معرفی پارک کوهسنگی مشهد + عکس و جاذبه های اطراف آن

مشهد مقدس به واسطه ی  وجود بارگاه نورانی و مطهر آقا امام رضا (ع)، سالهاست که به یکی از قطب های فرهنگی، تاریخی و زیارتی ادامه مطلب

مشهد مقدس به واسطه ی  وجود بارگاه نورانی و مطهر آقا امام رضا (ع)، سالهاست که به یکی از قطب های فرهنگی، تاریخی و زیارتی کشورمان تبدیل شده است. و روزانه مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان برای عرض ارادت به آستان امام رضا (ع) مشرف می شوند. این شهر همانند سایر شهر های ایران علاوه بر جاذبه ی ارزشمند و پربرکت حرم امام رضا، از جاذبه های بسیار زیاد دیگری نیز برخوردار است. و بسیاری از افراد در کنار زیارت امام رضا، از سایر جاذبه های فرهنگی، تاریخی و تفریحی این شهر دیدن می کنند. مجموعه کوهسنگی مشهد یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین جاذبه های گردشگری این شهر می باشد.

پارک کوهسنگی مشهد به عنوان دومین بوستان و تفرجگاه بزرگ مشهد بعد از پارک ملت شناخته می شود. همچنین این پارک پس از حرم مطهر امام رضا (ع) و آرامگاه شاعر پر آوازه، حکیم ابوالقاسم فردوسی، سومین جاذبه ی پربازدید و محبوب مشهد می باشد.

بازدید از پارک کوهسنگی مشهد با آب و هوای مطبوع و طبیعت جذاب و با تلفیق سنگ و آب و نور، برای هر فردی جذاب و لذت بخش است. همچنین این پارک به عنوان مجموعه ای کامل، از مراکز تفریحی رفاهی مناسبی برای بازدید گردشگران و داشتن سفری لذت بخش و بیاد ماندنی برخوردار است. کوهسنگی مشهد از مجموعه های توریستی محبوب مشهد می باشد، که همه روزه پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است.

پارک کوهسنگی

پیشینه تاریخی تفرجگاه کوهسنگی مشهد

همانطور که گفتیم پارک کوهسنگی مشهد از پارک های قدیمی مشهد به شمار می آید. این پارک از جاذبه های تاریخی شهر مشهد می باشد و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد.

شاه عباس صفوی در سن ۱۶ سالگی و در سال ۹۹۵ هجری قمری، در این منطقه ی خوش آب و هوا، توسط مرشد قلی استاجلو تاج گذاری شد و به حکومت رسید.

کوهسنگی مشهد به عنوان یک منطقه ی ییلاقی بکر و خوش آب و هوا تا ۱۳۱۰ به شکل اولیه خود و دست نخورده باقی ماند. و با چشم انداز های زیبا و مناظر بکر و بی نظیر و باغ های سرسبز و آب و هوای معتدل، از دیرباز به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می گرفت. رفته رفته با گذشت زمان و با فراهم شدن امکانات تفریحی و زیبای فراوانی مانند استخر و قنات، بر اهمیت این پارک افزوده شد. و کوهسنگی مشهد بیش از پیش به عنوان یک جاذبه ی گردشگری محبوب، مورد توجه قرار گرفت.

آلمانی ها در سال ۱۳۱۸ در این پارک یک ساختمان دو طبقه با معماری بی نظیر و منحصر به فرد احداث کردند. سپس با جدول کشی خیابان ها، نرده کشی و کاشت و گل و گیاه این تفرجگاه را توسعه داده و بر زیبایی آن افزودند.

در آن زمان جذابیت کوهسنگی مشهد مورد استقبال مقامات میلانی قرار گرفت. و شهردار میلان تعدادی مجسمه که دو عدد از آنها شیر سنگی و دو عدد مجسمه ی انسان بودند را به شهردار مشهد هدیه و پیشکش کرد.

این مجسمه ها شاهکار و هنر دست هنرمندان ایتالیایی بودند. که مجسمه های شیر در ورودی پارک و مجسمه های انسان، روبروی رستوران و در کنار استخر بزرگ نصب شدند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دو مجسمه ی انسان از این مکان برداشته شدند. و به جای آنها مجسمه های دیگری جایگزین شد.

علت اصلی نامگذاری مجموعه گردشگری کوهسنگی مشهد به این نام

 پارک کوهسنگی مشهد در میان دو کوه شبیه کله قند قرار دارد. و دلیل اصلی نامگذاری این پارک به این نام، قرار گیری آن در بین این دو کوه می باشد.

قرارگیری این تفرجگاه در بین این دو کوه سنگی بر جذابیت و زیبایی آن افزوده است. این کوه ها و رشته کوه بینالود توسط بزرگراه آسیایی از همدیگر جدا شده اند و پارک کوهسنگی در بافت شهری مشهد قرار گرفته است.

البته در گذشته این پارک در بیرون شهر قرار داشت. ولی با گذشت زمان و افزایش جمعیت و گسترش بافت شهری، امروزه در داخل شهر قرار گرفته است. در سال ۱۳۴۰ کوهسنگی مشهد توسط خیابان عریضی به بافت اصلی شهر اتصال داشت. و این خیابان تا سالها جزو برترین خیابان های ایران شناخته می شد.

 از طریق مسیر پلکانی کوه شرقی، میتوان به قله ی این کوه ها دسترسی پیدا کرد و به آن ها صعود کرد. با پیمودن مسیر ۱۳۰۰ متری میتوان به قله رسید و چشم انداز بی نظیر شهر مشهد و حرم نورانی امام رضا (ع) را از این بلندا تماشا کرد. پیشنهاد میکنیم برای لمس جذابیت فوق العاده ی این پارک، حتما به بالای کوه بروید و زیبایی و شکوه مشهد را با تمام وجود نظاره کنید.

معرفی امکانات رفاهی و تفریحی کوهسنگی

مجموعه کوهسنگی مشهد از امکانات رفاهی و تفریحی فراوان و متعددی برای بهره مندی گردشگران برخوردار است. امکانات مهم تفریحی و جذاب این پارک عبارتند از : رستوران های متعدد با غذاهای لذیذ و متنوع، کافه هایی با محیط آرام و دلنشین، سالن آمفی تئاتر، موزه، زمین های ورزشی، شهربازی مناسب برای فصل تابستان و شهربازی سرپوشیده و باغ های متعدد و زیبایی مانند باغ موزه طبیعی، باغ فرهنگی، باغ آرامگاه و باغ پذیرایی.

امکانات رفاهی فراوان و فوق العاده ی مجموعه کوهسنگی مشهد به شما این امکان را می دهند تا پس از گشت و گذار و تفریح و سپری کردن ساعات فوق العاده خاطره انگیز در کنار خانواده و عزیزان، با صرف غذا و یا نوشیدنی در رستوران ها و کافه های این بوستان، لذت بخش ترین خاطرات را از این پارک در در خاطر خود ثبت کنید.

امکانات تفریحی و رفاهی کوهسنگی مشهد تنها شامل مواردی که در بالا ذکر کردیم نیستند. و موارد بیشمار دیگری مانند کتابخانه، موزه بزرگ خراسان، فروشگاه صنایع دستی و فرهنگسرای کودک و آینده و … نیز شامل این امکانات می شوند.

در دریاچه کوهسنگی مشهد تفریحات ویژه ای مانند جت اسکی، قایق خانوادگی، زوربال استوانه، بایک ریسینگ، ترامپولین، قایق پدالی و موتوری، قطار کودک و استخر توپ و… فراهم شده است. تا مفرح ترین لحظات را در این بوستان سراسر جذاب تجربه کنید.

به دلیل توجه و استقبال بی نظیر زائران و گردشگران، مسئولین در تلاش و تکاپو هستند تا با گسترش امکانات خدماتی و تفریحی کوهسنگی مشهد، بر جذابیت و زیبایی و محبوبیت بیش از پیش آن بیفزایند. و به تازگی خدمات دیگری مانند دریاچه مصنوعی، جزیره پرندگان، رستوران هایی بر فراز کوه با هدف ایجاد چشم اندازی تماشایی و… را احداث کرده و امکانات بوستان را توسعه بخشیده اند. تا با افزایش امکانات و خدمات متنوع، تجربه ای خاطره انگیز و شیرین را برای مسافران و زائران امام رئوف و ساکنان شهر مشهد رقم بزنند.

معرفی موزه بزرگ خراسان به عنوان مهمترین ساختمان مجموعه کوهسنگی

همانطور که گفتیم موزه ی بزرگ خراسان در مجموعه ی گردشگری کوهسنگی مشهد قرار دارد. و این موزه مهمترین  ساختمان این مجموعه محسوب می شود. این عمارت با جلوه ای ویژه و خاص از هنر و زیبایی، به سبک عمارت خورشید در کاخ کلات نادرشاه افشاری، ساخته شده است.

آثار مختلفی مانند ابزارآلات سنگی، شیشه ای، قطعه های گچ بری و نسخه های خطی و چرمی قدیمی در آن نگهداری می شود. و در آن تاریخ و تمدن خراسان باستان به نمایش گذاشته شده است. همچنین این موزه ی ۱۲ طبقه، محل نگهداری اشیا منقول تاریخی نیز می باشد. و از پیشرفته ترین تجهیزات امنیتی ضد حریق و ضد زلزله برخوردار است. آزمایشگاهی نیز برای حفظ و مرمت اشیا تاریخی در آن وجود دارد.

 بازدید از این موزه رایگان نیست و دارای هزینه ی مشخصی می باشد. همچنین ساعات بازدید از آن متغیر است. به طوری که در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر می باشد و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا تا ۵ عصر می باشد. روز های بازدید از این موزه، همه روز به جز دوشنبه ها می باشد. همچنین این موزه در روز های تاسوعا و عاشورا، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد بطور رسمی تعطیل است.

آرامگاه های عارفان و بزرگان در پارک کوهسنگی مشهد

در کوهسنگی مشهد علاوه بر امکانات تفریحی و گردشگری که نمونه ای از آنها را ذکر کردیم، آرامگاه های افراد سرشناس و مشهوری نیز وجود دارد. که زیارت آن ها در این سفر فراموش نشدنی خالی از لطف نیست.

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی که یکی از نوادگان امام جواد بودند، در کوهسنگی مشهد قرار دارد. ایشان به عنوان دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی شناخته می شدند. که در سال ۱۰۴۲ هجری قمری وفات نمودند.

مقبره ی میرزا ابراهیم در ملک شخصی خود قرار دارد. و در مجموعه کوهسنگی مشهد در انتهای خیابان بهشتی و در دامنه ی کوه واقع است. این آرامگاه یادگار تاریخی سلسله صفوی در مشهد می باشد. در این مقبره چند تن از علما و بزرگان قرن اخیر نیز آرمیده اند. بازدید از این مقبره برای عموم مردم آزاد است.

آرامگاه شیخ اسدالله یزدی

آرامگاه شیخ اسدالله یزدی مشهور به هراتی هم در مجموعه تفریحی فرهنگی کوهسنگی مشهد و در مجاورت کوه قرار دارد. این عارف بزرگ که متولد یزد می باشد از محضر اساتید و عارفان بزرگی مانند محمد رضا قمشه ای، علی زنوزی موسس و میرزا ابوالحسن بهره برده و به درجات بالا رسیده بودند.

ایشان مهارت بالایی در علوم مختلف مانند ریاضی، منطق و حکمت داشتند. این شیخ برجسته و بزرگ، از حکیمان والای خراسان بوده که در سال ۱۳۴۵ به ملکوت اعلی پیوست. این مکان محل عبادت ها و ریاضت های شبانه ی این عارف بزرگوار بوده و سرانجام در این مکان به خاک سپرده شدند.

 در کنار آرامگاه این عالم بزرگ، مقبره ای هشت ضلعی وجود دارد که در آن هفت قبر وجود دارد. افرادی مانند آقا میرزا عسگری رضوی و پسر ایشان، شیخ سیف الله ایسی و جمعی از مریدان این بزرگواران در این مقبره ی هشت ضلعی دفن شده و آرمیده اند.

جبل النور، آرامگاه نورانی شهدای گمنام جنگ تحمیلی

علاوه بر مواردی که گفتیم، بر بلندای بوستان کوهسنگی مشهد و در کوهی به نام جبل النور، آرامگاه چند تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی ایران و عراق وجود دارد. در سال ۱۳۸۳ این بزرگواران در این مکان به خاک سپرده شده اند. و پس از آن نام این کوه به جبل النور مبدل گردیده است.

بازار چهارسوق کوهسنگی مشهد

یکی دیگر از امکانات فرهنگی گردشگری مجموعه کوهسنگی مشهد، بازار چهارسوق هنر می باشد. این بازار با هدف ترویج فرهنگ و هنر ایران به جهانیان احداث شده است.

چرا که مشهد همه روزه شاهد و پذیرای زائران و گردشگران ایرانی و غیر ایرانی بسیاری از اقصی نقاط ایران و جهان می باشد. و به همین دلیل صنایع دستی ایران در این بازار به نمایش گذاشته شده و به فروش می رسد. صنایعی همچون تابلو فرش های نفیس و مجسمه های هنری دست ساز و یا تابلو های رنگ روغن، ظروف و صنایع تزیینی و دکوری و…. که هر کدام از آنها در غرفه های مخصوص و ویژه عرضه می شوند.

بهترین زمان برای بازدید از بوستان کوهسنگی مشهد

شهر مشهد به برکت وجود حرم مقدس امام رضا (ع) جزو شهر های پرطرفدار ایران در تمامی فصول سال می باشد. مجموعه تفریحی گردشگری کوهسنگی مشهد هم در تمامی فصول سال زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارد. بازدید از این مجموعه در هر زمانی از شبانه روز امکان پذیر است. و هزینه ورودی پارک، رایگان می باشد.

معماری خاص و بی نظیر و طبیعت این بوستان، باعث شده همه روزه مورد مراجعه ی افراد بسیاری قرار گیرد. همچنین مسیر کوهستانی این پارک که به وسیله ی مسیر پلکانی هموار تر شده، امکان صعود راحت افراد به قله ی کوه و نظاره چشم انداز زیبای شهر مشهد را فراهم کرده است. اما بهترین زمان برای بازدید از کوهسنگی مشهد صبح یا بعد از غروب می باشد. تا با کاهش شدت تابش نور خورشید و فراهم شدن آب و هوای مطبوع، از چشم انداز خیره کننده شهر نهایت لذت را ببرید.

 افرادی که به تفریح در شب علاقه مند هستند، می توانند شب های زیبا و رویایی و غرق نور این پارک را تجربه کنند. همچنین در میان فصول سال، فصل بهار به دلیل زیبایی خیره کننده ی شکوفه ها و درختان و گل های بهاری، بهترین فصل برای بازدید از این بوستان می باشد. البته تجربه ی قدم زدن در طبیعت پاییزی یا زمستانی کوهسنگی مشهد هم به اندازه ی بهار، بسیار شیرین و دلپذیر است.

موقعیت مکانی و مسیر های دسترسی

پارک کوهسنگی مشهد از موقعیت مکانی مناسبی در شهر برخوردار است. و به مراکز تفریحی و هتل های شهر مشهد دسترسی مناسب و آسانی دارد. این پارک در بزرگراه کلانتری مشهد مقدس قرار دارد. و با استفاده از وسایل نقلیه گوناگون مانند تاکسی، اتوبوس های درون شهری و یا مترو می توان به این بوستان رفت.

پارک کوهسنگی مشهد دارای سه ورودی می باشد. یکی از این ورودی ها از خیابان اصلی کوهسنگی است. درب بعدی از بلوار کلانتری قابل دسترسی است. و درب ناحیه شمالی بوستان، از خیابان ابوذر غفاری می باشد. برای دسترسی راحت تر و بهتر به این مجموعه، میتوانید از درب مشرف به بلوار کلانتری استفاده کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک کوهسنگی مشهد

علاوه بر بازدید از جاذبه های فراوان و خیره کننده مجموعه ی کامل و تمام عیار کوهسنگی مشهد و گشت و گذار و تجربه ی سفری همه جانبه و بیاد ماندنی، می توانید از سایر مکان ها و جاهای دیدنی مشهد که نزدیک کوهسنگی هستند، دیدن کنید. و سفری دلچسب و بی نظیر را برای خود و همراهانتان رقم بزنید. چند نمونه از مکان های دیدنی نزدیک کوهسنگی مشهد موارد زیر می باشند:

باغ ملک آباد

این باغ واقع در منطقه ۹ مشهد و بلوار ملک آباد، یکی از جاذبه های منحصر به فرد شهر مشهد می باشد. فاصله ی باغ ملک از کوهسنگی مشهد تنها ۳٫۳ کیلومتر است که تقریبا ۱۱ دقیقه می باشد. این باغ با آب و هوای مطبوع  و طبیعتی خیره کننده با درختان تناور و سرسبز، به شش تنفسی شهر مشهد مشهور است. ازین رو گردشگران و مسافران بسیاری را به سوی خود و زیبایی هایش، جذب می کند.

در سالهای ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ در دوران حکومت پهلوی، عمارتی در ضلع جنوبی باغ احداث شد. که به منظور اقامت شاه در زمان سفر به مشهد ساخته شده بود.

این کاخ را شرکتی فرانسوی تزیین کرده بود. و تابلو های نقاشی ایتالیایی و ظروف آلمانی در آن به کار برده شده بود. این عمارت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به موزه تغییر کاربری داد. باغ ملک آباد درختان فراوانی دارد که سالانه صدها تن میوه به بار می آورند. همچنین این باغ از امکانات منحصر به فرد دیگری مانند گلخانه، قنات و تعدادی چاه نیز برخوردار است.

پارک ملت مشهد

پارک ملت به عنوان اولین و قدیمی ترین تفرجگاه مشهد، در بزرگراه آزادی واقع است. این پارک با کوهسنگی مشهد ۶٫۷ کیلومتر فاصله دارد. پارک ملت از امکانات فراوانی مانند زمین های ورزشی فوتبال، بسکتبال، والیبال و تنیس و شهر بازی برخوردار است.

بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه با ارتفاع ۸۰ متر در پارک ملت مشهد قرار دارد. و این پارک بزرگترین استخر روباز مشهد را داراست. همچنین شهر بازی پارک ملت از تفریحات هیجان انگیز فراوانی مانند اسکیت‌بورد، ترن‌هوایی، آکروجت فضایی، سورتمه، سالتو، کشتی دوقلو، صندلی فضایی و… برخوردار است. که می توان لحظات مهیجی را در این پارک و شهربازی آن گذراند.

باغ نادری

باغ نادری که در واقع آرامگاه نادر شاه افشار می باشد، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مشهد مقدس است که در ۱۰٫۸ کیلومتری کوهسنگی مشهد قرار دارد.

ساخت این آرامگاه از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۲ به طول انجامیده و توسط مهندس سیحون و انجمن آثار ملی ایران، طراحی و الگوسازی شده است. امروزه این آرامگاه به یک موزه برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. 

این موزه دارای دو تالار ، مقبره، غرفه صنایع دستی و فروش کتاب می باشد. یکی از تالار ها متعلق به نگهداری سلاح های دوره های مختلف تاریخی است. و تالار دیگر متعلق به آثار دوران افشاریه است.

این آرامگاه به صورت شش ضلعی است. و ستون هایی شبیه  کلاه سربازان قزلباش را دارد. و طرح الماسی را که نادر شاه افشار در فتح هندوستان به دست آورده بود، بر روی سنگ قبر او کشیده شده است.

شاید اولین و مهمترین چیزی که از محوطه این باغ نظر هر بیننده ای را جلب میکند، مجسمه نادر شاه سوار بر اسب و سه سرباز پیاده می باشد. این مجسمه در یک کارگاه ایتالیایی ساخته شده و شاهکار و هنر دست استاد ابوالحسن صدیقی است.

جنس این مجسمه از برنز است و ۶٫۵ متر ارتفاع و ۱۴ هزار کیلوگرم وزن دارد. لوله توپ جنگی بزرگی که در پایین این مجسمه وجود دارد، از اشغالگران پرتغالی به غنیمت گرفته شده است.

همچنین در این باغ می توانید با پوشیدن لباس های تاریخی دوره افشاریه، عکس های جذابی از سفرتان را به یادگار داشته باشید. و سفر به گذشته و اعماق تاریخ ایران را تجربه کنید.

خانه ملک

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی گردشگری شهر مشهد که نزدیک به کوهسنگی مشهد می باشد، خانه ی تاریخی ملک است. این خانه یادگاری از دوران صفویه و معماری محشر و سرآمد آن دوره، می باشد. خانه ملک حدود ۱۰ دقیقه و ۶٫۳ کیلومتر با کوهسنگی مشهد فاصله دارد.

این خانه متعلق به حاج حسین ملک، یکی از ثروتمندان کشور بوده است. وی با نقل مکان از تهران به مشهد در سال ۱۲۸۴ و بدست گرفتن املاک و میراث پدری به ثروت کلانی رسید. حاج حسین پس از ۲۰ سال، املاک و ثروت خود را وقف کرد و سرانجام در سال ۱۳۵۱ فوت کرده و در حرم مطهر و نورانی امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. خانه ملک در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۷۹ مرمت و احیا شد. امروزه این خانه مرکز هنر های دستی میراث فرهنگی می باشد.

پنجره های قدیمی چوبی، آجر کاری های ظریف و دلربا، حوض بزرگ و چمن کاری های محوطه، از جمله مواردی هستند که در لحظه ی ورود به این خانه توجه هر کس را به خود جلب می کنند. و در درون خانه هم سقف مشبک، منبت کاری ها، گچبری های زیبا و اشیا قدیمی و… هر بیننده ای را محو خود می کنند.

یک حمام بزرگ و تاریخی هم در زیر این بنا وجود دارد. آتشدان و گرمخانه حمام، انبار چوب و نمازخانه این عمارت، نمایشگر معماری اصیل ایرانی اسلامی هستند.

با توجه به مواردی که در خصوص مجموعه تفریحی گردشگری کوهسنگی مشهد ذکر کردیم و با توجه به جاذبه های بی نظیر اطراف این بوستان، دیدن این جاذبه های شگفت انگیز را در سفر به مشهد و زیارت امام رضا (ع) از دست ندهید. و لذت سفر خود را دو چندان کنید. شکوه و زیبایی خارق العاده ی جاذبه های تاریخی فرهنگی این شهر را از نزدیک ببینید و سفری جذاب و خاطره انگیز را تجربه کنید.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*