسی داشته باشید.

دسترسی با تاکسی

اگر قصد استفاده از تاکسی برای رسیدن به آن را دارید، می توانید از تاکسی هایی که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می‌کنند استفاده کنید.

همچنین شما می توانید از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی به ورودی های مختلف اطراف پارک لاله بروید و پس از پیاده شدن از تاکسی به سمت موزه هنرهای معاصر بروید.

قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر تهران

اگر قصد بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران را دارید، باید برای ورود به آن هزینه پرداخت کنید و بلیط بگیرید. هزینه بلیط آن ۲۰ هزار تومان برای هر نفر است که در ابتدای ورود باید پرداخت شود.

فراموش نکنید که برگه بلیط را تا هنگام خروج فراموش نکنید! چرا که نگهبان موزه ممکن است بخواهد دوباره بلیط را چک کند که اگر نداشته باشید، ممکن است مجبور شوید دوباره بلیط تهیه کنید.

سوالات متداول

اگر قصد بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران را دارید، ممکن است چند سوال متداول برای شما پیش بیاید که در این بخش از مقاله به بررسی ۴ مورد از مهم ترین سوالات متداول در مورد این مکان می پردازیم:

موزه هنرهای معاصر تهران کجا قرار دارد؟

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی و جنب پارک لاله قرار گرفته است.

امکان بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد؟

بله شما می توانید با پرداخت هزینه بلیط از این موزه بازدید کنید. در گذشته چند ماهی برای بازسازی تعطیل بود اما اکنون کاملاً باز و قابل بازدید است.

طراحی موزه هنرهای معاصر تهران را چه کسی انجام داده است؟

طراحی موزه به دست کامران دیبا بوده است که پسر عموی فرح پهلوی هم او را همراهی کرده است.

جاهای دیدنی اطراف موزه هنرهای معاصر تهران کدام هستند؟

اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی اطراف موزه هنرهای معاصر تهران را دارید، پیشنهاد ما پارک لاله، تئاتر شهر، موزه فرش و موزه دکتر شریعتی است.

موزه هنرهای معاصر تهران

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*