طرقبه مشهد

طرقبه مشهد؛ تنفس پاک در پایتخت مذهبی ایران

امیدوارم شما از آن دسته افرادی نباشید که به مشهد رفته‌اید اما از طرقبه مشهد بازدید نکرده‌اید. طرقبه، یکی از شهرهای اطراف مشهد و استان ادامه مطلب

امیدوارم شما از آن دسته افرادی نباشید که به مشهد رفته‌اید اما از طرقبه مشهد بازدید نکرده‌اید. طرقبه، یکی از شهرهای اطراف مشهد و استان خراسان رضوی است.

متاسفانه به دلایل گوناگون در طول سالیان گذشته گردشگران زیادی با شهر طرقبه آشنایی پیدا نکرده‌اند و این الماس گردشگری مشهد، گمنام مانده است.

طرقبه یک منطقه کوهستانی چهارفصل است و از مناظر طبیعی بی نظیری برخوردار می‌باشد. اگر اهل گشت و گذار باشید و مناظر طبیعی برای شما جذابیت داشته باشند، هم در بهار و تابستان و هم در پاییز و زمستان می‌توانید از زیبایی‌های چشم‌نواز طرقبه لذت ببرید. در فصل‌های گرم سال همه چیز در طرقبه مشهد سرسبز و دل‌نواز است.

ضمناً در این فصول هوای خنک طرقبه فضای سرسبز آن را دلنشین‌تر هم می‌کند. در پاییز و زمستان نیز که هوا رو به سردی می‌رود، تماشای باران و برف طرقبه برای اکثر مردم ایران که سال‌ها است در خشکسالی به سر می‌برند، تماشایی خواهد بود.

البته همه زیبایی‌ها و جذابیت‌های این منطقه گردشگری مشهد به فضای طبیعی آن محدود نمی‌شود. شما در این شهر می‌توانید از پارک‌ها، رستوران‌ها و دیگر امکانات تفریحی هم استفاده کنید و لحظاتی شیرین را برای خانواده خودتان به ارمغان بیاورید.

آدرس طرقبه مشهد

آدرس طرقبه مشهد اینگونه است که در ۱۸ کیلومتری مشهد قرار دارد و ورودی طرقبه مشهد از سمت مشهد است. اگر علاقه دارید با قطعه گمشده پازل گردشگری مشهد، بیشتر از گذشته آشنا شوید، در این بخش ما را همراهی کنید.

تفریحات طرقبه مشهد

همانطور که در بخش ابتدایی اشاره داشتیم، طرقبه مشهد فقط به خاطر شرایط طبیعی ویژه‌ای که دارد معروف نشده است. در این منطقه، تفریحات متعدد و جذابی هم وجود دارد. استفاده از تفریحات طرقبه باعث می‌شود سفر شما به مشهد مقدس، هم زیارتی باشد و هم سیاحتی. مهم ترین تفریحات این منطقه جذاب مشهد را با هم مرور می‌کنیم:

پیست اسکی طرقبه

یکی از بزرگترین و هیجان انگیزترین تفریحات منطقه طرقبه، پیست اسکی موجود در آن است. اسکی یکی از جذاب‌ترین تفریحات زمستانی است که در فصل سرد سال امکان استفاده از آن در منطقه طرقبه وجود دارد. فرصت استفاده از پیست اسکی برای بخش عمده‌ای از مردم ایران که در مناطق کویری و خشک زندگی می‌کنند، یک فرصت عالی محسوب می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

پیست اتومبیلرانی طرقبه

تفریحاتی که سرعت و هیجان داشته باشند تقریباً محبوب همه مردم هستند. پیست اتومبیلرانی طرقبه مشهد این فرصت را ایجاد کرده است که مردم بتوانند رانندگی با سرعت بالا را تجربه کنند و ساعاتی جذاب و هیجان انگیز را برای خودشان ایجاد نمایند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پیست اتومبیلرانی به عنوان یک تفریح گران قیمت محسوب می‌شود.

سوارکاری در طرقبه

سوارکاری در کشور ما سابقه و تاریخچه‌ای طولانی دارد. مردم خراسان نیز از گذشته با سوارکاری آشنایی داشته‌اند. در حال حاضر نیز این ورزش به عنوان یکی از تفریحات محبوب آن‌ها شناخته می‌شود. درست است که سوارکاری می‌تواند لحظات جذابی را برای شما در طرقبه فراهم آورد اما توجه داشته باشید که استفاده از این تفریح نیاز به بودجه زیادی دارد.

چالیدره

تفریحاتی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، گرانقیمت بودند. اما در طرقبه، تفریحات ارزان قیمت هم وجود دارد. مثلاً مجموعه تفریحی چالیدره، بازی‌های هیجان انگیزی دارد که استفاده از آنها هزینه زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت. شما در این مجموعه می‌توانید از تفریحات هیجان انگیزی مثل زیپ لاین، بانجی جامپینگ و تله کابین بهره ببرید. همچنین می‌توانید از تفریحات آبی مثل قایق سواری، قایق موتوری و ماهیگیری هم استفاده کنید که تفریحات هیجان انگیز هستند.

کنگ؛ معماری سنتی طرقبه

مناطق و روستاهایی که در حومه طرقبه مشهد وجود دارند، بخشی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. یکی از جذاب‌ترین روستاهای اطراف طرقبه، روستای کنگ است. منازل این روستا بر اساس معماری سنتی و به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. اسم این روستا یعنی کنگ از نام دو پرنده که در کوهستان زندگی می‌کنند و همچنین کلمه مستحکم برگرفته شده است. تاریخچه این روستا به بیش از ۱۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد. از نظر معماری و زیبایی ساختمان‌ها، می‌توان کنگ را مشابه ماسوله دانست.

این روستا در کنار معماری پلکانی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی هم برخوردار می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، به هیچ وجه در سفر به مشهد، بازدید از این روستا را و جاذبه‌های آن را از دست ندهید. شما در این روستا می‌توانید از بقایای تاریخی مثل رباط شاه عباسی، قلعه تیغ میان، قبرستان تاریخی کنگ، مزار شیخ عبدالله و قلعه حصار بازدید کنید. همچنین می‌توانید لحظاتی را در رودخانه و آبشار کنگ به خوشی سپری کنید و از آب و هوای کم نظیر این روستا و تمیز بودن آن بهره ببرید.

نغندر؛ دره‌ای جذاب در طرقبه

یکی دیگر از روستاهای فوق‌العاده جذاب و زیبای حومه طرقبه مشهد، روستای نغندر است. ابتدا بهتر است در مورد نام این روستا این نکته را خدمت شما بیان کنیم. نغندر ترکیبی از نوقان و پسوند در است. نوقان به معنای ابریشم است و پسوند در اشاره به دره دارد. به همین دلیل روستای نغندر را به نام دره ابریشم هم می‌شناسند. در این روستا شما با درختان توت متعددی مواجه می‌شوید که زیبایی منحصر به فردی دارند. همچنین پرورش کرم ابریشم در این روستا به شدت رایج است. همین موضوع هم سبب شده است تا نغندر علاوه بر بافت تاریخی و گردشگری، در صنعت نفت ابریشم کشور هم نقش عمده‌ای داشته باشد.

یکی دیگر از جذابیت‌های مهم این روستا، کوهستانی و سرسبز بودن آن است. مردم این روستا به شدت مهمان نواز و خونگرم هستند و شما به سرعت می‌توانید با آنها ارتباط صمیمانه برقرار کنید. شما در نغندر می‌توانید به تماشای باغ‌ها و طبیعت بکر آن بپردازید. همچنین در این روستا امکان بازدید از اماکن تاریخی مثل قلعه قدیمی‌نغندر، گورستان تاریخی این روستا و مقبره شیخ جمال الدین محمد نقندری طوسی وجود دارد. نغندر در ۱۰ کیلومتری حومه طرقبه واقع شده است.

کلاته آهن؛ اسمی‌عجیب اما محیطی جذاب 

شاید مواجه شدن با نام کلاته آهن کمی ‌برای شما عجیب باشد و عجیب‌تر اینکه، کلاته آهن نام یک روستا در حومه طرقبه مشهد است. این نام به خاطر وجود بقایای پوره‌های آهنگری و ذوب آهنی که از گذشته‌های دور در این روستا وجود داشته است بر روی آن نهاده شده است. برخی از اهالی این روستا عقیده دارند، به دلیل وجود همین بقایا پس از اینکه آب رودخانه و چشمه جوشیده می‌شود، رسوبات قرمز رنگی در ظروف باقی می‌مانند که همین رسوبات وجه تسمیه روستای کلاته آهن هستند.

عمده مردمی‌که در کلاته آهن زندگی می‌کنند، از شغل کشاورزی و دامپروری برخوردار هستند. این موضوع به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی آنها هم می‌باشد. در این روستا محصولات کشاورزی مختلفی مثل سیب، گردو، گیلاس و آلو قابل خریداری است. این روستا در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر طرقبه واقع شده است و از جاهای دیدنی طرقبه است.

مایان؛ روستایی با سقف‌های شیروانی در طرقبه مشهد

سقف‌های شیروانی عمدتاً در مناطق شمالی کشور دیده می‌شوند. اما شما در سفر به طرقبه‌ مشهد نیز می‌توانید این سقف‌ها را در روستای مایان ببینید. این روستا را با نام دیگر مایون هم می‌شناسند و شباهت زیادی به روستاهای شمال کشور دارد. تنوع رنگ بی‌نظیری که در سقف‌های منازل این روستا مشاهده می‌شود، جذابیت و زیبایی این منطقه را بالاتر برده است. اگر در فصل بهار یا پاییز به مشهد سفر کردید، توصیه می‌کنیم حتماً از روستای مایان دیدن کنید چرا که در این فصول طبیعت، بکر و بی نظیری دارد. شاید در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید چنین طبیعتی را مشاهده کنید. مردم این روستا از راه کشاورزی و دامداری کسب درآمد می‌کنند.

از جمله مهمترین مناطق دیدنی این روستا می‌توانیم به دره مایان اشاره کنیم. این روستا از سه بخش مایان سفلی، وسطی و علیا تشکیل شده است. رودخانه زیبایی که از دامنه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد، از میان این روستای جذاب عبور می‌کند و زیبایی آن را چند برابر می‌نماید. از دیگر مناطق گردشگری و زیبای این روستا می‌توانیم به مزار امامزاده میرزا عرب، سنگ قبرهای تاریخی و درختان کهن ارس اشاره کنیم. توجه داشته باشید که این روستا به عنوان یک روستای ییلاقی شناخته می‌شود.

حصار طرقبه ، روستایی در حصار کوه‌ها

یکی دیگر از جذاب‌ترین روستاهای طرقبه مشهد که به‌عنوان یک روستای ییلاقی شناخته می‌شود، حصار نام دارد. این روستا دارای یک طبیعت چشم نواز می‌باشد و از بین درختان سرسبز آن جوی آب همیشه جاری است. نام این روستا را به دلیل اینکه در حصار کوه‌های اطراف آن قرار گرفته است، حصار در نظر گرفته‌اند. این روستا از باغ‌های میوه متعددی برخوردار می‌باشد. مردم این روستا عمدتاً به شغل‌های کشاورزی، دامداری، باغداری و قالیبافی مشغول هستند. البته این روستا از امکانات مختلف مثل تلفن و برق برخوردار می‌باشد و امکاناتی مثل مرکزبهداشتی، مراکز خدماتی و حسینیه نیز در آن وجود دارد. با وجود اینکه این روستا در مقایسه با دیگر مناطق حومه طرقبه مشهد چندان شناخته شده نیست اما به جرات می‌توان گفت از جاهای دیدنی طرقبه است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً عکس طرقبه مشهد و این منطقه آن را با دقت مشاهده کنید تا متوجه جذابیت آن شوید.

دهبار؛ روستایی در دل دره

یکی از زیباترین روستاهای طرقبه مشهد، دهبار نام دارد. این روستا در ۱۴ کیلومتری طرقبه و در دامنه کوه‌های بینالود دیده می‌شود. این روستای کوهستانی از زیبایی های طبیعی منحصر به فردی برخوردار است. هنگامی که وارد این روستا شوید متوجه خواهید شد که آن در یک دره تماشایی قرار گرفته است. برای وارد شدن به این روستای دره مانند باید از یک مسیر پر پیچ و خم گذر کنید. علاوه بر محیط دره مانند و جذاب این روستا، در اطراف آن، رودخانه های پرآب و باغ‌های متعدد و با صفایی را مشاهده خواهید کرد. این روستا می تواند مقصدی فوق العاده برای طبیعت‌گردی شما باشد.

رودخانه طرقبه مشهد

یکی دیگر از زیبایی‌های کم نظیر منطقه طرقبه مشهد، رودخانه آن است که به رودخانه پنج دره معروف شده است. این رودخانه از رشته کوه‌های سر به فلک کشیده بینالود و کوه‌های زیبای فلسکه جاری می‌شود. این رودخانه در ابتدا از دره‌های پرپیچ و خم ارغوان عبور می‌کند. بعد از عبور از ارغوان این رود زیبا در ابتدای باغ‌های پنج دره به رود دیگری که از کلاته آهن جاری شده است و از همان کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد می‌پیوندد و در نهایت به رودخانه بار می‌رسد. این رودخانه زیبا بعد از آنکه باغ‌های اطراف خودش را به خوبی سیراب کرد به سمت بند گلستان حرکت می‌کند.

در مسیر حرکت این رود، یک دره زیبا و توریستی به وجود می‌آید که بسیاری از مردم مشهد در اطراف آن اقدام به ساخت ویلا کرده‌اند تا از این زیبایی خدادادی بهره ببرند. در کنار جذابیت‌هایی که این رودخانه دارد، آب و هوای فوق العاده و محیط سرسبز آن باعث شده تا زیبایی آن چند برابر شود. حتما پیشنهاد می‌کنیم به تماشای این رودخانه زیبا در طرقبه مشهد بروید و از شرایط طبیعی فوق العاده آن بهره ببرید. این منطقه می‌تواند روح شما را تازه کند و حداقل برای لحظاتی شما را از سختی‌ها و مشکلات زندگی دور کند.

مسجد پاچنار و چنارهای ۷۰۰ ساله

یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهم طرقبه مشهد، چنارهای کهنسال روستای ازغد هستند. این چنارها بیش از ۷۰۰ سال عمر دارند. البته فقط قدمت و عمر آنها نیست که سبب اهمیت و جذابیت آنها شده است. بین این چنارها یک مسجد قرار گرفته است که به مسجد پاچنار معروف شده است. در واقع دو چنار هفتصد ساله حکم مناره برای مسجد را دارند. قطر هر کدام از این درخت‌ها ۳ متر می‌باشد که همین موضوع بر زیبایی آن‌ها افزوده است. توجه داشته باشید که منظره مسجد پاچناری و چنار‌های اطراف آن را شاید در طول عمر خودتان در هیچ نقطه دیگری در کشور مشاهده نکنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما برای دیدن این جاذبه گردشگری به روستای ازغد از حومه طرقبه بروید.

بند گلستان طرقبه مشهد چگونه است؟

یکی دیگر از مناطق تاریخی و طبیعی طرقبه مشهد، بند گلستان نام دارد. پیشینه این بند به سلسله تیموریان برمی‌گردد. شاید مهمترین دلیل جذابیت این بند تاریخی، دریاچه‌ای باشد که در اثر جمع‌آوری آب در پشت بند گلستان به وجود آمده است. با توجه به طبیعت بکری که در اطراف بند گلستان وجود دارد، این منطقه تبدیل به یک محیط گردشگری و تفریحی فوق‌العاده شده است. شما می‌توانید از اطراف بند گلستان برای ایجاد کمپ و گذراندن اوقات فراغت خودتان استفاده کنید. زمان بازدید از این منطقه به افرادی که به طبیعت گردی علاقه دارند به شدت پیشنهاد می‌شود.

آشنایی با پارک‌های طرقبه مشهد

در کنار مناظر طبیعی، روستاها و امکانات تفریحی، پارک‌ها بخش انکارناپذیر جذابیت‌های طرقبه مشهد هستند. در ادامه با برخی از مهمترین پارک‌های طرقبه آشنا می‌شویم:

وکیل آباد

پارک وکیل آباد، طبیعی ترین پارک طرقبه مشهد است که آن را به عنوان پارک جنگلی هم می‌شناسند. این پارک از مساحتی به وسعت ۲۵۰ هزار مترمربع برخوردار است و به عنوان یکی از بزرگترین پارک‌های مشهد شناخته می‌شود. همانطور که از نام این پارک پیدا است شما می‌توانید از طریق منطقه وکیل‌آباد هم به آن دسترسی پیدا کنید. به دلیل فضای سرسبز و وجود امکاناتی مثل آلاچیق و بوفه، گردشگران زیادی هستند که لحظاتی را در این پارک به خوشی سپری می‌کنند.

کمر مقبولا

شاید مشاهده کمر مقبولا برای نام یک پارک کمی‌عجیب باشد. در واقعیت هم این پارک با تمام پارک‌هایی که تا الان دیده‌اید متفاوت است چرا که در آن خبری از فضای سرسبز نیست. کمر مقبولا، به عنوان یک پارک سنگی طبیعی در طرقبه مشهد شناخته می‌شود و در آن شما می‌توانید سنگ‌های آتشفشانی مختلف را مشاهده کنید.

بهمن

پارک جنگلی بهمن در وسعت ۸۵۰۰ متر مربع به عنوان یکی از بزرگترین پارک‌های طرقبه مشهد شناخته می‌شود. علاوه بر مردم مشهد که برای پیک نیک و گذراندن اوقات فراغت به این پارک طبیعی مراجعه می‌کنند، بسیاری از گردشگران و مسافران هم به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خودشان پارک جنگلی بهمن را انتخاب می‌نمایند. در این پارک درختان سر به فلک کشیده در کنار محوطه بازی برای کودکان، امکانات خوبی را جهت تفریح خانواده‌ها فراهم کرده است.

پونه

یکی از مهمترین مناطق گردشگری طرقبه است که در کنار آن رودخانه زیبایی وجود دارد. سه آب‌نمای کم نظیر و زیبا جذابیت پارک پونه را بالاتر برده‌اند. شما در این پارک می‌توانید از امکانات رفاهی متعدد مثل رستوران، آلاچیق، محوطه بازی کودکان و فروشگاه بهره ببرید.

رستوران‌های طرقبه مشهد

در منطقه طرقبه مشهد شما می‌توانید از رستوران‌های مجللی که وجود دارد هم بهره ببرید. برخی از این رستوران‌ها را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

رستوران تشریفات

یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین رستوران‌های موجود در طرقبه مشهد، رستوران تشریفات است. از نظر طراحی و فضاسازی، این رستوران با تمام رستوران‌هایی که تا امروز مشاهده کرده‌اید، متفاوت می‌باشد. در این رستوران از آلاچیق‌های متنوع با معماری‌های متفاوت برای پذیرایی از مهمانان استفاده شده است. البته طبیعتاً هم با طراحی‌ها و ابداعاتی که در این رستوران صورت پذیرفته است، قیمت غذاهای آن هم در مقایسه با دیگر رستوران‌ها کمی‌گران تر می‌باشد.

رستوران سران

از دیگر رستوران‌های مطرح طرقبه مشهد، رستوران سران است. این رستوران مجلل در سه طبقه رستوران، کافی شاپ و تالار پذیرایی به مهمانان خدمات رسانی می‌کند. غذاهایی که در این رستوران طبخ می‌شوند با استفاده از بهترین مواد اولیه آماده شده اند و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. علاوه بر غذاهای ایرانی و مطرحی مثل جوجه کباب، شیشلیک و کباب بره شما در این رستوران می‌توانید از غذاهای جدید و فست فودی هم استفاده کنید.

رستوران آرتیمان

رستوران آرتیمان با فضای دلباز و تماشایی که ایجاد کرده است تبدیل به یکی از زیباترین رستوران‌های طرقبه مشهد شده است. رستوران، مشرف به آبشار و آب‌نمای آن طراحی شده‌اند و شما در کنار اینکه از غذاهای باکیفیت این رستوران لذت خواهید برد، از فضای بی‌نظیری که در کنار آن آماده شده است استفاده خواهید کرد. مشهورترین غذاهایی که توسط این رستوران طبخ می‌شوند شیشلیک و خورشت گوشت هستند. در این رستوران فضایی هم برای تفریح کودکان در نظر گرفته شده است.

رستوران گنجعلی خان

اگر از علاقه‌مندان به رستوران‌های سنتی هستید پیشنهاد می‌کنیم رستوران گنجعلی خان را به هیچ وجه از دست ندهید. این رستوران با استفاده از بهترین مواد اولیه، نوستالژیک‌ترین غذاهای ایرانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. دیزی سنگی‌های این رستوران در تمام منطقه طرقبه مشهور هستند. قطعا خوردن آنها در حالی که روی تخت‌های چوبی این رستوران تکیه داده اید، لذتی دو چندان برای شما خواهد داشت. قیمت غذاهای این رستوران در مقایسه با دیگر رستوران‌های طرقبه بسیار مناسب‌تر می‌باشد.

بازار گردی در طرقبه

یکی از تفریحات همیشگی مردم ایران، بازارگردی است. در منطقه طرقبه مشهد نیز بازار‌های قدیمی ‌و جدید زیبایی وجود دارد که می‌توانند برای شما جذاب باشند. در این بخش برخی از آنها را خدمت شما معرفی می‌کنیم:

  • بازار بعثت: بازار بعثت یکی از قدیمی‌ترین بازارهای طرقبه است که در اطراف آن نیز امکانات تفریحی مختلفی مثل سینما چند بعدی، شهربازی و انواع فروشگاه‌ها وجود دارند. شما در این بازار می‌توانید بهترین لوازم و وسایل را با قیمتی مناسب خریداری کنید و آنها را به عنوان سوغاتی برای آشنایان خودتان ببرید.
  • مجتمع تجاری گیلاس: این مجتمع تجاری یکی از جدیدترین و لوکس‌ترین مجتمع‌های تجاری در مشهد است. در این مجتمع ۱۰ طبقه فروشگاه‌های مختلفی در کنار رستوران، فودکورت و کافی شاپ قرار داده شده است. مطمئن باشید اگر به این رستوران قدم بگذارید، محال است که دست خالی از آن بیرون بیایید چراکه محصولاتی کم نظیر و فوق‌العاده در آن وجود دارند.

دسترسی به طرقبه مشهد

 در این مطلب سعی کردیم، شما را با مهمترین امکانات و جاذبه‌هایی که در طرقبه مشهد وجود دارد آشنا کنیم. طبیعتاً شما زمانی می‌توانید از این جاذبه‌ها دیدن کنید و از زیبایی‌های طرقبه لذت ببرید که بهترین مسیر دسترسی به آن را بدانید. همانطور که در ابتدا هم گفتیم برای عبور از ورودی طرقبه شما باید از سمت مشهد حرکت کنید و در ۱۸ کیلومتری مسیر جاده جاغرق در جنوب غربی مشهد وارد طرقبه شوید.

دقت داشته باشید که سفر به طرقبه به نظر نمی‌رسد کار سختی باشد و شما می‌توانید با استفاده از مترو یا ماشین شخصی به آسانی به این منطقه زیبای مشهد سفرکنید. در صورتی که تمایل داشته باشید از طریق مترو به طرقبه بروید باید در ایستگاه ترمینال غربی پیاده شوید و در ادامه از طریق اتوبوس یا تاکسی به سمت منطقه طرقبه حرکت کنید. اگر با استفاده از ماشین شخصی به طرقبه بروید احتمالاً باید مسیر نیم ساعته را طی کنید. به نظر نمی‌رسد زمان سفر به طرقبه با وسایل نقلیه عمومی‌هم تفاوتی با وسایل شخصی داشته باشد.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*