جزیره لاوارن

جزیره لاوان، مروارید پنهان خلیج‌فارس

جزیره لاوان یکی از جزایر خلیج‌فارس که در محدوده استان هرمزگان قرار می‌گیرد. جزیره لاوان پس از کیش و قشم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جزیره خلیج‌فارس ادامه مطلب

جزیره لاوان یکی از جزایر خلیج‌فارس که در محدوده استان هرمزگان قرار می‌گیرد. جزیره لاوان پس از کیش و قشم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جزیره خلیج‌فارس که تمامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در آرزوی داشتن این جزیره هستند بااین‌وجود کمتر کسی این جزیره را می‌شناسد.

این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور (شتور) منتهی می‌شود و در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج‌فارس واقع‌شده است.

مساحت جزیره لاوان در حدود ۷۸ کیلومترمربع، طول آن ۲۳٫۵ و عرض آن ۴٫۸ کیلومتر است.

این جزیره از گذشته یکی از مهم‌ترین قطب‌های صید مروارید بوده است و به همین دلیل به آن لقب مروارید پنهان خلیج‌فارس را داده‌اند. درگذشته شغل تمامی ساکنین جزیره صید مروارید بود که باکم شدن تعداد مرواریدها به ماهی گیری تغییر شغل داده‌اند. امروزه اهمیت اصلی جزیره لاوان به دلیل وجود ذخایر نفتی آن است.

طبیعت جزیره لاوان

جزیره لاوان

از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی جزیره می‌توان به اسفنج وحشی، برشنک، اسفند رومی، ترشک، پنیرک، یونجه، پرشکو، آرتمیزیا، تیره شرشک، خرنویون، آگول، دیش، بوگند، آندم، سمان و چند گیاه بوته‌ای دیگر به اسم محلی گروز اشاره کرد. تنوع جانوری این منطقه به دلیل محدود بودن ذخایر و میزان بالای املاح در آب‌های شیرین، بالا بودن درجه حرارت، طولانی بودن فصل خشک، میزان کم بارندگی متوسط سالانه و تشکیلات مرجانی صخره‌ای سخت بسیار محدود است.

در این جزیره حدوداً یک‌صد و پنجاه رأس جبیر که نوعی آهو است یافت می‌شود. همچنین تعداد زیادی گوسفند وحشی در سراسر جزیره پراکنده‌شده است که از میان گوسفندان اهلی ساکنان جزیره به دامان طبیعت فرار کرده‌اند. جزیره از اواسط اسفند تا اوایل مردادماه محل تخم‌گذاری چندگونه لاک‌پشت دریایی ازجمله پوزه عقابی و سبز نیز هست.  از حدود ۴۵۰ گونه ماهی که در خلیج‌فارس شناخته‌شده‌اند تقریباً بیشتر آن‌ها در اطراف جزیره قابل‌مشاهده هستنداز گونه نهنگ‌ها نیز، چهار گونه‌ای که در خلیج‌فارس شناخته‌شده‌اند در اطراف این جزیره دیده‌شده‌اند.

سفر یه جزیره لاوان

جزیره لاوان به علت نزدیکی به کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس و مجاورت با منطقه حفاظت‌شده جزیره سیدور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین مناطق جوجه آوری پرندگان، دارای تنوع و فراوانی پرندگان دریایی و خشکی زی است. از پرندگان این جزیره می‌توان عقاب ماهیگیر، سلیم کوچک، سلیم شنی، انواع پرستوی دریایی و حواصیل را نام برد.

یکی از شگفتی‌های جزیره لاوان وجود کندوهای عسل در کنار تأسیسات نفتی و مخازن آن‌ها به شمار می‌رود که عسل در این کندوها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می‌دهد، اما طعم آن مشابه عسل‌های معمولی است.

چه زمانی به جزیره لاوان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به لاوان

از ماه بهمن تا اواسط فروردین، فصل بهار این جزیره است و بهترین زمان برای سفر به این جزیره. فقط در این بازه زمانی جزیره معتدل و سرسبز است. توجه داشته باشید که سفر به این جزیره فقط برای انجام تحقیقات علمی مفید واقع می‌شود، در غیر این صورت جاذبه‌های گردشگری قابل‌توجهی ندارد.

جزیره لاوان، مروارید پنهان خلیج‌فارس

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*