منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان؛ چیزهایی که باید بدانید! ایران جاذبه های تاریخی بسیار زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، مناره هایی هستند که در ادامه مطلب

منارجنبان اصفهان؛ چیزهایی که باید بدانید!

ایران جاذبه های تاریخی بسیار زیادی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، مناره هایی هستند که در قدیم ساخته شده اند. این مناره ها سازه های بسیار بزرگ و قدرتمندی هستند که هیچ چیزی نمی تواند آن ها را تکان دهد. اما یکی از جاذبه های تاریخی بسیار عظیم و بزرگ که البته تکان می خورد، منارجنبان اصفهان است.

این مسئله نظر خیلی از گردشگران را به خود جلب کرده است که چطور چنین سازه ای می تواند به لرزه در بیاید. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل منارجنبان اصفهان بپردازیم و اطلاعات کاملی در این مورد این سازه تاریخی ارائه کنیم.

منارجنبان اصفهان چیست؟

منارجنبان اصفهان یکی از سازه های تاریخی در ایران است که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است! دلیل آن که این سازه نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است، این است که با وجود استحکام بالا در جای خود تکان می خورد و این مسئله بسیار عجیب است.

این بنا در سال های بسیار دوری ساخته شده است که در آن زمان، دهکده ای به نام کارلادان در این منطقه قرار داشته است.

در واقع منارجنبان اصفهان یکی از مناره هایی است که در این دهکده وجود داشته و در حال حاضر در بخشی از اصفهان است.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث شده تا منارجنبان اصفهان شهرت زیادی داشته باشد، استفاده از کاشی های بسیار زیبای ستاره ای شکل لاجوردی و کثیر الاضلاع فیروزه ای در آن است.

منارجنبان اصفهان در واقع یک بقعه و دو مناره بوده که بر روی قبر عارفی به نام عمو عبدلله کارلادانی ساخته شده است.

این عارف در قرن هشتم هجری زندگی می کرده و احتمالاً این بنا هم در همان زمان ساخته شده است. در سال ۱۳۲۱ منارجنبان اصفهان توانست در لیست آثار ملی ایران قرار بگیرد.

در حال حاضر هم به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده که در شهر اصفهان قرار دارد و می توانید از آن بازدید کنید.

برای سفر به اصفهان بهتر است ابتدا اقامتگاه مناسبی اجاره کنید! برای اجاره آنلاین اقامتگاه می توانید از پلتفرم اسنپ روم استفاده کنید تا هر نوع اقامتگاهی که نیاز دارید را به صورت آنلاین رزرو کنید.

تاریخچه منارجنبان اصفهان را می دانید؟

بر اساس اسنادی که وجود دارد، منارجنبان اصفهان در دوران فرمان روایی محمد خدابنده اولجایتو ساخته شده است. همچنین بر اساس مدارک، این بنای تاریخی مقبره یکی از عارفان خدا شناس به نام عمو عبدالله ‌بن ‌محمود صقلابی است.

یکی دیگر از نام هایی که روی منارجنبان اصفهان قرار گرفته است، آرامگاه شیخ امیر عبدلله است. بر روی سنگ قبر او سال فوت این عارف و همچنین سال ساخت آرامگاه درج شده است.

عدد نوشته شده روی آن ۷۱۶ را نشان می دهد و این مسئله نشان دهنده این است که این بنا چقدر قدیمی است و قدمت بالایی دارد.

یکی دیگر از بناهایی که در منارجنبان اصفهان وجود دارد، تک ایوان آن است. این تک ایوان در دوران ایلخانی ساخته شده است و بر اساس ندارکی که وجود دارد، نشان می دهد که به روش مغول ها طراحی و ساخته شده است.

در واقع معماری ساخت اولیه این بنا بر اساس روش مغول ها بوده است. همچنین مدارکی هم وجود دارد که نشان می دهد در سال های آخر حکومت صفویان ساختمان مناره ها به ایوان متصل شده است.

بنابراین تاریخچه ساخت منارجنبان اصفهان مربوط به صدها سال قبل است و اطلاعات خیلی کاملی از آن دسترس نیست و تنها اطلاعاتی که موجود است، همین اطلاعات ارائه شده در این بخش از مقاله است.

منارجنبان اصفهان کجاست؟

اگر به شهر اصفهان سفر کنید و به دنبال جاذبه های دیدنی و تاریخی آن باشید، قطعاً نام منارجنبان اصفهان به گوشتان خواهد خورد.

چرا که منارجنبان اصفهان یکی از معروف ترین و قدیمی ترین جاهای دیدنی در اصفهان محسوب می شود و شما می توانید هنگام سفر به اصفهان از آن بازدید کنید.

اکنون شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این بنای تاریخی در کجای اصفهان واقع شده است. این بنای تاریخی در حدود ۶ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

برای دسترسی به آن کافی است از اصفهان به سمت نجف آباد حرکت کنید تا پس از طی کردن این مسافت، این بنای تاریخی را مشاهده کنید.

همچنین یک اثر تاریخی دیگر هم در کنار منارجنبان اصفهان قرار دارد و نام آن، آتشگاه است. دسترسی به این محل هم ساده است و شما می توانید با خودروی شخصی به آن جا بروید.

البته برای رفتن به منارجنبان اصفهان هم می توانید از تاکسی های آنلاین استفاده کنید یا با کمک خودروی شخصی به آن جا بروید. این مجموعه بسیار نزدیک به اصفهان است و همچنین دارای پارکینگ اختصاصی است.

بنابراین اگر با خودروی شخصی به این منطقه سفر می کنید، جای نگرانی نیست و می توانید خودروی شخصی خود را در محل پارکینگ قرار دهید و به سراغ بازدید از منارجنبان اصفهان بروید.

بررسی معماری منارجنبان اصفهان

اگر به این منطقه تاریخی سفر کنید و به دنبال بازدید از منارجنبان اصفهان باشید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که این بنای تاریخی از چه بخش هایی تشکیل شده است.

پیش از سفر به این منطقه پیشنهاد می کنیم که اطلاعات کامل و جامعی در مورد آن کسب کنید تا هنگامی که به آن جا رسیدید، سوالات زیادی برای شما پیش نیاید. منارجنبان اصفهان از سه بخش اصلی تشکیل شده است که در این بخش از مقاله به بررسی کامل آن ها خواهیم پرداخت:

مناره های منارجنبان

اولین بخشی که در منارجنبان اصفهان مشاهده می کنید، مناره های منارجنبان هستند. در واقع مهم ترین بخشی که در منارجنبان اصفهان وجود دارد، مناره ها هستند. هر مناره ۹ متر عرض دارد و ارتفاع آن به ۱۷ متر می رسد.

برای طراحی و معماری این بنای تاریخی از نزئین های زیبایی استفاده شده است. این تزئین ها از کاشی های کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ و کاشی‌های لاجوردی ستاره چهار پر کامل شده اند و زیبایی بسیار خاصی به مناره های آن بخشیده اند. مهم ترین ویژگی های مناره های منارجنبان این است که اگر یکی از آن ها تکان بخورد، دیگری هم تکان می خورد!

ایوان منارجنبان

یکی دیگر از بخش های جذابی که در منارجنبان اصفهان قرار دارد، ایوان آن است. ایوان این بنای تاریخی را قبر شیخ امیر عبدلله فرا گرفت هاست و حدود ۱۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

مهم ترین مصالحی که برای ساخت ایوان استفاده شده است، آجر است که به صورت جذابی تزئین شده اند. برای تزئین ایوان از کاشی ها و نقاشی های درون گنبد استفاده شده است تا فضای جذاب و دلنشینی را برای افراد به وجود بیاورد.

جالب است بدانید که در اطراف ایوان منارجنبان اصفهان چند سنگ قبر هم دیده می شود که بر اساس تحقیقات مشخص است که مربوط به صدها سال قبل است. در واقع این سنگ قبرها از قبرستان قدیمی به جا مانده است.

شما می توانید از طریق بخش پله های مارپیچ آن به ایوان پشت بام و مناره های مجموعه دسترسی پیدا کنید. البته در حال حاضر بازدید برای بازدیدکنندگان ممنوع است اما می توانید محیط بیرونی آن را مشاهده کنید.

چله خانه منارجنبان

یکی دیگر از بخش های جذابی که در منارجنبان اصفهان قرار دارد، چله خان آن است. چله خان در واقع دو اتاقک است که از آن ها به عنوان چله خان یاد می شود. چله خان در واقع مکانی بوده است که عارفان برای چله نشینی در آن حضور پیدا می کردند. جالب است بدانید که بر اساس مستندات به جا مانده، عارفان حدود ۴۰ روز را در این فضای ساده نشسته و با خدای خود مناجات می کردند. بنابراین این محل در زمان گذشته، محل حضور عارفان و زاهدان بوده و اهمیت بسیار زیادی برای آن ها داشته است.

علت لرزش منارجنبان چیست؟

یکی از جاذبه هایی که باعث تعجب بسیاری از افراد می شود، این است که هنگام به لرزه در آوردن یکی از مناره ها دیگری هم به لرزه در می آید! با وجود آن که این مناره ها بسیار مستحکم هستند، اما اگر یکی را بلرزانید دیگری هم مانند آن تکان می خورد.

در واقع این ویژگی، ویژگی منحصر به فرد این بنای تاریخی است که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. البته در کشورهای دیگری نظیر عربستان و عراق چنین آثار تاریخی پیدا شده است که در جای خود به حرکت در می آید. اما واقعاً دلیل چنین اتفاقی چیست؟ در این بخش به بررسی این موضوع می پردازیم.

بر اساس نظرات مهندسان، این اتفاق به دلیل نظریه دوپلر افتد که با نام نظریه تشدید هم شناخته می شود. در واقع این مناره ها به صورت کلی مشابه هم هستند و وزن سنگینی ندارند.

هنگامی که یکی از آن ها تکان می خورد، تاثیراتی روی مناره دیگر هم می گذارد که در نهایت منجر به حرکت کردن و تکان خوردن آن می شود. البته برخی ها معتقدند که علاوه بر مناره دیگر، ایوان آن هم تکان می خورد که در این صورت یک جاذبه منحصر به فرد خواهد بود.

اگر قصد بازدید از این منطقه تاریخی را دارید، پیشنهاد می کنیم ابتدا از طریق اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید. بهتر است اقامتگاه خود را در شهر اصفهان رزرو کنید تا بتوانید از دیدنی های دیگر اصفهان هم لذت ببرید. البته شما می توانید از طریق اسنپ روم در مناطق اطراف اصفهان هم اقامتگاه هایی نظیر ویلا رزرو کنید و از ماندن در آن لذت ببرید.

بهترین زمان برای بازدید از منارجنبان اصفهان چه زمانی است؟

اگر به دنبال بهترین زمان برای بازدید از منارجنبان اصفهان هستید، باید بهترین زمان سفر به اصفهان را بشناسید. اصفهان شهری است که زمستان های سرد و تابستان های گرمی دارد!

بنابراین شما باید در فصل های بهار و پاییز سفر کنید تا آب و هوای آن به سفر کردن شما آسیب نزند. البته پیشنهاد می کنیم در فصل بهار به این شهر سفر کنید تا بخش های سرسبز آن را هم مشاهده کنید.

شاید شانس باز شدن زاینده رود را هم داشته باشید که گاهی اوقات در فصل بهار مسیر آن باز می شود. شما با نشستن روی پل های اصفهان می توانید از زاینده رود زیبا نهایت لذت را ببرید.

بازدید از منارجنبان اصفهان، یک جاذبه تاریخی به یاد ماندنی!

اگر در حال سفر به شهر اصفهان هستید و می خواهید یکی از جذاب ترین بناهای تاریخی این منطقه را ببینید، پیشنهاد می کنیم از منارجنبان اصفهان بازدید کنید. البته این منطقه برای افرادی که به بناهای تاریخی علاقه دارند، جذاب است.

با این حال با توجه به فاصله کمی که تا اصفهان دارد، پیشنهاد می کنیم از منارجنبان اصفهان بازدید کنید و لذت ببرید. در این مقاله به بررسی منارجنبان اصفهان و هر چیزی که لازم است تا پیش از سفر به آن بدانید، پرداختیم.

برای سفر به اصفهان نیاز به یک اقامتگاه مناسب دارید تا بتوانید در آن اقامت پیدا کنید! اسنپ روم پلتفرمی است که در آن هزاران اقامتگاه در سراسر ایران در اختیار شما قرار داده است و به صورت آنلاین می توانید اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید.

همچنین در شهر اصفهان هم می توانید هر نوع اقامتگاهی نظیر هتل، ویلا و سوئیت را از طریق این پلتفرم به صورت آنلاین رزرو کنید و سپس به طرف اصفهان حرکت کنید.

پرسش های متداول در مورد منارجنبان اصفهان

اگر به اصفهان سفر کرده باشید و بخواهید از منارجنبان اصفهان بازدید کنید، ممکن است چند سوال مهم برای شما پیش بیاید. بنابراین بهتر است ابتدا سوالات متداول در مورد این بنای تاریخی را مطالعه کنید تا اگر این سوالات برای شما پیش آمد، پاسخ آن را نزد خودتان داشته باشید. چند مورد از مهم ترین سوالات در مورد منارجنبان اصفهان عبارتند از:

منارجنبان اصفهان کجاست؟

منارجنبان اصفهان در فاصله ۶ کیلومتری اصفهان قرار دارد و برای رفتن به آن جا، باید از اصفهان به سمت نجف آباد حرکت کنید. پس از ۶ کیلومتر در سمت راست جاده قرار دارد!

علت تکان خوردن منارجنبان اصفهان چیست؟

علت تکان خوردن مناره دیگر پس از تکان دادن یک مناره، پدیده تشدید است.

قدمت منارجنبان اصفهان چقدر است؟

عمارت تک ایوانی منارجنبان اصفهان در دوران ایلخانی ساخته شده است. در دوران حکومت صفویان هم مناره ها به ایوان متصل شده اند.

ساعت بازدید از منارجنبان اصفهان چه زمانی است؟

برای بازدید از منارجنبان اصفهان باید بین ساعت های ۹ صبح تا ۶ عصر به این منطقه مراجعه کنید. البته تنها در ساعت های خاصی مناره ها را تکان می دهند! ساعت های تکان مناره در شیفت صبح ساعت ۱۰٫۳۰، ۱۲ و ۱۳٫۳۰ است. همچنین در شیفت عصر هم ساعت تکان مناره ها ساعت های ۱۵، ۱۶٫۳۰ و ۱۸٫۳۰ است. همچنین منارجنبان اصفهان در روزهای تعطیل رسمی تعطیل است که از مهم ترین این روزها می توان به روزهای تاسوعا و عاشورای ، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد.

منارجنبان اصفهان

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*