خانه مدرس - محله عودلاجان

خانه مدرس، در دلِ تهران قدیم

شاید تا به حال نام موزه شهید مدرس به گوشتان خورده باشد و تصمیم گرفته باشید که از آن بازدید کنید. شهید حس مدرس از ادامه مطلب

شاید تا به حال نام موزه شهید مدرس به گوشتان خورده باشد و تصمیم گرفته باشید که از آن بازدید کنید. شهید حس مدرس از جمله مردهای سیاسی و نامداری است که در قریه سرابه کچو از توابع شهرستان اردستان در سال ۱۲۴۹ به دنیا آمد.

او حدود ۱۷ سال نماینده مجلس بود که از سال ۱۲۸۹ تا ۱۳۰۷ طول کشید. یکی از اشخاص انقلابی بود که هیچ وقت از راه انقلابی که طی کرده بود پشیمان نشد و در طول این مدت توانست جسارت و شجاعت خود را در میدان مبارزه با استبداد و استعمار نشان دهد. سرانجام هم در همین راه شهید شد و در واقع جان خود را در راه انقلاب فدا کرد.

در حال حاضر خانه این شخص به موزه ای تشکیل شده است که بسیاری از افراد علاقه زیادی به دیدن آن دارند. خانه موزه شهید مدرس از جاهای دیدنی تهران محسوب می شود و در حال حاضر از محله عولادجان قرار گرفته است.

این عمارت تاریخی ارزش های معماری بسیار زیادی دارد و البته از تاریخچه سیاسی و اجتماعی بسیار ارزشمندی هم برخوردار است.

در حال حاضر در این منزل نه تنها معماری های ارزشمندی به چشم می خورد، بلکه برخی از وسایل شخصی شهید مدرس هم وجود دارد که شما می توانید برای بازدید از آن یک روز را به آن جا بروید و لذت ببرید.

خانه مدرس - محله عودلاجان

در این مجموعه نه تنها فعالیت های موزه ای وجود دارد و شما می توانید با شخصیت شهید مدرس آشنا شوید، بلکه کتابخانه شخصی او هم وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید.

بنیاد مدرس شناسی از جمله بخش های دیگر این موزه است که محل نگهداری مستندات اصیل، کتاب ها، مقالات و پایان نامه ها است.

این بخش برای پژوهشگران و علاقه مندان بخش بسیار جذاب و ارزشمندی است که می توانند اطلاعات بسیار خوبی از آن به دست بیاورند.

خانه موزه مدرس فضایی الهام بخش و معنوی محسوب می شود که نسل های جدید می توانند با نسل های گذشته و بزرگان آن زمان به خوبی آشنا شوند و لذت ببرند.

معماری موزه شهید مدرس

ساختن این بنا مربوط به دوران قاجار بوده است و به همین دلیل از الگوی معماری سنتی ایران الهام گرفته شده است. این خانه دارای چندین بخش مختلف است که بخش های اصلی آن شامل سه حیاط مرکزی، اتاق‌ها، راهروها، حوض‌خانه و سه در ورودی و… هستند.

در طی سالیانی درازی که گذشته است، این خانه رها شده بود و بخش های زیادی از آن آسیب دیده بوند. بر اساس مستنداتی که وجود دارد، باقی مانده مرمت آن منطبق با طرح اولیه و هدف حفظ اصالت آن صورت گرفته است.

از جمله مسائلی که در آن حفظ شده است، حفظ الگوی معماری در تمامی بخش های بیرونی و درونی آن است. همچنین مصالحی که به کار رفته است همگی بر اساس الگوی قدیمی آن هستند.

همچنین خلاقیت هایی هم در آن به کار رفته است که با وجود حفظ ظاهر سنتی و معماری گذشته خود، سازه های مدرنی در آن به کار رفته اند. البته بدون دخالت یا آسیب به سازه اصلی تا بتواند مقاومت آن را برای عمر بیشتر افزایش دهد.

خانه مدرس - محله عودلاجان

خانه مدرس، یک خانه و یک مجموعه فرهنگی

این خانه که در زمان پهلوی به نام “خانه وزیر مختار فرانسه” شناخته شده بود، سالیان سال پس از تبعید و درگذشت شهید مدرس، رها شده و متروک بود؛ تا اینکه در سال ۱۳۹۳ توسط شخصی خریداری و تعمیر شد.

بخش‌هایی از این خانه در گذر این سال ها خراب شده و از بین رفته بودند، اما قسمت‌هایی را که می‌شد تعمیر کرد، با همان سبک قدیمی و اصلی خانه بازسازی کردند.
این خانه که تماما با معیارهای معماری سنتی ایرانی در انطباق است، دارای ۳ در ورودی و سه حیاط است. یک حیاط بزرگ مرکزی با یک تالار و دو حیاط کوچک در دو طرفش.

این خانه باشکوه در دوره قاجار ساخته شده است. بخشی از خانه دارای تالار بزرگی است که جلسات و دیدارهای شهید مدرس در آنها تشکیل می شده اند.

خانه موزه مدرس - محله عودلاجان

این خانه تنها محل سکونت شهید مدرس نبوده است، بلکه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بسیار گسترده ای هم در آن انجام شده است. از فضای بیرونی و درونی آن این موضوع مشخص است!

چرا که بخش درونی آن محل سکونت ساکنین منزل بوده و بخش بیرونی آن هم از دو بخش فضای تدریس و تفسیر و همچنین بخش دیدارهای مردمی تشکیل شده است.

چیدمان آن ها هم به گونه ای است که در اطراف ه حیاط مرکزی ایجاد شده است. دلیل آن هم این است که در عین حفظ استقلال، فضایی و محرمیت بخش های دیگر به بهترین شکل ممکن باقی بماند و ارتباط با آن ها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

به همین دلیل، بخش های داخلی و بیرونی خانه ورودی مجزا دارند اما ارتباط هر سه بخش با هم توسط حیاط مرکزی کاملاً حفظ شده است.

تزئینات این خانه آجری ساده هستند و آجرکاری هم در بالای سردرها به چشم می خورد. حوض زیبایی در هر سه حیاط وجود دارد که به مرور زمان مرمت شده اند.

ساعت بازدید و بلیط خانه موزه مدرس

بازدید از موزه مدرس برای همه افراد امکان پذیر است و محدودیتی وجود ندارد. تنها چیزی که باید دقت کنید این است که در ساعت درست به آن جا بروید. بازدید از این منزل دو دو نوبت از روز امکان پذیر است که ساعت اول از ۱۰ تا ۱۴ و ساعت دوم از ۱۶ تا ۲۰ است.

البته توجه داشته باشید که این موزه روزهای شنبه تعطیل است و نمی توانید از آن بازدید کنید. بهای بلیط این موزه به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان است.

شما می توانید برای استراحت از شربت خانه ای که در موزه شهید مدرس قرار گرفته است، برای نوشیدن یک شربت سرد یا نوشیدنی گرم استفاده کنید.

سوالات متداول

اگر قصد بازدید از خانه موزه مدرس را دارید، حتماً چند سوال مهم برای شما پیش می آید که به بررسی مختصر برخی از این سوالات می پردازیم:

  • خانه موزه شهید مدرس کجاست؟

این خانه در خیابان امیرکبیر شرقی، کوچه علیرضا جاویدی (میرزا محمود وزیر)، بن بست مدرس، پلاک ۵ قرار دارد.

  • چطور به خانه موزه شهید مدرس برویم؟

برای دسترسی به این خانه می توانید از ماشین شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. برای رفتن با مترو می توانید از خط ۲ متروی تهران استفاده کنید و در ایستگاه بهارستان پیاده شوید. از ایستگاه تا چهارراه سرچشمه را با تاکسی طی کنید و سپس با کمی پیاده روی به این خانه می رسید.

  • قدمت خانه موزه مدرس چقدر است؟

قدمت این خانه به دوره قاجار بر می گردد.

  • بازدید از خانه موزه مدرس امکان پذیر است؟

برای بازدید از این خانه می توانید همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۰ به این موزه بروید.

  • بهای بلیط خانه موزه مدرس چقدر است؟

بهای این موزه ۱۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

خانه مدرس، در دلِ تهران قدیم

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*