فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد

یکی از روش های متداول برای سفرهای داخلی و خارجی، پرواز هوایی است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در مدت زمان بسیار کوتاهی ادامه مطلب

یکی از روش های متداول برای سفرهای داخلی و خارجی، پرواز هوایی است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در مدت زمان بسیار کوتاهی به مقصد خود برسند و در حال حاضر هیچ روشی سریع تر از پرواز وجود ندارد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ و حتی متوسط فرودگاه وجود دارد. فرودگاه مهرآباد یکی از بزرگ ترین فرودگاه هایی است که در کشور وجود دارد و افراد زیادی از آن استفاده می کنند.

بسیاری از پروازهای داخل کشور از طریق فرودگاه مهرآباد انجام می شود. حال اگر شما هم قصد سفر به تهران یا از تهران به شهرهای دیگر را دارید، احتمالاً از این فرودگاه استفاده می کنید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این فرودگاه بپردازیم تا اطلاعات کاملی نسبت به آن در اختیار داشته باشید.

فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد یکی از بزرگ ترین فرودگاه های کشور است که در شهر تهران قرار دارد. این فرودگاه روزانه پروازهای زیادی را تجربه می کند؛ از پروازهای داخلی گرفته تا پروازهای خارجی.

اگر شما هم قصد دارید از طریق این فرودگاه به شهرهای دیگر بروید یا مقصد شما تهران است، بهتر است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. این فرودگاه در میدان آزادی و خیابان معراج قرار گرفته است.

دسترسی به این فرودگاه بسیار ساده است و از طریق روش های حمل و نقل مختلف می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در حال حاضر این فرودگاه دارای ۶ ترمینال است که پروازهای مختلفی در هر کدام از آن ها صورت می گیرد.

بنابراین این موضوع که کدام ترمینال برای شما مناسب است، بستگی به مقصد و نوع پرواز شما دارد. البته هنگام تهیه بلیط اطلاعات آن به صورت کامل در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

این فرودگاه روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است و از سال های قبل تا الان رشد و تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است.

  • تلفن تماس با مدیرکل: ۶۱۰۲۳۰۰۰
  • تماس با حراست: ۶۱۰۲۳۰۹۰
  • مرکز تلفن: ۶۱۰۲۱
  • اطلاعات پرواز مهرآباد: ۱۹۹

اگر قصد سفر دارید، با کمک پلتفرم اسنپ روم ابتدا اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید. در صفحه هر اقامتگاه اطلاعات و تصاویر واقعی وجود دارد و به شما کمک می کند تا راحت تر در مورد رزرو بهترین اقامتگاه مورد نظر خود تصمیم بگیرید. همچنین شما می توانید اقامتگاه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

بد نیست کمی هم در مورد تاریخچه فرودگاه مهرآباد بدانید! این فرودگاه در سال ۱۳۱۷ تنها یک باشگاه خلبانی بود که ۲۰ فروند هواپیما داشت! هواپیماهای آن مربوط به شرکت هواپیمایی یونکرس (Junkers) آلمان بود.

جالب است بدانید که در آن زمان، این محله به روستای حسین آباد معروف بود و جالب تر این که در تاریخ، جزء مهریه عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین‌شاه به حساب می آید. پس از مدتی به دلایل مختلف این فرودگاه از مهریه او خارج شد و به اموال دولتی اضافه شد.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

در بخش قبل به نام یونکرس آلمان اشاره کردیم که یک شرکت فعال در صنعت هواپیمایی بود. این شرکت در سال ۱۳۰۴ وارد کشور ما شد و پس از ۸ سال،  فرودگاه بزرگ مهرآباد در سال ۱۳۲۵ تاسیس شد.

این فرودگاه در زمان خودش هم در منطقه خاورمیانه بی نظیر بود. گروهی از خلبان های ایرانی برای آموزش به آمریکا رفتند تا بتوانند در این فرودگاه فعالیت کنند.

پس از گذشت سه سال نیروی هوایی ایران هواپیماهای جنگی وارد کشور کرد از مهم ترین آن ها می توان به T86 و F33 اشاره کرد. در همین سال ها ایران عضو ایکائو شد؛ جالب است بدانید که یکی از دلایلی که ایران توسط عضو آن شود، وجود فرودگاه مهرآباد در تهران بود.

بعد از انقلاب فرودگاه مهرآباد به عنوان تنها فرودگاه فعال در زمینه پروازهای بین المللی فعالیت می کرد. پس از آن، فرودگاه بین المللی امام خمینی تاسیس شد. پس از تاسیس فرودگاه جدید، مهرآباد دیگر برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار نگرفت و تنها برای سفرهای زیارتی و پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حال، هنوز هم این فرودگاه چهارمین فرودگاه بزرگ در خاورمیانه محسوب می شود و سامانه های ناوبری بسیار مجهزی نظیر VOR و ELS را دارد.

این فرودگاه شلوغ ترین فرودگاه ایران محسوب می شود و سالانه حدود ۱۳ میلیون مسافر جابجا می کند که رقم بسیار بزرگی است.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد فرودگاه مهرآباد باید بدانید، اطلاعات مربوط به ترمینال های آن است. در فرودگاه مهرآباد تهران ۶ ترمینال وجود دارد که کاربرد هر یک از آن ها متفاوت و خاص است.

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی کامل ترمینال های مختلف این فرودگاه بپردازیم تا ببینید که کدام ترمینال برای شما مناسب است. این ترمینال های عبارتند از:

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

ترمینال شماره یک

اولین ترمینال این فرودگاه ترمینال شماره یک است. جالب است بدانید که این ترمینال در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و ارزش بسیار زیادی دارد! چرا که این ترمینال اولین ترمینالی است که در این فرودگاه ساخته شده است و قدمت طولانی دارد.

البته همه چیز آن نوسازی شده است و در حال حاضر یک ترمینال کاملاً حرفه ای و مجهز است. از این ترمینال برای پروازهای داخلی و بین المللی استفاده می شود.

شرکت های هواپیمایی زاگرس، وارش و کیش‌ ایر از این ترمینال استفاده می کنند. این ترمینال امکاناتی نظیر غرفه کتاب و مطبوعات، غرفه فروش محصولات آرایشی، غرفه فروش اسباب بازی و کافی‌ شاپ دارد.

شماره اطلاعات پرواز ترمینال شماره یک مهرآباد: ۰۲۱-۶۱۰۲۳۱۸۳

ترمینال شماره دو

ترمینال شماره دو برای پروازهای خروجی و ورودی است. در این ترمینال شرکت های هواپیمایی معتبری نظیر کارون (نفت) ، ایرتور، ایران ایر، معراج، قشم ایر، زاگرس و کیش فعالیت دارند.

همچنین شرکت های هواپیمایی ایرتور، آتا، ایران‌ایر، قشم‌ایر، وارش، کارون معراج هم از این ترمینال برای ترک تهران به مقصدهای مختلف استفاده می کنند. امکاناتی نظیر  کافی‌ شاپ، بوفه تنقلات، چای و نسکافه، بوفه باقلوا، غرفه کتاب و مطبوعات و بوفه فروش ساندویچ وجود دارد که می توانید پیش از سفر از آن استفاده کنید. این ترمینال شلوغ ترین ترمینال این فرودگا محسوب می شود!

ترمینال شماره سه

یکی از کاربردهای فرودگاه مهرآباد پروازهایی است که به مقصد شهرهای زیارتی انجام می شود. ترمینال سه برای ورودی و خروجی سفرهای زیارتی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع خروج حجاج از این ترمینال انجام می شود. برای مثال سفرهای حج تمتع و همچنین پروازهای ورودی حج عمره از طریق این ترمینال انجام می شود.

ترمینال شماره چهار

ترمینال شماره چهار ترمینالی است که یک خروجی از تهران به شهرهای مقصد دارد. در واقع این ترمینال تنها برای خروج است و اجازه ورود ندارد.

شرکت هایی نظیر فلای‌ پرشیا، ماهان، آسمان، کاسپین، سپهران، تابان، پویا، ساها و اترک در این ترمینال فعالیت می کنند. غرفه آرایشی، غرفه عطر، غرفه اسباب بازی فروشی، بوفه باقلوا، بوفه آبمیوه و بستنی، کافی‌شاپ و فست‌فود و رستوران از مهم ترین امکاناتی هستند که در این ترمینال وجود دارد.

ترمینال شماره پنج

ترمینال شماره پنج مخصوص حجاج است! در واقع کسانی که می خواهند به مکه بروند، از طریق این ترمینال پرواز می کنند. بنابراین هیچ پروازی غیر از پرواز به حج از طریق این ترمینال انجام نمی شود و تنها مخصوص حجاج است.

ترمینال شماره شش

آخرین ترمینال که در فرودگاه مهرآباد وجود دارد، ترمینال شماره شش است. این ترمینال پروازهای ورودی شرکت هایی نظیر آسمان، تابان، ماهان، اترک، کاسپین، پویا، ساها و سپهران را انجام می دهد.

در این ترمینال غرفه مطبوعات، نوشیدنی‌های سرد و گرم و غرفه عطر و ادکلن وجود دارد که می توانید پیش از پرواز خرید کنید. پارکینگ دوم فرودگاه در نزدیکی این ترمینال و ترمینال چهار قرار گرفته است. ظرفیت بالایی هم دارد و با خیالی آسوده می توانید خودروی خود را در آن پارک کنید.

فرودگاه مهرآباد

امکانات فرودگاه مهرآباد کدام هستند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که امکانات فرودگاه مهرآباد کدام هستند. در واقع شما باید بدانید که در هر بخش چه امکاناتی وجود دارد تا بتوانید با خیالی آسوده از آن استفاده کنید. مهم ترین امکانات فرودگاه مهرآباد عبارتند از:

بانک ها

گاهی اوقات افراد پیش از سفر فراموش می کنند کارهای بانکی خود را انجام دهند یا فرصت کافی برای انجام این کار ندارند. در آخرین لحظه، یادشان می آید که کار بانکی دارند و اگر آن را انجام ندهند، مشکل پیش می آید.

به همین دلیل در فرودگاه مهرآباد بانک های مختلفی وجود دارند که می توانید کارهای بانکی خود را در آن ها انجام دهید. اگر شما هم وارد فرودگاه شده اید و یادتان رفته است که کار بانکی خود را انجام دهید، می توانید به سراغ بانک های این فرودگاه بروید.

عابر بانک

یکی دیگر از امکاناتی که در هر فرودگاهی وجود دارد، عابر بانک است. گاهی اوقات شما به بانک نیاز ندارید و از طریق عابر بانک هم می توانید کار خود را انجام دهید.

در چنین شرایطی به راحتی می توانید از عابر بانک هایی که در فرودگاه مهرآباد وجود دارد، استفاده کنید. کارهای ساده ای مانند پرداخت قبض و انتقال پول به راحتی با کمک عابر بانک قابل انجام است و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. عابر بانک های مربوط به بانک های مختلف هم در این فرودگاه وجود دارد تا نیاز شما را به خوبی پوشش دهد.

پارکینگ

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که با خودروی شخصی به فرودگاه بروند، خودروی خود را پارک کنند و در نهایت، به سراغ پرواز خود بروند. اگر شما هم جزء چنین افرادی هستید، باید بدانید که در فرودگاه مهرآباد پارکینگ های مختلفی وجود دارد.

بنابراین پیش از سفر می توانید خودروی خود را در این پارکینگ های امن پارک کنید و سپس به سراغ پرواز خود بروید. در این فرودگاه دو پارکینگ طبقاتی وجود دارد که اولی در مقابل ترمینال ۱ و ۲ با ظرفیت ۳ هزار ماشین است. دومین پارکینگ هم در مقابل ترمینال ۴ و ۶ با ظرفیت ۱۴۰۰ ماشین است.

ایستگاه تاکسی

یکی از نیازهای افراد مختلف در فرودگاه تاکسی است! به همین دلیل در فرودگاه مهرآباد ایستگاه تاکسی وجود دارد تا با خیالی آسوده بتوانید خودروی خود را در آن جا پارک کنید.

مهم ترین نکته این است که در جلوی تمام ترمینال ها تاکسی فرودگاهی وجود دارد و می توانید از آن استفاده کنید. البته شما می توانید از تاکسی های اینترنتی هم استفاده کنید! هر کدام که راحت هستید قابل استفاده است.

ایستگاه اتوبوس

اگر می خواهید در ترافیک باقی نمانید، می توانید از اتوبوس استفاده کنید. اتوبوس ها اکثر مسیر را از خطوط مخصوص اتوبوس استفاده می کنند و ترافیکی وجود ندارد.

ایستگاه اتوبوس هم برای بیرون از فرودگاه وجود دارد و هم این که می توانید بین ترمینال ها جابجا شوید. برای جابجایی درون ترمینال از مینی بوس استفاده می شود و برای جابجایی خارجی از اتوبوس های شرکت های اتوبوس رانی تهران.

خدمات اجاره خودرو

گاهی اوقات افراد نیاز به اجاره خودرو بدون راننده دارند. در محیط فرودگاه چنین امکانی در اختیار شما قرار داده شده است تا اگر خودرو نیاز داشتید، به راحتی بتوانید آن را اجاره کنید. انواع خودروها هم در آن ارائه می شود و به راحتی قابل اجاره و استفاده در سطح شهر تهران خواهد بود.

سایر امکانات

امکانات رفاهی و خدمات دیگری هم در این فرودگاه ارائه می شود که بسیار زیاد هستند. از مهم ترین آن ها می توان به رستوران، فست‌فود، کافی‌ شاپ، سالن عمومی، نمازخانه، کتابخانه، سالن ترانزیت، جایگاه پذیرایی از مسافران، بانک‌ ها و عابربانک‌ ها، هتل‌ها، غرفه‌ های متعدد فروشگاهی، غرفه فروش عطر و ادکلن، غرفه فروش اسباب‌ بازی اشاره کرد.

خدمات CIP در فرودگاه مهرآباد

یکی از مهم ترین خدماتی که می توانید در فرودگاه مهرآباد و بسیاری دیگر از فرودگاه ها دریافت کنید، خدمات CIP است. خدمات CIP در این فرودگاه بسیار ارزشمند و لذت بخش است.

در فرودگاه مهرآباد ظرفیت ۱۵۰ نفری برای این بخش در نظر گرفته شده است و آن هم در ترمینال شماره یک است. با رزرو این خدمات، خیالتان بابت کارهایی که باید انجام بدهید راحت است.

چرا که در آن جا تمامی اقدامات نظیر تحویل بار و دریافت کارت پرواز توسط خود کارکنان فرودگاه انجام می شود و نیازی نیست شما کاری انجام دهید. حتی شما را به وسیله خودروهای مخصوص تا پای پرواز می برند.

خدمات فرودگاه مهرآباد

از دیگر امکاناتی که هنگام دریافت خدمات CIP دریافت می کنید، می توان به سالن بیزینس لانژ، اینترنت پرسرعت، اتاق مخصوص سیگار و کافی‌شاپ اشاره کرد.

اگر پرواز شما طولانی و دو مسیره است، می توانید با پرداخت هزینه های آن در سوئیت های مخصوص استراحت کنید و خستگی پرواز را تن خود بیرون کنید.

این خدمات بسیار ارزشمند است که در ازای دریافت هزینه برای شما انجام می شود. این خدمات از طریق فرودگاه مهرآباد قابل دریافت است و می توانید پس از پرداخت هزینه چنین خدماتی دریافت کنید.

دو نکته مهم در مورد فرودگاه مهرآباد

هیچ کدام از ما دوست نداریم که هنگام سفر با مشکل خاصی روبرو شویم! در فرودگاه دو نکته مهم و اساسی وجود دارد که اگر رعایت کنید، احتمال آن که مشکلی برای شما پیش بیاید بسیار کم است. این نکات عبارتند از:

حضور در فرودگاه یک ساعت قبل از پرواز

اولین نکته این است که حتماً یک ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. چرا که ممکن است گیت سریع تر باز شود و نباید با عجله به سمت آن بروید.

مسئله قابل توجه این است که ۲۰ دقیقه پیش از پرواز، پذیرش مسافر تمام می شود و هواپیما را از دست خواهید داد. برای جلوگیری از این مشکل حتماً جوری برنامه ریزی کنید که یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید. در این صورت اگر مشکلی هم پیش بیاید، می توانید آن را رفع کنید و به پرواز خود برسید.

حداکثر وزن ۲۰ کیلوگرم

یکی دیگر از نکاتی که برای استفاده از هواپیما باید به آن دقت کنید، حداکثر وزنی است که می توانید به هواپیما وارد کنید. وزن بار شما نباید بیش از ۲۰ کیلوگرم باشد؛ چرا که در این صورت باید جریمه پرداخت کنید.

البته این موضوع برای باری است که به بخش بار هواپیما وارد می کنید. کیف دستی که می خواهید به کابین هواپیما ببرید هم نباید بیش از ۴ کیلوگرم باشد. همچنین اندازه آن هم نباید بیش از ۱۱۵ سانتی متر باشد.

البته با توجه به این که کیف های شما روی هم قرار می گیرند، مجموع ارتفاع آن ها باید کمتر از ۱۱۵ سانتی متر باشد؛ در غیر این صورت با مشکل مواجه می شوید.

دسترسی به فرودگاه مهرآباد

یکی از مهم ترین مزایای فرودگاه مهرآباد، دسترسی راحت به آن است. فرقی نمی کند که شما با وسیله شخصی بخواهید به آن جا بروید یا وسایل حمل و نقل عمومی. خوشبختانه موقعیت آن به نحوی است که شما با وسایل حمل و نقل عمومی مختلف هم می توانید به آن جا برسید.

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی تمام روش های رسیدن به فرودگاه مهرآباد بپردازیم تا هر کدام را که راحت تر هستید، برای رسیدن به این فرودگاه انتخاب کنید. این روش ها عبارتند از:

دسترسی با مترو به فرودگاه مهرآباد

مترو فرودگاه مهرآباد

اولین، راحت ترین، سریع ترین و ارزان ترین راه برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد متروی تهران است.

پس از آن که خط ۴ مترو افتتاح شد، افراد به راحتی تواستند به فرودگاه دسترسی داشته باشند. به خصوص زمانی که شما عجله دارید و نمی خواهید پشت ترافیک بمانید، مترو راهی بسیار سریع و عالی است.

برای این کار کافی است در دو ایستگاه پایانی خط ۴ که از ساعت ۵٫۳۰ تا ۲۲٫۱۰ فعال است، سوار مترو شوید. پس از آن، شما می توانید به ترمینال های ۱ و ۲ و همچنین ترمینال های ۴ و ۶ فرودگاه دسترسی داشته باشید و به آن جا بروید.

دسترسی با اتوبوس به فرودگاه مهرآباد

اگر به دنبال روشی کم هزینه برای رفتن به فرودگاه مهرآباد هستید، اتوبوس یکی از امن ترین و کم هزینه ترین آن ها است. با کمک اتوبوس های خط ویژه فرودگاه بدون آن که در ترافیک بمانید، می توانید به فرودگاه برسید.

اگر عجله داشته باشید و نمی خواهید در پشت ترافیک بمانید، به جای خودروی شخصی یا تاکسی از اتوبوس استفاده کنید.

خوشبختانه ایستگاه های اتوبوس در سراسر تهران وجود دارند و می توانید در ایستگاه سوار آن شوید. در حال حاضر اتوبوس شماره ۳۷۰ از میدان ونک مسافران را به فرودگاه مهرآباد می رساند.

دسترسی با تاکسی به فرودگاه مهرآباد

یکی دیگر از روش های دسترسی به فرودگاه استفاده از تاکسی است! مزیت تاکسی این است که فرقی نمی کند که شما در کجای شهر تهران قرار دارید.

به راحتی می توانید تاکسی بگیرید و بخواهید که شما را به فرودگاه مهرآباد ببرد. تاکسی های آنلاین راه بسیار خوبی هستند تا در جلوی منزل یا هتل خود سوار ماشین شوید و در فرودگاه هم پیاده شوید.

در این صورت دیگر دغدغه گم شدن یا دیر کردن را نخواهید داشت! چرا که راننده تاکسی مسیر را بلد است و بهترین مسیر را برای رسیدن انتخاب می کند. گاهی اوقات هم تاکسی های فرودگاه به شما کمک می کنند تا به فرودگاه بروید.

دسترسی با خودروی شخصی به فرودگاه مهرآباد

آخرین راه برای رسیدن به فرودگاه در صورتی که زمان کافی داشته باشید، استفاده از خودروی شخصی است. کافی است در خودروی خود نشسته و به سمت فرودگاه حرکت کنید.

اگر مسیر را بلد نیستید، کافی است یک اپلیکیشن مسیریاب روی موبایل خود داشته باشید و با کمک آن به سمت فرودگاه حرکت کنید. مزیت این روش این است که پس از بازگشت از سفر هم می توانید خودروی خود را که در پارکینگ پارک کرده اید، سوار شوید و به سمت منزل خود حرکت کنید.

البته پارکینگ های فرودگاه رایگان نیستند و به ازای هر روز پارک کردن باید هزینه ای پرداخت کنید. البته این پارکینگ ها امن هستند و هر چند روز که نیاز دارید می توانید با خیالی آسوده خودروی خود را در آن پارک کنید.

اگر از شهرهای دیگر به تهران می روید یا از تهران به شهرهای داخلی ایران سفر می کنید، رزرو اقامتگاه مسئله بسیار مهمی است که باید حواستان به آن باشد.

با کمک اسنپ روم به راحتی می توانید اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید. این کار به شما کمک می کند تا پس از رسیدن به مقصد دیگر استرس اقامتگاه را نداشته باشید! سریعاً به لوکیشن اقامتگاه رزرو شده مراجعه می کنید و آن را تحویل می گیرید.

آدرس فرودگاه مهرآباد کجاست؟

آدرس فرودگاه مهر اباد، تهران، میدان آزادی، خیابان معراج، فرودگاه بین المللی مهرآباد

شماره تماس فرودگاه مهرآباد چند است؟

اطلاعات پرواز ۱۹۹ – مرکز تلفن ۶۱۰۲۱ – سامانه پیامک ۳۰۰۰۱۹۹

فرودگاه مهرآباد

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*