روستای فیلبند

فیلبند و سفری فراموش نشدنی به آن

هنگامی که اسم سفر به شمال می آید، همه ما فکرمان به سمت دریا و جنگل می رود. حال اگر بگوییم در سفر به شمال ادامه مطلب

هنگامی که اسم سفر به شمال می آید، همه ما فکرمان به سمت دریا و جنگل می رود. حال اگر بگوییم در سفر به شمال می توانید به اعماق ابرها سفر کنید و در میان ابرها راه بروید، باورتان می شود؟ در شمال روستایی به نام فیلبند وجود دارد که ابرها آن را فرا گرفته اند و دلیل آن هم ارتفاع بسیار بلند این روستا نسبت به سطح دریا است. شاید هم تصاویری از این روستای زیبا دیده باشید و به فکر سفر چند روزه به این منطقه زیبا و دیدنی باشید. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل روستای فیلبند بپردازیم و ببینیم که برای سفر به این منطقه دیدنی باید چگونه برنامه ریزی کرد.

فیلبند کجاست؟

اگر در ایران زندگی می کنید و هنوز به طبیعت بسیار زیبا و بکر مازندران سفر نکرده اید، باید بگوییم که یک سفر فراموش نشدنی را از دست داده اید. مازندران طبیعت بسیار زیبا و بکری دارد و با سفر به آن می توانید نهایت لذت را ببرید. یکی از روستاهایی که در استان مازندران قرار دارد و سفر به آن می تواند یک سفر بی نظیر و فراموش نشدنی باشد، فیلبند است. روستای فیلبند در بخش شرقی استان مازندران قرار گرفته است و البته به شهر تهران هم بسیار نزدیک است. بنابراین اگر ساکن تهران هستید، می توانید برای آخر هفته برنامه ریزی کنید و از سفر به این منطقه دیدنی و زیبا نهایت لذت را ببرید.

این روستا در ارتفاعات بسیار بلندی نسبت به سطح دریا قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده تا ابرها آن را احاطه کنند. در واقع هنگامی که به ارتفاعات فیلبند می رسید، ابرها شما را احاطه کرده اند و می توانید در میان ابرها راه بروید؛ انگار که در حال دیدن یک رویا و خواب هستید. البته شما واقعاً در خواب نیستید و واقعیت این است که می توانید راه رفتن در میان ابرها را تجربه کنید. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا فیلبند به بخش جذاب و دیدنی مازندران تبدیل شود و افراد زیادی آن را بشناسند، دقیقاً همین احاطه شدن توسط ابرها است. علاوه بر ابرها، طبیعت این منطقه بسیار سرسبز و دیدنی است و می توانید از چند روز سفر به آن نهایت لذت را ببرید.

بسیاری از افرادی که در تهران زندگی می کنند، به این منطقه سفر کرده اند؛ چرا که فاصله زیادی بین فیلبند و تهران وجود ندارد. تنها کافی است در ماشین شخصی خود نشسته و چند ساعتی را رانندگی کنید. پس از آن می توانید شانس دیدن طلوع و غروب خورشید را داشته باشید و ابرهای متراکم شده را جلوی چشمان خود ببینید. ییلاق های سرسبز آن هم بسیار زیبا و دیدنی هستند و می توانید از کمپ زدن در آن نهایت لذت را ببرید.

گروه های کوه نوردی زیادی هم به این منطقه سفر می کنند! چرا که فیلبند روی ارتفاعات قرار دارد و کوه نوردی در طبیعتی که ابرها آن را فرا گرفته اند بسیار جذاب و به یاد ماندنی است. ارتفاع روستای فیلبند ۲۳۰۰ متر از سطح دریا است و به همین دلیل، آن را به عنوان بام مازندران هم می شناسند. چرا که این روستا بلندترین و مرتفع ترین نقطه در استان مازندران است و به عنوان بام آن شناخته می شود.

پیش از سفر به این منطقه می توانید از طریق اسنپ روم اقامتگاه مناسبی را اجاره کنید تا سفر شما دلچسب تر شود. در اطراف این منطقه اقامتگاه های مختلفی وجود دارد که از طریق اسنپ روم قابل رزرو است.

چرا به این منطقه زیبا فیلبند گفته می شود؟

اکنون که با این منطقه زیبا و دیدنی آشنا شدید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اسم عجیب فیلبند چگونه انتخاب شده است! این روستا بسیار مرتفع است و در زمان هایی که وسایل نقلیه مانند امروز وجود نداشته رفت و آمد به این منطقه سخت بوده است. دلیل آن هم ارتفاع بسیار بلندی است که ممکن است برای رسیدن به مناطق دیگر چندین روز در راه باشید؛ البته در حال حاضر که جاده و ماشین های نقلیه این کار را ساده کرده اند. با این حال در گذشته رفت و آمد این منطقه بسیار دشوار بوده است و به همین دلیل نام فیلبند روی آن قرار گرفته است.

روستای فیلبند در واقع فلبند بوده است؛ فلبند هم از دو کلمه فل و بند تشکیل شده است. جالب است بدانید که فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای ناتوانی است! حال اگر این دو کلمه را در کنار هم معنی کنیم، به معنای خستگی و ناتوانی در ادامه راه است. دلیل انتخاب چنین نامی این است که اهالی این روستا به سختی رفت و آمد می کرده اند و بسیاری از افراد هنگام رفت و آمد خسته می شدند. همین مسئله باعث شده تا چنین نامی بر روی این روستا قرار بگیرد. در حال حاضر اسم فلبند به فیلبند تغییر نام پیدا کرده و با همین نام شناخته می شود.

کدام گونه های گیاهی و جانوری در فیلبند وجود دارد؟

فیلبند طبیعت بسیار سرسبز و زیبایی دارد و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام گونه های گیاهی و جانوری در آن قرار دارند. این منطقه پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد و شما می توانید انواع درختان و گیاهان را در آن پیدا کنید. از مهم ترین پوشش های گیاهی این منطقه می توان به درختان افرا، کندس، ممرز، ولیک و غیره در شرق، شمال و قسمت غربی اشاره کرد. همچنین در بخش جنوبی این منطقه می توانید گیاهانی نظیر درختچه‌ها و بوته‌های زرشک را ببینید که میوه آن بسیار خوشمزه، لذیذ، ترش و آبدار است. بنابراین پوشش گیاهی فیلبند بسیار متنوع و بزرگ است و می توانید از حضور در این منطقه نهایت لذت را ببرید.

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر برای پوشش گیاهی و درختان این منطقه وجود دارد، قاچاق چوب در این منطقه است. فیلبند در فاصله دورتری نسبت به شهرهای دیگر مازندران قرار دارد و به همین دلیل نظارت خوبی روی آن صورت نمی گیرد. همین مسئله فرصتی برای قاچاقچی های چوب است تا درختان این منطقه را قطع کنند. با این حال هنوز هم پوشش های گیاهی و درختان سرسبز زیادی در این منطقه وجود دارد اما اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود، تا چند سال آینده طبیعت سرسبز این منطقه با خطر بسیار بزرگی روبرو خواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد که این منطقه میزبان جانوران مختلفی است. در این منطقه انواع جانداران وحشی و اهلی زندگی می کنند و شاید شانس دیدن آن را داشتهب اشید. از مهم ترین جاندارانی که در این منطقه زندگی می کنند، می توان به مثل پلنگ، خرس، گرگ، شغال، راسو، خارپشت، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش و پرندگانی مانند قرقاول، شاهین اشاره کرد. در این منطقه جانداران در حال انقراض هم وجود دارد که البته با توجه به شکار بی رویه آن ها در این منطقه، در حال انقراض هستند.

با اجاره یک اقامتگاه مناسب از طریق اسنپ روم می توانید از طبیعت بسیار بکر این منطقه لذت ببرید و سفر خود را دلچسب تر کنید.

آب و هوای فیلبند چگونه است؟

قرار گرفتن روستای فیلبند در ارتفاعات باعث شده تا همه جای آن را مه و ابر فرا بگیرد. وجود مه و ابر باعث می شود تا این منطقه رطوبتی و شرجی باشد؛ البته نه به اندازه رطوبتی که در شهرهای ساحلی شمال وجود دارد. به دلیل قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات آب و هوای آن خنک و گاهی سرد است. بنابراین اگر قصد سفر به این منطقه را داشته باشید، بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید که در فصل های سرد سال این روستا بسیار سرد است و سفر شما با مشکل مواجه خواهد بود. همچنین در فصل های مختلفی بارندگی در این منطقه وجود دارد و روی سرمای هوا تاثیر زیادی خواهد داشت.

آب و هوای فیلبند در فصل های بهار و پاییز بسیار عالی است و برای سفر مناسب است! چرا که در این فصل ها باران بهاری و پاییزی آب و هوای خنکی در منطقه ایجاد می کند و شرایط آب و هوایی را برای سفر مطبوع می سازد. در نیمه تابستان شب های فیلبند بسیار سرد است؛ گاهی اوقات مجبور هستید که در کنار بخاری یا زیر پتو شب را به صبح برسانید. از فصل پاییز به بعد هم آب و هوای این منطقه خنک تر می شود و در زمستان با برف روبرو خواهید بود. گاهی اوقات محلی های فیلبند هم در زمستان به مناطق دیگر مهاجرت می کنند و دلیل آن سرمای طاقت فرسای این منطقه در این فصل است.

جاهای دیدنی فیلبند کدام هستند؟

فیلبند روستای بسیار زیبا و دیدنی است و شاید این سوال برایتان پیش بیاید که در این منطقه جذاب کدام جاهای دیدنی وجود دارد. همه جای فیلبند دیدنی است؛ از دشت های بزرگ آن گرفته تا مناطقی که ابر آن را فرا می گیرد. حتی در برخی مناطق آن می توانید بالاتر از ابرها قرار بگیرید و فضایی بسیار دیدنی و دلنشین را مشاهده کنید. با این حال چند مورد از جاهای دیدنی فیلبند مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است و ما هم در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین جاهای دیدنی فیلبند بپردازیم تا برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید:

قله اندوار

یکی از روستاهای بسیار زیبا و جذابی که در منطقه فیلبند قرار گرفته است، اندوار است. این روستای به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات آب و هوای بسیار بی نظیری دارد. در تابستان آب و هوای معتدل رو به گرم و در زمستان آب و هوای معتدل، خنک و مرطوبی دارد. جاده ای که از سمت فیلبند به اندوار وجود دارد، کمی خطرناک است و اگر قصد سفر به آن را دارید باید حواستان به این موضوع باشد! اما این منطقه به قطری زیبا و دیدنی است که واقعاً ارزشش را دارد. طبیعت آن به قدری جذاب است که بسیاری از گردشگران که این منطقه را دیده اند، آن را به دیگران پیشنهاد می کنند. برای رسیدن به قله اندوار می توانید دو راه جنگلی و کوهستانی را انتخاب کنید و از سفر به آن لذت ببرید.

جنگل چلاو

یکی دیگر از جاهای بسیار دیدنی و جذابی که در نزدیکی فیلبند قرار دارد، جنگل چلاو است. این جنگل یکی از رویایی ترین و زیباترین جنگل هایی است که در استان مازندران قرار دارد. اگر به جنگل های زیبای شمالی علاقه دارید، می توانید برای سفر به این منطقه برنامه ریزی کنید. در این منطقه جنگل های هیرکانی وجود دارد و از جنگل های باستانی در دنیا محسوب می شود. درختان سرخدار، بلوط، راش، ممرز و انجیلو در این جنگل دیده می شود. جالب است بدانید که اگر در فصل شهریور به این جنگل سفر کنید، می توانید طبیعت گاوبانگی بسیار زیبای آن را مشاهده کنید.

چشمه لار

به چشمه ها علاقه دارید و می خواهید به جایی سفر کنید که چشمه داشته باشد؟ فیلبند پر از چشمه است و یکی از معروف ترین چشمه هایی که در آن وجود دارد، چشمه لار است. این چشمه به قدری زیبا و دیدنی است که قطعاً ارزش دیدن را دارد. آبی که در چشمه لار جاری است، آب معدنی محسوب می شود و خاصیت درمانی دارد. شما می توانید برای دردهای کلیوی از آن استفاده کنید و استخوان های بدن خود را تقویت کنید! چرا که در آب معدنی این چشمه ها فلوئور وجود دارد. مردم این منطقه هم از همین چشمه ها استفاده می کنند و بدن آن ها بسیار قوی و سالم است.

روستای سنگچال

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در فیلبند وجود دارد، روستای سنگچال است. این روستا به عنوان روستایی که در آن پر از کلبه های چوبی است و خبری از کلبه های مدرن نیست، شناخته می شود. کلبه ها روی زمین ساخته شده اند و دام های بومیان این منطقه در اطراف آن نگه داری می شوند. فضای بسیار زیبا و دیدنی این منطقه باعث شده تا گردشگران زیادی برای بازدید از این منطقه به آن سفر کنند. مردم این منطقه آداب و رسوم خاص خود را دارند و شغل اکثر آن ها دام پروری است. زنان این منطقه هم صنایع دستی درست می کنند و شما می توانید با سفر در مرداد ماه در جشنواره های مخصوص آن ها شرکت کنید.

امام زاده یحیی و امام زاده قاسم

در روستای سنگچال امام زاده ای وجود دارد که به امام زاده یحیی معروف است. دسترسی به آن کمی سخت است اما اگر علاقه دارید، می توانید از آن بازدید کنید. البته لازم است بگوییم که برای سفر به آن نباید تنها سفر کنید و باید حتماً یکی از بومیان این منطقه را همراه خود ببرید! چرا که احتمال گم شدن شما در این منطقه وجود دارد و نباید ریسک کنید. یکی دیگر از امام زاده هایی که روی کوه های جنوبی فیلبند وجود دارد، امام زاده قاسم است. این امام زاده هم در مسیری طولانی، سخت و شیب تند قرار گرفته است که باز هم نیاز به راهنمای بومی دارید تا گم نشوید.

امکانات اقامتی فیلبند چیست؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که امکانات رفاهی و اقامتی این منطقه چیست؟ در واقع افراد می خواهند بدانند که با سفر به این منطقه شب را باید در کجا بمانند تا بتوانند یک سفر دلنشین را تجربه کنند. واقعیت این است که در حال حاضر اقامتگاه یا هتلی در این منطقه وجود ندارد و نباید روی این موضوع حساب باز کنید. شما می توانید در این منطقه کمپ کنید اما باید خطرهای احتمالی را هم در نظر داشته باشید. اما اگر اهل کمپ زدن هستید و تجربه زیادی دارید، این مسئله می تواند بسیار جذاب و دلنشین باشد.

البته اگر بخواهید در یک خانه اقامت داشته باشید، می توانید از محلی های این منطقه خانه اجاره کنید! خانه های محلی زیادی در این منطقه وجود دارد و شما می توانید آن ها را از اهالی روستای فیلبند اجاره کنید. البته پیش از آن که بخواهید به این منطقه سفر کنید، حواستان باشد که زمانی نباشد که گردشگران زیادی به آن سفر می کنند. چرا که خانه های محلی این منطقه کم هستند و گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند. در این صورت ممکن است همه خانه ها اجاره رفته باشد و در این صورت نتوانید خانه مناسبی برای اقامت در آن پیدا کنید.

بنابراین اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می توانید از طریق پلتفرم اسنپ روم اقامتگاهی در اطراف این منطقه رزرو کنید. اگر رزرو نکرده اید و با امید این که در هنگام سفر اقامتگاهی از یک فرد بومی اجاره کنید، این مسئله را در نظر داشته باشید که شاید نتوانید خانه ای پیدا کنید. بنابراین بهتر است وسایل کمپ زدن نظیر چادر، پتو، کیسه خواب و لباس گرم همراه داشته باشید تا اگر مجبور به کمپ زدن شدید، اذیت نشوید. چرا که در فصل های گرم نظیر تابستان هم شب های سردی در این منطقه حاکم است و اگر لباس گرم همراه نداشته باشید، اذیت می شوید.

از طریق اسنپ روم می توانید اقامتگاه های این منطقه را رزرو کنید و خیالتان را بابت محل اقامت راحت کنید. انواع اقامتگاه ها در اسنپ روم وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین رزرو کنید.

بهترین زمان برای سفر به فیلبند کدام است؟

اگر قصد سفر به فیلبند یا هر منطقه دیگری را دارید، باید حتماً بهترین زمان سفر به آن را پیدا کنید! فیلبند از روستاهایی است که آب و هوای سردی دارد و اگر در فصل های سرد سال بخواهید به آن سفر کنید اذیت می شوید. چرا که سرمای هوا در این فصل شما را اذیت می کند و باعث می شود تا نتوانید سفری دلچسب را تجربه کنید. بهترین زمان برای سفر به روستای فیلبند از اواسط بهار تا ابتدای فصل پاییز است. در این بازه زمانی آب و هوای این منطقه معتدل است و می توانید یک سفر دلچسب و فراموش نشدنی به این منطقه را تجربه کنید.

با وجود آن که شهرهای شمالی گرم و شرجی هستند، اما فیلبند در تابستان هم خنک است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به این منطقه تابستان است که چند روزی را از گرمای هوا فرار کنید. در فصل های دیگر نظیر بهار و پاییز آب و هوای این منطقه سردتر است. در زمستان سرمای طاقت فرسایی در این منطقه حاکم می شود و حتی محلی های آن هم به مناطق دیگر مهاجرت فصلی می کنند. بنابراین سفر به فیلبند در اواسط پاییز تا اویل بهار را فراموش کنید؛ چرا که سرمای هوا اجازه نمی دهد تا یک سفر دلنشین و جذاب را به همراه دوستان یا خانواده خود تجربه کنید.

در سفر به فیلبند وسایل ضروری را همراه داشته باشید!

فیلبند شب های بسیار سردی دارد و اول از همه باید فصل مناسبی برای سفر به آن انتخاب کنید! البته در وسط تابستان هم ممکن است باران ببارد و واقعیت این است که آب و هوای غیر قابل پیش بینی دارد. بنابراین اولین چیزی که باید همراه داشته باشید، لباس گرم است. لباس گرم بپوشید و حتماً کفش مناسب همراه داشته باشید. چرا که اگر بخواهید در این منطقه پیاده روی کنید، باید کفش مناسب به پا داشته باشید تا مشکل خاصی برای شما پیش نیاید.

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید، این است که در روزهای تعطیل شش ماه اول سال این منطقه شلوغ است. بنابراین اگر به فکر اجاره خانه های محلی آن هستید، حتماً وسایل کمپ نظیر چادر و پتو همراه داشته باشید. چرا که باید توجه به شلوغی آن، ممکن است نتوانید خانه اجاره کنید و مجبور شوید کمپ بزنید. پیشنهاد می کنیم وسط هفته را برای سفر به آن انتخاب کنید تا محل اقامت ارزان و مناسب تری پیدا کنید. همچنین پاور‌بانک، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک مناسب، تجهیزات کوهنوردی و حتی کیسه‌خواب و چادر شب و اجاق مسافرتی برای کمپ را فراموش نکنید.

پیشنهاد می کنیم در سفر به فیلبند یک اقامتگاه مناسب از اسنپ روم اجاره کنید تا با خیالی آسوده بتوانید سفر خود به این منطقه را شروع کنید.

مسیر دسترسی به روستای زیبای فیلبند

اگر قصد سفر به روستای زیبای فیلبند از شهر تهران را دارید، لازم است بدانید که برای رسیدن به آن باید حدود ۲۴۰ کیلومتر مسافت را طی کنید. این روستای زیبا در شهرستان بابل قرار گرفته است. بنابراین از شهر تهران باید به سمت بابل حرکت کنید که نیاز است تا از جاده هراز عبور کنید. پس از آن که به سمت جاده هراز راهی شدید، پیش از آن که به جنوب آمل برسید با جاده ای فرعی روبرو می شوید که باید به سمت شرق بپیچید. پس از آن به سمت فیلبند حرکت می کنید و پس از طی کردن مسافتی به آن می رسید. البته تابلوهای سبز رنگ هم شما را راهنمایی می کنند و تا مقصد می توانید از آن ها استفاده کنید.

اگر در شهر تهران هستید و می خواهید به فیلبند سفر کنید، باید از طریق بزرگ راه تهران – پردیس اقدام کنید. پس از عبور از شهر رودهن به جاده هراز بروید و سپس به سمت جنگل های الیمستان و روستای پرن حرکت کنید. پس از آن وارد جاده فرعی فیلبند شوید؛ در این مسیر هم باید از روستاهای پاشاکلا و سنگچال عبور کنید تا در نهایت به این روستای زیبا و دیدنی برسید. البته اگر هدفتان روستاهایی نظیر سنگچال است می توانید در همان جا توقف داشته باشید و از طبیعت این منطقه لذت ببرید.

سفر به فیلبند؛ سفر به اعماق ابرها

شاید تا به حال تصاویر فیلبند را دیده باشید که افراد در حال پیاده روی داخل ابرها هستند! اگر دیده باشید، قطعاً این موضوع نظر شما را جلب کرده است و شاید بخواهید به این منطقه سفر کنید. سفر به فیلبند می تواند یکی از سفرهای فراموش نشدنی باشد و پیشنهاد می کنیم در فصل تابستان برای آن برنامه ریزی کنید.

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می توانید از طریق اسنپ روم اقامتگاه های اطراف آن را اجاره کنید و با خیالی آسوده سفر خود را شروع کنید. در اسنپ روم انواع اقامتگاه ها وجود دارد که می توانید متناسب با بودجه و شرایط خود یکی از آن ها را برای اقامت یک یا چند روزه رزرو کنید.

سوالات متداول

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند از جاهای دیدنی بابل و از توابع این شهرستان در مازندران است.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند کدام فصل است؟

بهار و تابستان

فیلبند و سفری فراموش نشدنی به آن

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*