موزه های مشهد

موزه های مشهد

اگر قصد سفر کردن به مشهد مقدس را دارید اما نمی خواهید سفر شما فقط زیارتی باشد، تفریحات مختلفی وجود دارد که می توانید تجربه ادامه مطلب

اگر قصد سفر کردن به مشهد مقدس را دارید اما نمی خواهید سفر شما فقط زیارتی باشد، تفریحات مختلفی وجود دارد که می توانید تجربه کنید. یکی از تفریحاتی که در شهر مشهد می توانید تجربه کنید، بازدید از موزه های مشهد است. در مشهد موزه های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها می تواند نظر شما را جلب کند. فرقی هم نمی کند که به موزه های تاریخی علاقه دارید یا فرهنگی!

در این مقاله می خواهیم به بررسی موزه هایی که در مشهد وجود دارد بپردازیم و اطلاعاتی که لازم است را هم در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر در سفر به مشهد می خواهید از موزه ها بازدید کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

لیست موزه های مشهد

مشهد یکی از شهرهایی است که هر سال گردشگران زیادی به آن سفر می کنند. یکی از تفریحاتی که گردشگران در سفر به مشهد تجربه می کنند، بازدید از موزه های مختلف است. در مشهد انواع موزه ها وجود دارد و می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. در این بخش می خواهیم لیست کاملی از موزه هایی که در مشهد وجود دارد را بررسی کنیم تا بر اساس علاقه و سلیقه خود، یکی یا چند مورد از آن ها را بازدید کنید.

در مشهد موزه های مختلفی وجود دارد که بازدید از آن برای هر کسی جذاب است! اگر شما هم قصد سفر به مشهد را دارید، می توانید از طریق اسنپ روم اقامتگاه مناسبی را رزرو کنید تا دیگر دغدغه اقامتگاه نداشته باشید. در این صورت می توانید از موزه ها یا هر مکان تفریحی دیگری بازدید کنید.

موزه بزرگ خراسان

اولین موزه ای که در مشهد وجود دارد، موزه بزرگ خراسان است. این موزه در کوهسنگی قرار گرفته است ۴ ورودی مختلف از بخش های مختلف به آن وجود دارد. پس از ورود به پارک کوه سنگی کافی است به سمت موزه بزرگ حرکت کنید و وارد آن شوید. این موزه از سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است و جالب است بدانید که ۱۲ طبقه دارد. بخش بزرگی از آن هم به نام دکتر میرفندرسکی نام گذاری شده است که بخش جذابی در این موزه محسوب می شود.

در موزه بزرگ خراسان، بخشی به نگهداری سازه های معماری و تاریخی اختصاص پیدا کرده است. از بخش های دیگر موزه بزرگ خراسان می توان به آزمایشگاه مرمت آثار و لوازم تاریخی، کتابخانه، سالن اجتماعات و سالن های نمایش اشاره کرد. همچنین موزه هم که بخش اصلی را تشکیل می دهد که در آن اشیاء مربوط به دوره های زمانی مختلف قرار دارد و شما می توانید از آن بازدید کنید. از مهم ترین اشیاء داخل آن می توان به قرآن هایی منسوب به امامان نوشته شده بر روی پوست آهو، پیکره های سنگی زیبا، ابزارهای سنگی پیش از تاریخ، آثار مربوط به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد که برای بسیاری از گردشگران جذابیت خاصی دارد.

موزه های آستان قدس رضوی

یکی دیگر از موزه هایی که در شهر مقدس مشهد قرار دارد، موزه های آستان قدس است. ساختمان این موزه تاریخی از ۶ قرن را نشان می دهند که بخش مهمی از آن مربوط به معماری اسلامی ایران است. در داخل موزه اشیایی نظیر صنایع دستی که قدمت بیش از هزار سال دارند، نگه داری می شود. مساحت کلی این موزه حدود ۱۳۰۰ متر مربع است که بسیاری از اشیاء آن به صورت اهدایی هستند. از مهم ترین چیزهایی که در این موزه دیده می شود می توان به قالی، ظروف، سلاح‌ ها، و برخی اشیاء و اجزاء معماری حرم مطهر مانند وسایل روشنایی و محراب‌ ها و درهای حرم اشاره کرد. در این موزه، ساختمان های مختلفی دیده می شود که در ادامه به بررسی همه ساختمان های آن خواهیم پرداخت:

موزه مرکزی

یکی از مهم ترین ساختمان هایی که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارد، موزه مرکزی است. در این موزه گنجینه حرم رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح ‌های سرد و گرم، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف و حلزون ‌های دریایی، گنجینه سکه و گنجینه مدال وجود دارد. بنابراین اگر به این موضوعات علاقه دارید که تقریباً هیچ کسی نیست که حداقل به یکی از این موارد علاقه نداشته باشد، می توانید از آن بازدید کنید و اشیاء مربوط به قرن های گذشته را ببینید.

موزه فرش

یکی دیگر از موزه هایی که در این موزه وجود دارد، موزه فرش است. این موزه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ در حال ساخت و تکمیل بود و بالاخره در سال ۱۳۹۰ به صورت کامل افتتاح شد. این موزه شامل ۳ طبقه است؛ طبقه همکف شامل قالی های بافت مناطق مرکز و شرق کشور است که بسیار هم دیدنی هستند. طبقه اول آن شامل قالی های بافت مناطق غرب و شمال غرب کشور هستند و می توانید قالیچه های بافت ایلات و عشایر کشور را هم در آن مشاهده کنید. طبقه زیر همکف هم قالی های با قدمت چند صد ساله مربوط به دوره های صفوی به چشم می خورد.

موزه قرآن

موزه قرآن یکی دیگر از موزه های آستان قدس رضوی است که در آن گنجینه های قرآنی به چشم می خورد. از مهم ترین آثار موجود در آن می توان به گنجینه قرآن و نفایس، گنجینه آثار اهدایی سید علی خامنه‌ ای، آثار اهدایی استاد فرشچیان و تالار مرقعات و ابزار کتابت اشاره کرد.

حمام مهدی قلی بیگ

این موزه در واقع حمامی است که در موزه های آستان قدس رضوی قرار گرفته است. این حمام توسط یکی از اعضای شاه عباس صفوی به آستان قدس اهداء شده است. جالب است بدانید که این حمام برای زائران بوده است و طی ۴۰۰ سال زائران زیادی از آن استفاده کرده اند. در نهایت در سال ۱۳۷۶ این حمام در لیست آثار ملی قرار گرفت. از سال ۱۳۸۵ هم به عنوان یکی از موزه های مشهد مورد استفاده قرار گرفته است. در این موزه می توانید انواع پوشاک سنتی قوم های مختلف، وسایل حمام، لوازم آرایش، وسایل مورد نیاز گرم خانه، لوازم روشنایی، انواع ظروف و نقاشی های قهوه خانه ای را ببینید.

باغ موزه نادری مشهد

یکی دیگر از مهم ترین جاهای گردشگری در شهر مشهد پس از حرم امام رضا (ع) باغ موزه نادری است. آرامگاه نادرشاه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی شد و در کنار آن، دو تالار موزه هم برای گردشگران افتتاح شد. در تالا اول آن می توانید اسلحه های دوران مختلف ایران را ببینید؛ اکثر آن ها در دوران افشاریه مورد استفاده قرار گرفته اند. مهم ترین نکته در مورد این بخش این است که آرامگاه نادرشاه به دستور خودش ساخته شده است و تنها توسط طراح، مورد طراحی قرار گرفته است. همچنین در این موزه می توانید مجسمه نادرشاه افشار را به همراه سربازانش که توسط یکی از شاگردان کمال الملک ایجاد شده است، ببینید. همچنین برخی از وسایل محمد تقی خان پسیان هم در این موزه نگهداری می شود.

موزه آیین‌ های پهلوانی مشهد (شه لافتی)

اگر از کسانی هستید ک به پهلوانی علاقه دارید، حتماً دیدن وسایل آن هم برای شما جذاب و لذت بخش است. یکی دیگر از موزه هایی که توسط پهلوانی به نام علی اکبر قاسمی افتتاح شده است، موزه آیین های پهلوانی مشهد است! این فرد با نام پهلوان رستم هم شناخته می شود. در این موزه وسایل مربوط به ورزش های زورخانه ای به چشم می خورد و می تواند برای هر کسی جذاب باشد؛ حتی افرادی که هیچ علاقه ای به ورزش های زورخانه ای ندارند. موضوع جالب در مورد این موزه این است که تنها ساخت آن به عهده این پهلون نبوده است، بلکه جمع آوری وسایل هم بر عهده همین شخص بوده است. چنین اشیائی در طی ۴۵ سال سفر به نقاط مختلف مشهد و شهرهای دیگر جمع آوری شده است و اکنون یک موزه کامل از اشیاء پهلوانی در اختیار شما قرار گرفته است.

موزه شه لافتی حدود ۲۰۰۰ متر است که شامل دو بخش می شود! بخش اول آن همان گود زورخانه است که توسط ورزش های باستانی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که هر از گاهی پهلوانان و ورزشکاران هم در آن اجراهای جذابی انجام می شوند و شما می توانید به تماشای آن بپردازید. این ورزش هیجان خاصی دارد و ارزش دیدن آن بسیار زیاد است. بخش دوم این موزه هم عیارخانه آن است؛ در این بخش لباس ها، عکس ها و وسایل قدیمی پهلوانان نگهداری می شود. افراد مختلف می توانند از آن بازدید کنند و لذت ببرند.

آدرس: مشهد، جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴

موزه توس

شهر توس را که می شناسید؟ شهری که در آن آرامگاه فردوسی قرار گرفته است. موزه توس هم موزه ای است که در همین شهر قرار گرفته است و فاصله زیادی با شهر مشهد ندارد. جالب است بدانید که این موزه هم با وجود آن که در داخل مشهد نیست، اما هر سال علاقه مندان زیادی از آن بازدید می کنند. آرامگاه فردوسی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ایجاد شده است که هدف از آن، طراحی نقاله شاهنامه بر روی آرامگاه بوده است. در داخل موزه شما می توانید آثار سنگی مربوط به قرن های گذشته را ببینید! همچنین انواع شاهنامه ها، پیه سوزها، عطردان ها و دیگر اشیا حفاری شده منطقه در آن وجود دارد که بازدید از آن می تواند برای هر کسی جذاب و لذت بخش باشد.

همچنین در بخش های دیگر آن می توان به قطعات سفالی دوره های اسلام و حتی پیش از آن دسترسی پیدا کرد. سکه های نقره و طلا مربوط به دوران اسلامی، وسایل سوارکاری، تیر و کمان، سپر، گرز و سایر ادوات جنگی را هم می توانید در این بخش ببینید. اگر از جمله کسانی هستید که شعر فارسی و همچنین شاعران ایرانی علاقه دارید، می توانید قبر مهدی اخوان ثالث را هم در این محوطه ببینید. این شاعر اشعار کلاسیک فارسی و اشعار نو سروده است و کتاب های مختلفی در این زمینه دارد.

موزه نان مشهد

یکی از جالب ترین و منحصر به فرد ترین موزه هایی که در ایران وجود دارد، موزه نان مشهد است. این موزه خیلی قدیمی نیست و افتتاح آن به سال ۱۳۹۰ بر می گردد اما توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خودش جلب کند. در واقع این موزه، اولین موزه تخصصی در کشور و خاورمیانه است که می توانید در آن موزه نان های مختلف مربوط به کشورهای مختلف را مشاهده کنید. از مهم ترین آن ها می توان به نان های کشورهای آلمان، روسیه، برزیل، اسپانیا، لیتوانی و سوئیس اشاره کرد. از مهم ترین غرفه های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غرفه کشاورزی: در این بخش بذر افشانی، خرمن کوبی، گندم چینی و چک زدن را می توانید ببینید.
  • آسیب بانی: در این بخش دستاس، آسیاب و آسباد قابل بازدید است.
  • آتش: در این بخش می توانید انواع تنور سنگی، انواع تنور سفالی، تنور مال، تنور عشایری، تنور حیاطی یا ایستاده و تنور ساج را مشاهده کنید.
  • رقص اپر: در این قسمت می توانید انواع رقص های قدیمی و اصیل مربوط به دوران اشکانیان که برای شکر گذاری محصولات کشاورزی انجام می دادند را مشاهده کنید! در واقع این جشن مربوط به شادی داشتن محصول و نان بوده است.

موزه آب

از همان ابتدا، کشور ما کشور کم آبی بوده است و در شهرهای کویری و کم باران، کم آبی مشکلات بزرگی به وجود آورده است. همین موضوع باعث شده است تا مردم در زمان های مختلف راه کارهای مختلفی برای به دست آوردن آب انجام دهند! اکثر این راه کارها واقعاً خلاقانه بوده است و در هیچ جای دنیا دیده نشده است. از مهم ترین آن ها می توان به احداث قنات، آب انبار، یخدان و… اشاره کرد. در واقع افراد ساکن شهرهای کویری مجبور بودند که راه کارهایی استفاده کنند که در آن به افزایش و نگهداری آب کمک کنند.

همین موضوع باعث شده است تا امکانات آبی مختلفی در زمان های مختلف به وجود بیاید. در مشهد موزه ای به نام موزه آب وجود دارد که از سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است. این موضوع اطلاعات بسیار خوب و جذابی در مورد امکانات آبی در اختیار افراد مختلف قرار می دهد و شما هم می توانید از آن بازدید کنید. جالب است بدانید که از مهم ترین سازه هایی که حتی ۲۵۰۰ سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است در این موزه نگهداری می شود. از مهم ترین ابزارهای آبی می توان به خمره های نگهداری آب نوشیدنی، لوله هایی برای انتقال آب، وسیله هایی برای اندازه گیری، انواع پیمانه های آبی، ابزارهای ساخت قنات و… اشاره کرد.

موزه علوم زمین

یکی دیگر از موزه های بسیار جذابی که در شهر مشهد وجود دارد و می تواند بر گردشگران جذاب باشد، موزه علوم زمین است. اگر از افرادی هستید که به زمین شناسی علاقه دارید، این موزه می تواند برای شما جذاب باشد. چرا که در این موزه انواع کانی ها، سنگ ها، نمونه عناصر طبیعی، فسیل ها و همچنین سنگ های قیمتی و ارزشمند به چشم می خورد. برخی از این سنگ ها ارزش میلیون دلاری دارند و دیدن آن می تواند بسیار جذاب باشد. مساحت این موزه ۴۵۰ متر مربع است و می تواند برای علاقه مندان محل مناسبی برای بازدید و تفریح باشد.

  • هزینه بازدید: ۵ هزار تومان
  • ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه به‌غیر از ایام تعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا یک ظهر و ۶ عصر تا ۸ شب
  • شماره تماس:۰۵۱۳۸۲۱۲۴۰۶
  • آدرس: مشهد، بلوار فکوری، میان فکوری ۵۵ و ۵۷

در این موزه بیش از ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نمونه سنگ، ۱۴ نمونه عنصر طبیعی، ۵۰ نمونه فسیل و ۶۰ نمونه سنگ ارزشمند نگهداری می شود.

موزه مردم‌ شناسی رباط ویرانی

موزه های مردم شناسی با این دلیل به وجود آمده اند که گردشگران با فرهنگ سنتی و محلی مردم آن منطقه آشنا شوند! در مشهد هم یک موزه جذاب با نام موزه مردم شناسی رباط ویرانی وجود دارد که می توانید با فرهنگ مردمان قدیمی این شهر آشنا شوید. حتی می توانید در آن شغل مردم گذشته این شهر را هم ببینید و از دیدن آن لذت ببرید. جالب ترین موضوعی که در مورد این موزه وجود دارد، این است که این موزه در ساختمانی است که مربوط به دوران تیموریان است! در واقع ساختمان موزه هم جزئی از تاریخ است و دیدن آن هم می تواند بسیار جذاب باشد.

این موزه در کل ۹ اتاق مختلف دارد که سقف های آن به صورت جناقی شکل طراحی شده اند و به صورت قرینه روبروی هم قرار گرفته اند. در موزه مردم شناسی رباط ویرانی آثار باستانی کشف شده در این منطقه نمایش داده اند و می توانید از دیدن آن لذت ببرید. پس اگر به دنبال شناخت فرهنگ قدیمی این منطقه هستید، بازدید از این موزه را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • هزینه بازدید: ۵ هزار تومان
  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر
  • شماره تماس: ۰۵۱۳۴۳۷۲۵۲۲
  • آدرس: مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی ۱۹

اسنپ روم نام پلتفرمی است که با استفاده از آن می توانید در هر شهری به اجاره اقامتگاه مورد نظر خود بپردازید! اگر قصد سفر به مشهد را دارید، پیش از سفر از طریق اسنپ روم اقامتگاه مناسبی را رزرو کنید تا پس از رسیدن به مشهد دیگر دغدغه محل اقامت نداشته باشید.

سوالات متداول در مورد موزه های مشهد

اگر قصد بازدید از موزه های مشهد را دارید، ممکن است سوالاتی برای شما پیش بیاید که بهتر است پیش از سفر پاسخ آن را بگیرید. در این بخش از مقاله به بررسی چند سوال متداول و مهم که برای کاربران زیادی پیش می آید، می پردازیم. ممکن است سوال شما هم باشد و بهتر است پاسخ آن را بدانید:

موزه های مشهد کدام هستند؟

در مشهد موزه های زیادی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موزه های آستان قدس، موزه نادری مشهد، موزه توس و… اشاره کرد.

موزه های آستان قدس شامل کدام موارد می شوند؟

موزه های آستان قدس ۵ تا هستند که شامل ساختمان موزه مرکزی، ساختمان موزه قرآن، ساختمان موزه فرش، حمام مهدی قلی بیگ و کتابخانه می شوند.

موزه های مشهد

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*