موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران

کشور ایران از دسته کشورهایی با قدمت تاریخی بسیار بلندی است و طبیعی است که در آن آثار قدیمی بسیاری یافت شود. تاریخی پرفرازونشیب و روزگاری تلخ و شیرین که از آن‌ها تنها آثاری به‌جای مانده که می‌تواند برای ساعاتی بازدیدکنندگان را به قعر تاریخ ببرد.
ادامه مطلب

یکی از مهم ترین مسائلی که لازم است در مورد  موزه ملی جواهرات بدانید، گنجینه هایی است که در آن وجود دارد. گنجینه های بسیار ارزشمندی در این موزه وجود دارد که سرمایه بسیار ارزشمندی از تاریخ کشور هستند. چند مورد از مواردی که در آن وجود دارند را در این بخش از مقاله بررسی می کنیم:

تخت طاووس (تخت خورشید فتحعلی شاه)

یکی از تخت های بسیار زیبایی که به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است، تخت طاووس است. این تخت به این دلیل ساخته شد که پس از مرگ نادرشاه نمونه قبلی آن به صورت کامل قطعه قطعه شد و به غارت رفت.

خورشید بالای تخ نشان دهنده آفتابی است که همیشه بر سر پادشاه می تابد. این تخت از تلفیق چوب، طلا، سنگ های رنگارنگ قیمتی و قدیمی تشکیل شده است و چشم ها را به خود خیره می کند. بسیاری از افراد هنگامی که چشمشان به این تخت می افتد، خیره به زیبایی آن می شوند و دقایقی به تماشای آن می پردازند.

تاج فرح پهلو؛ تلفیق هنر و ظرافت

یکی از جواهراتی که در این موزه نگه داری می شود، تاج فرح پهلو است. این تاج مربوط به فرح پهلوی بوده است که اولین زن در تاریخ ایران تاج گذاری شده است.

این تاج در نهایت زیبایی طراحی و ساخته شده است. وظیفه ساخت آن هم بر عهده گروهی از جواهرسازان فرانسوی بوده است که به بهترین شکل ممکن ایجاد شده است.

در این تاج سنگ‌ های با ارزشی از جمله زمرد سبز، مروارید، یاقوت و… استفاده شده است که باعث زیباتر شدن آن شده است. وزن این تاج حدود ۲ کیلوگرم است و در حال حاضر در موزه جواهرات ملی نگه داری می شود.

همچنین بخوانید: موزه هنرهای معاصر تهران + آدرس و راهنمای بازدید

دریای نور؛ دریای از درخشندگی

دریای نور یکی از گنجینه های نگه داری شده در موزه ملی جواهرات است که به عنوان یکی از بزرگ ترین الماس های موجود در جهان شناخته می شود و جنس آن از نوع الماس صورتی است و ۱۸۲ قیراط وزن دارد.

لازم است بدانید که الماس صورتی از کمیاب ترین انواع الماس ها محسوب می شود و زیبایی بسیار خاصی دارد. همچنین الماس دریای نور به داستان های کهن ایرانی مرتبط می شود.

ناصرالدین شاه اعتقاد داشت که این جواهر زینت بخش تاج کوروش کبیر هم بوده است و به همین دلیل علاقه بسیار زیادی به آن داشت. بر سر این جواهر کشمکش های زیادی صورت گرفته اما در حال حاضر در موزه ملی جواهرات ایران قرار دارد.

تاج پهلوی؛ با شکوه و گران بها

یکی از جواهراتی که در این موزه وجود دارد، تاج پهلوی است. قدمت آن مربوط به دوران پهلوی بوده که به دستور رضاشاه برای تاج گذاری محمدرضا شاه ساخته و استفاده شده است.

روی آن جواهرات بسیار زیادی اعم از طلا، نقره، مروارید، الماس، یاقوت و زمرد و دیگر سنگ‌های کمیاب و بسیار گران قیمت دیده می شود. این تاج زیبایی ویژه ای دارد که در میان سایر گنجینه ها کاملاً خودنمایی می کند.

کره جواهر نشان؛ سفر به دنیای جواهرها

یکی از جواهرات بسیار زیبایی که در دنیا نظیر ندارد، کره جواهر نشان است. این جواهر در سال ۱۲۹۱ هجری قمری ساخته شده است که روی آن تعداد زیادی از سنگ های درشت گران قیمت وجود دارد.

جواهرات روی یک سطح کروی قرار گرفته اند و زیبایی آن به قدری است که اگر آن از نزدیک ببینید، دقایق محو آن خواهید بود. در آن دنیایی از ثروت، نور و زیبایی قرار گرفته است. وزن پایه آن حدود ۳۴ کیلوگرم است و جالب این که، با تعداد ۵۱ هزار و ۳۶۶ قطعه تزئین شده است و همین موضوع باعث زیبا شدن آن شده است.

تاج کیانی؛ نگین جواهرات سلطنتی ایران

یکی دیگر از گنجینه هایی که در  موزه ملی جواهرات قرار دارد، تاج کیانی است. این تاج یکی از زیباترین تاج های پادشاهی است که در این موزه نگهداری می شود. این تاج به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است.

جالب است بدانید که روی آن تعداد زیادی مروارید و یاقوت به چشم می خورد که زیبایی آن را بیشتر کرده است. تاج کیانی به سبک تاج های دورانی ساسانیان ساخته شده است و جلوی آن هم یک شاخه از جواهرات ارزشمند قرار دارد. به طوری که کاملاً درخشنده بوده و نمادی از فر و ایزد است.

همچنین بخوانید: کاخ بهارستان کجاست + آدرس و راهنمای بازدید

تخت نادری؛ تخت مجلل شاهان ایرانی

یکی از گنجینه هایی که در این موزه ملی وجود دارد، تخت نادری است. هنر و مهارتی که برای طراحی و ساخت این مورد به کار رفته است بسیار ارزشمند و خلاقانه است.

به طوری که در میان جهانیان این گنجینه شناخته شده و ارزشمند است. این تخت به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است. پشت انداز بسیار زیبایی دارد که مانند دم طاووس است.

همچنین جواهرات درشت و خوش رنگی در آن وجود دارد که زیبایی آن را خیره کننده کرده است. این تخت برای مواقع سفر فتحعلی شاه حمل می شده است و امروزه در موزه ملی جواهرات ایران قرار دارد.

در این موزه جواهرات و گنجینه های دیگری هم نگهداری می شود که البته مهم ترین آن ها، همین مواردی هستند که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم.

بلیط، ساعت بازدید و اطلاعات تماس موزه ملی جواهرات

اگر قصد بازدید از این موزه را دارید، باید در مورد ساعت بازدید آن اطلاعاتی کسب کنید و برای رسیدن به آن جا برنامه ریزی کنید. گاهی اوقات افراد زمانی به آن جا می رسند که تعطیل است و دیگر نمی توانند آن روز از موزه بازدید کنند.

دانشجویان می توانند از تخفیف های بسیار خوبی برای بازدید از موزه استفاده کنند و از دیدن آن با هزینه کمتر لذت ببرند. برای بازدید از این موزه باید روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶٫۳۰مراجعه کنید. پس از آن امکان بازدید وجود ندارد. در روزهای چهارشنبه تا جمعه هم این موزه تعطیل است.

سایر اطلاعات موزه جواهرات چهارراه استانبول عبارتند از:

  • تلفن: ۶۴۴۶۴۷۰۰۰-۰۲۱
  • ساعات و روزهای کاری: روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۳۰

همچنین هزینه بازدید از آن برای دانش آموزان و دانشجویان ۳ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۵۰ هزار تومان است.

برای بازدید گروهی هم باید از قبل هماهنگ کنید تا از خدمات رایگان راهنمای موزه بهره مند شوید. در زمان کرونا این موزه تعطیل بوده است و در حال حاضر هم برای بازدید از آن بهتر است ابتدا تماس بگیرید و مطمئن شوید که موزه باز است.

مسیر دسترسی به موزه جواهرات ملی

یکی از مسائلی که برای بازدید از این موزه باید بدانید، مسیر دسترسی به آن است. آدرس این موزه تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خزانه جواهرات ملی است که شما می توانید از طریق روش های مختلفی خودتان را به آن جا برسانید. اگر قصد استفاده از مترو برای رسیدن به این موزه را دارید، می توانید از ایستگاه های زیر استفاده کنید:

  • ایستگاه مترو سعدی در خط ۱ که نزدیک ترین ایستگاه به موزه است.
  • ایستگاه مترو امام خمینی (ره) در خط ۱ (باید بقیه راه را با تاکسی یا اتوبوس به چهارراه استانبول بروید)
  • ایستگاه مترو میدان فردوسی در خط ۴ (باید بقیه راه را از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید)

البته راه های دیگری هم برای دسترسی به موزه وجود دارد! شما می توانید از طریق ماشین شخصی یا تاکسی های اینترنتی به آن جا بروید. بنابراین دسترسی به این محل بسیار راحت است و می توانید از روش های مختلفی برای رسیدن به آن جا استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

کاربرانی که به دنبال بازدید از این موزه هستند، ممکن است سوالاتی داشته باشند که در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی برخی از این سوالات بپردازیم:

موزه جواهرات ایران کجاست؟

موزه ملی جواهرات یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری در شهر تهران است که در آن انواع گنجینه ها و جواهرات بسیار با ارزش و مهمی نگهداری می شود. این موزه تخت عنوان خزانه ملی است و ارزش تاریخی، فرهنگی و مادی بسیار زیادی دارد.

آیا محدودیت سنی جهت بازدید از موزه جواهرات وجود دارد؟

برای بازدید از این موزه باید بالای ۱۲ سال باشید! این مکان در سه ردیف پلکان و فاقد هر گونه آسانسور یا پله برقی است. افرادی که مشکل حرکتی دارند، در بازدید از موزه با مشکل و محدودیت روبرو خواهند بود.

آیا امکان عکس‌برداری و فیلمبرداری از اشیا داخل موزه فراهم است؟

ورود هرگونه دوربین یا وسیله دیگر ممنوع است! شما تنها می توانید کتابچه راهنمای موزه را به همراه خود داشته باشید. بنابراین پیش از ورود به این موزه باید وسایل شخصی اعم از کیف، تلفن همراه، ساعت هوشمند، دوربین، دسته کلید، فندک و هر چیز دیگری که فکر می کنید را تحویل بدهید. هنگامی که برگشتید، می توانید آن را از باجه امانات موزه تحویل بگیرید و خارج شوید.

چطور با اتوبوس خود را به موزه جواهرات ملی برسانیم؟

برای رفتن به این موزه با اتوبوس شما باید به میدان جمهوری بروید و سوار اتوبوس های خط جمهوری – بهارستان شوید. در ایستگاه چهارراه استانبول پیاده شوید و سپس به سمت ساختمان بانک مرکزی ایران حرکت کنید. با کمی پیاده روی به این موزه می رسید و می توانید از بازدید آن نهایت لذت را ببرید.

موزه جواهرات ملی ایران

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*