جاهای دیدنی قشم

قشم یکی از زیباترین و جذاب ترین جزیره های جنوبی ایران است که هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از آن به آن جا می ادامه مطلب

قشم یکی از زیباترین و جذاب ترین جزیره های جنوبی ایران است که هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از آن به آن جا می روند. اگر قصد سفر به جزیره زیبای قشم را داشته باشید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که جاهای دیدنی قشم کدام هستند. جاهای دیدنی قشم تمامی ندارد و شما می توانید به راحتی برای بازدید از بیشتر آن ها برنامه ریزی کنید اما لازمه آن، شناخت جاهای دیدنی قشم است. در این مقاله می خواهیم به بررسی جاهای دیدنی قشم بپردازیم تا ببینید که کدام یک از آن ها ارزش دیدن را دارد و متناسب با سلیقه شما است.

قشم جزیره ای با دیدنی های تمام نشدنی

اگر قصد سفر به جزیره زیبای قشم را دارید، حتماً شنیده اید که قشم دیدنی های تمام نشدنی دارد! با وجود آن که قشم یک جزیره است اما جاهای دیدنی آن از بسیاری از شهرهای بزرگ ایران بیشتر است. البته نه تنها جاهای دیدنی آن بیشتر است، بلکه جذاب تر هم هستند. چند سالی است که قشم به منطقه آزاد تبدیل شده است و این موضوع هم یکی از دلایلی است که افراد زیادی به این منطقه سفر کنند. در قشم جاهای دیدنی زیادی نظیر آثار تاریخی، تفریحی، مراکز خرید و… وجود دارد که بسته به سلیقه خود می توانید از آن ها دیدن کنید.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا افراد زیادی قشم را برای بازدید انتخاب کنند، این است که قشم جاذبه های دیدنی و طبیعی زیادی دارد که نظیر آن را در کمتر جایی می توانید مشاهده کنید. حتی برخی از جاذبه های طبیعی آن را در هیچ کجای دنیا نمی توانید ببینید و همین موضوع باعث شده تا قشم به جزیره ای پرطرفدار و جذاب برای گردشگران تبدیل شود. در بخش بعدی مقاله به بررسی مهم ترین جاهای دیدنی قشم می پردازیم تا ببینید که هنگام سفر به قشم بهتر است از کجا جاهای دیدنی آن بازدید کنید.

اگر قصد سفر به قشم را دارید، بهتر است با رزرو اقامتگاه در قشم پیش از سفر، خیال خودتان را راحت کنید. اسنپ روم در کنار شما است تا هر نوع اقامتگاهی را که نیاز دارید، به صورت آنلاین رزرو کنید. در این صورت هنگامی که به قشم می رسید، دیگر جای نگرانی نیست و به راحتی می توانید از اقامت خود لذت ببرید.

جاهای دیدنی قشم

قشم یکی از بزرگ ترین جزیره های کشور است و اگر بخواهیم خیلی ساده مساحت آن را بیان کنیم، باید بگوییم که مساحت قشم ۱۰ برابر کیش است. به همین دلیل است که در قشم بیشتر از کیش جاذبه های طبیعی می بینید و می توانید زمان بیشتری را در این جزیره به گشت و گذار بپردازیم. البته فاصله مناطق دیدنی قشم با توجه به مساحت زیاد این جزیره نسبت به کیش، از هم بیشتر است. در این بخش می خواهیم به بررسی ۲۵ مورد از مهم ترین جاهای دیدنی قشم بپردازیم تا به راحتی بتوانید برای آن برنامه ریزی کنید:

جزایر ناز

یکی از مهم ترین، زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی که در قشم وجود دارد، جزیره ناز است. این جزیره در واقع از سه صخره در میان دریا ایجاد شده است و توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. هنگام که آب پایین می رود، مسیری از ساحل به این صخره ها باز می شود. در چنین مواقعی می توانید پیاده روی کنید و به صخره ها بروید. یکی از تفریحاتی که در این دره وجود دارد، ایستادن روی صخره ها و تماشای برخورد امواج دریا با سنگ است. همچنین گاهی اوقات خرچنگ ها روی صخره ها قرار می گیرند که جذابیت خاصی دارد.

جزیره هنگام

یکی از جزایر بسیار زیبا و جذابی که در جنوب شرقی جزیره قشم قرار دارد و فاصله آن تا قشم ۲ کیلومتر بیشتر نیست، جزیره هنگام است. این جزیره از زیباترین جزایری است که در این منطقه قرار دارد و شما می توانید با بازدید از آن نهایت لذت را ببرید. شکل این جزیره هنگامی که روی نقطه نگاه می کنید، به صورت یک مخروط ناقص است! جزیره هنگام دارای ساحل شنی و ساحل صخره ای است و هر دوی آن ها می تواند نظر شما را جلب کند. همچنین در این جزیره به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ های در تاریکی شب درخشندگی خاصی دارند.

دره ستارگان

یکی از جاذبه های طبیعی که توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند، دره ستارگان است. دره ستارگان در واقع مجموعه ای از کوه ها، دره ها و صخره ها است که در طی سالیان دراز بر اثر باد، باران و طوفان های مختلف تغییراتی زیادی داشته است. در حال حاضر این تغییرات باعث به وجود آمدن شکل های مختلفی از کوه ها وصخره ها و باعث زیبایی این منطقه شده است. برخی از این شکل ها عجیب و غریب هستند و برخی دیگر شبیه به چهره موجودات. دلیل نام گذاری این منطقه، این است که برخی از مردمان محل معتقدند که بر اثر برخورد یک ستاره با صخره ای این محل به وجود آمده است.

جنگل حرا

اگر بخواهیم یکی از خاص ترین جاهای دیدنی که در قشم وجود دارد را نام ببریم، جنگل حرا یکی از آن ها خواهد بود. این جنگل یکی از پدیده های طبیعی و دیدنی در منطقه قشم است. در واقع این جنگل ها در آب شور دریا رشد کرده اند و ریشه های آن ها در هم فرو رفته است. مهم ترین ویژگی این درختان این است که در برابر شوری آب بسیار مقاوم هستند و جالب تر این که، شوری آب را از طریق برگ های خود خارج می کنند. هنگامی که آب دریا بالا می آید، این جنگل ها به زیر آب می روند و هنگامی که آب پایین می رود، این جنگل ها از آب بیرون می آیند.

ژئوپارک

تا به حال نام ژئوپارک به گوشتان خورده است؟ ژئوپارک قشم در واقع محلی است که در آن تنوع زیستی و زمین شناسی متعددی وجود دارد. در بخش غربی جزیره قشم به دلیل تنوع پدیده های زمین شناختی مختلف، ژئوپارک قشم تشکیل شده است. دلیل وجود چنین بخشی این است که در آن جا جنگل های حرا، غار و کوه های نمک مختلف، بام قشم و بسیاری از جاذبه های دیگر قرار گرفته است. این پارک به عنوان تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه شناخته می شود که توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

تنگه چاه کوه

یکی دیگر از جاهای دیدنی در جزیره قشم که مجموعه ای از کوه و صخره است، تنگه چاه کوه است. این تنگه در واقع از چاه های مختلفی تشکیل شده است و همین موضوع باعث جذابیت آن شده است. عمق این چاه ها با هم فرق می کند و وجود صخره ها در لا به لای آن ها باعث جذاب تر شدن آن شده است. عبور از میان صخره ها و چاه ها می تواند برای بسیاری از ما جذاب باشد. شما می توانید در این منطقه دیدنی تصاویر بی نظیری ثبت کنید و یادگاری نگه دارید. هر چقدر جلوتر بروید، فاصله چاه و صخره ها از هم کمتر و جذابیت آن بیشتر می شود.

غار خربس

قشم در موقعیت جغرافیایی بسیار خاصی قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده تا در این جزیره غارهای مختلفی به وجود بیاید. یکی دیگر از غارهایی که در جزیره قشم وجود دارد، غار خربس است. این غار در واقع مجموعه ای از حفره های کوچک در دل کوه است و منظره ای بسیار دیدنی دارد. جالب است بدانید که در سرگذشت این غارها آمده است که در یک دوره زمانی توسط مردم استفاده شده است و پناهگاهی امن برای آن ها بوده است. البته لازم است بدانید که این منطقه خشک و بدون هیچ گونه پوشش گیاهی است.

قلعه پرتغالی ها

یکی از قلعه های بسیار زیبایی که توسط پرتغالی ها بنا شده است، قلعه پرتغالی ها است که جذابیت بسیار زیادی دارد. داستان بنا شدن این قلعه این است که در سال های ۱۵۰۷ میلادی که بخش هایی از جزیره خلیج فارس در دست پرتغالی ها بود، این قلعه توسط یک دریانورد پرتغالی ایجاد شد. دلیل احداث آن هم این بود که بتوانند بر راه بازرگانی دریایی هند و اروپا تسلط کامل داشته باشند. این قلعه در نزدیکی بندر لافت قرار دارد و از سنگ های آهکی و گچی ساخته شده است. همچنین برای ساخت آن، از ملات ساروج محلی هم استفاده شده است.

دشت بوخو

یکی از دشت های بسیار وسیعی که در جزیره قشم وجود دارد، دشت بوخو است. در این دشت یک کوه بلند با ارتفاع ۳۵۰ متر قرار دارد که در واقع بلندترین قله جزیره قشم است. این دشت و کوه در مجاورت بندر دولاب هستند! در زمانی هایی که باران کافی وجود داشته باشد به مکانی سبز و دیدنی تبدیل می شود؛ در واقع فصل سرد نظیر زمستان فصل مناسبی هستند تا این منطقه سرسبز و دیدنی باشد. پیشنهاد می کنیم اگر در پاییز به این منطقه سفر می کنید، حتماً از دشت بوخو دیدن کنید و از دیدنی های این منطقه نهایت لذت را ببرید.

غار نمکدان

نام غار نمکدان را احتمالاً نشنیده اید! این غار در جزیره قشم قرار دارد و یکی از جاذبه های بسیار دیدنی این جزیره است. هنگامی که وارد غار می شوید، با قندیل های بسیار زیبا و شگفت انگیز روبرو می شوید که نظرتان را جلب می کند. این قندیل ها در واقع از تجمع نمک ایجاد شده است و قدمت بسیار طولانی دارند. غار نمکدان از مهم ترین دیدنی های قشم است و اگر بخواهید از قشم به آن جا بروید، باید ۹۰ کیلومتر راه طی کنید. همچنین در مسیر آن، پیاده روی وجود دارد؛ بنابراین اگر قصد بازدید از آن را دارید حتماً از کفش مناسب استفاده کنید.

قلعه نادری

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی که در قشم وجود دارد، قلعه نادری است. برخلاف قلعه های دیگر که توسط بیگانگان ساخته شده است، این قلعه کاملاً به دست ایرانی ها ساخته شده است. به همین دلیل است که جاذبه زیبا و دیدنی برای ایرانی ها محسوب می شود و می توانید از آن بازدید کنید. این قلعه در جنوب روستای لافت قرار دارد. جالب است بدانید که قدمت آن به بیش از ۲۵۰ سال قبل بر می گردد و به شکل مربعی ایجاد شده است.

چاه های تلا

یکی از جذاب ترین و زیباترین جاهای دیدنی قشم، چاه های تلا هستند. چاه های تلا در واقع مجموعه ای از ۵۰ الی ۶۰ حلقه چاه است که گذشتگان درون سنگ آن ها را حفر کرده اند. در هنگام بارش باران، این چاه ها پر از آب می شوند و آب های سرازیر شده از آن باعث می شود تا خنک باقی بماند. در واقع به دلیل جنس و دیواره چاه ها، این اتفاق می افتد و اهالی این روستا از آب خنک آن استفاده کنند.

بندر تاریخی لافت

یکی از بنادر بسیار زیبای ایران که به دلیل موقعیت بسیار خوب و استراتژیک معروف است، بندر تاریخی لافت است. این بندر به عنوان یکی از مراکز دفاعی در جنوب ایران شناخته می شود و بسیار هم دیدنی است. در این بندر معماری خاصی وجود دارد و خانه ها بر اساس آن ساخته شده اند. بر روی سقف خانه های آن بادگیر هایی وجود دارد که داخل خانه ها را خنک تر کند. بنابراین در این بندر شما می توانید هنر معماری و سازه های بی نظیر آبی را ببینید و لذت ببرید.

روستای گوران

روستای گوران یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم محسوب می شود که می توانید از آن بازدید کنید. این روستا در واقع در غرب جزیره واقع شده است و از بهترین مکان هایی است که می توانید مردمان بومی و محلی این جزیره را ببینید. جالب است بدانید که بر اساس گفته ها، این منطقه در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است و به همین دلیل چنین نامی به خود گرفته است! در ابتدا به گبران و بعدها به گوران معروف شده است. در روستای گوران سد گوران وجود دارد که ساخت آن از دوران هخامنشیان شروع شده، تا دوره ساسانیان ادامه داشته و در دوره پهلوی به پایان رسیده است! در واقع ساخت آن هزاران سال طول کشیده است.

دره تندیس ها

اگر از جمله افرادی هستید که بازدید از دره ستارگان برایتان جذاب بوده است، دره تندیس به درد شما می خورد. این دره شباهت بسیار زیادی به دره ستارگان دارد و مجموعه ای از کوه و صخره ها است. این کوه و صخره ها در طول زمان با باد و باران دچار فرسایش شده اند و همین موضوع از جذابیت های این دره است. در اولین نگاه شاید این دره کمی عجیب و غریب به نظر برسد. این دره میلیون ها سال قبل در دل دریا قرار داشته است و به همین دلیل است که در آن صدف های بسیار زیبا و جذابی دیده می شود.

مقبره بی بی مریم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که شاید برای برخی افراد جالب و جذاب باشد، مقبره بی بی مریم است. این مقبره به نام تم سنیتی هم مشهور است که قدمت آن به سده هشتم هجری قمری بر می گردد. جالب است بدانید که این مقبره در روستایی با نام تم سنیتی قرار گرفته است و مورد توجه برخی از گردشگران قرار دارد. در این مقبره تکه هایی از سفال های قدیمی و کاشی های بسیار کهن وجود دارد که شاید برای شما جذاب باشد. جالب است بدانید که جنس مصالح به کار رفته در این مقبره از مرجان های دریایی و آهک صدفی است.

روستای توریاند

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در قشم، روستای توریاند است. این روستا در ۳۱ کیلومتری جنوب غربی جزیره واقع شده است و خاک بسیار حاصلخیزی دارد. همین مسئله باعث شده تا مردم آن به کشاورزی بپردازند و نخلستان های زیادی در این منطقه وجود داشته باشد. همچنین مزارع آفتاب گردان هم در این منطقه خودنمایی می کنند و شما می توانید از دیدن آن ها نهایت لذت و استفاده را ببرید.

بام قشم

اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی و محبوب جزیره قشم هستید، بام قشم گزینه بسیار مناسبی است. این بام در ارتفاعات غربی قرار دارد و شما می توانید در ارتفاعی بالاتر از سنگ ها، روی فلات قرار بگیرید و این منطقه زیبا و دیدنی را در زیر پایتان مشاهده کنید. منظره ای که زیر پای شما است، بسیار دیدنی و بی نظیر است و می توانید جنگل های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس را مشاهده کنید.

جزیره لارک

یکی از جزایری که به تازگی شناخته شده است و در خلیج فارس قرار دارد، جزیره لارک است. قشم به دلیل آن که سالیان سال شناخته شده است و افراد زیادی در آن سکونت دارند، مورد توجه مردم قرار دارد اما لارک به این صورت نیست. جزیره لارک در سال ۲۰۱۵ به شهرت رسید و پیش از آن مردم اطلاعی از وجود آن نداشتند. این جزیره به قدری زیبا است که در سال ۲۰۱۵ تصویر آن به عنوان عکس برتر مجله نشنال جئوگرافی شناخته شد. بنابراین اگر به دنبال جایی جدیدی هستید، این جزیره را از دست ندهید. فاصله آن تا قشم ۱۶ کیلومتر است و در کمتر از چند دقیقه می توانید به آن جا بروید.

درگهان

یکی از هدف های سفر به قشم خرید کردن است! اگر شما هم اهل خرید کردن هستید، نباید به جایی جز درگهان فکر کنید. در واقع درگهان مرکز خرید قشم است و در آن مراکز خرید و بازارهای زیادی وجود دارد. اگر به خرید علاقه مند هستید و می خواهید وسایلی با قیمت مناسب تهیه کنید، بازار درگهان بهترین گزینه است. اگر بخواهید همه جای آن را بگردید، ممکن است چندین روز طول بکشد؛ دلیل آن هم بزرگ بودن این شهر و مراکز تجاری متنوع آن است.

کاسه سلخ

در بخش جنوبی جزیره قشم، یک منطقه با وسعت ۷ کیلومتر وجود دارد که در آن هیچ گونه گیاهی به چشم نمی خورد. در واقع این منطقه برهوت است و شما می توانید معنای پوچی را متوجه شوید! این جزیره به دلیل منجمد شدن گدازه های جوشیده به وجود آمده است و به همین دلیل است که به منطقه ای بی آب و علف مشهور است. البته در قسمت هایی از آن چشمه های درمانی به چشم می خورد که به دلایل درمانی از آن استفاده می شود.

سنگ مادر و دختر

در جزیره هنگام که در نزدیکی جزیره قشم است، روستای غیل وجود دارد که در مورد آن افسانه های زیادی گفته می شود. بیشترین افسانه ها هم حول سنگی به نام مادر و دختر است. بر اساس روایات، در گذشته سربازانی برای تصاحب این جزیره به هنگام آمده بودند که یک مادر و دختر با آن ها مقابله می کنند. اما در نهایت مجبور به فرار می شوند که به این صخره می رسند و از دست سربازان در پناه می مانند. به همین دلیل سنگ مادر و دختر شهرت زیادی دارد.

پارک کروکودیل ها

تا به حال کروکودیل واقعی از نزدیک دیده اید؟ در بهترین حالت شاید در باغ وحش دیده باشید. در پارک کروکودیل که در جزیره قشم وجود دارد، شما می توانید کروکودیل های بسیار زیادی را مشاهده کنید که آزاد هستند. در سال ۱۳۸۹ پارکی برای پرورش و نگهداری این موجودات به وجود آمد که در حال حاضر در جزیره قشم قرار دارد. این محل دیدنی هم از جاهای تفریحی قشم محسوب می شود و می توانید از دیدن آن نهایت لذت را ببرید.

ساحل تخم‌ گذاری لاکپشت‌های پوزه عقابی

قشم از جزایری است که به عنوان ساحل تخم گذاری لاکپشت ها شناخته می شود و هر سال گردشگران زیادی برای تماشای آن به قشم می روند.لاکپشت‌های پوزه عقابی در این منطقه حضور دارند و در فصل سرد سال، در این ساحل به تخم گذاری می پردازند. هر لاکپشت بین ۹۰ تا ۱۵۰ تخم می گذارد که تماشای آن می تواند جذاب باشد. شما می توانید در سواحل قشم به دیدن تخم گذاری لاک پشت ها بپردازید.

پارک زیتون

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قشم پارک زیتون آن است! این پارک در واقع محلی برای گردش و تفریح توریست ها است و مردم می توانند برای تفریح از آن استفاده کنند. این پارک در نزدیکی سیتی سنتر قشم قرار گرفته است و امکانات رفاهی مختلفی هم در آن وجود دارد. پیشنهاد می کنیم حتماً از این پارک دیدن کنید و زیبایی های آن را هنگام طلوع و غروب خورشید ببینید.

اگر قصد سفر به قشم را دارید، اجاره اقامتگاه مناسب به خصوص در فصل های گرم سال بسیار مهم است. اسنپ روم به شما کمک می کند تا اقامتگاه های بسیار مناسبی برای خودتان پیدا کنید و اقامت در آن لذت ببرید. همه چیز در اسنپ روم به صورت آنلاین است و برای رزرو اقامتگاه نیازی به مراجعه حضوری نیست.

سوالات متداول در مورد دیدنی های قشم

اگر قصد سفر به قشم و بازدید از جاهای دیدنی قشم را دارید، چند سوال مهم وجود دارد که شاید سوال شما هم باشد:

بهترین جاهای دیدنی قشم کدام هستند؟

جاهای دیدنی زیادی در قشم وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به دره ستارگان، جزیره هرمز و… اشاره کرد که در این مقاله به بررسی کامل آن پرداختیم.

بهترین زمان برای سفر به قشم کدام است؟

بهترین زمان برای سفر به قشم به توجه به این که آب و هوای این منطقه گرم و شرجی است، اواخر پاییز تا اوایل فروردین است.

جاهای دیدنی قشم

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*