کاخ مروارید

کاخ مروارید

کاخ مروارید یکی از بناهای زیبا در ایران است که به نام کاخ شمس هم شناخته می شود! این کاخ در سال ۱۳۸۲ به فهرست ادامه مطلب

کاخ مروارید یکی از بناهای زیبا در ایران است که به نام کاخ شمس هم شناخته می شود! این کاخ در سال ۱۳۸۲ به فهرست ملی آثار ایران اضافه شده است و دلیل آن قدمت و زیبایی وصف نشدنی آن است.

با وجود آن که معماری و طراحی این کاخ به بهترین شکل ممکن انجام شده است اما در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. جالب است بدانید که برای مرمت آن برنامه ای در نظر گرفته نشده است و دلیل آن هم این است که این بنا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای مرمت و بازسازی بودجه نیاز دارد. جالب تر این که مالکیت آن هنوز معلوم نیست و در واقع معلوم نیست که مالک این بنا در حال حاضر دقیقاً چه کسی است.

کاخ مروارید

این بنا در بخش های زیادی دچار آسیب جدی شده و سقف های آن نم برداشته است. جداره و تزئینات آن کنده شده است و درب ها آن هم شکسته است. نکته حائز اهمیت این که قطعی آب در این بنا باعث شده تا درختان آن رو به خشکی بروند.

البته اموال آن از قبل به میراث فرهنگی واگذار شود به غارت رفت. همچنین بازگردانی اموال داخلی این کاخ هم امری غیرممکن به نظر می رسد و احتمالاً میراث فرهنگی دیگر نمی تواند به اموالی که داخل آن وجود داشته دسترسی پیدا کند.

تاریخچه کاخ مروارید

شاید تاریخچه کاخ مروارید برای شما جالب باشد! شمس پهلوی به بیماری آسم مبتلا بود و به همین دلیل بود که نمی توانست در محیط شهری زندگی کند.

به همین دلیل مهر شهر کرج برای زندگی انتخاب کرد که این منطقه تا سال ۱۳۴۰ تنها از چند روستا تشکیل شده بود. پس از آن که این کاخ در این منطقه احداث شد، منطقه ای ویلایی هم برای شهروندان در سه فاز در مجاورت کاخ ساخته شد که مجموعه آن ها به نام مهر شهر معروف شد.

شمس پهلوی تا سال ۱۳۵۷ به مدت ۱۲ سال به همراه خانواده خود در این کاخ زندگی کرد که جالب است بدانید او پذیرای مهمان های ویژه از داخل و خارج کشور هم بود.

کاخ مروارید

پس از آن که در سال ۱۳۵۷ انقلاب شکل گرفت، کاخ شمس به بنیاد مستضعفان و بعد از ۱۵ سال به بنیاد تعاون واگذار شد. بنیاد تعاون سپاه هم در ازای هزینه صدور مجوز ساخت ۸۰ هکتار از این مجموعه ساختمان های مسکونی مجموعه کاخ شمس را به شهرداری واگذار کرد.

در ادامه، این کاخ به عنوان مجتمع اردویی و تفریحی شهید فهمیده استفاده شد تا این که در سال ۱۳۸۲ پس از بارش برف سنگین و شکایت اداره میراث فرهنگی و گردشگری، کار این مجموعه تفریحی به پایان رسید.

در سال ۱۳۹۳ حکم واگذاری این کاخ به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز صادر شد. البته الان از وضعیت مالکیت کاخ چیزی موجود نیست.

با مالکیت مجدد سازمان میراث فرهنگی بر ۳۰ هکتار از مساحت این مجموعه که شامل کاخ اصلی می شود، مسئولان برنامه ریزی هایی برای بازسازی آن انجام دادند اما واقعیت این است که هیچگاه عملی نشد.

فضای سبز کاخ مروارید در سال ۱۴۰۰ به دست شهرداری در حال آماده سازی بود و مجهز به مبلمان شهری هم شد تا به بهره برداری برسد.

البته موضوعی که وجود دارد این است که این بخش تنها مدت زمان کوتاهی بر روی گردشگران باز بود و پس از آن، اجازه ورود گردشگران به کاخ داده نشد.

در حال حاضر تنها امکان عکس برداری از نمای آن وجود دارد و گردشگران نمی توانند از داخل آن بازدید کنند. با این وجود، این کاخ یکی از با ارزش ترین کاخ های تاریخی در ایران است و ویژگی های فنی بسیار قدرتمندی بر روی آن به کار گرفته شده است.

در واقع کاخ مروارید از مجهزترین، مرفه ترین و اشرافی ترین کاخ هایی است که در دوره پهلوی ساخته شده است. البته هیچ یک از اصول معماری ایرانی در آن دیده نمی شود و سبک و نقشه آن کاملاً غربی است.

همچنین بخوانید: کاخ گلستان کجاست؟ + آدرس و راهنمای بازدید

بخش های مختلف کاخ مروارید

کاخ مروارید از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از مهم ترین آن ها می توان به تالارهای مختلف آن نظیر تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی و بخش های دیگری نظیر سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌ نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب و اتاق‌ های خواب اشاره کرد.

بنابراین این کاخ بخش های مختلفی دارد که هر یک از آن ها می تواند زیبایی خاص خود را داشته باشد. یکی از مهم ترین بخش های آن هم اتاق صدف است که تزئینات بسیار خاص و زیبایی دارد. نمای بیرون آن هم به شکل حلزونی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

دسترسی به کاخ مروارید

اگر قصد رفتن به این باغ را دارید، باید بدانید که در جنوب غربی کرج و منطقه مهرشهر قرار گرفته است. دسترسی به این باغ با خودروی شخصی به راحتی امکان پذیر است و کافی است با کمک اپلیکیشن های مسیریاب خودتان را به آن جا برسید.

همچنین اگر قصد دارید با مترو به آن جا بروید، کافی است از تهران سوار خط ۵ مترو شوید و در آخرین ایستگاه، یعنی گلشهر پیاده شوید. پس از آن با کمک تاکسی ها و اتوبوس هایی که به سمت مصلی مهرشهر می روند، بروید. با کمی پیاده روی می توانید خودتان را به کاخ مروارید برسانید و از آن بازدید کنید.

همچنین اگر می خواهید با کمک تاکسی به آن جا بروید، کافی است تاکسی های گلشهر کرج را سوار شوید؛ برای دسترسی به تاکسی های آن ها هم می توانید از طریق اکثر نقاط تهران به ایستگاه های آن دسترسی پیدا کنید. از مهم ترین مناطق ایستگاه های آن ها می توان به میدان انقلاب، میدان آزادی، ونک، صادقیه، سعادت آباد و… اشاره کرد.

سوالات متداول

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از مهم ترین سوالاتی که در مورد کاخ مروارید پیش می آید بپردازیم:

کاخ مروارید کجا قرار دارد؟

کاخ مروارید در انتخاب بلوار ارم در منطقه مهرشهر کرج قرار گرفته است.

قدمت کاخ مروارید مربوط به چه زمانی است؟

قدمت کاخ مروارید به دوره پهلوی دوم باز می گردد.

کاخ مروارید برای چه کسی ساخته شده است؟

این کاخ برای شمس پهلوی ساخته شده است.

کاخ مروارید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*