جاهای دیدنی اصفهان

معرفی جاذبه های دیدنی نصف جهان!

بی دلیل نیست که به اصفهان لقب نصف جهان داده شده است. چرا که تا چشم می بیند، این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی ادامه مطلب

بی دلیل نیست که به اصفهان لقب نصف جهان داده شده است. چرا که تا چشم می بیند، این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار دارد. برخی از این جاهای دیدنی اصفهان، دارای قدمتی بیش از چند صد سال هستند. از پل خواجو گرفته تا حمام شیخ بهایی، از آرامگاه صائب تبریزی تا قلعه شاه دژ. همه این جاذبه ها زیبایی های بی نظیری دارند که گردشگران را از تمام نقاط ایران و جهان به سوی خود جذب می کنند.

فهرست مطالب

مکان های دیدنی اصفهان؛ تاریخ و معماری

میدان نقش جهان

این اثر تاریخی که در شمال اصفهان قرار دارد به عنوان یکی از زیباترین و خوش ساخت ترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته شده است. این دولت خانه شاهان صفوی، اتفاقات زیادی را از جشن های سلطنتی گرفته تا بازی های ورزشی نظیر چوگان، در خود دیده است. میدان نقش جهان از هر ۴ جهت توسط بناهای تاریخی دیگر احاطه شده است. عمارت عالی قاپو و سر در قیصریه از جمله بناهایی هستند که در اطراف این میدان بزرگ قرار گرفته اند.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو، با معماری منحصر به فرد خود، یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی اصفهان است. این بنای تاریخی در ضلع غربی میدان نقش جهان ساخته شده است. این عمارت ۶ طبقه از کشیک خانه طبقه همکف تا سالن موسیقی در بالاترین طبقه خود، معماری و ساخت ایرانی خود را به نمایش گذاشته است.

کاخ چهلستون

کاخ چهل ستون که در میانه باغی به همین نام قرار دارد، هرگز ۴۰ ستون نداشته است. در واقع نام این کاخ حاصل انعکاس عکس ستون های ۲۰ گانه آن در حوضچه رو به روی خود است. تالارهای داخلی و گچبری های نفیس، به معماری داخلی این کاخ شکوه و عظمتی بی همتا داده است. این کاخ در یکی از خیابان های اصفهان که هم اکنون بورس کفش فروشی شهر است، ساخته شده است. اسم این خیابان، خیابان سپه نام دارد.

کاخ هشت بهشت اصفهان

این کاخ دو طبقه ای زیبا، همچنان به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان در معرض بازدید گسترده گردشگران بسیاری قرار می گیرد. چرا که شکوه و عظمت خود را از ابتدا تا به امروز، حفظ کرده است. بنایی که بلندی آن به ۱۴ متر نیز می رسد، فضا سازی های داخلی بی نظیری در معماری خود دارد. این باغ بهشت زیبا، در چهار باغ پایین اصفهان قرار دارد.

مکان های با معماری و ساخت قدیمی

منارجنبان اصفهان

منارجنبان که یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود، از دو مناره اضافه شده به ایوان شکل گرفته است. همچنین وجود ۲ چله خانه به عنوان اتاقک های ایوان آن، از جمله ویژگی های منحصر به فرد این بنای تاریخی به حساب می آید.

حمام شیخ بهایی

یکی از حمام های تاریخی به جای مانده از دوران حکومت صفویان در اصفهان، حمام تاریخی شیخ بهایی است. سیستم گرمایشی و آتشدان و نیز مخزن آن، از جمله مشخصه های بارز این حمام به شمار می رود. به سبب وجود همین مشخصه هاست که این حمام از سایر حمام های هم دوره خود به نحوی متمایز شده است.

حمام تاریخی قاضی

این حمام به عنوان نخستین حمام تاریخی ایران باستان شناخته شده است. در حال حاضر این حمام به زیبایی هرچه تمام تر بازسازی شده است و جز یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان به حساب می آید. گردشگران و مسافران می توانند از امکانات و خدماتی که در این حمام فرهنگی ارائه می شود، بهره ببرند. حمام قاضی اصفهان دارای بخش های متنوعی نظیر خزینه، گرمخانه و … است.

اماکن مذهبی؛ از جاهای دیدنی اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان را که در خیابان علامه مجلسی اصفهان قرار دارد، می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار آورد. به گونه ای که قدمت آن طبق گزارش های باستان شناسی به بیش از دو هزار سال و به دوره آل بویه بر می گردد. با این وجود مرمت و بازسازی آن در دوران حاکمیت صفوی انجام گرفته است. از ویژگی های بارز آن می توان به ورودی های متعدد و تزیینات مقرنس کاری زیبای آن اشاره نمود.

مسجد شیخ لطف الله

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار دارد، مسجد شیخ لطف الله است. از مشخصه های بارز این مسجد می توان به تزیینات زیبای داخلی و گنبد نخودی رنگ آن اشاره نمود. زیبایی سقف شبستان این مسجد و مکان مذهبی، جذابیت آن را دو چندان ساخته است.

کلیسای وانک

یکی از آثار شناخته شده و از جاهای دیدنی اصفهان که به عنوان یک اثر ملی نیز به ثبت رسیده است، کلیسای مخصوص ارامنه یعنی کلیسای وانک می باشد. این کلیسا در محله جلفا قرار دارد و قدمت تاریخی آن به قرن ۱۷ میلادی بر می گردد. حیاط سنگ فرش شده و کاشی هایی با تصاویر فرشته های بالدار، از جمله زیبایی های معماری داخلی این کلیسا به حساب می آیند. نقاشی های کار شده در فضاهای داخلی این کلیسا سبب شناخته شدن آن در سطح ایران و حتی در برخی از کشورهای خارجی شده است. از جمله یکی از زیباترین نقاشی های آن می توان به نقاشی هفت طبقه آسمان و بهشت و دوزخ بر روی دیوارهای آن اشاره نمود.

مزار یوشع پیامبر

مزار یوشع پیامبر که به عنوان لسان الارض نیز از آن یاد می شود، در گورستان تخت فولاد بنا شده است. این بنا و گورستان تاریخی قدمتی چندین هزار ساله دارد. به طوری که باستان شناسان عمر تقریبی آن را تا قبل از اوایل اسلام تخمین زده اند.

معرفی آرامگاه ها و یادمان های شهر اصفهان

آرامگاه صائب تبریزی

این آرامگاه که قدمت آن به دوران سلطنت شاهان پهلوی بر می گردد، مدفن یکی از شاعران پر آوازه ایران زمین است. صائب تبریزی که از او به عنوان ملک الشعرای دربار نیز یاد می شود، یکی از شاعران غزل سرای ایرانی است. آرامگاه او در باغ تکیه بنا شده است. بازدید از این جاذبه شهری که به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان شهرت بسیاری دارد، برای عموم مردم رایگان است.

زیارتگاه ستی فاطمه

این زیارتگاه که مکان دفن پادشاهان دوران صفوی نیز بوده است و یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود، قدمتی بیش از چند صد سال دارد. وجود سنگ قبرهای مرمر بزرگ در داخل این بقعه با نقوش زیبا و هنری بر روی آن، نشان از طول قدمت این اثر تاریخی-مذهبی دارد.

مسجد حکیم ( جورجیر ) اصفهان

مسجدی که در انتهای بازار رنگرزان قرار گرفته است، مسجد حکیم اصفهان نام دارد. وجود چندین در ورودی و نقوش موجود بر روی قفل درهای آن از مشخصه های بارز این اثر تاریخی می باشد.

کلیسای بیت اللحم

یکی دیگر از کلیساهای برجای مانده از دوران حکومت صفوی، کلیسای بیت اللحم مقدس است. این کلیسا نیز همانند کلیسای وانک در میدان بزرگ جلفا واقع در اصفهان قرار دارد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان معرفی می شود.

پل های تاریخی؛ از جاهای دیدنی اصفهان

پل خواجو

پل خواجو یا پل شاهی یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که بر روی رودخانه زاینده رود واقع شده است. این پل به فاصله ۱۸۰۰ متری از پل سی و سه پل و در بخش انتهایی چهارباغ خواجو قرار گرفته است. قدمت این پل ۱۳۳ متری به دوران صفوی بر میگردد که البته در دوران ناصرالدین شاه قاجار نیز یک بار مرمت شده است. از جمله ویژگی های برجسته این پل می توان به وجود شیرهای سنگی در اطراف آن و نیز کاشی کاری ها و تزیینات سقف طاق چشمه ای و محدب آن اشاره نمود.

سی و سه پل اصفهان

این پل که به نام پل شاه عباسی نیز شهرت دارد، از محبوب ترین مکان های دیدنی اصفهان در بین مردم این شهر و نیز گردشگران شهرهای دیگر به حساب می آید. سی و سه پل که دارای ۳۳ دهانه و ۲۹۵ متر طول است، به همراه پل خواجو در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شد. راهروهای این پل تقریبا هم سطح آب تعبیه شده است. بدین ترتیب می توانید از قدم زدن و شنیدن صدای آب زاینده رود در این پل لذت ببرید. این پل نیز همانند پل خواجو در زمان شاهان صفوی ساخته شده است.

پل چوبی اصفهان

این پل که در ساخت پایه های آن از مواد چوبی با دوام استفاده شده است، قدمتی چند صد ساله دارد. طراحی این پل به دوران فرمانروایی شاه عباس صفوی بر می گردد. این پل میان دو پل خواجو و الله وردی خان و بر روی رودخانه زرینه رود اصفهان واقع شده است.

از جمله پل های مهم دیگر اصفهان می توان به پل شهرستان و پل بزرگمهر اصفهان اشاره نمود که هر کدام به نوبه خود، از مهم ترین مکان های دیدنی اصفهان به حساب می آیند.

سی و سه پل اصفهان

معرفی موزه های تاریخی و علمی اصفهان

عصارخانه شاهی

عصارخانه های قدیم، معادل کارخانه های روغن کشی امروزی بودند. یکی از این عصارخانه های معروف در اصفهان قرار دارد. این عصارخانه به نام عصارخانه شاهی شهرت یافته است. همزمان با ساخته شدن بازار قیصریه این عصارخانه نیز در دوران صفوی ساخته شد. موقعیت مکانی این عصارخانه در میدان نقش جهان اصفهان است. آنچه که از این عصارخانه امروزه بر جای مانده است، دو عدد انبار تو در تو به همراه یک تیر خانه قدیمی در آن است.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

این موزه که تا پیش از انقلاب، به عنوان یک ساختمان اداری استفاده می شد، در سال ۱۳۷۳ بار دیگر بازسازی و مرمت گردید. این موزه به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان، مرکز بسیاری از نمایشگاه های بین المللی، ملی و استانی بسیاری از هنرمندان داخلی و خارجی به حساب می آید.

موزه موسیقی اصفهان

محل قرارگیری این موزه در مرکز محله جلفا واقع در اصفهان است. این موزه تاریخی شامل ۲ تالار داخلی است. یک تالار ویژه سازهای ملی و دیگری ویژه سازهای محلی. در مجموع در این تالارها بیش از ۳۰۰۰ عدد ساز موسیقی نگه داشته می شود که هر کدام قدمت تاریخی منحصر به فردی دارند.

از دیگر موزه های مهم استان اصفهان، می توان به موزه شهدا اصفهان، موزه آموزش و پرورش اصفهان، موزه صدف اصفهان و نیز باغ موزه پروانه ها در اصفهان اشاره نمود. لازم به ذکر است که موزه های شهر اصفهان را در دسته بندی های علمی، هنری، تاریخی و طبیعی جا می دهند. به طور مثال؛ از موزه های هنری شهر اصفهان می توان به باغ موزه پروانه ای آن اشاره نمود.

پارک های ملی و باغ های اصفهان؛ از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان

پارک جنگلی ناژوان

یکی از مهم ترین مکان های دیدنی اصفهان، پارک جنگلی ناژوان نام دارد. این پارک که توسط تعداد زیادی از زمین های کشاورزی احاطه شده است، یکی از مناسب ترین و تمیز ترین طبیعت های شهر اصفهان را ایجاد کرده است. از جمله تفریحات موجود در پارک جنگلی ناژوان می توان به؛ اسب سواری، قایقرانی، وجود زمین های بازی برای کودکان و محوطه هایی برای دوچرخه سواری اشاره نمود. به سبب وجود همین امکانات ویژه، افراد بسیاری که به اصفهان سفر می کنند، به منظور تفریح سری هم به پارک جنگلی ناژوان می زنند.

پارک ملی کلاه قاضی

یکی از پارک های ملی مهم واقع در جنوب شرقی اصفهان، پارک ملی کلاه قاضی نام دارد. مساحت حدودی این پارک ۴۷ هزار هکتار است. در این پارک انسان هیچ گونه سکونتگاه خاصی برای خود نساخته است. به همین دلیل این پارک ملی محل اجتماع تعداد زیادی از گونه های جانوری است. از جمله جاذبه های اکوسیستمی این پارک، می توان به؛ رشته کوه کلاه قاضی در نزدیکی آن، وجود میزان زیادی از ذخایر فسیلی و نیز تنوع فراوان گونه های گیاهی و جانوری در آن اشاره نمود.

در این پارک انواعی از دوزیستان، پرندگان، خزندگان و حیوانات مختلف با دامنه تنوع بالا حضور دارند. به جهت حضور این عوامل جانوری در کلاه قاضی، مسافرانی که به شهر اصفهان آمده اند، یکی از مراکز تفریحی خود را که قرار است از آن بازدید نمایند، کلاه قاضی می دانند.

پارک کوهستانی صفه

وجود کوهستان و پارک صفه در جنوب اصفهان، سبب شده که گردشگران زیادی برای استفاده از امکانات طبیعی آن به این منطقه بیایند. از جمله امکانات این منطقه می توان به؛ وجود سالن بولینگ، تله کابین، شهربازی و انواع رستوران ها و چایخانه های سنتی اشاره نمود. یکی دیگر از جاذبه های طبیعی موجود در این منطقه تنگه گردنه باد است. وجود چنین تنگه ای به عنوان جاذبه طبیعی در این منطقه، موجب جذب عده زیادی از مسافران به این منطقه می شود.

از جمله پارک های دیگر موجود در اصفهان می توان به؛ باغ گل های اصفهان، باغ پرندگان اصفهان، باغ موزه پروانه ها و نیز باغ خزندگان اشاره نمود. این ها همگی از جمله جاهای دیدنی اصفهان هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود میکشانند.

قلعه ها و چشمه های آب گرم؛ از جاهای دیدنی اصفهان

قلعه شاه دژ

قلعه شاه دژ که قدمت آن به دوران سلجوقیان بر می گردد، با مساحت ۱۵ هکتاری خود یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود. وجود آب انبارها و انبارها و نیز آشپزخانه، حمام، سربازخانه و ارگ مرکزی از جمله چیزهایی است که در این دژ واقع در قله کوه صفه ایجاد شده است. این قلعه در میان افراد بومی منطقه با نام قلعه دیو شناخته شده است. از جمله ویژگی های معماری آن می توان به وجود چندین لایه فشرده محافظ اشاره نمود. این لایه ها از بخش های مختلف ارگ مرکزی دژ شامل؛ دیوارهای بزرگ، برج های دیده بانی و دو لایه برج و بارو حفاظت می کند.

قلعه سارویه

این دژ که به نام تپه اشرف نیز معروف است، طبق تخمین های زده شده توسط یونسکو، بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. در سال ۱۳۵۷ این اثر تاریخی به مجموعه آثار ملی ایران اضافه شد. این قلعه در قسمت شرق اصفهان و بخش شمالی رودخانه زرینه رود واقع شده است. از جمله ویژگی های مهم معماری این قلعه می توان به نوع ساخت دیواره های آن اشاره نمود. به طوری که از مصالح گچ و سنگ در ساخت این اثر تاریخی استفاده شده است.

چشمه آب گرم ورتون

چشمه های آب گرم روستای تاریخی ورتون، به دلیل داشتن مواد بی کربناته و همچنین آهن و سدیم در درون آب خود، در درمان انواع بیماری های عصبی و روماتیسمی موثر است. این چشمه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان در روستای ورتون واقع شده است. از جمله اماکن دیگر در این منطقه می توان به بقعه معروف به امامزاده آبگرمی اشاره نمود. همچنین حوضچه های آب گرم و حوض مراد نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان در این منطقه هستند. برای رفاه حال مسافران و به منظور استراحت آن ها نیز رستوران ها و چایخانه هایی در این منطقه احداث شده است.

بازارچه ها و مراکز خرید مهم اصفهان

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری هر شهری، بازارچه ها و مراکز خرید آن است. اصفهان نیز به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و گردشگری کشور از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به بررسی و معرفی بازارچه ها و مراکز خرید مهم شهر اصفهان می پردازیم.

بازار قیصریه

بازار قیصریه که یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود، بخش عظیمی از بازار بزرگ اصفهان را تشکیل داده است. این بازار که به آن بازار شاهی نیز گفته می شود، مرکز مهم خرید و فروش صنایع دستی اصفهان به شمار می رود. موقعیت مکانی این بازار در سمت شمال میدان نقش جهان واقع شده است. در گذشته به این بازار لقب یکی از دروازه های ورودی اصفهان را داده بودند. قدمت این بازار به دوران حاکمیت صفویان بر میگردد. از جمله نکات مهم قابل ذکر در مورد خرید از بازار قیصریه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این بازار دارای دو طبقه است. طبقه بالا اختصاص به امور دفتری داشته و طبقه پایین برای مغازه های اصناف است.
  • از بخش های مهم این بازار می توان به چارسوی بازار، کاروانسرای شاهی و ضرابخانه اشاره نمود.

علاوه بر این، یکی از زیبایی های بصری و معماری این بازار، وجود کاشی کاری هایی در سقف داخلی سر در بازار است. این کاشی کاری ها به رنگ های گل بهی، سرمه ای و آجری مشاهده می شوند. علاوه بر این، دیوارهای سر در نیز حاوی نقاشی هایی درباره جنگ ایران و ازبک و نیز رقص و پایکوبی اروپاییان است. همچنین این دیوارها رنگ های شادی را شامل می شوند که زیبایی دو چندانی را به این بنای تاریخی هدیه داده اند.

بازار هنر اصفهان

از جمله یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان می توان به بازار هنر آن اشاره نمود. در این بازار که قدمت آن به سال های ۱۱۱۶ تا ۱۱۱۸ هجری قمری می رسد، انواع تزیینات طلا و نقره به فروش می رود. این بازار در سال ۱۳۴۵ به کمک دفتر اوقاف اصفهان یک بار دیگر بازسازی شد. از این بازار به عنوان شاهکار معماری دوران صفوی نیز یاد می شود.

سبزه میدان اصفهان

سبزه میدان اصفهان یکی دیگر از مکان های دیدنی اصفهان برای گردشگران است که تا پیش از این به عقیق اصفهان شهرت داشت. این اثر تاریخی در حد واسط خیابان های هاتف، جامع،  عبدالرزاق و ولیعصر قرار دارد. به همین خاطر است که با وجود از رونق افتادن این بازار، همچنان از مکان های پر رفت و آمد داخل شهر است.

معرفی سایر جاهای دیدنی اصفهان

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان می توان به اصفهان سیتی سنتر، مجتمع تجاری کوثر و مجتمع پارک اشاره نمود. این ها نمونه هایی از بازارچه های کوچک در اصفهان جهت خرید می باشند. مسافران و گردشگران می توانند به در دسترس ترین بازار ممکن برای خرید و بازدید مراجعه نمایند.

همچنین می توان به تونل های آکواریومی نیز اشاره نمود. به طور مثال نخستین تونل آکواریومی ساخته شده در ایران تونل آکواریومی پارک نوژیان است. طول این تونل به بیش از ۳۵ متر می رسد. این تونل که در آن انواع ماهیان و ستاره های دریایی را می توان یافت، دارای ۳۳ آکواریوم کوچک و بزرگ است. ابعاد این آکواریوم ها از حدود ۵ تا ۱۰ متر متغیر است.

از جمله جاذبه های دیگر گردشگری شهر اصفهان، می توان آتشکده اصفهان را نام برد. قدمت این آتشکده به حدود دوران ساسانیان بر می گردد. به سبب قرارگیری این آتشکده ها در نقاط صعب العبور کوه ها، برای مسافران رفتن به چنین مکان هایی چندان آسان نیست.

و در آخر

در این مقاله به طور خلاصه در مورد جاهای دیدنی اصفهان و ویژگی های برجسته آن ها مطالبی را ذکر کردیم. اصفهان به عنوان یکی از قطب های گردشگری و فرهنگی مهم کشور، دارای مکان های جذاب زیادی برای بازدید علاقه مندان است. در کل می توان با دسته بندی مکان های دیدنی اصفهان به انواع جاذبه های طبیعی، شهری، مراکز خرید و پاساژها، موزه ها و … شناخت مناسب تری از این مکان ها به دست آورد.

معرفی جاذبه های دیدنی نصف جهان!

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*