سوغات شیراز

لیست کامل سوغاتی های شیراز

شهر شیراز به عنوان دومین شهر ادبی جهان شناخته شده است که به آن پایتخت علم و فرهنگ ایران گفته می‌شود و جزو شهرهای مهم ادامه مطلب

شهر شیراز به عنوان دومین شهر ادبی جهان شناخته شده است که به آن پایتخت علم و فرهنگ ایران گفته می‌شود و جزو شهرهای مهم گردشگری ایران است. وجود منابع تاریخی، گردشگری، مذهبی مانند شاه‌چراغ، تخت جمشید، مقبره کوروش، حافظیه، سعدیه، باغ هفت تنان، بازار و مسجد وکیل سبب جذب گردشگران زیادی به این شهر شده است. شیراز مانند دیگر شهرهای قدیمی ایران، پر از صنایع دستی و سوغاتی های لذیذ و خوش طعم است که هوش از سر می برد. سوغات شیراز با طعم بی نظیری که دارد شهره شهر شده است و علاوه بر مناطق دیدنی و گردشگری، مورد توجه مردم ایران و توریست های خارجی قرار گرفته است. در این مقاله شما را با انواع سوغاتی های شیراز آشنا می کنیم.

سوغات شیراز چیست؟

به طور کلی سوغات شیراز به سه دسته شیرینی و عرقیات و صنایع دستی تقسیم می شوند. از شیرینی های خوشمزه شیراز نمی توان دل کند زیرا آن ها به دست استادان حرفه ای پخته می شوند. شیرینی شیرازی نقش مهمی در پذیرایی و وعده غذایی شیرازی ها دارد. استفاده از مواد مفید و مغذی باعث شده است که یکی از بهترین شیرینی های ایرانی شوند.

استان فارس به شهر نارنج معروف است زیرا در آن درختان میوه و مرکبات کاشته می شود. آب و هوای معتدل و بی نظیر شیراز و گیاهان معطر و دارویی آن، همه سبب شده است که عرقیات درجه یک و با کیفیت جزو بهترین سوغاتی شیراز باشد.

هزاران گردشگر سالیانه به شیراز سفر می کنند وجود هنرهای زیبا و صنایع دستی نظر هر کسی را به خود جلب می کند و سبب خرید گردشگران از صنایع دستی شیراز می شود.

فالوده شیرازی؛ سوغات شیراز

هر جا صحبت از شیراز باشد پای فالوده شیرازی در میان است. معروف‌ترین سوغات شیراز، فالوده شیرازی است. درست زمانی که از گشت و گذار در بازار وکیل خسته شده اید و نای راه رفتن ندارید، یک کاسه فالوده شیرازی با آبلیموی اصیل این شهر هوش از سرتان می برد. این خوراکی را می توان در کنار بستنی یا عرقیات میل کرد. آبلیمو، به لیمو، گلاب و دیگر عرقیات را بر حسب سلیقه به فالوده می توان اضافه و نوش جان کرد. فالوده را می توان به صورت خام خرید و به دوستان و آشنایان سوغاتی داد.

مسقطی شیرازی

لذیذترین سوغات شیراز مسقطی است که از بافت بسیار نرم و عطر عالی برخوردار است. نشاسته، شکر، زعفران از مواد اصلی مسقطی است در واقع نوعی حلواست که با ژله شباهت دارد. مسقطی لاری معروف‌ترین نوع مسقطی شیراز است که خلال آجیل در آن زیاد استفاده می شود که وجه تمایز آن با دیگر مسقطی ها است. قابل ذکر است که مسقطی تازه باید نرم و درخشان باشد و له شدگی نداشته باشد از این رو مسقطی که نرم نیست تازگی خود را از دست داده است.

کلوچه شیرازی

از سوغاتی های منحصر به فرد شیراز می توان کلوچه شیرازی را نام برد. کلوچه شیرازی و مسقطی را در یک ظرف با هم به فروش می رسانند و باهم سرو می شوند اما طرز تهیه آن ها با هم فرق دارد. مواد اصلی آن، آرد برنج، آرد سفید، تخم مرغ و گلاب است و روی آن را با خرفه و پودر نارگیل تزیین می کنند. کلوچه شیرازی برخلاف کلوچه های دیگر مغزدار نیست و ماندگاری بالایی دارد که به مدت سه الی چهار ماه می توان در یخچال نگه داشت.

حلوا کاسه ای شیراز

هر چقدر از این سوغاتی خوشمزه بگوییم کم است! حلوایی با تاریخ کهن که در زمان های قدیم برای پذیرایی و مراسم های مذهبی از آن استفاده می کردند. این حلوا را در کاسه می ریزند به همین دلیل به حلوا کاسه ای معروف است و پس از غذا، به عنوان دسر سرو می شود. این سوغات شیراز را با آرد برنج، گلاب، روغن، زعفران تهیه می کنند. برعکس کلوچه شیرازی که ماندگاری بالایی دارد باید حواستان به تاریخ انقضای این کاسه بی نظیر باشد.

بادام سوخته

این سوغات شیراز بسیار مقوی و خوش طعم است و اغلب به جای قند مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه بادام سوخته، مخلوطی از بادام، شکر و آب را با هم روی حرارت قرار می دهند تا شکر آب شود. با این کار پوششی شیرین روی بادام می آید.

یوخه سوغات شیراز

یکی از سوغات شیراز، شیرینی یوخه است. این شیرینی خوش طعم با چند لایه خمیر نازک تهیه می شود که در بین خمیرها از پودر دارچین، پودر پسته و پودر قند استفاده می شود. یوخه یا کاک جزو سوغات کرمانشاه هم محسوب می شود. توصیه می شود حتماً از این شیرینی لذیذ به عنوان سوغاتی استفاده کنید.

رنگینک شیرازی

رنگینک یک دسر بسیار خوشمزه است که می توانید به عنوان سوغات شیراز آن را تهیه کنید. این شیرینی نه تنها در شیراز بلکه در تمام خطه جنوب تولید می شود و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه آن از آرد، خرما و گردو استفاده می شود. پس از پخت رنگینک آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین می کنند و برش می زنند.

نان فسا شیراز

در لیست سوغات شیراز، نان فسا از محبوبیت خاصی برخوردار است. این نان در شهر فسا استان فارس تهیه می‌شود که از شیرینی های مخصوص عید نوروز است. از ترکیباتی چون آرد گندم، روغن جامد، جوش شیرین، زعفران، کنجد، هل، پودر زنجبیل درست می شود. نان فسا طبع گرمی دارد و بسیار مقوی است و همچنین ماندگاری بالایی دارد که گزینه خوبی برای خرید است.

سوغات شیراز: عرقیات

عرق نسترن

عرق نسترن از سوغات معطر شیراز است. نسترن، گل سفید رنگ که در روزهای پاییزی به چشم می خورد از خانواده رزهای وحشی است. نسترن از جمله گل های مفیدی است که در طب سنتی استفاده می شود. این گل خواص دارویی بسیاری دارد از جمله، ویتامین C  آن، به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند، سردردهای عصبی را بهبود می بخشد و رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. چای نسترن فرح بخش بوده که باعث شادابی می شود. این عرق می تواند بهترین گزینه برای سوغاتی باشد.

عرق بهار نارنج

شیراز شهر بهار نارنج است. در روزهای سرسبز بهاری کافی است یک نفس عمیق بکشید تا مست بوی خوش عطر بهار نارنج شوید. در هنگام خرید سوغات از بهار نارنج غافل نشوید که خواص شگفت انگیزی مانند لاغری دارد. از دیگر فواید عرق بهار نارنج می توان به سلامت پوست و مو، بهبود عملکرد خواب، دفع سنگ کلیه، ایمنی بدن، بهبود سردردهای میگرنی و رفع مشکلات گوارشی اشاره کرد .

گلاب سوغات شیراز

هر چند که گلاب را سوغاتی شهر کاشان می دانیم اما قرار نیست که از خریدن آن در شیراز بگذریم. شهر شیراز پر از گل محمدی است که با آن گلاب ناب تهیه می کنند. قابل به ذکر است که کیفیت گلاب کاشان و گلاب شیراز تفاوت چندانی باهم ندارد و هر دو خوش عطر هستند. پیشنهاد ما این است که مقداری گلاب را در فنجان چای خودتان بریزید تا طعم آن، هوش از سرتان ببرد. شهر میمند یکی از مراکز اصلی تهیه گلاب است.

 عرق بیدمشک

سوغات شیراز شامل این عرق بی نظیر و معطر هم می شود. بیدمشک نوعی درخت یا درختچه است که در اوایل فصل بهار به عمل می آید. از عرق بیدمشک به عنوان معطر کردن شربت استفاده می شود. خواص این عرق سبب شده است که طرفداران زیادی را جذب خودش کند. از فواید آن می توان به تقویت قلب و عروق، محرک قوای جنسی و افزایش اشتها اشاره کرد. این سوغاتی بی نظیر را حتماً برای کسانی که دوستشان دارید تهیه کنید.

آبغوره و آبلیمو شیراز

غوره و لیمو در باغ های شیراز پرورش داده می شوند که از سوغاتی های شناخته شده شیراز هستند. سالاد شیرازی با آبغوره شیرازی و فالوده شیرازی با آبلیمو شیرازی نظیر ندارد. شیرازی ها برای آش آبغوره از آبغوره استفاده می کنند. اگر به این شهر سفر کردید حتماً به عنوان سوغات خریداری کنید.

صنایع دستی سوغات نفیس شیراز

خاتم کاری

از جمله صنایع دستی می توان به خاتم کاری اشاره کرد. اوج پیدایش این صنایع دستی به دوران صفویه می رسد که قدیمی ترین خاتم کاری ایران در مسجد جامع عتیق شیراز با قدمت هزار ساله است که سقف ایوان این مسجد خاتم کاری شده است. این هنر با قرار گرفتن چوب های کوچک و رنگی کنار هم ساخته می شوند و مورد استقبال همگان است. از خاتم کاری می توان ظروف زیبایی چون جعبه دستمال کاغذی، گلدان، ظروف پذیرایی، جا قاشق و چنگال تهیه کرد. این هنر در اصفهان هم رواج دارد. اگر به بازارهای شیراز سر زدید حتماً از خاتم کاری دیدن کنید.

جوک کاری

جوک کاری یک هنر اصیل و ماندگار شیراز است که سوغات این شهر هم به حساب می آید. این هنر، مانند هنر خاتم کاری است با این تفاوت که در جوک کاری فقط از چوب استفاده می شود اما در خاتم کاری استخوان و فلز مورد استفاده قرار می گیرد. در جوک کاری طرح ها و نقش ها متنوعی وجود دارد و نیازمند دقت بالایی است. زیورآلاتی که با استفاده از این هنر ساخته می شود بسیار بیشتر از ظروف مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد که سالیانه ۴ الی ۵ نفر علاقه‌مند به یادگیری این هنر می شوند و این هنر بسیار ناشناخته مانده است.

مینا کاری

هنر زیبا مینا کاری در میان سوغات شیراز که قدمت آن به پنج هزار سال پیش می رسد و اوج آن در ایران به دوران صفویه می رسد. فلزات طلا، مس، نقره، برنج و برنز در مینا کاری استفاده می شوند که مس بهترین فلز برای مینا کاری به شمار می رود. ظروف مینا کاری بسیار با ارزش و زیبا هستند و هنرمندان بزرگی روی آن کار می کنند که گزینه خوبی برای سوغاتی است.

نقره کاری

اگر یک ظرف گران‌بها نقره کاری شده به عنوان سوغات می خواهید بخرید باید به بازار های قدیمی سری بزنید. طرح نقره کاری شیراز را در هیچ گوشه ای از ایران و جهان نمی توان یافت. نقره کاران طرح های افسانه ای، اساطیر شاهنامه، پادشاهان و سربازان هخامنشی را روی ظروف حک می کنند. به عنوان یادگاری ظروف نقره کاری شده را تهیه کنید تا یادآور خاطره شیرین سفرتان به شیراز باشد.

معرق کاری

پرآوازه ترین سوغات شیراز، معرق کاری است. معرق به معنا وصله و رگه است. این هنر از هند وارد ایران شده و با دستان هنرمند ایرانیان گسترش پیدا کرده است و به آن رنگ و بویی دیگری بخشیده اند. ایرانیان از چوب هایی با رنگ های مختلف استفاده می کنند که زیبایی آن را دوچندان می کند در معرق ایرانی بیش از هفتاد نوع چوب استفاده می شود. این چوب ها هم برای روی کار هم برای شکل کار استفاده می شوند. برای زیبا کردن میز، کتابخانه، بوفه و لوازم چوبی از نقش های اسلیمی استفاده می شود.

منبت کاری

منبت کاری از جمله سوغات شیراز محسوب می شود که مورد استقبال گردشگران و توریست های خارجی قرار گرفته است. سابقه منبت کاری به شیراز بر می گردد که بسیار ظریف کاری دارد و استادان حرفه ای آن ها را تهیه می کنند. تابلو های منبت کاری سوغاتی ارزنده ای برای عزیزانتان است که آن ها را شگفت زده می کند. تفاوت میان منبت کاری و معرق کاری این است که در منبت، چوب کنده می شود ولی در معرق، تکه های چوب کنار یکدیگر چیده می شوند.

شیشه گری

بلوری ترین سوغات شیراز، شیشه گری است. هنر شکل دادن به شیشه را شیشه گری می نامند. هنرمندان ابتدا به شیشه حرارت می دهند تا نرم شوند سپس با ابزار های مخصوص به آن ها شکل های زیبایی می دهند. از زمان هخامنشیان موارد اندکی در مورد استفاده از شیشه وجود داشته است که در زمان سلسله صفوی اوج شکوفایی آن است. وجود منابع سنگ سیلیس باعث شده است که این صنعت در این استان رشد زیادی بکند.

آینه کاری

منحصربه‌فرد ترین صنایع دستی شیراز آینه کاری است که برای سوغاتی خیلی خاص است. از بریدن و کنار هم قرار دادن قطعات آینه، و ایجاد طرح و نقش، این هنر زیبا به وجود می آید. آینه کاری شیراز به دلیل کیفیت و مرغوبیت بالا شهرت زیادی در بین گردشگران دارد. می توانید از آینه کاری هنرمندان شیرازی در حرم احمد ابن موسی، نارنجستان قوام و زینت الملک دیدن کنید.

گلیم بافی

هنر اصیل روستاییان شیرازی که مورد توجه گردشگران قرار گرفته گلیم بافی است که قدمت آن به دوران اشکانیان می رسد. گلیم را از نخ ابریشم، موی بز، پشم گوسفند درست می کنند و به عنوان زیر انداز، خورجین، پادری و … استفاده می کنند. بافنده های قدیمی و روستایی، معمولاً با طرح و نقشه ذهنی تار و پود گلیم را می بافند. یکی از ویژگی گلیم خوب، ثابت بودن رنگ آن است که اگر خامه آن به درستی رنگرزی نشده باشد پس از شستشو رنگ می دهد. در هنگام خرید سوغاتی، به این موضوع اهمیت زیادی بدهید.

جاجیم بافی

جاجیم هنری ارزان تر از فرش است که به همین دلیل گردشگران آن را گزینه مناسبی برای سوغاتی می دانند. جاجیم هنر دست  زنان عشایر است و معمولاً برای زیر انداز و روی کرسی از آن استفاده می شود. تفاوت جاجیم و گلیم این است که گلیم، دست بافتی با تار و پود و نوعی فرش سبک است اما جاجیم دست بافتی، دو رویه است که بافتی ضخیم و رنگ طبیعی دارد.

گبه بافی

گبه نوعی فرش دستبافت است که بافت آن درشت است که عشایر استان فارس آن ها را برای مصارف شخصی می بافند. فرش گبه با الیاف پنبه و پشم بافته می شود. گبه در اندازه های مختلفی بافته می شود اما اغلب نسبت به سایر فرش ها سایز کوچک تری دارد به همین دلیل گزینه مناسبی برای سوغات است. طرح های استفاده شده در گبه، ترنج، ستاره، خشتی و نقش حیوانات است. بید یکی از آفت های گبه است که برای جلوگیری از بید خوری باید در معرض هوا آزاد قرار گیرد.

بوریا بافی

بوریا بافی که از صنایع دستی و سوغات شیراز محسوب می شود فقط توسط مردان ساخته می شود. مردان توانمند شیراز با برگ درخت و نی مرداب زیرانداز های زیبایی می سازند. حصیرها و سازه های بوریا معمولاً بین شش تا هشت متر بافته می شوند که لوله می شوند و به بازار های شیراز فرستاده می شوند. بوریا بافی یکی از هنر های سخت و پر زحمت است که پیدا کردن نی، سختی آن را چند برابر می کند.

گیوه بافی

گیوه شیراز پاپوش هایی هستند که از چرم و نخ تهیه شده اند. این نخ ها با گره های خاص کنار یکدیگر قرار می گیرند. این کفش بسیار سبک و خنک است و هیچ فشاری روی پا نیست و به راحتی شسته می شود که مناسب روزهای گرم تابستان است. در استان فارس برای شستشو گیوه از گل استفاده می کنند. حتماً از این پاپوش زیبا به عنوان سوغات شیراز خریداری کنید چون کیفیت گیوه شیراز بسیار بالاتر از بقیه شهر ها است و با یک سوراخ تمام گیوه پاره نمی شود. گیوه شیراز به کشورهایی مثل ایتالیا صادر می شود.

نمد مالی

نمد زیراندازی است که از پشم گوسفند تهیه می شود. بسیار سبک و قابل حمل است که گزینه خیلی مناسبی برای خرید سوغات است. با مالش مداوم پشم روی زمین به کمک دست و پا تهیه می شود که به همین دلیل نام آن را نمدمالی گذاشته اند. نمد مال باید حسابی نمد را ورز دهد تا شکل بگیرد. با نمد محصولات دیگر مانند پاپوش، جلیقه، کت و…. می توان تهیه کرد که ظاهری متفاوت با دیگر لباس ها دارد.

قلم زنی

هنر قلم زنی، هنر مردان هنرمند شیراز است که مورد استقبال قرار گرفته است و به عنوان سوغات شیراز خریداری می شود. قلم ‌زنی بر روی نقره، طلا، مس و برنج انجام می شود اما بیشتر فلز نقره مورد استفاده قرار می گیرد. در کارگاه قلم زنی طرح را به صورت ذهنی و بدون استفاده از الگو بر روی محصول پیاده می کنند و سپس با چکش و قلم آهنی آن را چکش کاری می کنند که معمولاً صنعتگران خودشان قلم را می سازند.

پارچه های رنگی

پارچه های رنگی که عشایر می بافند بازار های شیراز را سرزنده و شاد می‌کند که هر بیننده و گردشگری را مجذوب خودش می کند. این پارچه ها از سال های دور جزو لیست سوغات شیراز بودند. از این پارچه ها برای خودتان لباس محلی شیرازی بدوزید و لذت ببرید.

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی در شهر استهبان استان فارس تولید می شود که این ظروف به عنوان آثار معنوی ایران ثبت شده است. اگر به بازارهای شیراز سر زدید حتماً به عنوان یادگاری خرید کنید. این ظروف با استفاده از خاک رس و لعاب کاری تهیه می شوند تهیه لعاب نیازمند علم و تجربه است که به سادگی نمی توان لعاب مرغوب ساخت. ظروف سرامیکی هم جنبه زینتی دارند و هم می توان از آنها استفاده کرد.

کاشی هفت رنگ

هنر مردم شیراز در بافندگی تمام نمی شود. یکی دیگر از هنرهای شیرازی ها، ساختن کاشی های هفت رنگ است که در بنا تاریخی و مساجد شیراز دیده می شود. این کاشی را می توانید در بازارهای این شهر تهیه کنید و در نما منزل از آن استفاده کنید. این آثار با گل و بلبل، آیات قران، نقش و نگار طراحی شده اند.

سفالگری

هنر سفالگری یکی از صنایع دستی شیراز است. در واقع نمی توان سفالگری را فقط مخصوص شهر شیراز دانست بلکه اکثر شهر های ایران عزیزمان از این هنر استفاده می کنند. ماسه، گل رس و مواد سوختنی از اصلی ترین مواد اولیه سفالگری است که هنرمندان می توانند به وسیله این مواد آثار زیبایی خلق کنند و شما به عنوان سوغاتی خرید کنید.

کلام آخر

در این مقاله، یک فهرست کامل از تمام سوغات شیراز برایتان جمع کردیم تا زمانی که به شیراز سفر کردید بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. شیرینی های بی نظیری مثل مسقطی و یوخه را معرفی کردیم از عطر گل نسترن گفتیم و به هنر دستان مردان توانمند و زنان عشایر شیرازی رسیدیم. از سوغات شیراز یادگاری جمع کنید و برای عزیزانتان هدایای زیبایی تهیه کنید تا خاطره خوشی را در ذهن آن ها حک کنید. امیدوارم مطالب برایتان مفید باشد و سفر خوبی را تجربه کنید.

لیست کامل سوغاتی های شیراز

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*