موزه سینما

موزه سینمای ایران از دیدنی‌های باغ فردوس تهران

موزه سینمای ایران یکی از موزه های تهران است که در باغی ناهمسطح و زیبا با درختان بلند چنار قرار دارد. راه دسترسی به این ادامه مطلب

موزه سینمای ایران یکی از موزه های تهران است که در باغی ناهمسطح و زیبا با درختان بلند چنار قرار دارد. راه دسترسی به این باغ موزه از خیابان ولیعصر، پیاده راهی وسیع است که در وسط آن جویباری قرار دارد که در بیشتر فصول سال آب در آن جریان دارد.

گنجینه موزه سینما

موزه سینما

موزه سینما محل نگهداری تجهیزات و پوسترهای سینمایی فیلم های قدیمی و مجسمه های مومی شخصیت های مشهور سینمای ایران است. این گنجینه شامل چندین دوربین آنتیک و قدیمی و دیگر اسناد و تجهیزات سینمایی است که در ۷ تالار طبقه بندی و ارائه شده است. در تالار اول موزه مجموعه ای درباره تاریخچه‌ ورود سینما به ایران وجود دارد، سپس با ورود به تالار دوم با غرفه‌هایی متعلق به بزرگان سینمای ایران عزت الله انتظامی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده و  ساموئل خاچیکیان مواجه می شوید. تالار سوم، محل نگهداری از جوایز بین‌المللی سینمای ایران است. تالار چهارم مربوط به سینمای دفاع مقدس و پنجمین تالار درباره نقش ارامنه در سینمای ایران است. دو تالار دیگر یکی مربوط به کودکان و نوجوانان و دیگری مرتبط با تاریخ دوبله و موسیقی ایران نیز در موزه وجود دارند.

 

گذری بر گذشته موزه سینما

عمارت باغ فردوس در گذشته اقامتگاه تابستانی قاجار بود. محمد شاه قاجار در سال ۱۲۲۷ در این عمارت فوت کرد و بعدها ناصرالدین شاه اراضی اطراف را خرید، به زمین عمارت اضافه کرد و آن را به دامادش معیرالممالک بخشید. معیرالممالک همسر عصمت الدوله کسی بود که نام “باغ فردوس” را بر این مکان گذاشت. مالکیت باغ چندین سال دست به دست شد تا این که در سال ۱۳۱۶ ناظم حکمت باغ فردوس را خریداری، مرمت و دبیرستان شاپور تجریش را در آن تاسیس کرد. در سال ۱۳۳۶ بخشی از باغ به شهرداری واگذار شد که توسط فرح پهلوی خریداری شد و به عنوان دفتر برنامه ریزی جشن های ۲۵۰۰ ساله مورد استفاده قرار گرفت. بعد از انقلاب باغ در اختیار صدا و سیما و بعدها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۱ به عنوان موزه سینمای ایران انتخاب شد.

جاذبه های دیگر باغ فردوس

از دیگر جذابیت های این باغ موزه زیبا می توان به دو سالن سینمای بزرگ (سالن فردوس موزه سینما و سالن سینماتوگراف) اشاره کرد که فیلم های روز گیشه ای و تجربی در آنها اکران می شود. اگر از پیاده روی در خیابان ولیعصر لذت می برید فضای دنج و دلنشین کافه های فضای باز و داخلی سینما موزه انتخاب خوبی برای استراحت بعد از پیاده روی و یکی از محبوب ترین پاتوق های کافه نشین های تهرانی است. کافه سینما باغ فردوس یکی از بزرگترین کافه های تهران است که فضای دنج داخلی، فضای باز ورودی کافه و حیاط پشتی جوابگوی هر حس و حالی هست و اگر از طرفداران مجموعه کافه های ویونا باشید کافه ویونا باغ فردوس حتما یکی از محبوب ترین ها میان آن هاست. در فضای باز باغ چند کتاب فروشی و دکه کوچک فروش صنایع دستی و آلبوم موسیقی هم وجود دارند تا تجربه خوشایند گذراندن یک عصر به یادماندنی در موزه سینما تجریش را تکمیل کنند.

آدرس موزه سینما باغ فردوس

خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، ایستگاه باغ فردوس، موزه سینما

اگر تصمیم دارید با بازدید از موزه سینمای تهران لذت اقامت خود در تهران را دو چندان کنید بهترین راه دسترسی استفاده از بی آر تی راه آهن – تجریش است. خوشبختانه به دلیل نزدیکی تمامی زودروم ها به ایستگاه های بی آر تی در امتداد خیابان ولیعصر می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن از ترافیک های طولانی این خیابان عبور کنید و بدون آن که از کسی سوال کنید موزه سینما کجاست بی دردسر خود را به موزه برسانید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ فردوس ایستگاه تجریش است که از آنجا می توانید با تاکسی یا پیاده به موزه سینما بروید. به دلیل این که موزه مجهز به پارکینگ عمومی نیست و جای پارک زیادی در اطراف موزه سینما وجود ندارد استفاده از وسیله نقلیه شخصی بهترین راه رسیدن به موزه نیست.

 

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*