دربند تهران

دربند تهران

تاریخچه پیدایش دربند آمده است که در ابتدا یک زوج از سمت طالقان به منطقه‌ای در شمال تهران کوچ کردند و پایه‌های منطقه دربند تهران ادامه مطلب

تاریخچه پیدایش دربند

آمده است که در ابتدا یک زوج از سمت طالقان به منطقه‌ای در شمال تهران کوچ کردند و پایه‌های منطقه دربند تهران را بنا نهادند و کم‌کم محله‌های مرغ محله، کنار محله، شاه محله، کلاغ پر و سربند، ترش محله کنار این منطقه شکل گرفتند که زبان مشترک آنها تاتی بود و تابه‌حال این منطقه پا برجاست هرچند که امروز تنها بخشی از مردم پس قلعه و قدیمی‌های دربند تهران به زبان تاتی حرف می‌زنند.

از همان زمان که زوج طالقانی به شمال تهران کوچ کردند تا روز چهارشنبه رمضان ۱۳۰۳ قمری که ناصرالدین‌شاه قاجار در راه پس قلعه و آبشار به دربند هم آمد و بعد از آنکه میرزا حسینعلی با گروهی به محله مرغ محله دربند گریختند و تا سال‌های بعد از آن که رضاشاه پهلوی هتل دیپلمات را ساخت تا همین امروز، دربند تهران، این طبیعت زیبا و پرخاطره، داستان‌هایی دارد که باعث شده در اکثر نظرسنجی‌ها نخستین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از مهمانان باشد.

دربند تهران کجاست؟

برای رسیدن به دربند تهران شما می‌توانید از مترو، تاکسی، اتوبوس و خودرو شخص استفاده کنید. کافی است خودتان را به میدان تجریش برسانید.

ایستگاه مترو تجریش، پایانه brt اتوبوس و تاکسی برای میدان تجریش وجود دارد. بعد از رسیدن به میدان تجریش، تاکسی‌های خطی برای دربند تهران دیده می­شوند و اگر با خودرو شخصی هستید از خیابان ناخسرو می‌توانید به خیابان دربند برسید و در همان نزدیکی‌ها پارک کنید و گردش خود در محله و طبیعت دربند تهران را آغاز کنید تا به سربند و ابتدای کوه راه برسید.

در مسیرتان تا ابتدای کوه­راه، فروشگاه‌هایی هم برای خرید وسایل پیمایش وجود دارد که در صورت لزوم می­توانید از آن­ها استفاده کنید.

خیابان دربند از بالای تجریش و ارتفاع ۱۶۰۰ متری از دریا آغاز و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری میدان سربند تمام می‌شود.

دربند تهران در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از دریا قرار گرفته و یکی از راه‌های صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. در دل کوه‌ها راهی است برای کوهنوردی و پیاده‌روی که از میدان سربند آغاز می‌شود و تا آبشار دوقلو و پناهگاه شیر پلا ادامه پیدا می‌کند.

میدان دربند

میدان دربند و سربند

ضلع شمالی کاخ‌موزه سعدآباد به میدانی به نام دربند منتهی می‌شود که شرق میدان دربند محله باغ شاطر است و قدمت آن به صدسال می‌رسد. شمال میدان دربند به منطقه دربند تهران و به میدان سربند می‌رسد که مجسمه معروف دربند تهران بیش از ۵۰ سال است در آن، جا خوش کرده است.

در میان راه دربند تا سربند ساختمان‌های آجری و قدیمی را مشاهده می‌‎کنید که احتمالاً مربوط به دوره پهلوی است و توجه به این ساختمان‌ها و رودی که زیر پایتان جاری است و شما را به سمت کوه­راه دربند تهران همراهی می‌کند، خالی‌ازلطف نیست.

تندیس کوهنورد دربند تهران

تندیس کوهنورد

سابقه ساخت این مجسمه به سال ۱۳۳۷ برمی‌گردد. در این سال کوهنوردان باسابقة کشور پیشنهادی را مبنی بر ساخت و نصب یک مجسمه با موضوع کوهنوردان ایرانی به فدراسیون کوهنوردی دادند. سرهنگ بیات که در آن سال‌ها رئیس فدراسیون کوهنوردی بود با این پیشنهاد موافقت کرد و کار ساخت مجسمه آغاز شد.

سرهنگ بیات، امیر شاه قدمی را به‌عنوان مدل به استاد رضا لعل ریاحی، استاد مجسمه‌سازی معرفی کرد. ا

میر شاه قدمی (معروف به شاه بابا) متولد ۱۳۰۹ در قوچان است. او سال‌ها مربی کوهنوردی، چتربازی و اسکی بود. شاه قدمی در ۱۷ سالگی وارد ارتش شد.

هنگامی که سرباز بود با درجه «گروهبانی» به دانشگاه نظامی مرکز آموزشگاه کوهستانی پیوست و ورزش کوهنوردی را از آنجا آغاز کرد.

وقتی در ارتش خدمت می‌کرد و در دانشگاه نظامی بود، کوهنوردی را فراگرفت و حدود ۱۵ سال بعد هم چتربازی و اسکی را فراگرفت.

او در طول فعالیت ورزشی خود، افتخارات بسیاری را با فتح قله‌های مختلف کسب کرد، اما آنچه که نام این کوهنورد ایرانی را سر زبان‌ها انداخت همکاری او در عملیات نجات یک فروند هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زرد کوه بود.

این اتفاق در سال ۱۳۴۰ و در ارتفاع ۳۸۷۰ متری افتاد که نتیجه آن نجات افراد درون هواپیما بود.

چند سال پس از نصب مجسمه در میدان دربند، در آبان‌ماه سال ۱۳۵۰ به پیشنهاد فدراسیون کوهنوردی ایران و موافقت انجمن شهر و شهرداری تهران، نام این میدان به میدان «کوهنوردان» تغییر کرد.

رستوران دربند
رستوران های دربند

رستوران هایی برای تمام فصول

یکی دیگر از تفریحاتی که در دربند وجود دارد، رستوران گردی است. شما می توانید رستوران ها و قهوه خانه های مختلفی را در مسیر دربند ببینید و از آن لذت ببرید.

اگر فکر خوردن یک غذای خوشمزه در میان مسیر به سرتان بزند، به راحتی می توانید انواع غذاهای این منطقه را تجربه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

به خصوص که در آب و هوای بسیار عالی این منطقه و منظره ای که در اختیار شما قرار دارد، غذا خوردن می تواند بسیار لذت بخش و جذاب باشد.

احتمالاً در طول مسیر هم علاوه بر غذاهای متنوع، لواشک‌ها و آلوچه‌ها و انواع ترشیجات آب از لب‌ولوچه شما آویزان خواهد کرد.

حتی اگر تنها برای یک وعده غذا در آب‌وهوایی خوب و طبیعتی زیبا آمده‌اید و حوصله یا توان پیاده‌روی را ندارید، آغوش دربند تهران برای شما باز است.

در همان ابتدای کوهپایه شما انواع رستوران‌ها را مشاهده کنید که هرکدام دعوتتان خواهند کرد که پذیرای شما باشند.

رستوران معروف در دربند

اکثر رستوران‌های دربند تهران غذای معمولی دارند و چیزی که آنها را بیشتر از هم متمایز می‌کند چشم‌انداز آنها به طبیعت دربند تهران است.

اگر اهل رستوران سنتی هستید، رستوران آستان در همان خیابان دربند پذیرای شماست و اگر اهل دیزی هستید، از میان منوی متنوع آستان، دیزی سنتی انتخابی درست خواهد بود. از صبحانه‌های آستان هم غافل نشوید که واقعاً لذیذ هستند.

رستوران‌های باغ بهشت و باغ ایرانی از جمله رستوران‌های معروف دربند تهران هستند که در همان ابتدای راه به آنها می­رسید و خیلی نیاز به پیاده‌روی ندارید.

از دیگر رستوران­هایی که در ابتدای راه است، رستوران رست است که برای رسیدن به آن باید سوار آسانسور کنار تله­سی­یژ بشوید. چشم‌انداز این رستوران و تراس آن جای خوبی برای ثبت لحظات شیرین شماست.

در ادامه راه و بعد از چند پیچ‌وخم به سنگ‌فرش‌ها و چراغ‌های رنگی رستوران جوانان می­رسید که فضای چندطبقه دارد و قیمت‌های نسبتاً مناسبی دارد.

رستوران های معروف دربند

به مسیرتان که ادامه دهید، بالاتر از امام زاده ابراهیم به ساندویچی دُر می­رسید که بسیار خودمانی است و کنار آن آبمیوه‌فروشی کوچکی است و غذای خیلی معمولی هم دارد. اما خب در میان کباب­ها و دیزی‌ها، اشاره به یک ساندویچی خالی‌ازلطف نیست.

در مسیر شما تا دلتان بخواهد رستوران و کافه وجود دارد. همچنین اگر قصد کوه‌پیمایی دارید و به سمت آبشار و هتل اوسون دربند می‌روید، چند صد متر مانده به هتل اوسون دربند تهران، استراحتگاهی دلنشین با چشم اندازی زیبا وجود دارد که در فصل سرما با بخاری‌هیزمی از شما استقبال خواهد کرد. املت های این رستوران کوچک انتخاب خوبی خواهد بود.

امکانات تفریحی تهران

امکانات تفریحی دربند تهران

شاید فقط برای کوهنوردی و پیاده‌روی به دربند تهران نرفته باشید و بخواهید بنشینید و از ارتفاعات این کوه لذت ببرید.

اما رسیدن به ارتفاعات برای شما قطعاً سخت خواهد بود. بهترین راه امتحان کردن تله‌سی‌یژ است. شما می­توانید به‌راحتی بنشینید و به سمت ارتفاعات و بلندی‌های دربند تهران و تا نزدیکی چشمه بروید.

دیدن شهر زیر پاهایتان درحالی‌که هوا اندکی خنک است لذت خاص خود را دارد که بد نیست اگر سری به دربند زدید از تله‌سی‌یژ نیز استفاده کنید.

تله‌ سیژ دربند تهران

تله سیژ دربند تهران

تله سیژدربند تهران در همه روزهای هفته از ساعت ۷ -۲۳ درست در سمت چپ میدان دربند آماده خدمت‌رسانی است.

هزینه یک مسیر ۳۳٫۰۰۰ تومان و هزینه مسیر رفت‌وبرگشت ۴۹٫۰۰۰ تومان است. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت تله‌سی‌یژ دربند به‌صورت آنلاین بلیط را تهیه کنید.

سورتمه دربند تهران 

تفریح هیجان‌انگیز بعدی در دربند سورتمه است. البته سورتمه در خود مسیر کوهنوردی واقع نشده است و در پارک گلاب­دره می‌توانید از خدمات سورتمه دربند بهره ببرید.

پارک گلاب­دره و سورتمه در دامنه‌های کوه دربند واقع شده است. مسیری ۸۵۰ متری را در پیج و خم‌های این دامنه و در مسیری بالاتر از سطح زمین روی ریل طی خواهید کرد که ارتفاع و سرعتش هیجان کافی را به همراه خواهد داشت. هزینه خریداری بلیت سورتمه دربند تهران ۴۰٫۰۰۰ تومان است.

پیاده روی

دربند در منطقه شمال تهران قرار گرفته است و به همین دلیل آب و هوای بسیار بی نظیری دارد. به خصوص در فصل های بهار و تابستان که هوای شهر تهران بسیار گرم است، این منطقه می تواند برای تازه کردن آب و هوا بسیار عالی باشد.

شما می توانید روزهای تعطیل یا آخر هفته را به دربند بروید و از پیاده روی در آن نهایت لذت را ببرید. در مسیر شما ده ها سفره خانه و کافه وجود دارد که می توانید هنگام خستگی از آن ها استفاده کنید.

همچنین با کمک تله سیژ هم می توانید به محل مورد نظر خود بروید یا اگر واقعاً اهل پیاده روی هستید، از پیاده روی در مسیر رودخانه نهایت لذت را ببرید.

کوه نوردی

یکی دیگر از تفریحاتی که می توانید در منطقه دربند به آن بپردازید، کوه نوردی است. در واقع شما می توانید از میدان سربند به سمت توچال حرکت کنید. البته مسیر کمی طولانی است و ممکن است برای کوهنوردی مبتدی مناسب نباشد.

چنین افرادی می توانند از تله سیژ بخشی از مسیر را طی کنند و پس از آن به پیاده روی بپردازند. همچنین در فصل های پاییز و زمستان پیاده روی در این منطقه به دلیل سرما کمی سخت می شود.

پناهگاه شیرپلا یکی از گزینه هایی است که می توانید در آن شب را بمانید و استراحت کنید. کوه نوردان زیادی که به کوه نوردی در این منطقه می پردازند، در این محل می مانند و سپس ادامه مسیر را طی می کنند.

پس اگر اهل کوه نوردی هستید، این منطقه می تواند گزینه مناسبی باشد. برخی مسیرها برای سنگ نوردی هم مناسب است و برای علاقه مندان به این ورزش منطقه بسیار مناسبی است.

آبشار دو قلو دربند

یکی از زیباترین آبشارهایی که در این منطقه وجود دارد، آبشار دو قلو دربند است. این آبشار در ارتفاع ۲۷۰۰ متری قرار گرفته است و کوه نوردان در کنار آن به استراحت و تفریح می پردازند.

آب این آبشار حاصل از ذوب شدن برف هایی است که در ارتفاعات البرز وجود دارد. دمای آن هم بسیار پایین است و حتی در تابستان هم نمی توانید دست و پای خود را برای طولانی مدت در آن نگه دارید.

این آبشار حدود ۲۰ متر از مسیر اصلی صعود به توچال فاصله دارد و در نزدیکی پناهگاه شیرپلا است. این آبشار ریزش دو شاخه دارد و به همین دلیل است که به عنوان آبشار دو قلو شناخته می شود.

تور مجازی ۳۶۰ درجه دربند

یکی از تفریحاتی که در این منطقه وجود دارد، فیلم دربند است. با کمک تور مجازی شما به راحتی می توانید به پیاده روی در محوطه دربند بپردازید.

این فیلم به صورت ۳۶۰ درجه تهیه شده است و یکی از فیلم هایی است که توسط آقای بهرام حبیبی فیلم برداری و تدوین شده است.

مخاطبان زیادی به واسطه دیدن فیلم های این هنرمند علاقه مند به این منطقه شده اند. چرا که تصاویر و جذابیت های واقعی از این منطقه را به نمایش گذاشته است و افراد زیادی علاقه مند به بازدید از این منطقه شده اند.

امکانات رفاهی دربند

امکانات رفاهی دربند تهران

امکانات و خدمات رفاهی در این نوع از مکان‌های طبیعی بسیار نقش حیاتی را ایفا می­کنند. دربند تهران هم از این قاعده مستثنی نیست و به همین منظور امکانات متعددی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.  

یک مرکز درمانی در خیابان دربند نرسیده به میدان مستقر است که در صورت بروز مشکل می‌توانید به آنجا مراجعه کنید.

نمازخانه و سرویس بهداشتی عمومی که علاوه بر حضورشان در رستوران‌های دربند، در ابتدای مسیر نیز دیده می­شوند.

اقامتگاه در ارتفاعات دربند تهران

اقامت در ارتفاع

لذت یک شب اقامت در ارتفاعات تجربه ایست که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت. هتل اوسون دربند تهران در ارتفاع ۲۳۰۰ متری قرار گرفته است.

این هتل دوستاره در احاطه درختان است و اگر در زمستان به این هتل بروید، برف پشت پنجره‌ها شبتان را رؤیایی خواهد کرد.

این هتل در تهران قیمت مناسبی هم دارد که ارزش امتحان کردن را حتماً دارد. اگر پیمایش تا هتل اوسون دربند برایتان سخت است شما می‌توانید نیمی از مسیر را با تله‌سی‌یژ طی کنید.

همچنین اگر قصد کوه‌پیمایی با درجه سختی بالاتری را دارید و یا قصد دارید از مسیر دربند به قله توچال صعود کنید، در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از دریا، پناهگاه شیر­پلا بنا شده که پذیرای کوهنوردان عزیز است.

بهترین زمان برای رفتن به دربند تهران

 دربند در تمامی فصل‌های سال زیباست. چه بهار بروید و از هوای خنک و آفتاب کم‌جان بهره ببرید و چه در تابستان که اتفاقاً فصلی بسیار مناسب برای ییلاق است سری به دربند بزنید.

پاییز این طبیعت دیدنی است و زمستانش صفایی دیگر دارد. البته باید توجه داشته باشید برای رفتن به دربند در فصل زمستان تجهیزات کوهنوردی مناسب فصل سرد را به همراه داشته باشید.

در همة فصل‌ها کوهنوردان و گردشگران در دربند دیده می‌شوند و اواخر هفته و خصوصاً در تعطیلات از همیشه شلوغ‌تر است. اگر به دنبال سکوت و بهره‌بردن از آرامش کوه هستید آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای رفتن به دربند نیست.

گردشگری در اطراف دربند تهران

عموماً در مواجه با طبیعت‌هایی همچون دربند تهران فقط خود کوه موردتوجه قرار نمی‌گیرند. بلکه جاذبه‌هایی که در اطرافشان هست نیز موردتوجه طبیعت دوستان قرار خواهد گرفت.

در زیر به برخی از این جاذبه‌ها اشاره خواهیم کرد:

امام زاده صالح

فاصله دربند از میدان تجریش حدود ۶ کیلومتر است. بنابراین اگر به دربند رفته اید و زمان کافی دارید، می توانید به امام زاده صالح بروید. چرا که مسافت این دو مسیر بسیار کوتاه است و با ماشین در کمتر از چند دقیقه به آن جا می رسید. امامزاده صالح محلی با صفا است و می تواند نظر هر مسافری را به خودش جلب کند.

پارک گلابدره

پارک گلابدره

یکی دیگر از جذاب ترین جاذبه های دیدنی که در نزدیکی دربند واقع شده است، پارک گلابدره است. این پارک در فاصله ۲ کیلومتری از میدان دربند قرار گرفته است و می توانید در کمتر از چند دقیقه به آن جا برسید.

یکی از تفریحات بسیار هیجان انگیزی که در این پارک واقع شده است، سورتمه است. این بخش از سال ۱۳۹۲ شروع به کار کرده و جالب است بدانید که تمام استانداردهای ایمنی جهانی را هم دارد.

از دیگر امکانات آن می توان به آبشار، آلاچیق، زمین های ورزشی و بازی، پیست دوچرخه سواری، برکه آب و آب نما اشاره کرد.

بازار تجریش

بازار تجریش

بازارها همیشه نقش مهمی در جذاب‌تر کردن فضاهای گردشگری دارند. بازار تجریش نیز با وجود قسمت‌های مختلف به‌خصوص قسمت تره‌بار که انواع و اقسام سبزیجات، میوه، ترشی، ادویه و…. را در خود جای‌داده است به محبوبیت دربند و اطراف آن می‌افزاید.

درهرحال اگر خریدی هم نداشتید حتماً سری به بازار تجریش بزنید و از دالان‌ها و قسمت‌های مختلفش دیدن کنید.

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد

یکی از مجموعه های بسیار دیدنی که در نزدیکی دربند قرار گرفته است، مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد است. درب شمالی این مجموعه در میدان دربند واقع شده است و اگر زمان کافی برای بازدید داشتید، می تواند یک گزینه بسیار عالی باشد.

مجموعه کاخ سعد آباد از ۱۸ ساختمان اصلی تشکیل شده است و برخی از آن ها موزه های اختصاصی دارند. بنابراین شما می توانید زمانی را برای بازدید از موزه های آن در نظر بگیرید.

جالب است بدانید که برخی از ساختمان های این مجموعه برای امور اداری و نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار می گیرند.

 کاخ سعدآباد در اصل اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است که از ۱۸ ساختمان تشکیل شده و برخی از آنان تبدیل به موزه شده‌اند. همچنین باغ این عمارت بزرگ مکان خوبی برای پیاده‌روی و صرف یک لیوان چای گرم است.

آرامستان ظهیرالدوله

آرامستان ظهیرالدوله

 بین امامزاده قاسم و تجریش آرامستانی قدیمی وجود دارد که افراد شهیری از جمله علی خان ظهیرالدوله، محمدتقی بهار، فروغ فرخزاد و هنرمندان و ورزشکاران و نام­آوران دیگری در آن دفن شده‌اند.

جالب است بدانید خانه‌های ابدی خیلی از این افراد شهیر این آرامستان به درخت­هایی که پایشان رشد کرده معروف هستند.

این گورستان در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یک اثر ملی توسط سازمان میراث‌فرهنگی به ثبت رسیده است اما به دلایلی که تا کنون متوجه نشده‌ایم، امکان بازدید از این گورستان بسیار سخت است و می­شود گفت تا حدودی محال است.

نقش دربند تهران در ورزش ایران

وجود طبیعتی که به ورزش‌هایی مانند اسکی و کوهنوردی کمک کند لازمه هر شهر و کشوری است. دربند نیز از این قاعده مستثنی نیست و تأثیر فراوانی بر رشته‌های ورزشی گذاشته است.

سالیان درازی است که مردم با هر گروه سنی و هر طبقه اجتماعی به دربند می­آیند تا یا استقامت بدن خود را ارتقا ببخشند یا کوه‌نوردی کنند و یا به اسکی مشغول باشند.

حتی اگر اهل کوهنوردی‌های حرفه‌ای نباشید، برای پیاده‌روی و ارتقا سطح جسمانی خود به دربند مراجعه کرده‌اید. 

جز کوهنوردی ورزش‌های دیگری نیز در دربند ارتقا پیدا کردند. برای مثال اولین تمرین‌هایی که در حوزه سنگ‌نوردی انجام شد از اواسط دهه بیست، روی صخره‌هایی که در نزدیکی میدان دربند بودند شروع شد و پیش‌گامانی مانند امیرحسین امیر فیض و جلیل کتیبه‌ای با تمرین در این منطقه، کم‌کم کار سنگ‌نوردی را به منطقه سنگی بند یخچال در بالای پس قلعه رساندند و با به‌کاربردن طناب و میخ، بنیان سنگ‌نوردی ورزشی ایران را گذاشتند.

زمستان دربند تهران

با برف تا دربند

در وصف دربند تهران اسکندر مختاری معاون اسبق حفظ و احیای میراث‌فرهنگی استان تهران به‌درستی و بجا اشاره کرده است که «دربند تهران بخشی از خاطرات گذشته همه نسل‌های ساکن تهران است»

میرزاده عشقی، شاعر شهید دوران مشروطه، شعری در باب دربند تهران دارد که نشان­دهنده همین است که از قدیم‌الایام دربند محل عیش و تفریح بوده است:

اوایل گل سرخ است و انتهای بهار
نشسته‌ام سرسنگی کنار یک دیوار
جوار درة دربند و دامن کهسار
فضای شمران اندک زقرب مغرب تار

و این جوار دره دربند، تبدیل شده است به بخشی از هویت کلان شهر تهران و جای خوشحالی دارد که بافت این منطقه خیلی دستخوش تغییرات نشده و زمانی که در این محله ­ها قدم می­زنید در واقع در بخشی از تاریخ دست نخورده منطقه قدم می­زنید.

مسیر دسترسی به دربند

اگر قصد رفتن به دربند را دارید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که مسیر دسترسی به آن چگونه است. دربند یکی از دهکده های قدیمی منطقه شمیرانات و محله های شمال تهران است. خیابان دربند از میدان قدس حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد.

در میدان سربند هم به ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا می رسد. برای رفتن به دربند گزینه های مختلفی در اختیار شما قرار دارد. اگر می خواهید با ماشین شخصی به آن جا بروید، کافی است خودتان را به میدان تجریش برسانید و سپس به دربند بروید.

با کمک اپلیکیشن های مسیریاب به راحتی می توانید از هر جایی که هستید به آن جا بروید. اگر با ماشین شخصی به دربند می روید، باید ماشین خود را در میدان سربند یا خیابان منتهی به آن پارک کنید و باقی مسیر را به پیاده روی بپردازید.

همچنین اگر قصد رفتن به دربند با مترو را دارید، می توانید از خط متروی کهریزک – تجریش استفاده کنید. همچنین اتوبوس های بی ای تی هم در اختیار شما هستند تا بتوانید مستقیم به میدان آن بروید. البته تاکسی های خطی هم شما را به آن جا می رسانند. بنابراین از هر راهی که راحت هستید، به راحتی می توانید به دربند بروید و از تفریح کردن در این منطقه نهایت لذت را ببرید.

دربند تهران در این ۲۰۰ سال اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را چشیده است. جای خالی خیلی از ساختمان­ها در دربند تهران هنوز هم با هیچ نمادی پر نشده، مانند هتل دربند و ویلاهای اطراف آن، هتلی زیبا که جناب وارطان هوانسیان آن را طراحی کرده بود و آخرین ویلای باقی مانده آن در روز های آخر سال ۱۳۹۲ تخریب شد و از تلخ ترین اتفاق­های دربند تهران، سیلاب سال ۱۳۶۶ است که در پی آن ۳۰۰ نفر کشته و ۷۵۷میلیارد ریال خسارت مالی وارد شد.

با تمام غفلت­ها و بی‌لطفی‌هایی که به دربند تهران شده، این منطقه هنوز مکانی فرح­بخش برای پذیرایی از مهمانان است، محلی برای قرارهای عاشقانه و طبیعتی مهربان برای کوهنوردان و اگر به گردش در این منطقه پرداختید، به حفظ محیط‌زیست آن توجه بیشتری کنید تا دربند تهران، به بخشی از خاطرات آیندگان نیز تبدیل شود.

سوالات متداول

دربند کجاست؟

محله دربند در خیابان دربند، در نزدیکی میدان تجریش تهران قرار دارد.

جاهای دیدنی دربند؟

گردشگران علاوه بر پیاده‌روی و کوهنوردی در دربند می‌توانند از آبشار دوقلو دربند دیدن کرده و از تله سیژ برای رفتن به ارتفاعات استفاده کنند. وجود انواع رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها،طبیعت و رودخانه زیبا در این محل یکی دیگر از دلایل بازدید پایتخت‌نشینان از دربند به حساب می‌آید.

بهترین زمان بازدید از دربند چه زمانی است؟

دربند یک ییلاق است و بهترین زمان برای بازدید از ییلاق‌ها، فصل بهار و تابستان به حساب می‌آید. اگرچه که در پاییز و زمستان هم دربند زیبایی‌های خاص خود را دارد.

بام لند تهران کجاست | آدرس + عکس

دربند تهران

2 دیدگاه در دربند تهران

    • سلام محبوبه جان
      از تجریش تا دربند با ماشین شخصیتون که بخای بری بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقس اگه دوست داری پیاده روی کنی حدود ۱ ساعت میشه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*