مترو مشهد

مترو مشهد

در مورد مترو مشهد چه می دانید؟ شهر مشهد یکی از شهرهای بسیار شلوغ و پرترافیک است و اگر قرار باشد همیشه با خودروی شخصی ادامه مطلب

در مورد مترو مشهد چه می دانید؟

شهر مشهد یکی از شهرهای بسیار شلوغ و پرترافیک است و اگر قرار باشد همیشه با خودروی شخصی به محل کار یا دانشگاه بروید، باید همیشه پشت ترافیک بمانید. ترافیکی که ممکن است زمان رسیدن به مقصد را تا چند برابر بیشتر کند. قطعاً کسی دوست ندارد که چند ساعت از زمان روزانه خود را پشت ترافیک بماند؛ در حقیقت این کار به معنای اتلاف زمان است. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از دست رفتن زمان، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. مترو مشهد وسیله ای است که ترافیک در آن معنی ندارد و در مدت زمان کوتاهی می توانید به مقصد خود برسید.

در این مقاله می خواهیم همه چیز را در مورد متروی مشهد بررسی کنیم تا با بخش های مختلف آن آشنا شوید.

اطلاعاتی در مورد مترو مشهد

مشهد از مهم ترین و بزرگ ترین شهرهای ایران است که همیشه گردشگران و زائران زیادی به خود جذب می کند! حتی اگر در مشهد مسافری هم نباشد، باز هم شهری شلوغ است؛ چرا که جمعیت این شهر بسیار زیاد است.

حال فرض کنید همه بخواهند با خودروی شخصی به مقصد برسند! در این صورت میلیون ها ماشین در خیابان ها هستند و ترافیک بسیار سنگینی به وجود می آید. بنابراین استفاده از خودروی شخصی تنها در مواقع ضروری لازم است و در بقیه موارد بهتر است از مترو استفاده کنید.

خوشبختانه مشهد مترو دارد و در حال حاضر ۲ خط فعال در آن وجود دارد که شما را تا نزدیکی بخش های مختلف مشهد می رساند.

البته خطوط متروی مشهد ۴ تا هستند که در حال حاضر فقط دو خط آن فعال است. برای آن که بتوانید به خوبی از مترو استفاده کنید، باید متروی مشهد را بشناسید.

چرا که شناخت خط ها به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگری بروید. همچنین باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. دو خط متروی تهران در ایستگاه شریعتی (میدان شریعتی مشهد – تقی آباد) تقاطع دارند.

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، بهترین راه استفاده از اسنپ روم برای اجاره اقامتگاه است. دلیل آن هم این است که این پلتفرم صدها اقامتگاه در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید هر کدام را که دوست دارید، به صورت آنلاین رزرو کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

تاریخچه مترو مشهد

پیش از آن که مترو مشهد شروع به ساخت شود، تحقیقاتی روی آن صورت گرفت تا ببینند که مشهد به چند خط مترو نیاز دارد. مطالعات گسترده ای روی آن صورت گرفته و مهم ترین آن مربوط به شبکه ترابری ریلی توسط پژوهشکده ترابری در دانشگاه صنعتی شریف بود.

در آن جا مشخص شد که مشهد به چهار خط مترو نیاز دارد تا افراد بتوانند بدون دردسر به هر جایی که دوست دارند، بروند. همین مسئله باعث شد پروژه متروی تهران شروع به ساخت شود.

خط یک متروی تهران ۲۴ کیلومتر طول دارد و در مسیر آن ۲۴ ایستگاه مختلف قرار گرفته است. ساخت فاز اول آن در آذرماه ۱۳۷۹ شروع شد و در نهایت پس از گذشته ۱۰ سال در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید.

جالب است بدانید که از این مسیر ۱۰٫۵ کیلومتر آن به صورت زیر زمینی در تونلی کم عمق است و ۸٫۵ کیلومتر آن به صورت مسطح با زمین ساخته شده است.

فاز دوم خط یک پروژه مترو مشهد ۵ کیلومتر طول دارد و در مسیر آن ۲ ایستگاه مترو قرار گرفته است. این فاز هم در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده است!

دلیل اهمیت این خط، این است که به فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد وصل شد و همین موضوع باعث شد تا افرادی که بلیط پرواز به شهرهای دیگر را دارند، دیگر نیاز به تاکسی یا ماشین شخصی نداشته باشند. با مترو بتوانند در کمترین زمان ممکن به فرودگاه برسند و ترافیک مسیر برنامه ریزی آن ها را به هم نزند.

خط دو قطار شهری مشهد هم ۱۴٫۵ کیلومتر طول دارد و در مسیر آن ۱۳ ایستگاه مترو واقع شده است. فاز اول آن با ۷ ایستگاه و فاز دوم آن ۸ ایستگاه دارد.

فاز اول آن که از خیابان طبرسی تا میدان شهدا ادامه پیدا کرده است، در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند. تا سال ۱۳۹۸ هم بقیه ایستگاه ها ساخته و راه اندازی شد و در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است.

خط سوم مترو هنوز راه اندازی نشده است اما با راه اندازی آن می تواند نقش بسیار مهمی در آینده شهر مقدس مشهد داشته باشد. این خط طولانی تر از بقیه است و حدود ۲۸ کیلومتر طول دارد. در مسیر آن ۲۴ ایستگاه وجود دارد و این ایستگاه ها از شهرک ابوذر شروع شده و تا قاسم آباد ادامه پیدا می کند.

این خط جنوب شرقی شهر مشهد را به شمال غربی آن وصل می کند. جالب است بدانید که این خط از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است. البته چیزی هم به بهره برداری آن باقی نمانده است و در آینده ای نزدیک باید شاهد راه اندازی آن باشید.

آخرین خطی که در حال ساخت است، خط چهارم متروی مشهد است. این خط در سال ۱۴۰۰ شروع به ساخت شده است که حدود ۱۷٫۵ کیلومتر طول دارد.

در مسیر این خط ۶ ایستگاه وجود دارد که از بلوار حر شروع می شود تا خواجه ربیع کشیده شده است. این خط شرق مشهد را به شمال آن وصل می کند و نقش مهمی در آینده متروی مشهد خواهد داشت.

خطوط متروی مشهد

اگر قصد استفاده از مترو مشهد را داشته باشید، باید حتماً با خطوط آن آشنا شوید. در بخش قبلی تا حدودی خطوط را بررسی کردیم اما لازم است به صورت دقیق تر آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی کامل خطوط متروی مشهد بپردازیم تا ببینید از کدام خطوط می توانید استفاده کنید. البته خطوط ۳ و ۴ هنوز فعال نیست و در حال حاضر تنها خط یک و خط دو قابل استفاده است. این خطوط عبارتند از:

خط یک: وکیل آباد – فرودگاه شهید هاشمی نژاد

خط یک مترو مسیر وکیل آباد به فرودگاه شهید هاشمی نژاد را به هم متصل می کند و شما می توانید این مسیر را با این خط طی کنید. در نقشه مترو این خط، با رنگ سبز مشخص شده است که ۲۴ کیلومتر طول دارد.

در میدان تقی آباد یا همان ایستگاه شریعتی، با خط ۲ مترو ایستگاه مشترک دارد؛ بنابراین شما می توانید به راحتی خط خود را عوض کنید.

فاصله زمانی بین هر قطار در این خط بین ۴٫۵ تا ۶ دقیقه است و این موضوع که چقدر منتظر بمانید کاملاً بستگی به شلوغی آن دارد.

ظرفیت جابجایی این قطار هم روزانه ۱۷۰ هزار مسافر در ۱۶ ساعت فعالیتش است. خط یک مترو از ایستگاه های زیر عبور می کند:

آدرسنام ایستگاهردیف
انتهای وکیل‌ آباد، سه‌ راهی طرقبه – شاندیزایستگاه وکیل‌ آباد۱
بزرگ راه وکیل‌ آباد، کوهستان پارکایستگاه کوهستان پارک۲
تقاطع وکیل‌ آباد – نمایشگاهایستگاه نمایشگاه۳
تقاطع وکیل‌ آباد – اقبال لاهوریایستگاه اقبال لاهوری۴
تقاطع وکیل‌ آباد – صیاد شیرازیایستگاه صیاد شیرازی۵
تقاطع وکیل‌ آباد – صدفایستگاه صدف۶
تقاطع وکیل‌ آباد – هفت تیرایستگاه هفت تیر۷
تقاطع وکیل‌ آباد – دانش‌ آموزایستگاه دانش‌ آموز۸
تقاطع وکیل‌ آباد – سید رضیایستگاه سید رضی۹
تقاطع وکیل‌آباد – کوثرایستگاه کوثر۱۰
تقاطع وکیل‌ آباد – امامتایستگاه پارک ملت۱۱
میدان آزادی، ابتدای بلوار ملک‌ آبادایستگاه آزادی۱۲
سه‌ راه خیامایستگاه خیام۱۳
میدان فلسطینایستگاه فلسطین۱۴
خیابان احمد آباد، چهارراه کلاهدوزایستگاه طالقانی۱۵
خیابان احمد آباد، ابتدای خیابان قائمایستگاه قائم۱۶
میدان دکتر شریعتی (تقی‌ آباد)ایستگاه شریعتی۱۷
خیابان بهار، چهارراه لشکرایستگاه امام خمینی۱۸
میدان بسیجایستگاه بسیج۱۹
چهارراه نخریسیایستگاه هفده شهریور۲۰
تقاطع نخریسی – پروین اعتصامیایستگاه پروین اعتصامی۲۱
بزرگ راه بسیج، ابتدای خیابان نخریسیایستگاه غدیر۲۲
میدان پرواز، ابتدای ورودی فرودگاهایستگاه بوستان ریحانه۲۳
فرودگاه شهید هاشمی‌ نژادایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌ نژاد۲۴

با کمک خط یک مترو به راحتی می توانید به مقاصدی نظیر طرقبه، شاندیز، باغ وحش، شهربازی کوهستان پارک و در نهایت نمایشگاه بین المللی مشهد برسید. با کمک این خط جاهای دیگری نظیر پارک ملت، دانشگاه فردوسی، بازار زیست خاور و بازار هفده شهریور، ترمینال و فرودگاه هم قابل دسترسی است.

خط دو: انتهای طبرسی – رضا شهر

یکی دیگر از خطوطی که در حال حاضر در مشهد فعال است، خط دو مترو است. این خط به رنگی آبی در نقشه مشخص شده است که از انتهای طبرسی شمالی تا ایستگاه رضاشهر ادامه دارد. طول آن ۱۴٫۵ کیلومتر به همراه ۱۳ ایستگاه است.

فاز دوم آن هم از انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهدا ادامه دارد که ۶ ایستگاه دارد. فاصله بین قطارهای این خط حدود ۱۰ دقیقه است. خط دو مترو از ایستگاه های زیر عبور می کند:

آدرسنام ایستگاهردیف
انتهای طبرسی شمالیایستگاه طبرسی۱
بین طبرسی شمالی ۱۴ و ۱۶ایستگاه ولایت۲
میدان فجرایستگاه فجر۳
خیابان طبرسی، چهارراه گازایستگاه نبوت۴
خیابان طبرسی، چهارراه برقایستگاه شهید مفتح۵
میدان راه‌ آهنایستگاه راه‌ آهن۶
میدان شهداایستگاه شهدا۷
میدان سعدیایستگاه سعدی۸
میدان دکتر شریعتی (تقی‌ آباد)ایستگاه شریعتی۹
خیابان کوهسنگی، بالاتر از بلوار ملاصدراایستگاه الندشت۱۰
انتهای کوهسنگی، بوستان کوهسنگیایستگاه کوهسنگی۱۱
میدان شهید کاوه (جام عسل)ایستگاه شهید کاوه۱۲
میدان شهید جوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهدایستگاه سلامت۱۳

این خط هم مانند خط دیگر متروی مشهد در زمان خاص خودش فعالیت دارد.

خط سه: قاسم‌آباد – شهرک

خط سه یکی دیگر از خطوط متروی مشهد است که آن را مهم ترین خط برای آینده شهر دانسته اند! چرا که طول آن ۲۸ کیلومتر است و قرار است جنوب شرق شهر را به شمال غرب وصل کند.

ساخت آن شروع شده است اما هنوز بهره برداری نشده است. این خط ۲۴ ایستگاه دارد و از شهرک ابوذر تا الهیه کشیده شده است. این خط در واقع تا پایانه جدید اتوبوسرانی برون شهری مشهد ادامه دارد.

یکی از مسائل مهمی که در مورد خط سه وجود دارد، این است که از انتهای خیابان امام رضا  شروع می شود و پس از عبور از چهارراه شهدا به میدان شهدا خواهد رسید.

بنابراین این خط اهمیت زیادی در خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) هم دارد و مسافران می توانند از آن برای رسیدن به حرم استفاده کنند.

این خط تا میدان فردوسی ادامه پیدا می کند و پس از عبور از بلوار جانباز به بزرگ راه امام علی می رسد. پس از آن هم به محله امامیه وارد می شود.

سرعت قطارهای این خط بین ۳۶ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت است و در هر ساعت می تواند ۲۰ هزار نفر را جابجا کند.

خط چهار: خواجه ربیع – شهرک شهید باهنر

آخرین خط متروی مشهد خط چهار آن است. این خط ۱۷٫۵ کیلومتر طول دارد و از بلوار حر به خواجه ربیع می رسد. البته در حال حاضر این خط هم در حال ساخت است و هنوز به اتمام و بهره برداری نرسیده است.

احتمالاً چند سالی طول می کشد؛ چرا که شروع آن سال ۱۴۰۰ بوده است. برای این خط ۶ ایستگاه در نظر گرفته شده است که دو ایستگاه آن در شارستان و نزدیکی حرم مطهر است.

این خط در میدان شهدا به خط ۲ متصل می شود. اگر می خواهید مسیر این خط را بر روی نقطه بررسی کنید، باید بگوییم که رنگ نارنجی روی نقطه مترو مشهد مربوط به این خط است.

این خط از خواجه ربیع شروع می شود و از میدان شهدا هم عبور می کند. پس از عبور از آن، به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم می رود بلوار مصلی به‌سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس و بلوار حُر در امتداد میدان شهید عباس‌پور را هم رد می کند. با بهره برداری از این طرح، با توجه به نزدیکی آن به حرم امام رضا دسترسی بسیار خوبی در اختیار زائران قرار می دهد.

بلیط متروی مشهد چقدر است؟

برای استفاده از مترو مشهد مانند سایر وسایل نقلیه باید بلیط تهیه کنید. البته شما می توانید کارت های قابل شارژ تهیه کنید و هر وقت که نیاز داشتید، آن را شارژ کنید.

استفاده از این کارت ها بسیار سریع و ساده است و دیگر نیازی نیست که هر بار در صف تهیه بلیط قرار بگیرید. البته شما می توانید به صورت آزاد هم بلیط تهیه کنید اما اگر ساکن مشهد هستید و می خواهید همیشه از مترو برای حمل و نقل استفاده کنید، تهیه کارت بلیط نسبت به بلیط یک بار استفاده به صرفه تر و راحت تر است.

هزینه استفاده از مترو هر سال کمی افزایش قیمت دارد و به همین دلیل قیمت ثابتی ندارد. شما می توانید از باجه شارژ بلیط سوال کنید و متناسب با همان کارت بلیط خود را شارژ کنید.

ساعت کاری متروی مشهد چه زمانی است؟

متروی مشهد به صورت شبانه روزی نیست و ساعت فعالیت آن کمی محدود است! شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۵٫۳۰ صبح شروع به کار می کند و تا ساعت ۲۲ شب هم فعالیت دارد. همچنین در روزهای جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۷ شروع به کار می کند تا ساعت ۲۲ شب فعالیت دارد.

اگر قصد اجاره اقامتگاهی در نزدیکی متروی مشهد را دارید تا بتوانید سفری اقتصادی داشته باشید و در کمترین زمان به بخش های مختلف مشهد بروید، اسنپ روم در کنار شما است.

اسنپ روم به شما کمک می کند تا در محلی اقامتگاه بگیرید که نزدیک به مترو است. این کار در زمان شما صرفه جویی می کند تا دیگر نیازی نباشد که برای رسیدن به ایستگاه های مترو از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد متروی مشهد

اگر قصد استفاده از متروی مشهد را دارید، بهتر است سوالات متداولی که کاربران پرسیده اند را هم بدانید! شاید سوال شما هم باشد و از طریق این بخش پاسخ سوال خود را بگیرید:

کدام خطوط متروی مشهد فعال هستند؟

مترو مشهد دارای ۴ خط است که در حال حاضر ۲ خط آن فعال است.

ساعت کاری مترو مشهد چطور است؟

روزهای عادی ساعت ۵٫۳۰ تا ۲۲ و روزهای تعطیل از ساعت ۷تا ۲۲

قیمت بلیط متروی مشهد چقدر است؟

قیمت بلیط هر سال افزایش دارد و باید کارت خود را متناسب با قیمت مورد نظر شارژ کنید. این قیمت چیزی حدود ۱۲۰۰ تومان است.

نزدیک ترین ایستگاه ها به حرم کدام هستند؟

ایستگاه مترو بسیج در خط یک و ایستگاه مترو شهدا در خط دو

مترو مشهد

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*