جزیره هنگام

تا به حال نام جزیره هنگام به گوشتان خورده است؟ جزیره ای کوچک و دیدنی در قلب خلیج فارس. این جزیره هنوز چهره بومی و ادامه مطلب

تا به حال نام جزیره هنگام به گوشتان خورده است؟ جزیره ای کوچک و دیدنی در قلب خلیج فارس. این جزیره هنوز چهره بومی و سنتی خود را حفظ کرده است و شما می توانید در آن سواحل نظیر را مشاهده کنید.

جاذبه ای طبیعی که هر سال گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب می کند و شما می توانید از سفر به جزیره هنگام نهایت لذت را ببرید. در این جزیره خبری از هیاهوی شهری نیست و سرتاسر آرامش آن را فرا گرفته است.

هیچ خیابانی در آن وجود ندارد و ماشینی دیده نمی شود! بنابراین اگر به دنبال آرامش مطلق هستید، جزیره هنگام گزینه مناسبی است. در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل جزیره هنگام و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید می پردازیم.

جزیره هنگام از زیباترین جزایر جنوب ایران

جزیره هنگام یکی از جزایر بسیار زیبای ایران است که در جنوب ایران و در دل خلیج فارس واقع شده است. وسعت آن حدود ۳۶٫۶ کیلومتر مربع است و از دیدنی های استان هرمزگان به حساب می آید.

از لحاظ جغرافیایی این جزیره در ۲ کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم قرار گرفته است و در واقع یکی از شهرستان های قشم محسوب می شود.

طول جزیره هنگام حدود ۹ کیلومتر بوده و عرض آن هم ۶ کیلومتر است. بنابراین اگر از بالا به آن نگاه کنید، مانند یک مخروط ناقص به چشم می آید. طولانی ترین طول این جزیره بین روستای هنگام کهنه و روستای هنگام جدید است که ۹ کیلومتر طول دارد. کوتاه ترین قطر جزیره هم ۵ کیلومتر است.

یکی دیگر از مسائلی که باید در مورد جزیره هنگام بدانید، فاصله آن تا بندر عباس است. چرا که برای رفتن به جزیره هنگام باید از بندر عباس بروید! طول جزیره هنگام تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی (۷۹٫۶ کیلومتر) و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی (۵۳٫۷ کیلومتر) است. بلندترین نقطه جزیره هنگام کوه ناکس است که ۱۰۶ متر ارتفاع دارد. همچنین ارتفاعات آن آهکی هستند و یکی از دیدنی های این منطقه به حساب می آیند.

اگر قصد سفر به جنوب کشور را دارید، بهتر است پیش از سفر از طریق اسنپ روم اقامتگاه مورد نظر خود را اجاره کنید. با این کار، هنگام رسیدن به مقصد دیگر نگران اقامتگاه نیستید و تنها لازم است کلید آن را از مسئول یا صاحب اقامتگاه تحویل بگیرید.

تاریخچه ای کوتاه از جزیره هنگام

جزیره هنگام یکی از جزایری است که در خلیج فارس قرار دارد و نزدیک به تنگه هرمز و جزیره قشم است. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا این جزیره کوچک به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شود، موقعیت خاص و استراتژیک آن است.

در گذشته هم از نظر راهبردی و نظامی اهمیت بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر هم این مسئله ارزش زیادی دارد. در گذشته این جزیره مورد توجه دولت های دیگر قرار گرفته بود؛ تا جایی که در دوره حکومت صفویان به اشغال پرتغالی ها درآمد. از طرف دیگر، انگلیسی ها معتقد بودند که این جزیره به دلیل داشتن سواحل عمیق و مناسب، جای مناسبی برای لنگر انداختن محسوب می شود.

همچنین کارشناسان نظامی این دولت ها هم معتقد بودند که از نظر نظامی این جزیره موقعیت بسیار خوبی دارد. همین موضوع باعث شد تا در سال ۱۷۹۹ انگلیس فکر استعمار به سرش بزند و با توجه به این که در آن زمان کریم خان زند حاکم ایران بود، انگلیسی ها ناکام ماندند.

اما طولی نکشید تا در دوره قاجاریه این جزیره توسط انگلیسی ها تصاحب شد. دولت انگلیس روش های بسیار هوشمندانه و سیاست مدارانه ای را پیش گرفته بود تا این جزیره را اشغال کند. این در حالی بود که در سخت گفتن به نحوی رفتار می کرد که ظاهراً این جزیره در حاکمیت ایرانی ها است اما در عمل این موضوع کاملاً فرق می کرد.

طمع بیگانگان برای حاکمیت این جزیره تمامی نداشت و علاوه بر انگلیسی ها، پادشاه کشور عمان هم به دنبال این جزیره بود و همواره در این راستا تلاش می کرد.

دولت انگلیس از یک طرف روی حاکمیت ایران تاکید می کرد و از طرف دیگر، از نافرمانی های پادشاه عمان حمایت می کرد. این شرایط تا زمانی که رضاشاه به حکومت رسید ادامه داشت اما پس از آن، حاکمیت جزیره کاملاً به دست ایران افتاد.

در تاریخ ۱۳۰۷ سه کشتی به نام گیلان، آذربایجان و پهلوی به سمت بندرعباس حرکت کردند تا این جزیره را از اشغال انگلیسی ها خارج کند. در نهایت انگلیسی ها پس از درخواست های متعدد، نتوانستند در آن جا بمانند و مجبور به ترک آن جا شدند.

یکی از بخش های بسیار جالب و جذابی که از آن دوران به جا مانده است، محل های دیدبانی است. از این محل ها برای نگهبانی جزیره در آن زمان استفاده می شده است که در حال حاضر بناهای متروکه آن باقی مانده است. در هنگام سفر به جزیره هنگام می توانید از این بناها دیدن کنید و لذت ببرید.

دیدنی های جزیره هنگام کدام هستند؟

یکی دیگر از چیزهایی که برای سفر به جزیره هنگام باید بدانید، دیدنی های آن است. اگر دیدنی های جزیره هنگام را بشناسید به راحتی می توانید برای آن برنامه ریزی کنید و از بازدید آن، نهایت لذت را ببرید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی دیدنی های جزیره هنگام بپردازیم تا ببینید که بازدید از کدام یک می تواند برای شما جذاب باشد:

ساحل هنگام

اولین جای دیدنی که در جزیره هنگام وجود دارد، ساحل آن است. ساحل هنگام یکی از زیباترین ساحل هایی است که در ایران قرار دارد و شما می توانید به تماشای خلیج همیشه فارس و همچنین امواج رقصان آن بپردازید.

در واقع تماشای آن یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که می توانید در جزیره هنگام انجام دهید و لذت ببرید. طول نوار ساحلی هنگام ۵۰ کیلومتر است و در هر قدم شما تصویری جدید از آن را مشاهده می کنید. از سواحل صخره ای آن گرفته تا سواحل شنی! همگی زیبا و جذاب هستند و می توانید از تماشای آن نهایت لذت را ببرید.

ساحل هنگام

ساحل نقره ای هنگام

یکی دیگر از سواحلی که در جزیره هنگام وجود دارد، ساحل نقره ای است. این ساحل یکی از مشهورترین ساحل های جزیره هنگام محسوب می شود که نمونه آن را نمی توانید در هیچ جای دیگر از ایران مشاهده کنید.

بسیاری از گردشگران برای دیدن این ساحل مسافت زیادی را طی می کنند تا درخشش منحصر به فرد این منطقه را ببینند. این ساحل پر از شن های درخشان است و زمانی که نور به آن می خورد، درخشش آن را مشاهده می کنید.

البته در سال های اخیر با توجه به این که گردشگران اقدام به برداشتن خاک ارزشمند آن می کردند، از ورود به این منطقه ممانعت می شود.

ساحل نقره ای

ساحل کله خماسی

ساحل کله خماسی در واقع یکی از مکان های بسیار زیبا و جذاب برای ماجراجویی به همراه تفریحات بی نظیر است. در این منطقه شما می توانید آدرنالین خونتان را بالا ببرید؛ چرا که امکان پریدن از بالای صخره ها به داخل آب وجود دارد و می توانید نهایت لذت را از آن ببرید.

همچنین در این منطقه خیارماهی وجود دارد و شما می توانید به تماشای آن بپردازید. در کنار آن، تماشای عروس دریایی هم بسیار جذاب و دیدنی است که در این منطقه چنین امکانی وجود دارد.

ساحل کله خماسی

ساحل خنیزی

از دیگر جاهای دیدنی جزیره هنگام که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، ساحل هنیزی است. این ساحل در سمت شرق جزیره قرار گرفته است و بسیار زیبا و دیدنی است. شما می توانید عینک شنا بزنید و به زیر آب بروید تا موجودات هیجان انگیزی را در زیر آب مشاهده کنید و لذت ببرید.

ساحل خنیزی

ساحل درخشان هنگام

یکی از ساحل های بسیار متفاوت و جذابی که در جزیره هنگام وجود دارد، ساحل درخشان هنگام است. ساحل درخشان در زمان های خاصی از شب چهره ای شگفت انگیز به خود می گیرد و آب به رنگ آبی درخشان در می آید.

این پدیده ناشی از فیتوپلانکتون‌های دریایی است که تنها در مناطق خاصی از دنیا به چشم می خورد. فیتوپلانکتون ها در واقع موجودات بسیار ریزی هستند که در هنگام قرار گرفتن در شرایط نا آرام، نور از خودشان ساطع می کنند. همین مسئله باعث می شود تا موج ها و ماسه های ساحل به شکلی درخشنده در بیاید.

ساحل درخشان

خاک سرخ هنگام

یکی از دلایل شهرت جزیره هنگام، خاک سرخ آن است. این نوع خاک در جزیره هنگام توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند و یکی از دیدنی های بسیار جذاب آن به شمار می رود.

جالب است بدانید که کوه ها و خاک قرمز در این منطقه وجود دارند و با نام گلک شناخته می شوند. از این نوع خاک برای ساخت ساختمان ها و همچنین سایر تاسیسات استفاده می شود. از طرف دیگر، مردم این منطقه از خاک سرخ برای تهیه نوعی غذای محلی به نام سوراغ هم استفاده می کنند که شهرت زیادی دارد.

خاک سرخ

ماهی‌های آکواریومی

در سفر به جزیره هنگام بازدید از آکواریوم و ماهی های آکواریومی را فراموش نکنید! در این بخش از جزیره ماهی های رنگارنگ و آزادی وجود دارند که دیدن آن ها می تواند نظر همه ما را جلب کند.

آب آکواریوم به قدری شفاف است که به راحتی می توانید مرجان‌ ها، عروس دریایی، جانداران رنگارنگ دریایی، ماهی‌ های ریز و خرچنگ‌ ها را مشاهده کنید. همچنین کافی است کمی غذا برای آن ها بریزید تا به سطح آب بیایند و نمایش های جالبی از خودشان به نمایش بگذارند.

بازار هنگام

یکی از زیباترین بازارهای محلی در که در ایران وجود دارد، بازار هنگام است. این بازار کاملاً از مصالح بومی و محلی ایجاد شده است و رنگ و بوی جذابی دارد. شما می توانید فروشنده ها و زنان بومی این منطقه که لباس های محلی به تن کرده اند و دست سازه های زیبا می فروشند را ببینید.

این بازار برای خرید سوغاتی و یادگاری گزینه بسیار مناسبی است و می توانید از آن لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می کنیم غذاهای محلی این منطقه را هم تجربه کنید که در بازار هنگام به راحتی قابل دسترسی است.

بازار هنگام

دهکده ماهی گیری

یکی دیگر از بخش های بسیار جذاب در جزیره هنگام دهکده ماهی گیری است. در این دهکده میز و صندلی های ساده ای وجود دارد که برای صرف غذای تازه دریایی بسیار مناسب است.

این غذاها با ادویه های محلی به سبک بومیان طبخ می شود و از جاذبه های گردشگری هنگام محسوب می شود. از مهم ترین غذا های دریایی این دهکده می توان به سمبوسه‌ های میگو، دوپیازه میگو، خرچنگ، ماهی‌ های خوشمزه، برنج و میگو (حواری میگو) و انواع دیگر غذاهای دریایی اشاره کرد.

دهکده ماهیگیری جزیره هنگام

سنگ مادر و دختر

در نزدیکی روستای غیل سنگ هایی وجود دارد که شبیه به انسان هستند و همین شباهت سنگ ها به صورت انسان باعث شده تا روایت های زیادی در مورد آن وجود داشته باشد. داستان های بسیار زیادی در مورد آن وجود دارد که ممکن است برخی از آن ها واقعیت داشته باشد.

سنگ مادر و دختر جزیره هنگام

نخلستان های هنگام

در جزیره هنگام نخلستان های مختلفی وجود دارد که سر به فلک کشیده اند. یکی از دیدنی های جزیره هنگام همین نخلستان ها هستند که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. بازدید از آن می تواند آرامشی فراموش نشدنی در شما ایجاد کند و حتی برای چند دقیقه آرامشی نامحدود را تجربه کنید.

نخلستان های جزیره هنگام

کشتی پرتغالی ها

پرتغالی ها در زمان صفویه جزیره هنگام را اشغال کردند و امروزه بقایای ناچیزی از کشتی های به گل نشسته آن ها در این جزیره دیده می شود. در حال حاضر این محل به مکانی برای عکاسی گردشگران تبدیل شده است.

کشتی پرتغالی ها

غواصی جزیره هنگام

اگر از آن دسته افرادی هستید که به غواصی علاقه دارید و می خواهید از دنیای زیر آب سر در بیاورید، غواصی در جزیره هنگام می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

در واقع غواصی یکی از تفریحات جزیره هنگام محسوب می شود که طرفداران زیادی هم دارد. غواصی کردن در این جزیره نیاز به آموزش و تجهیزات اولیه دارد. البته اگر به این تفریح علاقه دارید، نگران نباشید.

تجهیزات اولیه در همان جا در اختیار شما قرار می گیرد و در کمتر از یک ساعت تمام آموزش های لازم برای غواصی به شما ارائه می شود! پس از آن با خیالی آسوده می توانید در آب های آزاد خلیج فارس به غواصی بپردازید و لذت ببرید.

غواصی جزیره هنگام

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا این تفریح در جزیره هنگام وجود داشته باشد، این است که جزیره هنگام تا حد زیادی امن است. مربی شما با توجه به مهارت و میزان یاد داشتن شنا شما را به عمق های مختلفی می برد.

بنابراین جای نگرانی نیست و اگر خیلی مهارت شنا ندارید، شما را به بخش های کم عمق می برد تا از غواصی نهایت لذت را ببرید. با توجه به این که شما عینک مخصوص غواصی می پوشید، به راحتی می توانید تمام عناصری که در زیر آب وجود دارد را مشاهده کنید و لذت ببرید.

از ماهی های جذاب گرفته تا سنگ های رنگی که در زیر آب وجود دارد. همچنین با کمک دوربین های مخصوص زیر آب از شما تصاویری گرفته می شود تا یادگاری داشته باشید.

دلفین های جزیره هنگام

حتماً در مورد دلفین هایی که در جزیره هنگام وجود دارد چیزهایی شنیده اید! یکی از تفریحات بسیار هیجان انگیزی که در جزیره هنگام وجود دارد، دلفین ها هستند. دلفین ها موجودات بسیار جذاب، باهوش و بازیگوشی هستند که در اوایل فصل پایین به این منطقه می رسند تا در آب های گرم خلیج فارس تولید مثل کنند.

بنابراین اگر شما در فصل پاییز به جزیره هنگام بروید، شانس بسیار زیادی خواهید داشت که دلفین ها را ببینید و لذت ببرید. البته تا اواسط اردیبهشت هم دلفین ها در این منطقه هستند و پس از آن به سمت دریای عمان و اقیانوس می روند.

دلفین های جزیره هنگام

تا به حال ۱۳ گوه از ۴۰ گونه دلفینی که وجود دارند، در آب های خلیج فارس دیده شده اند! البته بخش زیادی از دلفین های جزیره هنگام از گونه دلفین بینی بطری هستند.

بنابراین شما می توانید با ورود به جزیره هنگام شانس دیدن دلفین های بسیار زیبا و بازیگوش را داشته باشید. پیشنهاد می کنیم سوار قایق شوید و به آب های آزاد خلیج فارس بروید.

در این صورت شانس بسیار زیادی برای دیدن آن خواهید داشت. حتی اگر کمی خوش شانس باشید، می توانید تعداد زیادی از آن ها را ببینید که در حال شنا و شیرجه زدن هستند؛ می توانید از آن ها عکس بگیرید و یادگاری نگه دارید.

مهم ترین روستاهای جزیره هنگام کدام هستند؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که در مورد جزیره هنگام باید بدانید، این است که کدام بخش ها در این منطقه وجود دارند. جزیره هنگام دارای ۳ روستا است که در کنار هم قرار گرفته اند و به وسیله راه شوسه به هم وصل می شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مختصر این روستاها بپردازیم تا بتوانید برای بازدید از آن ها برنامه ریزی کنید:

روستای هنگام نو

یکی از روستاهایی که در جزیره هنگام وجود دارد، روستای هنگام نو یا جدید است. این روستا یکی از بهترین مکان ها برای پهلو گرفتن قایق ها محسوب می شود و شما می توانید امکاناتی نظیر تاسیسات اسکله، پاسگاه انتظامی، کارخانه آب شیرین‌ کن، دفتر پست و مدرسه را در این روستا مشاهده کنید.

روستای غیل جزیره هنگام

روستای غیل

یکی دیگر از روستاهایی که در جزیره هنگام وجود دارد، روستای غیل است. این روستا بین دو روستای هنگام نو و هنگام کهنه قرار گرفته است که در واقع درون یک گودی است.

این روستا موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد و به همین دلیل توانسته آب زیادی را در خود جمع کند. به همین دلیل است که نام آن را غیل قرار داده اند. جمعیت روستای غیل حدود ۲۰۰ نفر است و مردم آن شیعه و سنی هستند.

همچنین مردم این روستا به زبان های فارسی و عربی صحبت می کنند. آب این روستا از چاه و باران تامین می شود و از مهم ترین محصولاتی که در این روستا وجود دارد می توان به غلات اشاره کرد. اهالی این روستا هم مشغول به صید ماهی و همچنین زراعت هستند.

روستای قدیم

یکی دیگر از روستاهایی که در جزیره هنگام وجود دارد، روستای قدیم است که با نام هنگام کهنه هم شناخته می شود! جمعیت این روستا نسبت به روستای غیل و روستای هنگام نو کمتر است.

این روستا در فاصله چهار کیلومتری از دو روستای دیگر قرار گرفته است و اکثر خانه های آن در حال حاضر خالی از سکنه هستند. اکثر مردم این روستا از طریق ماهیگیری و صید کوسه امرار معاش می کنند.

شما می توانید برای بازدید از این روستاها برنامه ریزی کنید و نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان برای سفر به جزیره هنگام

اگر قصد سفر به جزیره هنگام را دارید، باید بهترین زمان آن را بدانید! چرا که خلیج فارس نزدیک به استوا است و آب و هوای آن در فصل های گرم سال بسیار شرجی و گرم می شود.

بنابراین اگر در فصل های گرم به آن جا سفر کنید، ممکن است اذیت شوید و چالش های زیادی در انتظار شما باشد. بهترین زمانی که می توانید به جزیره هنگام سفر کنید، از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است.

در این بازه زمانی هنوز هوا خیلی گرم نشده است و رطوبت هوا قابل قبول است. در حالی که در فصل های دیگر رطوبت هوا به حداکثر می رسد و ممکن است اذیت شوید.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در تعطیلات عید نوروز به جزیره قشم و هنگام سفر کنند؛ بنابراین تعداد گردشگران در این زمان بسیار زیادی می شود. جزیره هنگام تا نیمه اول اردیبهشت بسیار شلوغ است و فصل مناسبی برای سفر محسوب می شود.

اما هنگامی که هوا رو به گرم شدن می رود، جمعیت گردشگری در این منطقه کم می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم که اگر قصد سفر به جزیره هنگام را دارید، فصل های پاییز و زمستان را انتخاب کنید تا آب و هوای بی نظیر این منطقه سفری دلنشین برای شما ایجاد کند.

مسیر دسترسی به جزیره هنگام

اگر قصد دارید به جزیره هنگام سفر کنید، ابتدا باید به جزیره قشم بروید. پس از آن که به جزیره قشم رسیدید، می توانید از طریق اسکله هایی که در آن جا وجود دارد با کمک قایق های تندرو یا لنج ها به جزیره هنگام سفر کنید. البته شما می توانید به صورت هوایی به قشم بروید!

چرا که در قصم فرودگاه بین المللی وجود دارد و شما می توانید سفر هوایی به این جزیره را تجربه کنید. اگر می خواهید به صورت زمینی به قشم بروید، ابتدا باید به بندرعباس بروید.

فاصله تهران تا بندر عباس ۱۲۶۰ کیلومتر است و شما می توانید به وسیله خودرو، قطار، اتوبوس یا هواپیما به آن جا بروید. البته اگر به هواپیما می روید، می توانید مستقیم به قشم بروید!

در صورت استفاده از راه های زمینی، پس از رسیدن به بندرعباس باید به قشم بروید. پس از آن هم برای رسیدن به جزیره هنگام،  باید از طریق اسکله کندالو یا شیب دراز در قشم به سمت جزیره هنگام حرکت کنید.

قایق ها در این اسکله از ساعت ۸ صبح تا غروب آفتاب مسافران را جابجا می کنند و باید برای این زمان برنامه ریزی کنید. بنابراین رسیدن به جزیره هنگام کار سختی نیست و کافی است ابتدا خودتان را به قشم برسانید و سپس به هنگام بروید.

سوالات متداول در مورد جزیره هنگام

اگر قصد سفر به جزیره هنگام را دارید، چند سوال متداول وجود دارد که در این بخش از مقاله قصد بررسی آن ها را داریم! این سوالات ممکن است سوال شما هم باشند و بخواهید پاسخ خود را بگیرید:

جزیره هنگام کجاست؟

هنگام نام جزیره ای کوچک است که در خلیج فارس جا خوش کرده است. این جزیره، در دو کیلومتری جنوب شرقی قشم قرار گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به جزیره هنگام کدام است؟

بهترین زمان برای سفر به جزیره هنگام از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است. بهترین فصل برای دیدن دلفین ها هم آذر و دی است.

اقامت در جزیره هنگام چگونه است؟

در جزیره هنگام بوم گردی یا اقامتگاه وجود ندارد و بهترین گزینه استفاده از خانه های محلی یا کمپینگ است. می توانید در قشم اقامتگاه بگیرید و برای بازدید از هنگام مسیر کوتاهی را طی کنید.

سوغات جزیره هنگام کدام هستند؟

در جزیره هنگام سوغاتی ها بیشتر شامل زیورآلات درست شده از صدف، موجودات تاکسیدرمی شده دریایی، ادویه‌ و روغن محلی به‌ ویژه روغن کوسه هستند.

اگر قصد سفر به جزیره هنگام را دارید، می توانید از جنوب کشور اقامتگاه های مناسبی اجاره کنید که به جزیره هنگام نزدیک باشد. اسنپ روم در کنار شما است تا هر گونه اقامتگاهی که نیاز دارید را به راحتی و به صورت آنلاین اجاره کنید.

جزیره هنگام

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*