کوروش کبیر

کوروش کبیر

کوروش کبیر یکی از پادشاهان بزرگان ایرانی است که نام او را همه ما شنیده ایم و حتی ممکن است داستان هایی در مورد او ادامه مطلب

کوروش کبیر یکی از پادشاهان بزرگان ایرانی است که نام او را همه ما شنیده ایم و حتی ممکن است داستان هایی در مورد او خوانده باشید.

کوروش کبیر در واقع بزرگ ترین، شجاع ترین و دوست داشتنی ترین شاه ایران بود. از مهم ترین چیزهایی که در کنار نام کوروش کبیر یاد می شود می توان به گفتار، کردار و پندار نیک اشاره کرد که این خود نوعی انقلاب بزرگ در میان امپراتوری های بزرگ تاریخ است.

کوروش کبیر پادشاهی در حدود ۲۵۰۰ سال پیش است. اطلاعاتی از او در دسترس است که شاید به آن علاقه داشته باشید، پس اگر می خواهید با او آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

کوروش کبیر کیست؟

یکی از پادشاهانی که در حدود ۲۵۰۰ سال پیش بر سرزمین ایران حکومت داشته است، کوروش کبیر است. حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد یا ۱۱۰۰ سال قبل از اسلام، پسر شاه پارس که مادرش دختر شاه مادها بود، به فرماندهی یکی از قبایل نجیب پارس درآمد. او از کسانی بود که توانست در مقابل ظلم آن دوران ایستادگی کند و ظالمان را یکی پس از دیگری شکست دهد. دلیل

چنین موفقیت هایی حمایت مادها از او بود که با خرد نیک و همت والای او در آمیخته بود. همچنین از طرف دیگر، شجاعت و مردانگی اقوام ایرانی و آریایی تبار، باعث اتحاد بسیار بزرگی شده بود تا بتوانند مردم را از زیر بار ظلم ظالمان نجات دهند. پس از این اتفاق ها مرزهای سرزمین ما بزرگ تر شد و توانست یکی از بزرگ ترین امپراتوری های تاریخ را بنیان گذاری کند. امپراتوری ای که در طول تاریخ همانندی نداشت.

کوروش کبیر یا کوروش دوم، اولین پادشاه بزرگی است که تونست حکومت هخامنشی را ایجاد کند و در سن ۴۰ سالگی به پادشاهی برسد.

مدت زمان پادشاهی او ۳۰ سال بود که توانست بر مناطق بسیار بزرگی از آسیا حکومت کند. یکی از مهم ترین دلایلی که کوروش کبیر در دنیا شناخته شده است، صفات اخلاق او است.

در واقع کوروش کبیر هر جا را که فتح می کرد، برخلاف فاتحان دیگر احترام زیادی به مردم آن منطقه می گذاشت. از نمونه کارهایی که او انجام می داد، می توان به تعمیر و توسعه پرستشگاه ها اشاره کرد و کمک زیادی که برای مردم انجام می داد.

همچنین او مخالف هر گونه تبعیض نسبت به پیروان خود بود و به هیچ کدام اجاره نمی داد که بهانه ای برای قدرت طلبی به هر دلیلی پیدا کنند. در واعق او تمام شیوه های اخلاقی و انسانی را رعایت می کرد و آن را وسیله محکمی برای قدرت همیشگی حکومتش می دانست.

اگر به قصد بازدید از آرامگاه کوروش کبیر و پاسارگاد به شیراز سفر می کنید، پیشنهاد ما این است که پیش از سفر اقامتگاهی رزرو کنید.

اسنپ روم در کنار شما است تا هر نوع اقامتگاهی که نیاز دارید را در نقاط مختلف شیراز اجاره کنید. اسنپ روم متناسب با شرایط، بودجه و سلیقه شما اقامتگاه های مختلفی جمع آوری کرده است که می توانید از آن ها برای اقامت یک یا چند روزه خود در شیراز استفاده کنید.

کوروش کبیر؛ مظهر بزرگی در برای پیروان تمام ادیان!

این مسائل باعث شده بود تا کوروش کبیر به محبوب ترین پادشاه در طول تاریخ تبدیل شود و مردم به جای آن که از به دلیل فتوحات از او بدشان بیاید، نسبت به او علاقه نشان می دادند. ایرانی ها در آن زمان به دلیل آن که کوروش آن ها را به مقام فرمانروایی می رساند، او را پدر می نامیدند. از آن طرف، یونانی ها با وجود آن که سرزمینشان توسط کوروش کبیر فتح شده بود او را یک پادشاه و قانون گذار نمونه می دانستند. حتی یهودی هایی که تا آن زمان اجازه پرستش نداشتند، پس از پادشاهی کوروش کبیر معبدها و عبادت گاه هایشان به آن ها بازگشت، کوروش را شبان یهود و مسیح خدا می دانستند. حتی پیروان دین های دیگر هم اون را یک نجات دهنده می دانستند که از طرف خدایشان فرستاده شده بود.

اگر به تمام دوران هخامنشی نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که کوروش کبیر نمادی از مردانگی، پهلوانی، ساده زیستی و بزرگی است که به همین دلیل است که آرامگاه او برای بسیاری از ما مقدس است. حتی پس از پایان دوران پادشاهی کوروش کبیر، همه تلاش کردند تا به او بی احترامی و توهین نشود. در سال ۱۸۷۸ میلادی در جریان حفاری های محل تمدن بابل، یک استوانه سفالی که فرمان کوروش در آن وجود داشت، کشف شد. در این فرمان کوروش، شیوه رفتار با ساکنان سرزمین بابل برای فاتحان ایرانی را شرح داده است که یک شیوه انسان دوستانه است. جالب است بدانید که این سند به عنوان منشور اولیه حقوق بشر شناخته می شود و در سال ۱۳۹۷ سازمان ملل ترجمه آن را به تمام زبان های زنده و رسمی دنیا چاپ کرد. در حال حاضر این سند در اختیار تمام کشورهای مختلف قرار دارد و از آن استفاده می شود.

دستاوردهای کوروش کبیر

  • ۵۸۸ ق.م.م: آغاز پادشاهی کوروش در «انشان» (فارس) و خوزستان. انتقال پایتخت هخامنشیان به شوش.
  • ·         ۵۵۰ ق.م.م: شکست «ایشتوویگو» شاه ماد از کوروش و پیرو آن فتح هگمتانه. اتحاد ماد و پارس.
  • ·         ۵۴۹ تا ۵۴۸ ق.م.م: تسخیر سرزمین‌های پارت، جرجان و احتمالا ارمنستان توسط کوروش.
  • ·         ۵۴۶ ق.م.م: فتح «سارد» پایتخت لیدی توسط کوروش و شکست «کرزوس» پادشاه لیدی.
  • ·         ۵۳۹ ق.م.م: فتح «بابل» ثروتمندترین شهر غرب آسیا توسط کوروش. سقوطی که با مقاومت کم سپاه بابل در کرانه ساحلی رود دجله به وقوع پیوست.
  • ·         ۵۳۹ ق.م.م: بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر به بردگی گرفته شده‌ بودند آزاد کرد.
  • ·         ۵۲۹ ق.م.م: کوروش به قبایل سکاها در شمال شرق ایران حمله کرد و در جنگ با ماساژت‌ها کشته شد. کوروش کبیر را در پاسارگاد دفن کردند. پس از کوروش، فرزند او کبوجیه دوم به تاج و تخت رسید.

آرامگاه کوروش کبیر

یکی از روایت هایی که در مورد از بین رفتن کوروش وجود دارد، این است که در جنگ قبیله ای به نام ماساژت ها، کوروش کبیر به شدت زخمی شد. پس از تحمل ۳ روز درد، در نهایت نتوانستند جلوی درد را بگیرند و او از دنیا رفت. عقیده دیگری که در مورد کوروش وجود دارد، این است که به دلیل سن بالای او، با مرگ طبیعی از دنیا رفته است. اما مسئله که روشن است، این است که کوروش در منطقه پاسارگاد از دنیا رفته بود و به همین دلیل، او را در همین منطقه دفن کردند. پاسارگاد در واقع در فاصله ۱ کیلومتری شیراز کنونی قرار دارد و در دشتی به ارتفاع ۲ هزار متر از سطح دریات قرار گرفته است. این دست در میان کوهستان ها قرار دارد و تن کوروش کبیر هم در همان جا به خاک سپرده شده است. آرامگاه کوروش کبیر در سال ۲۰۰۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو به عنوان زیر مجموعه پاسارگاد به ثبت رسیده است.

آرامگاه کوروش کبیر برای همه ما مقدس است. به دلیل مقدس بودن، از ۷ سکو روی هم ایجاد شده است و دلیل آن هم این است که عدد ۷ عددی مقدس است. شش سکو از آن، از قطعات تراشیده شده سنگ هستند و روی آن اتاقی قرار دارد که جسد کوروش دفن شده است. این اتاق۲٫۱۰ متر پهنا، ۳٫۱۷ متر طول و ۲٫۱۰ متر ارتفاع دارد که ورودی آن کوچک و باریک است. همچنین اتاقک آن دارای حدود ۲ متر ارتفاع است و ضخامت دیوار های آن به حدود ۱٫۵ متر می رسد. سنگ های آن کاملاً تراشیده شده هستند و به شکلی زیبا روی هم قرار گرفته اند. اگر به داخل آرامگاه وارد شوید، متوجه دو قطعه سنگ بسیار بزرگ و سنگین خواهد شد که کف آن را پوشانده است. همچنین پوشش سقف آن هم به وسیله سنگ های شیروانی سه گوش پوشیده شده است.

اگر بخواهیم ارتفاع کلی را بررسی کنیم، به همراه سنگ های پایین آن حدود ۱۱ متر ارتفاع دارد. سکوی اول آن دارای ۱۶۵ سانتی متر ارتفاع دارد اما نکته حائز اهمیت این است که حدود ۶۰ سانتی متر از آن پنهان است. پله های دوم و سوم آن ۱۰۵ سانتی متر، پله های چهارم و پنجم و ششم هم ۵۷٫۵ سانتی متر ارتفاع دارند. همچنین پهنای این سکوه ها حدود نیم متر است و سطح سکوی ششم هم مساحت زیرین آرامگاه را تشکیل می دهد. این مساحت هم حدود ۶٫۴ متر در ۵٫۳۵ متر است.

شما می توانید از طریق اسنپ روم اقامتگاه مناسبی برای خودتان رزرو کنید تا به راحتی بتوانید از جاهای دیدنی شیراز بازدید کنید. با اجاره اقامتگاه از طریق اسنپ روم، پیش از شروع سفر خیال خودتان را بابت محل اقامت راحت کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

معماری آرامگاه کوروش کبیر چگونه است؟

اگر اهل تاریخ و معماری هستید، شاید این سوال پیش بیاید که چنین آرامگاهی با کدام معماری ساخته شده است! شاید در حال حاضر معماری آن ساده به نظر برسد، اما واقعیت این است که چنین معماری در ۲۵۰۰ سال قبل اصلاً ساده نبوده است و زیبایی خاص خود را داشته است. معماری آرامگاه کوروش از معماری یونانی آسیای صغیر، میان‌رودی، مصری، عیلامی و ایرانی اصیل بهره برده است. سنگ آن از سنگ های آهکی سفید رنگ و متمایل به زرد ایجاد شده است. این سنگ ها به احتمال خیلی قوی از معدن سیوند که در ۳۰ کیلومتری پاسارگاد قرار دارد، آورده شده است. همچنین جالب است بدانید که در معماری این بنا هم مانند تخت جمشید، هیچ خبری از ملات نیست. کارشناسان اعتقاد دارند که احتمالاً از بست های فلزی دم چلچله ای که از جنس آهن و سرب بوده، استفاده شده است.

یکی از مواردی که توسط کارشناسان مطرح می شود، این است که احتمالاً کوروش پیش از مرگ خودش دستور ساخت آرامگاه را داده است. در واقع او آرامگاه خود را ساخته بود و به عنوان یک محل مقدس از آن یاد می کرد. در آن زمان هم مردم از آرامگاه او به عنوان محلی مقدسی یاد می کردند و از آن بازدید می کردند. دلیل آن که به خوبی نگه داری می کردند هم دقیقاً همین است. در دوران اسلامی هم آرامگاه کوروش به عنوان «مشهد مادر سلیمان» شناخته می شد.

چرا کوروش کبیر شهرت زیادی دارد؟

دلیل شهرت کوروش این است که در تمام زمان ها مظهر مردانگی و پهلوانی و ساده‌زيستی و سرفرازی در نزد ایرانی ها بوده است. همچنین فرمانروایی او بسیار بزرگ بود و پهناورترین امپراتوری را تشکیل داده بود. این مسائل از مهم ترین دلایلی است که کوروش کبیر را آن قدر معروف کرده است.

کوروش کبیر؛ پادشاه بزرگ ترین امپراتوری جهان!

نام کوروش کبیر به گوش همه ما خورده است و می دانیم که این پادشاه چقدر بزرگ بوده است. کوروش کبیر برای همه ارزشمند است؛ چرا که شیوه او بر خلاف همه پادشاهان دیگر بوده است. پندار نیک، گفتار نیک و رفتار نیک ۳ شاخصه اصلی پادشاهی او بوده است. در این مقاله به بررسی کامل کوروش کبیر پرداختیم تا بیشتر با این پادشاه بزرگ ایرانی آشنا شوید. اگر شما هم تجربه بازدید از آرامگاه کوروش کبیر را داشته اید یا چیزی از این پادشاه بزرگ ایرانی می دانید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

اگر قصد سفر به شیراز بزرگ را دارید تا از آرامگاه کوروش کبیر دیدن کنید، می توانید از طریق پلتفرم اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید. در اسنپ روم انواع اقامتگاه ها وجود دارد که شما می توانید بر اساس نوع اقامتگاه موردنظر، یکی از آن ها را رزرو کنید. پس از رزرو، کافی است در زمان مشخص به لوکیشن اقامتگاه مراجعه کنید و هتل، سوئیت یا ویلای خود را از مدیریت آن تحویل بگیرید.

پرسش های متداول در مورد کوروش کبیر

دستاوردهای مهم کوروش کدام هستند؟

کوروش کبیر دستاوردهای زیادی داشت که از مهم ترین آن ها می توان به تاسیس سلسله هخامنشی، شکست پادشاهی ماد، لیدی، بابل و قبایل سکاها اشاره کرد.

آرامگاه کوروش کبیر در کجا قرار دارد؟

آرامگاه کوروش کبیر در تخت جمشید شیراز است که حدود ۱ کیلومتر از شیراز فاصله دارد و در منطقه ای محصور میان کوهستان قرار دارد.

کوروش کبیر کیست؟

کوروش کبیر یکی از پادشاهان دوران گذشته است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش حکومت داشته است. او در سن ۴۰ سالگی به پادشاهی رسید و حکومت هخامنشی را بنیان گذاری کرد.

کوروش کبیر

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*