تنگه واشی

تنگه واشی تهران و سفر به آن

در روزهای گرم تابستان که هوای پایتخت بسیار گرم است، بسیاری از افراد به دنبال ییلاقی در اطراف تهران هستند که بتوانند سفر کوتاهی به ادامه مطلب

در روزهای گرم تابستان که هوای پایتخت بسیار گرم است، بسیاری از افراد به دنبال ییلاقی در اطراف تهران هستند که بتوانند سفر کوتاهی به آن جا داشته باشند.

اگر شما هم به دنبال یک سفر یک روزه هستید تا از گرما و آلودگی هوای شهر تهران راحت شوید، تنگه واشی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. در تنگه واشی یک طبیعت بکر و دیدنی در انتظار شما است تا بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

اما پیش از سفر به تنگه واشی لازم است چه چیزهایی در مورد آن بدانید؟ هر چیزی که لازم دارید را ما در این مقاله بررسی می کنیم تا بتوانید سفری بهتر را تجربه کنید.

تنگه واشی

اگر به دنبال مقصدی نزدیک در اطراف تهران برای سفر یک روزه هستید، تنگه واشی یکی از بهترین گزینه ها است! در واقع تنگه واشی یکی از ییلاق های اطراف تهران است که می توانید برای سفر یک روزه یا سفر آخر هفته خود روی آن حساب ویژه باز کنید.

اگر بخواهیم این منطقه را توصیف کنیم، باید بگوییم که این تنگه زیبا در نزدیکی فیروزکوه قرار گرفته است و پس از طی کردن مسیر آن، به آبشار انتهایی آن خواهید رسید. البته این آبشار به دلیل آن که پس از این تنگه ها و در انتهای آن قرار دارد، به نام آبشار ساواشی معروف است.

در سفر یک روزه به تنگه واشی می توانید از طبیعت بسیار زیبا و بکر این منطقه لذت ببرید! جایی که آب و هوای بسیار خوبی دارد و می توانید از گرما و آلودگی هوای شهر تهران به دور باشید.

در نزدیکی این منطقه دشت ساواشی هم قرار دارد که حدود ۱۲۰ سال پیش قلمروی عشایر سنگسری بوده است. همچنین خود تنگه هم قدمت طولانی دارد و نشانه های تاریخی زیادی در آن دیده می شود.

در نهایت، لازم است بدانید که ارتفاع آبشار انتهای آن حدود ۱۵ متر است و در پایین آن یک حوضچه به وجود آمده است! بنابراین در فصل های گرم سال می توانید در این حوضچه آبتنی کنید و از آن نهایت لذت را ببرید.

اگر اهل تهران نیستید و از شهرهای دیگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می توانید در تهران یا اطراف تنگه واشی اقامتگاه اجاره کنید. با این کار می توانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید. این کار را به راحتی می توانید از طریق پلتفرم اسنپ روم انجام دهید و اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

تنگه واشی کجاست؟

اگر قصد سفر کوتاه مدت به تنگه واشی را دارید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که این ییلاق دقیقاً در کجا قرار گرفته است! در واقع تنگه واشی در فاصله ۲۰ کیلومتری فیروزکوه قرار دارد.

بنابراین اگر قصد سفر به آن را دارید، باید وارد جاده فیروزکوه شوید و در کیلومتر ۲ جاده فیروزکوه به سمت تهران، وارد مسیر فرعی روستای جلیزجند شوید.

این روستا حدود ۱۰ کیلومتر از ورودی فرعی فاصله دارد و دروازه ورود مسافران به تنگه واشی است. پس از آن که از روستای جلیزجند عبور کردید، زمین های وسیع کشاورزی و باغ های میوه پیش روی شما است که باید از آن ها هم عبور کنید.

پس از آن که کمی دیگر از این مناطق عبور کردید، به رودخانه ای می رسید که در طول تنگه واشی جریان دارد و از آبشار ساواشی جریان می گیرد. البته زیبایی های تنگه واشی از همان ابتدا معلوم نیست و باید کمی پیاده روی کنید.

پس از آن که از این منطقه عبور کردید، به ترتیب تنگه واشی، دشت ساواشی، تنگه سا و در نهایت آبشار ساواشی را مشاهده می کنید که از زیبایی های این منطقه جذاب هستند.

البته لازم است بدانید که برای رسیدن به بخش های انتهایی نظیر آبشار، باید از داخل رودخانه عبور کنید. در طول مسیر آن می توانید گیاهان دارویی مختلفی را ببینید که ارزش بسیار زیادی دارند.

تنگه واشی در فصل های مختلف

اگر قصد سفر به تنگه واشی را داشته باشید، باید بهترین فصل را برای آن انتخاب کنید! اگر فصل مناسبی برای سفر انتخاب نکنید، ممکن است سفر شما خیلی باب میل نباشد و در نهایت نمی توانید نهایت لذت را از آن ببرید.

دلیل آن هم این است که تنگه واشی در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوای آن در اکثر مواقع سرد است. همچنین برای آن که بتوانید به آبشار برسید، باید زمان زیادی را در آب باشید که سفر در فصل سرد تقریباً پیمودن مسیر را غیرممکن می سازد.

تنگه واشی در تابستان

اگر قصد سفر به منطقه تنگه واشی را دارید، بهترین فصل تابستان است! چرا که در تابستان آب و هوای تنگه واشی معتدل و گرم است. بنابراین به راحتی می توانید در مسیر رودخانه حرکت کنید و به آبشار انتهایی آن برسید.

بنابراین اگر قصد برنامه ریزی برای سفر یک روزه به این منطقه را دارید، از اوایل خرداد تا اواسط شهریور زمان بسیار مناسبی است. البته با این وجود، بهتر است از وضعیت جوی منطقه مطمئن شوید تا با مشکل روبرو نشوید.

چرا که این منطقه مستعد رگبار و بارش های ناگهانی است و با توجه به این که مسیری که باید طی کنید دره است، ممکن است با سیل روبرو شوید.

بنابراین پیش از سفر به منطقه حتماً وضعیت جوی را طی کنید و اگر بارندگی وجود دارد، سفر به تنگه واشی را به زمان دیگری موکول کنید. از طرف دیگر، با توجه به این که برای رسیدن به فیروزکوه از تهران باید ۱۷۰ کیلومتر مسیر را طی کنید، بهتر است وضعیت جوی را بررسی کنید؛ در این صورت می توانید بهترین زمان را انتخاب کنید و از طبیعت آن جا نهایت لذت را ببرید.

تنگه واشی در زمستان

تنگه واشی از جمله مناطقی است که در محیط کوهستانی قرار دارد؛ بنابراین آب و هوای آن در اکثر مواقع سرد است. البته سرمای آن در زمستان بسیار بیشتر از فصل های دیگر است.

به همین دلیل سفر در زمستان به تنگه واشی را اصلاً پیشنهاد نمی کنیم! چرا که شما باید بخش زیادی از مسیر را داخل رودخانه عبور کنید که این موضوع در فصل های سرد سال امکان پذیر نیست. همچنین زمان زیادی را برای رسیدن به آبشار باید طی کنید و تحمل سرمای هوا و سرمای آب امکان پذیر نیست.

حتی در اوایل بهار هم آب و هوای این منطقه سرد است و پیشنهاد می کنیم سفر خود را به اواخر بهار یا تابستان موکول کنید. بنابراین سفر در پاییز و زمستان به منطقه تنگه واشی امکان پذیر نیست و بهتر است در این فصل ها مناطق دیگری را برای سفر انتخاب کنید.

توصیفی از مسیر تنگه واشی تا آبشار آن

اگر به سمت منطقه ییلاقی تنگه واشی حرکت کنید، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی در انتظار شما قرار دارد! از همان ابتدای مسیر که روستای جلیزجند در ابتدای مسیر تنگه است، زیبایی های سفر شما شروع خواهد شد.

چرا که در همان روستا بخش هایی از مسیر به قدری باریک و زیبا می شود که می توانید بخشی از مسیر را به قدم زدن بپردازید. آب و هوای بی نظیر آن هم نظر شما را جلب می کند و می توانید از مسیر نهایت لذت را ببرید.

پس از آن که شما از این منطقه عبور می کنید، می توانید زمین های پهناور و باغ های میوه را ببینید که منطقه ای زیبا و دیدنی برای شما به وجود آورده است.

اغلب اوقات هم کشاورزان و باغداران مشغول کار هستند و از شما استقبال می کنند. پس از آن که به تنگه می رسید، شاید جای خاصی برای اتراق پیدا نکنید؛ هدف ما از معرفی این منطقه هم این است که مسیر زیبا و جذاب آن را طی کنید تا به بخش های زیبای آن برای اتراق کردن برسید.

بنابراین به دل آب بزنید و پس از طی کردن حدود ۱٫۵ کیلومتر در آب، به دشت بسیار زیبای ساواشی خواهید رسید. البته لازم است بدانید که طی کردن این مسیر برای کودکان و افراد دارای ناتوانی جسمی ممکن نیست!

پس از رسیدن به این دشت می توانید کمی اتراق کنید و پس از آن که خستگی شما رفع شد، دوباره به پیاده روی بپردازید.

در برخی از مناطق آن نیاز به صخره نوردی و سنگنوردی های بسیار سبکی دارید؛ بنابراین باید حواستان باشد که در مسیر اتفاق بدی برای شما رخ ندهد و از روی سنگ ها سر نخورید. پس از آن که به انتهای تنگه رسیدید، آبشار ساواشی آشکار می شود و می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

البته در این منطقه، زمین سنگلاخی است و ممکن است نتوانید جای مناسبی در روزهای تعطیل برای اتراق پیدا کنید؛ بنابراین بهتر است از دشت ساواشی برای اتراق کردن استفاده کنید و سپس به این منطقه بیایید.

جاذبه های طبیعی و تاریخی تنگه واشی

تنگه واشی علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی هم دارد که می تواند نظر شما را جلب کند! در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از جاذبه های تاریخی این منطقه بپردازیم که ممکن است برای شما جالب باشد و بخواهید از آن بازدید کنید:

نقش برجسته تنگه واشی

اگر از آن دسته افرادی هستید که به جاذبه های تاریخی علاقه دارید، حواستان به مسیری که طی می کنید باشد! چرا که در این مسیر کتیبه های تاریخی زیبایی وجود دارد که نباید از دست بدهید.

این کتیبه ها مربوط به دوران قاجار است و در مساحت بسیار بزرگی ایجاد شده است. این کتیبه سنگی در ابعاد ۶ متر در ۷ متر ایجاد شده است و یکی از سه کتیبه بسیار معروف فتح علی شاه قاجار است.

جالب است بدانید که عمر این کتیبه به ۱۸۵ سال قبل بر می گردد که در آن تصاویر تاریخی به چشم می خورد!

اسب ها، نیزه ها، شکارها، پسران و نوادگان فتحعلی شاه قاجار از مهم ترین چیزهایی هستند که روی این کتیبه حکاکی شده اند.

این کتیبه با الگوبرداری از نقش برجسته های شیراز توسط سه هنرمند معمار، نقاش و سنگ تراش ایجاد شده است. مهم ترین دلیلی که این کتیبه حفظ شده است، این است که در دل کوه قرار دارد و از آسیب های طبیعی در امان مانده است.

با این حال، متاسفانه در طول زمان گردشگران این منطقه به آن آسیب هایی رسانده اند اما بخش کلی آن سالم باقی مانده است.

تنگه اول

در سفر به تنگه واشی اولین چیزی که با آن روبرو می شوید، تنگه اول واشی است. در این تنگه باید پاهایتان را در آب قرار دهید و سرمای آن را حس کنید.

البته پس از مدتی سرمای آن برای شما عادی می شود و می توانید از قدم زدن روی قلوه سنگ ها نهایت لذت را ببرید. در فصل تابستان حدوداً تا زانو در آب هستید که در این مقدار در فصل های دیگر سال متفاوت است.

دشت ساواشی

یکی دیگر از مناطقی که در تنگه واشی وجود دارد، دشت ساواشی است. پس از آن که تنگه اول را پشت سر گذاشتید، به دشت ساواشی می رسید.

این دشت بهترین محل برای استراحت است و شما می توانید در کنار درختان سرسبز و آفتاب دلنشین آن استراحت کنید. پس از آن که استراحت کردید، زمان آن می رسد که به مسیر ادامه دهید و به مقصد بعدی برسید.

تنگه سا

یکی دیگر از تنگه هایی که برخلاف تنگه اول حجم آب کمتری دارد، تنگه سا است. مسیر این تنگه، از تنگه اول راحت تر است و شما می توانید چشمه های آب و گیاهان بر روی دیواره های مسیر را ببینید.

برخی از مناظر این تنگه به قدری زیبا و دیدنی هستند که دوست دارید ساعت ها به آن خیره شوید و از دیدن آن نهایت لذت را ببرید.

عبور از این تنگه به راحتی انجام می شود و احتمال خستگی در حین عبور از آن وجود ندارد. از این تنگه عبور کنید تا به آبشار انتهایی این منطقه برسید.

آبشار واشی

پس از آن که بخش زیادی از مسیر را طی کردید، صدای خروشان آب به گوشتان می رسد که آرامشی فراموش نشدنی به شما می دهد. این صدا حاصل برخورد آبشار با محیط پایین آن است.

شما می توانید در حوضچه ای که در پایین آبشار به وجود آمده است، آبتنی کنید و در فصل گرم تابستان از آبتنی در این منطقه نهایت لذت را ببرید.

آبشار واشی برای کسانی که اهل کوهنوردی حرفه ای نیستند، انتهای مسیر است! اما اگر کوهنوردی حرفه ای بلد باشید، می توانید به مسیر ادامه دهید تا طبیعت بسیار زیبا و بهشت بکر این منطقه را ببینید. در ادامه مسیر می توانید کمپ بزنید؛ البته به شرط آن که وسایل و لوازم کافی برای کمپ کردن را همراه خود داشته باشید.

وسایل لازم برای سفر به تنگه واشی

اگر قصد سفر به تنگه واشی را دارید، یکی از چیزهایی که باید حتماً تدارک ببینید وسایل لازم است. در فصل های گرم سال آفتاب ممکن است شما را اذیت کند؛ بنابراین اولین چیزی که باید همراه خود داشته باشید عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب است.

همچنین مسافتی که باید طی کنید طولانی است، بنابراین حتماً از لباس و کفش مناسب استفاده کنید تا به راحتی بتوانید مسیر مورد نظر خود را طی کنید. در طی مسیر آب بدن کم می شود؛ بنابراین آب کافی برای نوشیدن به همراه داشته باشید.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید رعایت کنید، این است که حجم کمی از وسایل را همراه خود بردارید! چرا که در برخی مواقع ممکن است تا کمر به داخل آب بروید.

وسایل خود را هم در کوله پشتی ضد آب قرار دهید تا خیس نشود. آب و مواد غذایی هم به اندازه کافی همراه خود بردارید! چرا که در طول مسیر هیچ امکاناتی وجود ندارد و مجبور هستید که از وسایل خودتان استفاده کنید.

پس همه چیز را به اندازه کافی بردارید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. کفش کوهنوردی، دمپایی یا صندل برای عبور از آب، جعبه کمک‌ های اولیه سفری، جی پی اس برای مسیریابی، عصای کوهنوردی برای حفظ تعادل در زمان عبور از آب از دیگر وسایلی هستند که برای سفر به تنگه واشی باید همراه داشته باشید.

پیش از سفر به این منطقه بهتر است در فیروزکوه اقامتگاه مناسبی را رزرو کنید تا اگر قصد ماندن در این منطقه را داشتید، دیگر دغدغه این موضوع را نداشته باشید.

با اسنپ روم به راحتی می توانید هر نوع اقامتگاهی که نیاز دارید را رزرو کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

کفش مناسب را برای سفر به تنگه واشی را فراموش نکنید!

یکی از مهم ترین چیزهایی که برای سفر به تنگه واشی نیاز دارید، کفش مناسب است! با وجود آن که در بخش قبلی هم گفتیم، اما افراد به آن دقت نمی کنند.

بخش زیادی از مسیر را در آب هستید و اگر کفش مناسب نداشته باشید، پیمودن مسیر برای شما مشکل خواهد بود. بهترین کفش برای پیمودن مسیر استفاده از دمپایی های پلاستیکی است که کف آنها سوراخ است. در این صورت آب در کفش شما جمع نمی شود و به راحتی می توانید مسیر را طی کنید.

البته ممکن است نتوانید در شهر چنین کفشی پیدا کنید که در همان منطقه پیدا می شود. پس از آن که به پارکینگ رسیدید، دست فروش ها در آنجا حضور دارند تا بتوانید کفش مناسب تهیه کنید و کفش قبلی را در خودروی خود قرار دهید. یا استفاده استفاده از کفش مناسب به راحتی می توانید مسیر را طی کنید و کمتر اذیت شوید.

چگونه به تنگه واشی دسترسی پیدا کنیم؟

اگر قصد سفر به این منطقه را داشته باشید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که مسیر دسترسی به تنگه واشی چگونه است! تنگه واشی از مکان های دیدنی فیروزکوه در شرق استان تهران است.

بنابراین شما برای آن که بتوانید به این منطقه دسترسی داشته باشید می توانید برای سفر کوتاه مدت و یک روزه برنامه ریزی کنید. برای خروج از تهران و رفتن به سمت فیروزکوه، شما می توانید از طریق بزرگراه صدر و ادامه آن بزرگراه بابایی به سمت این منطقه حرکت کنید.

در ابتدای مسیر جاده دماوند به تهران – پردیس می رسید. پس از آن باید از شهرهای بومهن و رودهن عبور کنید و وارد جاده فیروزکوه شوید.

پس از آن کافی است مسیر فیروزکوه را ادامه دهید تا به جاده فرعی تنگه واشی برسید. مسیر فرعی آن، در سمت چپ جاده قرار دارد و باید پس از پیمودن حدود ۱۰ کیلومتر به روستای جلیزجند می رسید.

بخش هایی از مسیر باریک است؛ بنابراین باید به دقت عبور کنید. پس از پیمودن مسیر می توانید از تمام جاذبه هایی که در بخش های قبلی بررسی کردیم، عبور کنید و لذت ببرید.

پلتفرم اسنپ روم به شما کمک می کند تا در هر منطقه ای که دوست دارید اقامتگاه مناسب اجاره کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

در سفر به تنگه واشی کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد سفر به تنگه واشی را دارید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در کجا اقامت کنیم؟ واقعیت این است که در این منطقه اقامتگاه مناسبی وجود ندارد و اگر اهل تهران هستید، بهتر است برای سفر یک روزه برنامه ریزی کنید! به عبارت دیگر، صبح زود به این منطقه حرکت کنید و پیش از تاریکی هوا آنجا را ترک کنید. با این حال دو روش اقامت برای شما وجود دارد:

کمپ زدن

اولین روش برای اقامت در این منطقه کمپ زدن است! البته کمپ زدن به درد همه افراد نمی خورد و تنها برای افرادی که در این زمینه حرفه ای هستند مناسب است.

برای کمپ زدن باید تمام وسایل لازم را در اختیار داشته باشید؛ از چادر گرفته تا وسایل خواب، غذا و آب. بهترین محل برای کمپ زدن دشت ساواشی است؛ چرا که در این منطقه می توانید جاهای مناسبی برای کمپ زدن پیدا کنید.

استفاده از اقامتگاه های اطراف تنگه واشی

یکی دیگر از راه های اقامت در تنگه واشی، استفاده از اقامتگاه های فیروزکوه است. البته باز هم باید مسافتی را طی کنید! بنابراین این اقامت برای کسانی پیشنهاد می شود که می خواهند از شهرهایی غیر از تهران به این منطقه سفر کنند.

در این صورت می توانند یک شب را در اقامتگاه های فیروزکوه اقامت داشته باشند و صبح روز بعد به تنگه واشی بروند. شاید هم برای افرادی که می خواهند به تنگه واشی بروند و برای استراحت به اقامتگاه بروند مناسب باشد! انتخاب دست خودتان است.

در اسنپ روم امکان اجاره انواع اقامتگاه در اطراف تنگه واشی وجود دارد و شما می توانید با اجاره اقامتگاه مناسب، برای سفر به این منطقه برنامه ریزی کنید.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در حدود ۲۰ کیلومتری فیروزکوه قرار دارد.

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

از تنگه واشی تا تهران حدود ۱۵۷ کیلومتر فاصله دارد که با خودروی شخصی تقریبا ۲ ساعت ۱۵ دقیقه است.

بهترین زمان سفر به تنگه واشی کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به تنگه واشی از اواخر خرداد تا پایان شهریور می باشد.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*