آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه افشار

همه چیز در مورد آرامگاه نادرشاه افشار اگر به دنبال جاهای دیدنی مشهد باشید، یکی از مواردی که با آن روبرو می شوید آرامگاه نادرشاه ادامه مطلب

همه چیز در مورد آرامگاه نادرشاه افشار

اگر به دنبال جاهای دیدنی مشهد باشید، یکی از مواردی که با آن روبرو می شوید آرامگاه نادرشاه افشار است. نادرشاه افشار بخشی از تاریخ مهم کشور است که طرفداران زیادی دارد.

سالانه هزاران گردشگر برای بازدید از آرامگاه نادرشاه به آن جا مراجعه می کنند و ممکن است شما هم بخواهید به آن سفر کنید. اما پیش از آن که بخواهید برای بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار به مشهد سفر کنید، بهتر است ابتدا مهم ترین اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد را بررسی کنید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین اطلاعات مربوط به آرامگاه نادرشاه افشار و هر چیزی که باید در مورد آن بدانید، بپردازیم.

نادرشاه افشار کیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی آرامگاه نادرشاه افشار بپردازیم، بهتر است ابتدا شما را با این شخصیت برجسته آشنا کنیم.

نادرشاه در واقع یکی از شخصیت های بزرگ و مشهور در تاریخ ایران محسوب می شود که نام آن به گوش همه ما خورده است.

بخش مهمی از تاریخ مشهد از نظر سیاسی و اجتماعی با پادشاهی نادرشاه افشار گره خورده است و همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی بخواهند به آرامگاه وی در مشهد بروند.

نادرشاه افشار بنیانگذار سلسله افشاریان است و یک اقدام بسیار مهم در آن زمان انجام داده است! آن هم سرکوب حمله مغولان، بیرون انداختن عثمانی ها و همچنین بیرن کردن روس ها از خاک ایران بوده است که اقدامات بسیار مهمی برای تاریخ ایران محسوب می شود.

نادرشاه فتوحات بسیار زیادی داشته است که از مهم ترین آن ها می توان به دهلی و ترکستان اشاره کرد که طی یک جنگ بزرگ، توانست پیروز میدان شود.

همچنین یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث شده است تا از نادرشاه افشار به عنوان یک شخصیت بزرگ یاد شود، این است که توانست دوباره استقلال ایران را که توسط پادشاهان قبلی از دست رفته بود، بازگرداند. اروپایی ها به نادرشاه افشار لقب های مختلفی داده اند که از مهم ترین آن ها می توان به «ناپلئون ایران»، «آخرین جهانگشای شرق» و «اسکندر دوم» اشاره کرد. کوه نور و الماس نور از مهم ترین غنیمت های جنگی زمان نادرشاه است که شهرت و محبوبیت بسیار زیادی در میان جهانیان دارد.

آرامگاه نادرشاه افشار

در آرامگاه نادرشاه افشار، مهم ترین بخشی که وجود دارد مربوط به آرامگاه واقعی او است. این آرامگاه پس از طی کردن ۱۲ پله به بالا دیده می شود.

همچنین در بالای آن، ۱۶ ستون سنگ بزرگ وجود دارد که به صورت خیمه و چادر عشایری مورد طراحی قرار گرفته است. دلیل این نوع طراحی این است که نادرشاه افشار در چادر عشایری متولد شده است و مرگ او هم در چادر عشایری اتفاق افتاده است.

در واقع این طراحی، نشان دهنده تولد و مرگ نادرشاه است و توانسته مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد. یکی از جالب ترین ویژگی های این بخش، این است که دو دیوار قرمز رنگ سنگی در آن جا قرار دارد.

این دو دیوار از سنگ مرمر اخرایی رنگ مراغع ساخته شده تا بتواند نشان دهنده و تداعی کننده جنگ و قتل نادرشاه در چادرش باشد.

همچنین فضای باز این بخش نشان دهنده صحنه جنگ است. مسئله جالب این است که اساس طراحی این دو شکل، بر اساس شکل های هندسی مربع و مثلث بوده است و نشان دهنده این است که ظرافت بسیار بالایی برای آن خرج شده است.

همچنین نمای سنگی این آرامگاه از سنگ های سخت گرانیت استخراج شده از کوه سنگی مشهد ساخته شده است. همچنین نرده های آهنی آن به شکل تبرزین ساخته شده تا نشان دهنده عظمت نادرشاه افشار باشد.

همچنین هنگامی که به دیوارهای آرامگاه توجه کنید، متوجه برجستگی های متفاوت می شوید! این برجستگی ها هم نشان دهنده نبردهای بسیار سخت نادرشاه هستند. سنگ مزار نادرشاه افشار هم در پناه دو دیوار و در گوشه مربع قرار گرفته است. همچنین در این آرامگاه دو تالار قرار دارد که از بهترین موزه های مشهد به حساب می آیند.

همچنین بخوانید: آرامگاه فردوسی کجاست؟ + عکس و آدرس

تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار

اولین چیزی که در مورد تاریخچه آرامگاه نادرشاه باید بدانید، این است که او اولین بار پایتخت خود را مشهد اعلام کرد. در واقع زمانی که نادرشاه به عنوان پادشاه ایران شناخته می شد، مشهد را به عنوان پایتخت امور فرهنگی، سیاسی و حکومتی خود اعلام کرد.

به همین دلیل است که آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد قرار دارد. آرامگاه خشتی و گلی نادرشاه افشار در کنار چهارباغ شاهی او در روبروی حرم مطهر امام رضا (ع) ساخته شده است.

البته پس از آن که آقا محمد خان قاجار پس از نادرشاه روی کار آمد، دستور داد که پیکر نادرشاه را به تهران منتقل کنند. البته پس از مدتی، در اواخر حکونت قاجار، قوام السلطنه که والی خراسان بود، توانست جسد نادرشاه را دوباره به مشهد بازگرداند و در محل فعلی آن دفن کند.

در حال حاضر مقبره نادرشاه در محلی که قوام السلطنه در نظر گرفته بود قرار گرفته است. البته در طی گذشت سالیان دراز، بارها مورد تخریب واقع شد اما سرانجام انجمن آثار ملی ایران تصمیم گرفت که آرامگاهی بسیار بزرگ و باشکوه برای نادرشاه افشار بنا کند. این تصمیم در سال ۱۳۳۵ گرفته شد و یک سال بعد، یعنی سال ۱۳۳۶ ساخت آرامگاه نادر شاه افشار آغاز شد.

آرامگاه این پادشاه توسط یکی از طراحان مشهور و بزرگ ایرانی به نام مهندس هوشنگ سیحون انجام شد. جالب است بدانید که طراح و سازنده آرامگاه فردوسی و خیام هم، این فرد بوده است. در نهایت پس از گذشت ۶ سال و در سال ۱۳۴۲، ساخت آرامگاه نادرشاه افشار به پایان رسید.

افتتاح آن هم در ۱۲ فروردین سال ۱۳۴۲ با حضور محمدرضا شاه پهلوی انجام شد. همچنین این آرامگاه در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسید و توانست جایگاه خوبی در میان تاریخ ایران پیدا کند.

معماری آرامگاه نادرشاه افشار

در حال حاضر آرامگاه نادرشاه افشار در چهارراه شهدای مشهد قرار گرفته است. همچنین توانسته به یکی از قطب های گردشگری و تاریخی در ایران تبدیل شود.

بنابراین افرادی که سفری زیارتی یا سیاحتی به مشهد دارند، از این آرامگاه باشکوه بازدید می کنند و این آرامگاه هر سال میزبان هزاران گردشگر ایرانی است. جالب است بدانید که باغی که این آرامگاه در آن قرار دارد، حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع وسعت دارد و همین مسئله باعث شده تا به یکی از عظیم ترین و جذاب ترین آرامگاه های تاریخی در ایران تبدیل شود.

جالب است بدانید که هر چهار طرف این باغ به خیابان منتهی می شود و همین مسئله باعث شده تا دسترسی بسیار خوبی برای آن وجود داشته باشد.

آرامگاه نادرشاه بر روی سکویی قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید ۱۲ پله بالا بروید. در آن بخش، محل دفن نادرشاه افشار مشخص شده است.

همچنین در کنار آن، یک سکوی بلند قرار دارد که مجسمه نادرشاه افشار در حالی که سوار بر اسب است، به چشم می خورد. در این مجسمه مشخص است که ۳ نفر در پی نادرشاه افشار هستند و او را همراهی می کنند. اما مجسمه نادرشاه افشار نشان دهنده چیست و چه کسی آن را ساخته است؟ در این بخش به بررسی آن می پردازیم:

مجسمه نادرشاه افشار

مجسمه نادرشاه افشار در کنار سنگ قبرش قرار گرفته است! اگر به آرامگاه نادرشاه افشار مراجعه کنید، متوجه می شوید که سکویی در مجاور سنگ قبر قرار دارد و مجسمه ای هم روی آن قرار گرفته است.

این مجسمه نشان دهنده نادرشاه افشار است و در حالی که سوار بر اسب شده، ۳ تن از سربازانش هم او را همراهی می کنند.

این مجسمه بسیار زیبا دارای ارتفاع ۶٫۵ متری است و توانسته نظر بسیاری از تاریخ دوستان را جذب کند. همچنین جالب است بدانید که این مجسمه در رم ایتالیا و به دست شاگرد کمال الملک، یعنی ابوالحسن صدیقی طراحی و ساخته شده است.

بخش های دیگری هم از آرامگاه نادرشاه افشار به چشم می خورد که در این بخش به بررسی خلاصه آن ها می پردازیم:

توپ جنگی باغ نادری

یکی از بخش های مهم آرامگاه نادرشاه افشار که موردتوجه بسیاری از افراد قرار می گیرد، بخش توپ جنگی آن است. در زمان های قدیم، توپ جنگی یکی از سلاح های سنگین جنگی محسوب می شد که در زمان نادرشاه استفاده می شد. یکی از سلاح های سنگین به جا مانده از آن زمان، توپ جنگی است.

در حال حاضر توپ جنگی به جا مانده از زمان افشاریان در بخش از این باغ به چشم می خورد و افراد زیادی برای بازدید از آن به آرامگاه نادرشاه افشار مراجعه می کند.

اگر از افرادی باشید که به سلاح های جنگی علاقه دارید، بازدید از این توپ جنگی در باغ نادری هم می تواند نظر شما را جلب کند.

این توپ جنگی در کنار ساختمان آرامگاه نادر است که در واعق یک لوله توپ جنگی است. این توپ جنگی به فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و پرتغال تعلق دارد و جزء غنائم جنگی با ارزش در نبرد با متجاوزان پرتغالی است.

آرامگاه کلنل پسیان

آرامگاه کلنل پسیان یکی دیگر از جاهایی است که در آرامگاه نادری قرار دارد. در واقع این آرامگاه در بخش شمالی باغ نادری است! این آرامگاه مربوط به محمد تقی خان پسیان است که از نظامیان اواخر دوران قاجار محسوب می شود.

این فرد اولین خلبان ایرانی محسوب می شود که ۳۳ بار در هوانوردی آلمان به فعالیت پرداخت. اون در سال ۱۳۰۰ به عنوان فرمانده، ژاندارمری خراسان را تشکیل داد اما پس از مدتی توسط احمد قوام سرکوب شد.

در نهایت سنگ مزار او در سال ۱۳۷۹ توسط یعقوب دانش دوست طراحی و ساخته شد و در آرامگاه نادرشاه افشار قرار گرفت.

موزه نادری چیست؟

یکی از بخش های بسیار جذاب که تاریخ نادرشاه را یدک می کشد، موزه نادری است. در واقع در آرامگاه نادرشاه افشار دو تالار وجود دارد که همان موزه نادری را تشکیل می دهد.

در این دو تالار اشیاء مختلفی وجود دارد که می تواند برای گردشگران جذابیت های بسیار زیادی به همراه داشته باشد! چرا که این اشیاء مربوط به زمان نادرشاه است و می توانید ابزارهای مختلفی را نظیر وسایل شخصی نادرشاه را بازدید کنید. موزه نادری از دو تالار تشکیل شده است که عبارتند از:

تالار شماره یک

در تالار شماره یک شما می توانید انواع سلاح هایی که در زمان نادرشاه افشار وجود داشته و استفاده می شده را مشاهده کنید. همچنین ابزارهای دیگری نظیر وسایل سوارکاری هم در این تالار دیده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به زیر و برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه اشاره کرد.

همچنین چند نسخه خطی و تاریخی از جمله تاریخ جهان گشای نادری و دو شمشیر مربوط به نادرشاه هم در این قسمت وجود دارد. همچنین دیوارهای این تالار با تابلوه هایی از صحنه های نبرد نادرشاه در جنگ کرنال وجود دارد که اثر سید حسین میر مصور است.

شمشیرهایی هم در تالار شماره یک وجود دارد که شعرهایی روی آن حک شده است! روی یکی از شمشیر ها «السلطان نادر» و روی دیگری شعر طلاکوب «هست سلطان بر سلاطین جهان؛ شاه شاهان نادر صاحب قران» حک شده است.

تالار شماره دو

تالار شماره دو موزه نادری در سال ۱۳۷۳ به این مجموعه اضافه شده است و در آن هم اشیاء تاریخی مختلفی وجود دارد. از مهم ترین اشیاء تاریخی این تالار می توان به انواع سکه های مربوط به دوران نادرشاه اشاره کرد.

همچنین اشیاء دیگری نظیر اشیاء باستانی و مردم شناسی، ظروف و هدیه های دوره صفویه تا کنون در آن وجود دارد که ارزش تاریخی بسیار بالایی دارند. همچنین علاوه بر اشیائی که در این تالار وجود دارد، می توانید عراده های توپ جنگی را مشاهده کنید که کاملاً تزئین شده هستند.

موزه آرامگاه نادرشاه در حال حاضر توسط سازمان میراث فرهنگی خراسان مدیریت می شود تا به بهترین شکل ممکن بتواند میزبان گردشگران و افرادی که به تاریخ علاقه دارند، باشد.

همچنین وظیفه بسیار مهم این سازمان این است که امنیت این اشیاء را حفظ کند تا برای همیشه به عنوان میراث ملی کشور در این موزه باقی بماند.

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای افراد مختلف پیش می آید، این است که بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار چه زمانی است. در واقع برخی افراد که تاریخ دوست هستند، با هدف بازدید از این آرامگاه به مشهد سفر می کنند.

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، آرامگاه نادرشاه افشار در باغی بزرگ و سرسبز ایجاد شده است. بنابراین اگر بتوانید در فصل بهار و تابستان به این شهر سفر کنید، بهترین زمان را انتخاب کرده اید.

البته مشهد از کلان شهرهایی است که در فصل تابستان بسیار گرم است! بنابراین اگر علاوه بر سرسبز بودن، آب و هوای آن هم برای شما اهمیت دارد، می توانید در فصل بهار سفر کنید.

در واقع بهترین فصل برای سفر به مشهد، بهار است. در فصل بهار باغ و آرامگاه نادرشاه افشار کاملاً سرسبز است و آب و هوای این شهر هم بسیار دلچسب و بی نظیر است. بنابراین می توانید علاوه بر بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار، از جاهای دیدنی دیگری که در شهر مشهد وجود دارد هم بازدید کنید و لذت ببرید.

آدرس آرامگاه نادرشاه افشار

اگر قصد بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار را دارید، باید آدرس آن را هم بدانید! چرا که بدون آدرس نمی توانید به آن سفر کنید. البته با توجه به این که مشهد شهر بزرگ و شلوغی است، بهتر است از اپلیکیشن هایی که شما را در رسیدن به مقصد خود یاری می کنند استفاده کنند.

همچنین می توانید برای سفر راحت تر، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا راحت تر بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. آدرس آرامگاه نادرشاه افشار را در این بخش قرار داده ایم.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا، آرامگاه نادرشاه افشار

چگونه به آرامگاه نادرشاه افشار دسترسی پیدا کنیم؟

برای دسترسی به آرامگاه نادرشاه افشار، تنها راه استفاده از ماشین شخصی نیست! بلکه راه های مختلف و گوناگونی در اختیار شما قرار دارد که بستگی دارد شما از کدام وسیله برای سفر به آن استفاده کنید.

در حال حاضر وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس، تاکسی و مترو شما را به مقصد خود می رسانند و می توانید آن را جایگزین استفاده از ماشین شخصی کنید. برای استفاده از وسایل حمل و نقش عمومی، راه های زیر در اختیار شما قرار دارد:

استفاده از اتوبوس

اولین راه برای رسیدن به آرامگاه نادرشاه افشار، استفاده از اتوبوس است. شما به راحتی می توانید با اتوبوس هایی که در مشهد تردد می کنند، به مقصد خود دست پیدا کنید. برای این کار باید از اتوبوس های تندرو خط ۶ (پایانه فردوسی)،خط درون ‌شهری ۵۰ (پایانه حرم)، خط ۵۱ (پایانه میامی)، خط ۵۷ (گلشهر) و… استفاده کنید. سپس در چهارراه شهدا پیاده شوید و پس از آن، حدود ۲۰۰ متر پیاده روی دارید. پس از طی کردن این مسیر، به آرامگاه می رسید و می توانید در آن به گردش بپردازید.

استفاده از مترو

یکی دیگر از راه های دسترسی به آرامگاه نادرشاه افشار، استفاده از مترو است. برای استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی، باید خط ۲ مترو را سوار شوید. پس از آن، در ایستگاه شهدا که نزدیک ترین ایستگاه به آرامگاه نادرشاه افشار است، پیاده شوید.

از این ایستگاه حدود ۶۵۰ متر پیاده روی دارید تا به مقصد برسید. اگر پیمودن این مسیر برایتان سخت است، می توانید باقی آن را با تاکسی بروید تا اذیت نشوید.

برای سفر با ماشین شخصی باید به یک نکته مهم دقت کنید! این منطقه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و شما باید ماشین را در نزدیک ترین پارکینگ عمومی پارک کنید و باقی مسیر را پیاده یا با وسایل حمل و نقل عمومی طی کنید.

پیشنهاد می کنیم برای آن که با سختی روبرو نشوید، از همان اول از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا در کمترین زمان به مقصد موردنظر خود برسید.

آرامگاه نادرشاه افشار، نمونه ای دیدنی از تاریخ افشاریه!

نادرشاه افشار یکی از شخصیت های بزرگ و مشهور در ایران است و داستان های زیادی در مورد آن وجود دارد. مشهد شهری است که نادرشاه افشار آن را به عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کرده بود و به همین دلیل، آرامگاهش هم در این شهر قرار دارد.

البته جنازه او چندین بار بین شهرهای مختلف جابجا شد اما در حال حاضر، آرامگاه او در شهر مشهد قرار دارد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل آرامگاه نادرشاه افشار و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم.

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، می توانید بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار را در برنامه خود قرار دهید تا مسائل تاریخی و داستان های مربوط به او را مطلع شوید.

سوالات متداول در مورد آرامگاه نادرشاه افشار

اگر قصد بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار را داشته باشید، چند سوال مهم وجود دارد که ممکن است برای شما پیش بیاید. در واقع این سوالات، مهم ترین سوالاتی است که برای کاربران پیش می آید و ممکن است یکی از سوالات شما هم باشد. در این بخش به جواب این سوالات می پردازیم تا اگر برای شما هم سوال است، پاسخ خود را بگیرید:

آرامگاه نادرشاه افشار کجاست؟

آرامگاه نادرشاه افشار در چهارراه شهدا قرار دارد که نام قدیمی آن، نادری است. در واقع این آرامگاه در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهار راه شهدا قرار گرفته است و جالب است بدانید که فاصله بسیار کمی با حرم مطهر دارد.

در موزه نادری چه اشیائی وجود دارد؟

در موزه نادر که یکی از بخش های بسیار مهم و دیدنی آرامگاه نادرشاه افشار است، شما می توانید انواع اشیاء مختلف را مشاهده کنید. از مهم ترین آن ها می توان به سلاح های دوره افشاریه که در آن زمان استفاده می شد، اشاره کرد. همچنین اشیاء دیگری نظیر انواع سکه، اشیاء باستانی و عراده های توپ جنگی آن زمان اشاره کرد.

چه روزها و ساعت هایی می توان از آرامگاه نادرشاه افشار بازدید کرد؟

آرامگاه نادرشاه افشار همه روزه باز است مگر آن که تعطیلی رسمی نظیر روزهای شهادت، تاسوعا و عاشورا باشد. در غیر این صورت، در تمام روزهای هفته باز است و شما می توانید از آن بازدید کنید. همچنین ساعت بازدید آن از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است که می توانید برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید.

هزینه ورودی آرامگاه نادرشاه افشار چقدر است؟

هزینه ورودی به آرامگاه نادرشاه افشار ۵ هزار تومان در سال ۹۹ بوده است که در حال حاضر ممکن است تغییر کرده باشد.

نادرشاه افشار

1 دیدگاه در نادرشاه افشار

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*