روستای وردیج

معرفی کامل روستای وردیج و واریش

درباره روستای وردیج و واریش چه می دانید؟ در اطراف تهران روستای زیبا و باصفای زیادی وجود دارد که برای تعطیلات آخر هفته یا سفر ادامه مطلب

درباره روستای وردیج و واریش چه می دانید؟

در اطراف تهران روستای زیبا و باصفای زیادی وجود دارد که برای تعطیلات آخر هفته یا سفر یک روزه مناسب است. از روستاهایی که در اطراف تهران وجود دارد، روستای وردیج و واریش است. این دو روستا در امتداد یک دیگر قرار گرفته اند و مورد توجه بسیاری از ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن قرار گرفته است. اگر فرصت سفر طولانی را ندارید و می خواهید به صورت یک روزه به دل طبیعت بزنید، روستاهای وردیج و واریش گزینه بسیار مناسبی هستند. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این دو روستا بپردازیم و اطلاعات کاملی درباره آن ارائه کنیم.

روستای وردیج و واریش کجاست؟

یکی از زیباترین طبیعت های اطراف تهران، روستای وردیج است. این روستا در شمال غرب تهران قرار گرفته است و با طی کردن فاصله کمی می توانید به آن جا برسید. این روستا در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در کوه های مرتفع، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. چرا که آب و هوای این روستا بسیار دلنشین است و برای فرار از آلودگی و گرمای پایتخت این روستا یک گزینه عالی محسوب می شود.

جالب است بدانید که روستای وردیج بزرگ ترین روستای شمال غرب تهران محسوب می شود و با توجه به قرار گرفتن در کوه های مرتفع، مورد توجه کوهنوردان بسیاری قرار گرفته است. همچنین این روستا در مسیر دسترسی به قله لیچه و ارتفاعات پهنه حصار است و از این نظر هم کوهنوردان علاقه زیادی به آن دارند.

یکی دیگر از مسائلی که باعث شده تا این روستا مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد، جاذبه های طبیعی آن است. در این روستا جاذبه های مختلفی وجود دارد که توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. باغ های سرسبز، رودخانه خروشان، دره های عمیق و کوه های بلند از مهم ترین جاذبه های طبیعی این روستا هستند. باغ های این روستا از آب چشمه ها و رودخانه ها تامین می شوند و به همین دلیل، منظره بسیار دلنشینی را برای مردم ایجاد کرده است. روستای واریش هم در امتداد روستای وردیج قرار گرفته است و از این رو، این دو روستا همیشه در کنار هم یاد می شوند.

اگر قصد اقامت در این روستای زیبا را دارید، می توانید از طریق اسنپ روم در این منطقه یا اطراف آن اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید و سفری لذت بخش داشته باشید. با اجاره اقامتگاه موردنظر، می توانید شب را برای استراحت در آن جا بمانید و صبح مجدد به گشت و گذار بپردازید.

تاریخچه روستای وردیج و واریش

در روستای وردیج و واریش آبشارهای طبیعی مختلفی وجود دارد و وجود سنگ ها و مجسمه های این منطقه نشان دهنده قدمت چند میلیون ساله این منطقه است. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که انسان ها از چند سال پیش در این روستا اقامت داشته اند، باید بگوییم که اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به موقعیت خوبی که این روستا دارد، از زمان های بسیار دور افراد در آن سکونت داشته اند. همچنین موقعیت این روستا به نحوی است که می تواند یک پناهگاه عالی باشد و به همین دلیل، باور بومیان این منطقه این است که از این روستا به عنوان پناهگاهی برای سکونت در زمان های قدیم استفاده شده است.

جالب است بدانید که مردم اعتقاد دارند که در گذشته، قلعه ای در این منطقه وجود داشته و مردم در آن سکونت داشته اند. البته امروز خبری از این قلعه نیست و احتمالاً دلیل آن فرسایش طبیعی بوده است. عمر سنگ های این منطقه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال تخمین زده می شود اما نمی توان پیش بینی دقیق تری از تاریخچه این منطقی داشت. جالب است بدانید که بعضی دانشمندان سعی کرده اند که این منطقه را در فهرست قدیمی ترین مناطق در آثار جهانی ثبت کنند اما تا به حال نتیجه ای در بر نداشته است.

جاذبه های روستای وردیج کدام هستند؟

در روستای وردیج و واریش جاذبه های زیادی وجود دارد و همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی به این منطقه بیایند! در واقع علاوه بر آب و هوای بسیار خوبی که این منطقه دارد، جاذبه های دیدنی زیادی هم دارد. افرادی که به این روستا می آیند، به آب و هوای خوب آن بسنده نمی کنند و به سراغ جاذبه های طبیعی آن هم می روند. جاذبه های روستای وردیج به قدری جذاب است که توانسته نظر گردشگران این منطقه را جلب کند. چند مورد از مهم ترین جاذبه های روستای وردیج عبارتند از:

دامنه ارواح سنگی

اولین جاذبه طبیعی که در این منطقه وجود دارد، ارواح سنگ است. این جاذبه طبیعی به نام آدمک جیان هم شناخته می شود که دلیل این نام گذاری، شکل خاصی از سنگ ها و صخره های این تپه است. با توجه به قدمت بسیار بالای این منطقه، در طول سالیان دراز سوراخ هایی روی آن ایجاد شده است که مانند ارواح، جمجمه و حیوات خاص است. وجود چنین شکل هایی در روی سنگ ها و صخره ها مهم ترین دلیلی است که باعث شده تا این منطقه با چنین نامی شناخته شود. دیدن این منظره و سنگ های جذاب آن، باعث ایجاد ترس و هیجان در انسان می شود و می تواند برای بسیاری از افراد یک جاذبه تکرار نشدنی باشد.

جالب است بدانید که مردم این منطقه اعتقادی برای سنگ ها دارند! این افراد معتقدند که این صخره ها در واقع حیواناتی هستند که در طی گذشت زمان به سنگ تبدیل شده اند. در واقع اعتقاد آن ها نشان دهنده این است که شکل ظاهری ارواح سنگ بخاطر تجزیه حیوانات این منطقه بوده است. اما زمین شناسان اعتقاد دارند که شکل ظاهری آن بخاطر گذشت سال های طولانی و فرسایش طبیعی آن بوده است. اعتقاد دیگر افراد این است که این سنگ ها بقایای قلعه ای هستند که در گذر سال های طولانی چنین شکلی به خود گرفته اند.

مسیر دسترسی به دامنه ارواح سنگ: ۶ کیلومتر از روستای وردیج به سمت روستای واریش حرکت کنید.

آبشار لت مال وردیج

یکی دیگر از جاذبه هایی که در روستای وردیج وجود دارد، آبشار لت مال است. آبشار لت مال وردیج در واقع از دو کلمه تشکیل شده است که کلمه لت به معنای سنگ و کلمه مال به معنای مالش است. این نام نشان دهنده عبور و جاری شدن آب از میان سنگ های این منطقه است. فاصله این آبشار تا تهران حدود ۱۰ کیلومتر است و آب در فصل های اواسط پاییز تا اواخر خرداد در آن جاری می شود. در واقع این جاری شدن آب باعث به وجود آمدن نهری خروشان می شود که در نهایت زیبایی این منطقه را دو چندان می کند.

جالب است بدانید که آبشار لت مال وردیج از ۳ آبشار بزرگ و کوچک تشکیل می شود. اولین آبشاری که آن را مشاهده می کنید، حدود ۵ متر ارتفاع دارد و اگر از آن عبور کنید به آبشار دوم می رسید. آبشار دوم آن ارتفاع بیشتری دارد و باز هم اگر از آن عبور کنید، به بلندترین آبشار آن می رسید. آبشار سوم که بلندترین آبشار آن است، حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد و منظره بسیار جذابی ایجاد کرد است. بنابراین اگر از افرادی هستید که به دیدن منظره های طبیعی نظیر آبشار و طبیعتی که در آن به وجود می آید علاقه دارید، آبشار لت مال را از دست ندهید.

دره انار

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی روستای وردیج، دره انار است. این دره ترکیبی از سرسبزی درختان و جاری شدن رودخانه است که می تواند نظر خیلی از افراد را به خود جلب کند. همچنین در دره اناق چندین حوضچه و آبشار هم وجود دارد که آن را به یک منطقه دیدنی و جذاب تبدیل کرده است. البته لازم است بدانید که این دره معمولاً کم آب است و اگر می خواهید در چنین مسیری به کوه نوردی و دره نوردی بپردازید، یک مسیر بسیار عالی خواهد بود. آبشار دره انار در بلوار اردستانی و ابتدای جاده وردیج قرار دارد و می توانید از آن برای دره نوردی استفاده کنید.

مسیر دسترسی به دره انار وردیج

برای دسترسی به این دره باید از قسمت انتهایی بزرگ راه همت در غرب تهران به سمت روستای وردیج و واریش حرکت کنید. در ابتدای مسیر این روستا، جایی بین دره های شرقی می توانید دره انار را مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به آبشار لت مال وردیج

جاده کوهستانی منتهی به روستای وردیج؛ بخش زیادی از مسیر باید به صورت پیاده طی شود.

جاذبه های روستای واریش کدام هستند؟

اگر از روستای وردیج عبور کنید، به روستای واریش خواهید رسید. در واقع واریش روستایی در امتداد روستای وردیج است و زیبایی های خاص خود را دارد. روستای واریش هم جاذبه های طبیعی مختلفی دارد که بازدید از آن می تواند نظر شما را جلب کند. چند مورد از مهم ترین جاذبه های طبیعی روستای واریش عبارتند از:

ارتفاعات پهنه حصار

اولین جاذبه طبیعی روستای واریش، ارتفاعات پهناور پهنه حصار هستند. در واقع در نزدیکی وردیج قله ای به ارتفاع ۳ هزار و ۳۷۵ متر از سطح دریا وجود دارد که مورد توجه کوهنوردان بسیار زیادی قرار گرفته است. اگر از افرادی هستید که به کوه نوردی روی کوه های بلند علاقه دارید، ارتفاعات پهنه حصار گزینه بسیار مناسبی هستند. همچنین طبیعت اطراف این منطقه بسیار دیدنی و زیبا است و می تواند نظر شما را جلب کند. تیم های مختلف کوه نوردی هم برای پیمودن این مسیر به این منطقه می آیند و شما می توانید به همراه این تیم ها این قله را فتح کنید.

یکی از جاذبه هایی که در ارتفاعات پهنه حصار وجود دارد، رود جاری آن است. در واقع در مسیر خود می توانید رودی جاری را ببینید که حاصل از آبشار سنگان است. در نهایت این رود به یک رودخانه بزرگ می رسد و شما می توانید از دیدن آن لذت ببرید. بنابراین اگر به دنبال منطقه ای زیبا هستید که در آن رودخانه و آبشار وجود داشته باشد، ارتفاعات پهنه حصار گزینه بسیار مناسبی است.

مسیر دستریس به ارتفاعات پهنه حصار: شمال روستای واریش و بخش کن در این منطقه.

چشمه واریش

واریش یکی از روستاهای خوش آب و هوایی است که تقریباً پر آب است. بنابراین بعید نیست که در این منطقه چشمه هایی وجود داشته باشد. اگر قصد بازدید از این چشمه ها را دارید، پیشنهاد ما دیدن چشمه واریز است. هنگامی که شما وارد روستای واریش می شوید، تابلوی چشمه واریش در آن به چشم می خورد که یکی از دیدنی های منطقه واریش است. این چشمه دارای آب سرد و بسیار گوارایی است که می توانید از آن برای نوشیدن استفاده کنید. همچنین از این چشمه در روزهای گرم تابستان، برای آب بازی استفاده می شود و می توانید لذت ببرید.

مسیر دسترسی به چشمه واریش: روستای واریش.

امامزاده بی بی زرین قمر

یکی دیگر از جاذبه های این روستا، امام زاده بی بی زرین است. مردم این منطقه معتقد هستند که در این منطقه یک امام زاده به نام بیبی زرین قمر وجود دارد. در واقع این امام زاده مربوط به خواهر امام رضا (ع) است و ارزش معنوی زیادی برای مردم این منطقه دارد. این امام زاده شامل دو اتاق است که اولین مقبره بی بی زرین در آن قرار دارد. همچنین اتاق دوم برای افرادی در نظر گرفته شده است که به قصد کوه نوردی به این منطقه سفر می کنند. پس اگر در این منطقه به کوه نوردی می پردازید و برای استراحت نیاز به یک اتاق دارید، می توانید به امام زاده بیبی زرین بروید.

مسیر دسترسی به امام زاده بیبی زرین قمر: شمال روستای واریش، منطقه پهنه حصار.

جاده مسیح الله دین محمد

هنگامی که از روستای واریش عبور می کنید، وارد جاده دیگری می شوید که مسیر کوه نوردان و گردشگران است. این جاده را خیابان مسیح الله دین محمد نام گذاری کرده اند و داستان نام گذاری آن مربوط به سال های حماسه است. در واقع این فرد یکی از بزرگان این منطقه بوده است و نام او روی این منطقه قرار گرفته است. این فرد از خلبان های نیروی هوایی ارتش است که در عملیات تاریخی فانتوم های ایرانی بر فراز خاک عراق حضور داشته و به شهادت رسیده است. برای رسیدن به این مسیر باید از بالای روستا به سمت شمال حرکت کنید. پس از آن، می توانید با یک شیب ملایم به ارتفاعات پهنه حصار صعود کنید.

بهترین زمان سفر به وردیج و واریش

اگر قصد سفر به این منطقه را داشته باشید، قطعاً آب و هوا برای شما اهمیت زیادی دارد! چرا که اگر در روزهای سرد به این منطقه سفر کنید، سرمای هوا شما را اذیت می کند. بهترین زمان سفر به این منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز است؛ چرا که آب و هوای این منطقه در این بازه زمانی بسیار عالی است و می توانید از آن به عنوان ییلاق های اطراف تهران برای روزهای گرم و آلوده پایتخت و سفر یک روزه استفاده کنید. بنابراین اگر به همراه دوستان یا خانواده خود می خواهید به یکی از مناطق اطراف تهران سفر یک روزه داشته باشید، در این بازه زمانی می توانید به این منطقه سفر کنید.

در فصل زمستان سفر این منطقه اصلاً مناسب نیست! چرا که در روستای وردیج در فصل زمستان بارش برف بسیار سنگین است و جاده و مسیرهای منتهی به این روستا را مسدود خواهد کرد. همچنین سرمای هوا هم شما را اذیت می کند و بهتر است در بازه زمانی که گفتیم به این منطقه سفر کنید. در فصل زمستان فقط گروه های کوه نوردی حرفه ای سفر می کنند که آن ها هم مشکلات خاص خود را دارند. بنابراین اگر می خواهید نهایت لذت را از یک سفر یک روزه به این منطقه ببرید، بهتر است در فصل های گرم سال، یعنی از اواسط بهار تا اواسط پاییز به این منطقه سفر کنید. پیشنهاد می کنیم آب و هوای تابستان این منطقه را از دست ندهید تا از خنک بودن هوای آن نهایت لذت را ببرید.

اگر قصد سفر به این منطقه را داشته باشید، اجاره اقامتگاه برای شما ضروری است! چرا که برای بازدید از دیدنی های این منطقه نیاز به استراحت دارید. اقامتگاه جای مناسبی است تا بتوانید شب را استراحت کنید و روز بعد مجدداً به گشت و گذار بپردازید. اسنپ روم در کنار شما است تا بتوانید هر نوع اقامتگاهی که نیاز دارید را به صورت آنلاین و پیش از شروع سفر رزرو کنید.

سوغاتی روستای وردیج و واریش چیست؟

اگر به روستای وردیج و واریش سفر می کنید، احتمالاً این سوال برای شما پیش بیاید که سوغات این منطقه چیست! با توجه به خوش آب و هوا بودن این روستا، محصولات دام داری و کشاورزی آن بی نظیر است. همچنین باغ ها و مراتع این منطقه بسیار سرسبز و خنک هستند و همین مسئله باعث شده تا محصولات دامی آن بسیار بی نظیر باشد. شما می توانید از این منطقه میوه های خشک شده و لواشک تهیه کنید. این محصولات معمولاً به صورت سنتی و صنعتی در این منطقه تولید می شوند و بسیار خوش طعم و عطر هستند.

از دیگر محصولاتی که می توانید از این منطقه تهیه کنید، محصولات دام داران است! در این منطقه لبنیات بسیار با کیفیت و بی نظیری وجود دارد که می توانید کره، کشک و پنیر تهیه کنید. علاوه بر این که لبنیات این منطقه بسیار مرغوب و با کیفیت هستند، قیمت آن هم بسیار مناسب است. جالب است بدانید که برخی مردم تهران برای تهیه لبنیات به این منطقه می روند تا با قیمت مناسب، لبنیات بسیار باکیفیت تهیه کنند.

مسیر دسترسی به وردیج و واریش

اگر قصد دارید از شهر تهران به روستای وردیج و واریش سفر کنید، حدود ۴۰ کیلومتر راه دارید. دو مسیر اصلی برای رسیدن به این روستا وجود دارد که عبارتند از:

  • اتوبان تهران – کرج

اولین مسیری که پیش روی شما است، اتوبان تهران – کرج است. برای سفر از طریق این مسیر ابتدا باید وارد اتوبان شوید و سپس از ورودی پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی حرکت کنید. پس از وارد شدن به این مسیر، تابلوی روستای وردیج و واریش را مشاهده خواهید کرد و می توانید به روستای موردنظر دسترسی داشته باشید.

  • اتوبان همت

دومین مسیری که می توانید برای سفر به روستا وردیج و واریش انتخاب کنید، اتوبان همت است. برای استفاده از این مسیر باید از شهرک شهید باقری عبور کنید. پس از رسیدن به بلوار پژوهش باید وارد شهرک دانشگاه شریف شوید. خیابان شهید اردستانی در این مسیر وجود دارد و پس از آن، با کمک تابلوهای راهنما می توانید به روستای موردنظر خود برسید.

سفر یک روزه به روستای به یاد ماندنی وردیج و واریش!

اگر به دنبال یک سفر فراموش نشدنی و جذاب هستید اما فرصت کافی برای سفر چند روزه را ندارید، سفر یک روزه به روستای وردیج و واریش یک گزینه مناسب است. این روستا در نزدیکی تهران واقع شده است و در مدت زمان کوتاهی می توانید به آن جا دسترسی داشته باشید. آب و هوای این منطقه بسیار عالی است و می توانید در روزهای گرم برای فرار از گرما و آلودگی به آن جا بروید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل این روستا و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم.

اگر قصد دارید از شهرهای دیگر ایران به این روستا بروید، می توانید اقامتگاه موردنظر خود را در نزدیکی این روستا یا تهران رزرو کنید. در اسنپ روم انواع اقامتگاه ها در اختیار شما قرار گرفته است و می توانید بر اساس نیاز و بودجه خود، بهترین اقامتگاه را برای اقامت در مناطق اطراف تهران رزرو کنید. رزرو از اسنپ روم آنلاین است و نیازی به مراجعه حضوری برای رزرو نیست! تنها کافی است در زمان موردنظر، به لوکیشن اقامتگاه موردنظر بروید و آن را تحویل بگیرید.

سوالات متداول

اگر قصد سفر به روستای وردیج و واریش را دارید، چند سوال متداول وجود دارد که ممکن است برای شما پیش بیاید. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از متداول ترین سوالات کاربران در مورد این منطقه خواهیم پرداخت:

روستای وردیج و واریش کجاست؟

روستای وردیج و واریش در شمال غربی تهران قرار گرفته است و در واقع، منطقه ۲۲ تهران است. برای دسترسی به این منطقه می توانید از اتوبان تهران – کرج و اتوبان همت استفاده کنید.

فاصله تهران تا وردیج چقدر است؟

فاصله تهران تا روستای وردیج حدود ۴۰ کیلومتر است و در مدت زمان کوتاهی می توانید به آن جا برسید.

دیدنی های روستای وردیج و واریش کدام هستند؟

روستای وردیج و کرج دیدنی های زیادی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به دامنه ارواح سنگی، آبشار لت مال و دره انار اشاره کرد.

معرفی کامل روستای وردیج و واریش

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*