موزه آبگینه

موزه آبگینه کجاست؟

موزه آبگینه و سفالینه تهران یکی از پر بازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. ادامه مطلب

اگر اهل تهران گردی هستید و موزه ها یکی از جاهایی هستند که از بازدید آن لذت می برید، موزه آبگینه یکی از جذاب ترین جاهایی است که می توانید آن را ببینید.

موزه آبگینه در واقع موزه ای است که در آن می توانید شیشه و سفال های تاریخی ایران را مشاهده کنید و از دیدن آن نهایت لذت را ببرید.

این موزه در خانه قوام السلطنه نخست وزیر احمد شاه قاجار و حکومت پهلوی است. در نهایت این خانه یکی از خانه های تاریخی و تماشایی در شهر تهران محسوب می شود و البته از آثار ملی ایران است.

موزه آبگینه در منطقه ۱۲ تهران قرار گرفته است. برای رسیدن به این موزه باید به خیابان جمهوری بروید. این خیابان هم در خیابان سی تیر یا قوام السلطنه سابق قرار گرفته است.

همچنین در یک باغ قاجاری واقع شده است که علاوه بر دیدن موزه، می توانید از تماشای این باغ زیبا و تاریخی هم لذت ببرید.

تاریخچه موزه آبگینه

تاریخچه این موزه به سال ۱۲۹۱ بر می گردد! در این سال احمد قوام ملقب به قوام السلطنه دستور می دهد که در میان باغی قاجاری یک عمارت زیبا و دیدنی ایجاد شود.

سال ها بعد، این عمارت به گنجینه ای از آثار شیشه و سفال تبدیل شد که در آن اشیای مربوط به تاریخ ایران نگه داری می شود.

این عمارت توسط محمد معمار باشی ایجاد شده است که به عنوان دفتر کار و البته محل زندگی قوام السلطنه بود. قوام در سه دهه و تا سال ۱۳۳۰ در این عمارت و باغ زندگی می کرد.

پس از مرگ او، پسرش خانه را به سفارت مصر فروخت و تا ۷ سال آن خانه در اختیار مصر بود. بعد از آن هم سفارت افغانستان و همچنین بانک بازرگانی بود.

در نهایت سال ۱۳۵۵ این خانه تغییر کاربری پیدا کرد و به موزه آبگینه و سفالینه های ایران تبدیل شد. طراحی موزه و ویترین های آن به دست مهندسان ایرانی و معماری داخلی آن به دست معمار اتریشی به نام هانس هولاین بود.

هانس در طراحی این موزه از آثار برجسته تاریخی ایران نظیر کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفت.

امروزه هم این موزه یکی از جالب ترین و دیدنی ترین موزه های تهران محسوب می شود و بازدیدکنندگان زیادی به آن جا می روند.

دسترسی به موزه آبگینه چگونه است؟

اگر قصد بازدید از موزه آبگینه را دارید، باید بدانید که از طریق های مختلفی می توانید به آن جا بروید. اگر قصد رفتن به موزه با ماشین شخصی را دارید، می توانید خودتان را به خیابان سی تیر و سپس خیابان جمهوری برسانید.

در آن جا می توانید به این موزه دسترسی داشته باشید و از آن دیدن کنید. همچنین برای رفت به این موزه می توانید از طریق مترو هم اقدام کنید. برای این کار کافی است از ایستگاه های نزدیک خود به یکی از ایستگاه های امام خمینی (ره)، سعدی و میدان حسن‌آباد بروید.

در واقع نزدیک ترین ایستگاه هایی که در آن جا وجود دارد، همین ایستگاه ها هستند. پس از رسیدن به این ایستگاه ها، تنها با ۱۵ دقیقه پیاده روی می توانید به موزه برسید که البته می توانید بقیه مسیر را با تاکسی یا اتوبوس بروید.

  • آدرس موزه آبگینه: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می توان به موزه ملی ایران، موزه ملک، کلیسای پطرس مقدس اشاره کرد که در خیابان سی تیر قرار گرفته است.

ساعت بازدید از موزه آبگینه

اگر قصد بازدید از موزه آبگینه را دارید، باید زمان بازدید از آن را بدانید تا با تعطیلی موزه روبرو نشوید. موزه آبگینه همیشه باز است و تنها در روزهای سوگواری تعطیل است.

بنابراین همه روزه می توانید از آن بازدید کنید. ساعت بازدید از آن هم در بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ و در پاییز و زمستان از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ است.

بنابراین اگر می خواهید از آن بازدید کنید، باید جوری برنامه ریزی کنید که در این ساعت به این موزه بروید و از دیدن زیبایی های آن لذت ببرید. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید با شماره زیر تماس بگیرید:

تلفن موزه آبگینه: ۴-۶۶۷۰۸۱۵۳-۰۲۱

تالارهای موزه آبگینه کدام هستند؟

یکی از مسائلی که در مورد موزه آبگینه باید بدانید، اطلاع از تالارهای آن است. در موزه آبگینه تالارهای مختلفی وجود دارد که از هر کدام از آن ها جذابیت خاصی دارند. در این بخش از مقاله به بررسی مختصر تالارهای موزه آبگینه می پردازیم:

  • بخش ورودی

یکی از بخش های موزه آبگینه بخش ورودی آن است. در بخش ورودی شما می توانید ابزار، ادوات، انواع مواد و رنگ هایی که در ساخت شیشه کاربرد دارند را مشاهده کنید. برای افرادی که علاقه مند به صنعت شیشه و سفال هستند، این بخش جذابیت بسیار زیادی دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

در این بخش نمونه های بسیار خوبی از اشیاء شیشه ای وجود دارند که می تواند نظر هر فردی را به خودش جلب کند. با توجه به این که این بخش در همان ابتدا قرار دارد، آن را مشاهده خواهید کرد و قطعاً نظرتان به آن جلب می شود.

  • تالار سمعی و بصری

یکی دیگر از مهم ترین تالارهایی که در موزه آبگینه وجود دارد، تالار سمعی و بصری است. این تالار در واقع نمایی از یک گور پیش از تاریخ است که برای بسیاری از ما جذابیت دارد. در واقع این موضوع که تا به حال همچین چیزی ندیده ایم، باعث می شود تا این تالار دیدنی و مهم باشد.

درون این گور یک اسکلت از انسان های پیش از تاریخ هم وجود دارد. با توجه به این که در زمان گذشته افراد به همراه وسایل و زیور آلات قیمتی دفن می شدند، به عنوان نماد نمونه هایی از وسایل و زیور آلات در آن دیده می شود که می تواند جذاب باشد.

  • تالار مینا

یکی دیگر از بخش هایی که در موزه آبگینه وجود دارد، تالار مینا است. در این بخش از موزه شما می توانید قدیمی ترین اشیایی که در آن وجود دارد را مشاهده کنید. این آثار که عموماً شیشه ای هستند، مربوط به اوایل هزاره دوم پیش از میلاد است. از مهم ترین چیزهایی که در آن وجود دارد می توان به میله های شیشه ای اشاره کرد که از چغازنبیل به دست آمده است. در این تالار می توانید اوج زیبایی را ببینید و از دیدن آن نهایت لذت را ببرید.

  • تالار بلور

اگر به اشیای شیشه ای علاقه دارید و می خواهید اشیای شیشه ای قدیمی و تاریخی را مشاهده کنید، تالار بلور گزینه مناسبی است. در این تالار شما می توانید ویترین هایی را مشاهده کنید که از معماری دوره هخامنشیان به دست آمده است. همچنین نقش رستم در شیراز هم در این تالار به چشم می خورد که زیبایی خیره کننده ای دارد.

  • تالار صدف

یکی دیگر از بخش هایی که در موزه آبگینه وجود دارد، تالار صدف است. در تالار صدف اشیای سفالین و شیشه ای مربوط به دوران اسلامی وجود دارد. این اشیاء در دکوراسیون صدفی شکل به نمایش گذاشته شده اند و می تواند نظر هر بازدیدکننده ای را به خود جلب کند.

  • تالار زرین فام

تالار زرین فام یکی دیگر از تالارهای موزه آبگینه است که شامل سفال های بسیار زیبا است.

  • تالار لاجورد

یکی از مهم ترین تالارهایی که در موزه آبگینه وجود دارد، تالار لاجورد است. این تالار شما دو بخش است که به نام های لاجورد یک و دو شناخته می شود.

در این تالار شما می توانید ویترین هایی از فرم خیمه های مغولی و برج های مقبره که از آن دوران الهام گرفته شده است را مشاهده کنید.

این ویترین خودنمایی می کند و توانسته نظر بسیاری از بازدیدکنندگان این موزه را به خود جلب کند. از مهم ترین اشیایی که در این تالار وجود دارد، می توان به آثار سفالین و شیشه ای اشاره کرد که مربوط به دوران تیموری و ایلخانی است.

البته اشیای مربوط به دوران صفوی و قاجاری هم در آن به چشم می خورد و شما می توانید بخشی از تاریخ ایران را در آن مشاهده کنید.

بخش های دیگر موزه آبگینه کدام هستند؟

در موزه آبگینه بخش های دیگری هم وجود دارد که در این بخش به بررسی مختصر آن ها می پردازیم:

  • حوض‌خانه: حوض خانه در واقع بخشی از موزه آبگینه است که در آن کاشی کاری های منحصر به فردی وجود دارد. این آثار مربوط به اواخر دوره قاجار است که سقفی با گچ بری های برجسته است. در طبقه زیر همکف هم عمارتی واقع شده است که آن گالری موزه قرار دارد.
  • کتابخانه‌: کتابخانه موزه یکی دیگر از بخش های این موزه است که در طبقه فوقانی آن قرار دارد. در این بخش چهار هزار جلد کتاب فارسی و انگلیسی وجود دارد که موضوعات آن مربوط به باستان‌ شناسی، تاریخ، هنر، معماری، صنایع‌ دستی و… هستند.
  • ساختمان آموزش: ساختمان دیگری که در این موزه قرار دارد، ساختمان آموزش است که در ضلع شمالی حیاط موزه واقع است. از طبقه همکف آن برای برگزاری کلاس های آموزشی استفاده می شود.

سوالات متداول در مورد موزه آبگینه

اکنون که اطلاعات خوبی راجع به موزه آبگینه کسب کرده اید، زمان آن می رسد که  به سوالات متداول شما کاربران پاسخ دهیم:

موزه آبگینه در کدام خانه تاریخی تهران است؟

موزه آبگینه اولین موزه شیشه و سفال ایران است که در خانه احمد قوام قرار دارد. این فرد وزیر احمدشاه قاجار و پهلوی بوده است.

آدرس موزه آبگینه کجاست؟

این موزه در خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹ قرار دارد.

زمان بازدید از موزه آبگینه چه زمانی است؟

ساعت بازدید از موزه آبگینه همه روزه به جز ایام سوگواری است. در بهار و تابستان بین ساعت ۹ تا ۱۹ و در پاییز و زمستان بین ساعت ۸ تا ۱۷ می توانید از این موزه بازدید کنید.

طراحی موزه آبگینه را چه کسی انجام داده است؟

طراح موزه آبگینه هانس هولاین معمار مشهور اتریشی بوده است.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*