معرفی مجموعه کاخ سعدآباد

تهران یکی از شهرهای بزرگ و مهم ایران در طول تاریخ است. بسیاری از افراد، تهران را فقط به عنوان پایتخت ایران می‌شناسند. اما جالب ادامه مطلب

تهران یکی از شهرهای بزرگ و مهم ایران در طول تاریخ است. بسیاری از افراد، تهران را فقط به عنوان پایتخت ایران می‌شناسند.

اما جالب است بدانید، آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در تهران وجود دارند. مجموعه کاخ سعدآباد یکی از مهم‌ترین و زیباترین مجموعه‌های تاریخی و باستانی موجود در شهر تهران است. کاخ تاریخی سعدآباد از باشکوه‌ترین کاخ‌های ایرانی است که مربوط به دوران حکومت قاجار و پهلوی بوده است. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های کاخ سعدآباد و همچنین آشنایی با راهنمای بازدید از کاخ سعدآباد در این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی کاخ سعدآباد

مجموعه کاخ سعدآباد تهران یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مجموعه‌های گردشگری ایران است که در قسمت شمالی شهر تهران قرار دارد. این کاخ در دوران حکومت قاجاریه و پهلوی در ایران ساخته و تکمیل شده است. کاخ تاریخی سعدآباد محل زندگی پادشاهان معاصر پهلوی در ایران بوده است. به همین دلیل نیز گشت و گذار در کاخ تاریخی سعدآباد باعث می‌شود تا افراد بازدیدکننده، با تاریخ معاصر کشور ایران بیشتر آشنا شوند. سالانه گردشگران و مسافران بسیار زیادی برای بازدید از این کاخ به تهران سفر می‌کنند.

با توجه به اینکه این کاخ در منطقه شمیرانات و شمالی تهران قرار دارد، یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی شاهان قاجاری و پهلوی بوده است. اطراف مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد مملو از درختان سرسبز و باغات درخت بوده است. اما امروزه با توجه به توسعه شهرنشینی و پیشرفت شهر تهران، اغلب زمین‌های اطراف کاخ را زمین‌ها و ساختمان‌های مسکونی تشکیل می‌دهند.

مجموعه کاخ سعدآباد، در دل خود تعداد زیادی کاخ‌های اختصاصی را جای داده است. هر یک از این کاخ‌های اختصاصی با مرور زمان و به دستور شاهان پهلوی ساخته و بنا شده‌اند. در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از کاخ‌های موجود در مجموعه سعدآباد خواهیم پرداخت.

کاخ سعدآباد کجاست؟

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، مجموعه کاخ سعدآباد در شمالی‌ترین منطقه تهران قرار گرفته است. این کاخ بر روی کوهپایه توچال قرار دارد و مشرف به دره سرسبز و خوش آب و هوای دربند است. در گذشته اغلب زمین‌های اطراف این مجموعه را زمین‌های درخت کاری سرسبز تشکیل می‌داد. اما امروزه این مجموعه توسط مناطق شمالی نیاوران از شرق، ولنجک از غرب و تجریش از جنوب احاطه شده است. در شمالی‌ترین قسمت این کاخ نیز کوهپایه توچال قرار دارد. در گذشته شاهان پهلوی برای استفاده از آب و هوای خنک کوهپایه‌ای، در فصل تابستان در کاخ‌های موجود در قسمت‌های شمالی این مجموعه اقامت می‌کردند.

تاریخچه کاخ سعدآباد

بنای اولیه این کاخ در زمان حکومت قاجار پایه گذاری شده است. با به روی کار آمدن رضاخان پس از کودتای سال ۱۲۹۹، این مجموعه نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار شد. رضا خان با خرید زمین‌های اطراف این کاخ و تلفیق آنها با زمین‌های اصلی مجموعه سعدآباد، مساحت این مجموعه را افزایش داد. در واقع، با به قدرت رسیدن خاندان پهلوی و روی کار آمدن رضاخان بسیاری از بخش‌های مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد بازسازی و ساخته شدند.

بسیاری از بناهایی که امروزه در کاخ سعدآباد قرار دارند، با دستور رضاخان پهلوی ساخته شده‌اند. مساحت و وسعت اولیه این مجموعه ۸۰۰۰ مترمربع بوده است. کاخ ملکه مادر از اولین کاخ‌هایی است که در این مجموعه قرار داشتند.

معماری کاخ سعدآباد

معماری به کار رفته در ساخت این کاخ تلفیقی از معماری اصیل ایرانی و اروپایی بوده است. طراحی و ساخت این کاخ نیز توسط معماران و مهندسان ایرانی و خارجی انجام گرفته است. مساحت کنونی و کلی مجموعه سعدآباد حدود ۳۰۰ هکتار است. ۱۱۰ هکتار از مساحت کلی این مجموعه را کاخ‌ها و بناها تشکیل داده‌اند و مابقی آن را نیز محوطه کاخ‌ها و قنات‌های کاخ تاریخی سعدآباد تشکیل داده‌اند.

یکی از مهم‌ترین و زیباترین کاخ‌های موجود در مجموعه کاخ سعدآباد، کاخ سفید است. این کاخ حاصل تلاش مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی است. در مقابل کاخ سفید، مجسمه‌ای بزرگ از چکمه‌های رضاخان قرار دارد که جلوه‌ای ویژه به این کاخ داده است. البته لازم به ذکر است که این مجسمه به طور کامل در یک میدان در شهر دزفول قرار داشته است اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مجسمه رضاخان نیز توسط مردم برچیده شده است. تنها آثار باقی مانده از آن مجسمه یعنی چکمه‌های رضاخان به مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد منتقل شده است.

غلامرضا پهلوان، عبد الکریم شیخان، حسین کاشی، استاد لرزاده و رضا ملائکه از جمله هنرمندان ایرانی هستند که تزیینات داخلی و گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های موجود داخل کاخ سفید را انجام داده‌اند.

از دیگر بناهای باشکوه مجموعه کاخ سعدآباد، کاخ سبز است که معماری بی‌نظیری دارد. میرزا جعفر کاشی ملقب به معمارباشی از جمله طراحان و معمارانی بود که معماری کاخ سبز را بر عهده داشت. برای ساخت کاخ سبز از سنگ‌های سبز معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان با نهایت ظرافت و دقت استفاده شده است. طراحی و ساخت کاخ سبز، هفت سال طول کشید.

گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌ها و تذهیب‌های روی دیوار کاخ سبز، جلوه‌ای از معماری و هنر ایرانی هستند. تذهیب‌های انجام شده بر روی دیوارهای کاخ سبز توسط استاد حسین بهزاد انجام گرفته است.

کاخ شمس نیز از دیگر کاخ‌های زیبای موجود در مجموعه کاخ سعدآباد است. این کاخ در قسمت شمال غربی کاخ تاریخی سعدآباد قرار دارد. کاخ شمس با مساحت ۲۶۰۰ مترمربع در دو طبقه همراه با زیرزمین ساخته شده است. معماری زیبا و بی‌نظیر این کاخ چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

کاخ شمس نشانه‌ای از تلفیق معماری ایرانی اصیل با معماری اروپایی علی‌الخصوص معماری آلمانی است.

کاخ اشرف پهلوی نیز به مساحت ۱۸۰۰ مترمربع در شرق کاخ سعدآباد قرار دارد. در سال ۱۳۵۰ به دستور رضاشاه و توسط مهندس فرمانفرمائیان ساخته شد. نمای بیرونی این کاخ با سنگ مرمر ساخته شده است و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

موزه‌های مجموعه کاخ سعدآباد

کاخ‌های موجود در مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعدآباد امروزه به موزه‌های متنوعی تبدیل شده‌اند. هر یک از کاخ‌های اختصاصی موجود در مجموعه، محل نمایش آثار هنرمندان مشهور ایران است. در بسیاری از کاخ‌ها و مجموعه‌های سعدآباد، عکس‌ها و پرتره‌های خانوادگی یا تکی اعضای خاندان سلطنتی وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند با گشت و گذار در فضای کاخ‌ها، این عکس‌ها مشاهده کنند.

یکی از تابلوهای معروف و مهم موجود در کاخ سعدآباد، تابلوی تمام قد رضاخان است که در کاخ سبز قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به کاخ سبز این تابلو نقاشی زیبا را مشاهده کنند.

ساختمانی که با نام ساختمان گارد شاهنشاهی ساخته شده بود نیز امروزه به موزه عکس‌ها و آلبوم خانوادگی خاندان سلطنتی تبدیل شده است.

کاخ‌های موجود در مجموعه کاخ سعدآباد

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، پس از به روی کار آمدن حکومت پهلوی، کاخ سعدآباد یکی از اصلی‌ترین مراکز اقامت خاندان سلطنتی شد. بسیاری از کاخ‌ها و عمارت‌های داخل این مجموعه نیز در دوران پهلوی طراحی و ساخته شد. در ادامه به معرفی هر یک از کاخ‌ها و عمارت‌های موجود در مجموعه تاریخی سعدآباد می‌پردازیم و ویژگی هر یک از آنها را نیز بیان می‌کنیم.

کاخ احمدشاهی

همان‌طور که از نام این کاخ نیز پیداست؛ این کاخ در زمان سلطنت احمد شاه قاجار بنا شده است. می‌توان گفت این کاخ یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های موجود در مجموعه سعدآباد است. با توجه به اینکه این کاخ یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های موجود در مجموعه است، در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی است. بنابراین بازدیدکنندگان از مجموعه سعدآباد نمی‌توانند از آن دیدن کنند. پس از اتمام مرمت و بازسازی کاخ احمدشاهی، این کاخ نیز مانند سایر کاخ‌های موجود برای بازدید عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاخ شهوند یا کاخ سبز

کاخ شهوند یا کاخ سبز که پیش‌تر نیز در مورد آن صحبت کردیم، یکی از زیباترین کاخ‌های سعدآباد است. این کاخ در قسمت شمال غربی مجموعه سعدآباد قرار دارد. این کاخ در ابتدا به صورت نیمه کاره رها شده بود ولی با روی کار آمدن رضاخان پهلوی مراحل ساخت آن نیز به اتمام رسید. این کاخ به عنوان اقامتگاه ییلاقی رضاشاه در دوران پهلوی اول به کار گرفته می‌شد. در حال حاضر از کاخ شهوند یا همان کاخ سبز به عنوان کاخ موزه استفاده می‌شود.

سرویس مبلمان غذاخوری مجلل در تالار کاخ، ظروف نفیس چینی و سرامیک و نقره ایتالیایی، قالی مشهد ۷۰ متری، مبل کوبلن دوز کار دست از زمان قاجار، میز کار فرانسوی وسط تالار و پرده نقره فام با چوب پرده منبت‌کاری‌شده در تالار کاخ سبز از جمله وسایل و اشیای گران بهایی هستند که در تالارهای کاخ سبز به چشم می‌خورد. وسایل موجود در این تالار یکی از دیدنی های کاخ سعدآباد به حساب می‌آیند.

کاخ سفید یا کاخ ملت

این کاخ سعدآباد نمای سفید دارد و به همین دلیل نیز نام آن کاخ سفید است. این کاخ یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های موجود در مجموعه سعدآباد است. کاخ سفید محل اقامت ییلاقی محمدرضا شاه و همسرش فرح در تابستان بوده است. کار ساخت این کاخ پنج سال کشید. دفتر کار محمد رضا شاه نیز در همان کاخ سفید قرار داشت.

پرده‌های بزرگ رنگ روغن اثر استاد حسین بهزاد و شاگردانش، فرش‌های نفیس ایرانی، سفالینه‌های تاریخی، کریستال‌های با ارزش، لوسترها و چلچراغ‌های اروپایی و میز تحریر متعلق به ماری آنتوانت، ملکه پیشین فرانسه، از جمله آثار باستانی جذاب موجود در کاخ سفید هستند.

امروزه از کاخ سفید به عنوان کاخ موزه استفاده می‌شود و از دیدنی های کاخ سعدآباد به شمار می رود. بازدید از این کاخ برای عموم مردم آزاد است.

کاخ اختصاصی سعدآباد

کاخ اختصاصی سعدآباد از جمله کاخ‌هایی است که مردم عادی نمی‌توانند از آن دیدن کنند. امروزه این کاخ در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد. گفتنی است کاخ اختصاصی در گذشته به عنوان موزه تاریخ طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه با واگذار کردن این کاخ به نهاد ریاست جمهوری، عموم مردم حق بازدید از این کاخ را ندارند. کاخ اختصاصی در قسمت غرب موزه هنرهای زیبا قرار دارد.

کاخ سیاه یا کاخ اسود

این کاخ در قسمت جنوبی مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد قرار گرفته است. این بنا از زیباترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد است. کاخ سیاه محل استقرار وزیر دربار بوده است. دلیل نام‌گذاری این ساختمان به نام کاخ سیاه، کاربرد سنگ‌های مرمر سیاه در نمای ظاهری این کاخ است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این کاخ به عنوان موزه هنرهای زیبا مورد استفاده قرار گرفته است.

کاخ شمس

این کاخ امروز به عنوان موزه مردم شناسی و موزه پوشاک سلطنتی فعالیت می‌کند. کاخ شمس در گذشته محل اقامت شمس پهلوی، اولین فرزند رضا شاه و خواهر بزرگ محمدرضا شاه بوده است. کاخ شمس در ضلع شمال غربی مجموعه تاریخی سعدآباد قرار دارد. لباس‌های سلطنتی فرح دیبا در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین قسمت‌های این کاخ نیز همان لباس‌های سلطنتی است.

کاخ اشرف

کاخ اشرف پهلوی در شرق کاخ سعدآباد قرار دارد. این کاخ امروزه تغییر کاربردی داده و به موزه ظروف سلطنتی تبدیل شده است. اولین بار موزه ظروف سلطنتی در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد و دو سال بعد از آن در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت. اما در حال حاضر این موزه متعلق به سازمان میراث فرهنگی است. در حال حاضر صنایع دستی و ظروف سلطنتی مربوط به دوره‌های پهلوی و قاجار و همچنین ظروف اهدایی به محمد رضا شاه و فرح پهلوی از سراسر دنیا، در این موزه به نمایش در آمده‌اند.

کاخ ملکه مادر

این کاخ نیز از جمله کاخ‌هایی است که امروزه در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد و با نام کاخ جمهور شناخته می‌شود. در گذشته این کاخ محل اقامت تاج‌الملوک مادر رضاخان بوده است. رضا شاه پهلوی در آخرین سال‌های حکومت خود در این کاخ اقامت داشته است.

کاخ بهمن

این بنا از زیباترین ساختمان‌های کاخ سعدآباد به شمار می‌رود. در حال حاضر کاخ بهمن محل استقرار مدیریت مجموعه سعدآباد است. کاخ بهمن در جوار موزه مردم شناسی در ضلع شمالی باغ سعدآباد و نزدیک دروازه شمالی مجموعه سعدآباد قرار دارد.

 این کاخ در مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد، محل زندگی برادر زاده شاه و پسر غلامرضا پهلوی بوده است.

کاخ قدیم رضا پهلوی

نام دیگر کاخ قدیم ولیعهد، کاخ کرباس است. این کاخ در ابتدا محل کار و استراحتگاه رضا شاه پهلوی بود. پس از برکناری رضا شاه پهلوی، رضا پهلوی نوه رضا خان از کاخ کرباس استفاده می‌کرد و به همین دلیل این ساختمان را با نام کاخ ولیعهدی می‌شناسند.

پس از انقلاب ایران، ساختمان کاخ ولیعهدی را بازسازی و مرمت کردند. امروزه این کاخ کرباس با کاربری موزه و عنوان موزه استاد بهزاد به کار گرفته می‌شود. هم‌اکنون زیرزمین موزه بهزاد، آموزشگاه و نمایشگاه هنری است.

کاخ ملکه توران امیر سلیمانی

کاخ ملکه توران از جمله عمارت‌های مجموعه کاخ سعدآباد است که تاریخ ساخت آن به دوران قاجار تعلق دارد. رضا خان پس از تکمیل کاخ سبز، دستور به بازسازی و مرمت این کاخ داد. بخش بیرونی این کاخ بعدها محل سکونت همسر چهارم رضاشاه، ملکه عصمت شد. اما بخش درونی ساختمان به ملکه توران، همسر سوم رضا شاه پهلوی تعلق داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان این کاخ به موزه استاد فرشچیان تبدیل شد. در بخش درونی این کاخ نیز، مجسمه‌های مشاهیر و دانشمندان ایرانی به چشم می‌خورند. در واقع منظور از موزه چهره‌های ماندگار در مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد، همان ساختمان کاخ ملکه توران امیر سلیمانی است.

کاخ فرحناز و علیرضا

این کاخ و عمارت در بخش مرکزی کاخ سعدآباد قرار دارد. فرحناز و علیرضا دو فرزند محمد رضا شاه پهلوی بودند که در این کاخ اقامت داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر کاربری بسیاری از کاخ‌های موجود در مجموعه سعدآباد، این کاخ نیز به موزه خط و کتابت میرعماد تبدیل شد.

کاخ فرح پهلوی

این کاخ در قسمت شمالی مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارد. معماری بسیار زیبا و چشم‌نواز این کاخ باعث شده تا در طول سال نمایشگاه‌های بسیاری در این کاخ برگزار گردند. نمایشگاه‌های لباس و نقاشی و سایر هنرها مانند هنر رنگ روغن و اکریلیک، هر ساله در این قسمت از مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود.

کاخ لیلا پهلوی

لیلا پهلوی، آخرین و کوچک‌ترین فرد خانواده محمد رضا پهلوی بود. کاخ لیلا پهلوی نیز آخرین کاخ ساخته شده در مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد است. امروزه از این کاخ برای برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای مینیاتوری استاد آبکار استفاده می‌شود. موزه مینیاتور استاد آبکار در محل کاخ لیلا پهلوی در سال ۱۳۷۳ شمسی افتتاح گردید.

کاخ شهرام

کاخ شهرام یکی از کاخ‌های بزرگ مجموعه کاخ سعدآباد است. این کاخ به دستور محمد رضا شاه پهلوی برای اقامت همسر دومش تاج‌الملوک بنا گردید. امروزه این کاخ به عنوان موزه نظامی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدیدکنندگان می‌توانند برای بازدید از ادوات جنگی و نظامی تاریخی ایران به کاخ شهرام در مجموعه سعدآباد مراجعه کنند.

کاخ ملکه عصمت دولتشاهی

این کاخ در قسمت مرکزی مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارد. این عمارت امروزه محل نمایش آثار برجسته استاد مینیاتور ایران، استاد فرشچیان است. در زمان رضا شاه، عصمت دولتشاهی، همسر چهارم او در این کاخ زندگی می‌کرد. در دوران پهلوی دوم، پس از سکونت برادر محمد رضا شاه و سر آشپز مخصوص او، این ساختمان به انبار تبدیل شد.

۷۰ اثر زیبا از هنر مینیاتوری استاد فرشچیان در این موزه قرار دارند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

موزه برادران امیدوار کاخ سعدآباد

ساختمان مربوط به موزه برادران امیدوار در قسمت شمال غربی مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارد. این عمارت در دوران پهلوی برای استراحت خدمه و نگهداری کالسکه و درشکه‌های درباری به کار می‌رفت. برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی بودند که در سال ۱۳۳۳ سفر به دور دنیا را آغاز کردند. دستاوردهای با ارزش و تاریخی برادران امیدوار در این موزه نگهداری می‌شود و بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد است. موزه برادران امیدوار در سال ۱۳۸۲، در هفته جهانگردی افتتاح شد.

موزه آب کاخ سعدآباد

ساختمان و عمارت مربوطه به این موزه در گذشته و در زمان حکومت پهلوی، محل دفتر کار مخصوص محمد رضا پهلوی بوده است. امروزه این ساختمان به عنوان موزه آب در مرکز مجموعه سعدآباد فعالیت می کند. اسناد، ابزار و تندیس متعلق به دانشمندان حوزه آب در آن نگهداری می‌شوند.

دیگر موزه‌ها و عمارت‌های کاخ سعدآباد

با توجه به تمامی نکاتی که ذکر شد، تعداد عمارت‌ها و کاخ‌های موجود در مجموعه کاخ سعدآباد بسیار زیاد است. برخی از عمارت‌ها و ساختمان‌های موجود نیز به عنوان موزه‌های دیگر در مجموعه کاخ تاریخی سعدآباد فعالیت دارند.

 موزه آلبوم‌ها و اسناد سلطنتی در ساختمان گارد شاهنشاهی، موزه آشپزخانه سلطنتی در بخش آشپزخانه موزه ملت و موزه اتومبیل‌های سلطنتی از دیگر موزه‌هایی هستند که در مجموعه سعدآباد قرار دارند. بازدیدکننده می‌توانند از این موزه‌ها نیز بازدید کنند. کاخ عبدالرضا پهلوی و کاخ غلامرضا پهلوی نیز امروزه به ترتیب محل ساختمان اداری مجموعه سعدآباد و موزه سلاح‌های دربار هستند.

سالن‌های سینما، زمین‌های تنیس و بخش‌های مختلف اداری و تأسیساتی، سالن آمفی‌تئاتر مجموعه سعدآباد، با عنوان ایوان عطار سعدآباد از دیگر محیط‌های موجود در مجموعه سعدآباد هستند. لازم به ذکر است که یکی از زیباترین سالن‌های روباز ایران برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی و نمایش‌های تئاتر در مجموعه سعدآباد قرار دارد.

کتابخانه کاخ سعدآباد

کتابخانه کاخ سعدآباد در قسمت شمالی مجموعه قرار دارد و به میدان دربند مشرف است. لازم به ذکر است که کتابخانه این مجموعه در ابتدا در محل کاخ احمدرضا پهلوی قرار داشت. اما بعدها بنا به تصمیماتی که در حکومت پهلوی گرفته شد، کتابخانه ابن مجموعه به قسمت شمالی آن انتقال یافت. علاوه بر کتابخانه، کارگاه‌های آموزشی نیز در مجموعه سعدآباد وجود دارد که در سال‌های اخیر از آنها بهره‌برداری شده است.

قنات‌های کاخ سعدآباد

در گذشته رودخانه دربند از سراسر باغ و محیط کاخ سعدآباد می‌گذشت و یکی از دلایل اصلی سرسبزی منطقه دربند و شمیران بود. با افزایش ساخت و ساز کاخ‌های زیاد در محیط مجموعه سعدآباد، بحث آبرسامی به بخش‌های مختلف کاخ نیز مطرح شد. به همین دلیل برای آبرسانی به درختان و باغات موجود در مجموعه دوازده قنات در قسمت‌های مختلف سعدآباد تاسیس گردید.

بازدیدکنندگان می توانند با مراجعه به این کاخ و گشت و گذار در محوطه داخلی آن قنات‌های کاخ سعدآباد را مشاهده کنند.. هراش آباد، قنات قوام الدوله، قنات کاخ سنگی، قنات جعفرآباد، قنات آب‌نما، قنات کاخ سفید، قنات جوادیه، قنات گلخانه، قنات کاخ شمس و قنات خوابگاه، نام قنات‌های موجود در مجموعه سعدآباد هستند.

دروازه‌های کاخ سعدآباد

با توجه به وسعت و مساحت بسیار بزرگ مجموعه کاخ سعدآباد، این مجموعه دروازه‌های مختلفی در ناحیه‌های مختلف دارد. البته امروزه به دلایل امنیتی فقط دو دروازه زعفرانیه و دربند از این کاخ به روی مردم عادی و بازدیدکنندگان باز است و بازدیدکنندگان می‌توانند از این دروازه‌های تردد داشته باشند. دروازه نظامیه (مسیر رفت و آمد رضا شاه پهلوی در گذشته)، دروازه زعفرانیه، دروازه خیابان دربند (مسیر رفت و آمد محمد رضا پهلوی)، دروازه میدان دربند، دو دروازه جعفرآباد، دروازه رودخانه و دروازه کاخ سفید نام دروازه‌های مجموعه سعدآباد هستند.

ساعت کاری کاخ سعدآباد

ساعت کاری مجموعه کاخ سعدآباد در فصل‌های بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۹ ادامه دارد. در ۶ فصل‌های پاییز و زمستان نیز با توجه به برودت هوا و تاریکی زودهنگام، زمان پایان بازدید کم می‌شود و تا ساعت ۱۷:۰۰ امکان بازدید از مجموعه وجود دارد. برای خرید بلیط حضوری، باجه‌های فروش بلیط مجموعه سعدآباد تا ساعت ۱۵:۳۰ فعالیت می‌کنند.

مجموعه کاخ سعدآباد در روزهای ۱۴ خرداد (رحلت امام خمینی (ره))، ۲۱ رمضان (شهادت امام علی (ع))، ۲۵ شوال (شهادت امام جعفر صادق (ع))، ۲۸ صفر (رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)) و روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل است.

قیمت بلیط کاخ سعدآباد و کاخ‌های دیگر این مجموعه

قسمت های مختلف مجموعه کاخ سعدآباد هر یک ورودی خاصی برای خود دارند که بازدیدکنندگان برای دیدن کاخ باید آن را پرداخت کنند. در ادامه بلیط ورودی مربوط به هر یک از قسمت‌های کاخ سعدآباد آورده شده است.

ورودی مجموعه: هر نفر ۵۰۰۰ تومان

کاخ موزه ملت (کاخ سفید): هر نفر ۵۰۰۰ تومان

موزه هنر ملل: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

کاخ موزه سبز: هر نفر ۵۰۰۰ تومان

موزه ظروف سلطنتی: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه استاد فرشچیان: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه پوشاک سلطنتی: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه هنرهای زیبا: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه نظامی: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه آشپزخانه سلطنتی: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه اتومبیل‌های سلطنتی: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه سلاح‌های درباری: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه خط و کتابت میرداماد: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه برادران امیدوار: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه استاد بهزاد: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه آب: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعدآباد: هر نفر ۴۰۰۰ تومان

آدرس کاخ سعدآباد

آدرس از خیابان زعفرانیه: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

آدرس از میدان تجریش و خیابان دربند: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعدآباد

تلفن‌های مجموعه سعدآباد: ۹-۲۲۷۵۲۰۳۱-۰۲۱

سوالات متداول

کاخ سعدآباد کجاست؟

کاخ سعد آباد تهران در شمال تهران و محدوده شمیرانات قرار دارد. کاخ موزه سعدآباد در کوهپایه‌های جنوبی البرز و قله توچال واقه شده است.

ساعت بازدید از کاخ سعد آباد چگونه است؟

زمان بازدید از مجموعه سعد آباد در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰ است.

هزینه بلیط کاخ سعد آباد چقدر است؟

هزینه ورودی مجموعه سعد آباد برای هر نفر گردشگر داخلی معادل ۵۰۰۰ تومان است و برای بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه باید ورودیه جدا بپردازید.

معرفی مجموعه کاخ سعدآباد

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*