باغ فردوس

باغ فردوس تهران؛ یک جای تاریخی، دیدنی و زیبا 

باغ فردوس یکی از جاهای دیدنی تهران است که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. اگر مسافر تهران هستید و می خواهید ادامه مطلب

باغ فردوس یکی از جاهای دیدنی تهران است که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. اگر مسافر تهران هستید و می خواهید از یکی از باغ های دیدنی و زیبای تهران دیدن کنید، باغ فردوس یکی از بهترین گزینه ها است.

باغ فردوس باغ و عمارتی است که از زمان قاجار به یادگار مانده است و امروزه از آن به عنوان موزه سینما استفاده می شود.

از باغ فردوس به عنوان یکی از زیباترین لوکیشن های عکاسی هم یاد می شود و افراد زیادی برای گرفتن عکس های زیبا به آن جا می روند!

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل باغ فردوس تهران بپردازیم تا به صورت کامل با این بنای دیدنی آشنا شوید.

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس که در حال حاضر با نام باغ موزه فردوس هم شناخته می شود، یکی از باغ های قدیمی ایران است که در شهر تهران قرار گرفته است.

این باغ یکی از جاهای دیدنی تهران است که در منطقه خوش آب و هوای شمال تهران قرار گرفته است. درختان این باغ یادگار زمان قاجار هستند و قدمت زیادی دارند!

حتی عمارت آن هم بسیار قدیمی است اما در طول سالیان به دلایل مختلف مرمت شده است. در سال ۱۳۸۱ باغ فردوس تهران به موزه سینمای ایران تبدیل شد و در حال حاضر از آثار ملی کشور محسوب می شود.

بنابراین اگر به دنبال یک جای دیدنی در تهران هستید که آب و هوای خوبی داشته باشد و بتوانید از فضای باز آن لذت ببرید، باغ فردوس تهران یک گزینه عالی محسوب می شود.

البته در داخل باغ بسیار زیبا و با شکوه آن، یک عمارت بزرگ و زیبا هم قرار دارد که زیبایی این مکان دیدنی را چند برابر کرده است.

هم باغ و هم عمارت بسیار زیبا هستند و اگر به دنبال یک لوکیشن جذاب برای عکاسی هستید، می توانید از هر دوی آن ها استفاده کنید.

البته سرگذشت باغ فردوس تهران بسیار شنیدنی است و قصه درازی دارد که در بخش بعدی به بررسی کامل تاریخچه آن می پردازیم.

اسنپ روم در کنار شما است تا بتوانید برای سفر خود اقامتگاه مناسب رزرو کنید. اگر نیاز به اقامتگاه دارید، کافی است شهر و منطقه مورد نظر خود را انتخاب کنید و اقامتگاه های آن را ببینید.

سپس اقامتگاه مورد نظر خود را بر اساس اطلاعات و تصاویر واقعی مشاهده کنید و هر کدام را که نیاز داشتید، به صورت آنلاین رزرو کنید.

همچنین بخوانید: فرحزاد تهران، منقه ای بکر برای تفریح

تاریخچه باغ فردوس

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارید در مورد سرگذشت یک بنای تاریخی بدانید، شاید دوست داشته باشید که در مورد باغ فردوس هم اطلاعاتی کسب کنید!

در زمان قاجاریه باغ های متعددی در کشور ساخته شد که یکی از مهم ترین و زیباترین آن ها باغ فردوس بود. این باغ، توسط یکی از درباریان در زمان محمدشاه ساخته شد که البته در حال حاضر به وسعت گذشته نیست.

در آن زمان باغ فردوس تهران زمین های اسدآباد و ولنجک در شمال، الهیه از جنوب، دره تجریش از شرق و محمودیه از غرب را شامل می شد.

بنابراین باغ فردوسی که در حال حاضر وجود دارد، تنها بخش بسیار کوچکی از باغ فردوس قدیمی و واقعی است. به دلیل بزرگی باغ فردوس در گذشته بود که دو عمارت در آن بنا شده بود و در حال حاضر تنها یک بنای آن در باغ وجود دارد.

تاریخچه باغ فردوس

بنیان گذار این باغ در واقع حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه بود که پس از آن، باغ به تملک معیرالممالک (داماد ناصرالدین شاه) رسید.

در واقع این باغ هدیه عروسی ناصرالدین شاه به دختر بود که پس از تکمیل عمارت جنوبی، عروسی دخترش در این محل برگزار شد. بعد از فوت داماد ناصرالدین شاه، باغ به پسر او، یعنی دوست علی خان رسید.

این فرد هم علاقه ای به نگه داشتن باغ نداشت و تنها زمانی که به آنجا می رفت، چادری در زیر درختان بنا می کرد. علاقه بسیار کم او باعث شد تا سنگ های مرمر را از عمارت جدا کند و در نمای عمارت امیریه یا مدرسه نظام فعلی استفاده کند. پس از آن هم باغ چندین صاحب داشت تا این که دوران قاجاریه تمام شد و نوبت به دولت پهلوی رسید.

دوران پهلوی باغ سرنوشت جدیدی پیدا کرد! در آن زمان، باغ به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف آن زمان خریداری شد. نهایت هم مرمت شد و در آن، دبیرستان تجریش دایر شد.

زمان پهلوی دوم هم این باغ به محلی برای برگزاری جشن های بزرگ اختصاص پیدا کرد. پس از انقلاب، این باغ در اختیار صدا و سیما و همچنین وزارت فرهنگ ارشاد قرار گرفت.

پس از آن، باغ در لیست میراث فرهنگی قرار گرفت و شهرداری آن را به عنوان موزه سینما استفاده کرد. در نهایت، در شهریور سال ۱۳۸۱ به باغ موزه فردوس یا موزه سینمای ایران تبدیل شد که در حال حاضر نقش مهمی در سینمای ایران دارد.

معماری باغ فردوس چگونه است؟

در گذشته باغ فردوس تهران زیربنای بسیار زیادی داشته است! در این وسعت زیاد، دو عمارت جنوبی و شمال وجود داشته که در حال حاضر تنها عمارت جنوبی آن باقی مانده است.

هنگامی که از ورودی باغ، وارد آن می شوید درختان چنار بسیار قدیمی راه را به شما نشان می دهد. در واقع راه رویی که باید طی کنید، از میان درختان است که علاوه بر فضای بسیار زیبا، راه به شما نشان داده می شود.

پس از آن که کمی این مسیر را طی کردید، عمارت جنوبی را می بینید.سبک معماری و تزئینات عمارت باغ همان چیزی است که باعث جذابیت بسیار زیاد آن شده است.

باغ فردوس تهران

عمارت باغ فردوس در سه و نیم طبقه ایجاد شده است و مساحت آن حدود ۱۰۰۰ متر مربع است. اگر از پله ها بالا بروید، متوجه یک ایوان می شوید که رو به باغ باز می شود.

با قرار گرفتن روی ایوان می توانید یک محیط بسیار زیبا و دیدنی را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید. علاوه بر زیبایی باغ، فواره ها و حوض آن هم جذابیت بسیار زیادی دارد و می تواند نظر هر کسی را به خودش جلب کند.

البته در حال حاضر این حوض و فواره ها تغییراتی داشته اند تا بتواند زیبایی خودش را حفظ کند اما هنوز هم نشانی از زیبایی های تاریخی آن وجود دارد. یکی از اثرهای شگفت انگیزی که در آن وجود دارد، فرآیند بسیار زیبای شکست نور است.

عمارت باغ فردوس دارای شیبی تند از سمت شمال غربی به جنوب غربی است. این شیب به حدی است که کف طبقه اول بنا با بخش جنوبی آن هم سطح است و سقف طبقه اول هم با قسمت شمالی باغ.

همه جای این عمارت را طراحی های هنرمندانه فرا گرفته است؛ از سالن ها و اتاق ها گرفته تا ستون های ایوان. گچ بری های آن طرحی از شاخ و برگ انگوری است و ترکیبی از سبک یونانی، رومی و ایرانی را به نمایش درآورده است. این ایوان محل مناسبی برای عکاسی است و اگر باغ فردوس را به عنوان لوکیشن عکاسی انتخاب کرده اید، حتماً از آن استفاده کنید.

امکانات باغ فردوس کدام هستند؟

اگر می خواهید به باغ فردوس تهران بروید و چند ساعتی را در آن جا به خوشی بگذرانید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که امکانات باغ فردوس چگونه هستند؟

در باغ فردوس امکانات مختلفی قرار دارد که شما می توانید در ساعت هایی که در آن حضور دارید، از آن استفاده کنید. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی کامل امکانات باغ فردوس بپردازیم و تا ببینید که کدام یک از آن ها به درد شما می خورد! امکانات باغ فردوس عبارتند از:

سالن های سینما

در باغ فردوس سالن هایی وجود دارد که به نام سالن های سینما شناخته می شود! سه سالن سینما فردوس، سینما تمدن و سینماتوگراف از مهم ترین سالن های آن هستند که فیلم های بروز کشور در آن اکران می شود.

بنابراین اگر قصد دارید یکی از فیلم های بروز را که به آن علاقه دارید در باغ فردوس مشاهده کنید، کافی است به سراغ سالن های سینما بروید و از آن لذت ببرید.

البته خوردن تنقلات و حضور کودکان خردسال در آن ممنوع است! این موضوع هم برای این است که شما و دیگران در کمال آرامش بتوانید به تماشای فیلم مورد علاقه خود بپردازید.

پردیس سینمایی باغ فردوس

کافه باغ فردوس

یکی دیگر از امکاناتی که در باغ فردوس وجود دارد، کافه باغ فردوس است. بنابراین اگر شما از کسانی هستید که به کافه ها علاقه دارید و پس از مدتی گشت و گذار در باغ فردوس دوست دارید که کمی به استراحت بپردازید، کافه باغ فردوس گزینه بسیار مناسبی است.

این کافه در غرب عمارت و بالای سینماتوگراف قرار گرفته است که دو محوطه به نام های پالت و تراس آفتاب دارد. شما می توانید در این بخش ها نشسته و با نوشیدنی های خنک یا گرم خودتان را پذیرایی کنید. در منوی آن المان های سینمایی استفاده شده است و این موضوع کافه را جذاب تر کرده است.

باغ فردوس

کافه ویونا

اگر از افرادی هستید که به کافه های مدرن علاقه دارید و می خواهید از حضور در یک کافه مدرن لذت ببرید، کافه ویونا گزینه مناسبی است!

در این کافه دیگر خبری از مسائل سینمایی و تاریخی نیست و شما به راحتی می توانید از حضورتان نهایت لذت را ببرید. این کافه معروف در واقع یکی از شعبه های کافه های زنجیره ای ویونا است.

برای دسترسی به این کافه، پس از ورود به باغ کافی است به سمت چپ بروید! بعد از ورود به محوطه آن را مشاهده می کنید و از می توانید از آن نهایت لذت را ببرید.

باغ فردوس

کتاب فروشی

در باغ فردوس، تلویزیون قرمز رنگی وجود دارد که جای خود را روی یک چهارپایه خوش کرده است! البته این تلویزیون، در واقع یک تلویزیون واقعی نیست و پیامی فرهنگی به مخاطبان انتقال می دهد.

روی این تلویزیون نوشته شده است که به جای آن کتاب بخوانید. در نهایت هم شما را به سمت کتاب فروشی حوض نقره هدایت می کند و می توانید کتاب های مورد علاقه خود را تهیه کنید و بخوانید.

همچنین امکانات دیگری نظیر فروشگاه های پوشاک، شیرینی، شکلات و صنایع دستی هم وجود دارد که شما به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

پلتفرم اسنپ روم را می شناسید؟ با کمک پلتفرم اسنپ روم می توانید پیش از سفر به تهران اقامتگاه رزرو کنید. هر اقامتگاهی که بخواهید در این پلتفرم وجود دارد؛ از هتل گرفته تا بوم گردی. به راحتی می توانید به صورت آنلاین پیش از سفر آن را رزرو کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

بخش های سینمایی در باغ فردوس

اولین بار در سال ۱۳۷۳ طرح ایجاد موزه سینما مطرح شد و طرح آن توسط مدیران مرکز توسعه‌ فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بود.

در نهایت با تلاش افراد سینمایی زیادی موزه سینما در سال ۱۳۷۷ در مکان اولیه خود افتتاح شد. از فعالیت های اولیه این موزه می توان با انتشار چند کتاب، کارت پستال، مجموعه موسیقی و… اشاره کرد.

حتی در این باغ جشن های ۱۰۰ سالگی سینما هم برگزار می شد و شکوه بسیار زیادی داشت. پس از گذشت چند سال، در نهایت در سال ۱۳۸۱ با کمک نهاد های مختلف مجموعه باغ فردوس گشایش پیدا کرد.

مهم ترین نهادهایی که در آن حضور داشتند می توان به اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور سینمایی اشاره کرد.

از مهم ترین بخش های موزه سینما باغ فردوس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تالار آغازگران

در بخش تالار آغازگران شما می توانید با اولین های سینمای ایران، تاریخچه سینمای ایران، تجهیزات فیلمبرداری اولیه، فیلم ها و… آشنا شوید؛ به همین دلیل است که چنین نامی بر روی آن قرار گرفته است.

تالار معاصران

در بخش تالار معاصران شما می توانید هنرمندان معاصر سینمای ایران را بشناسید. همچنین پرتره شخصیت های مطرح در زمینه های مختلف از جمله بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی و تصویربرداری در آن به چشم می خورد.

تالار بین‌‌‌ الملل

در بخش تالا بین الملل جوایز مختلفی از هنرمندان افتخار آفرین در عرصه بین المللی وجود دارد. از مهم ترین آن ها می توان به نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران و پوسترهایی از فیلم‌های ایرانی راه یافته به جشنواره های جهانی اشاره کرد که ارزش زیادی برای سینمای ایران دارد.

تالار نام‌ آوران

یکی از جذاب ترین تالارهایی که در باغ فردوس تهران وجود دارد، تالار نام آوران است. در این تالار که همه جا تاریک است، ناگهان نور فلاش عکاسان همه جا را روشن می کند و شما می توانید با نام آوران هنر آشنا شوید. همچنین تشویق حضار هم در این تالار وجود دارد و لذت بخش است.

بخش سینمای کودک و نوجوان

یکی دیگر از بخش های بسیار جذاب در باغ فردوس، بخش سینمای کودک و نوجوان است. در این بخش عروسک های خاطره انگیزی نظیر کلاه قرمزی، پسرخاله و تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک وجود دارد که برای بسیاری از ما جذاب است.

بخش سینمای دفاع مقدس

در این بخش میتوانید تصاویر و فیلم های مربوط به زمان جنگ را ببینید. در واقع تصاویر مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی این تالار را زینت بخشیده است و برای علاقه مندان به این حوزه بسیار جذاب است.

تماشاخانه

در تماشاخانه بازسازی های سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ دیده می شود و شما می توانید برای تماشای نخستین تصاویر سینمای ایران به این بخش بروید. در واقع این بخش سفر به تاریخ گذشته است که برای بسیاری از افراد جذاب است.

بخش صدا و دوبله

در بخش صدا و دوبله شما می توانید نمایشگاهی از ابزارهای قدیمی صدابرداری را ببینید. همچنین غرفه ای به علی کسمایی اختصاص پیدا کرده است و شما می توانید لحظاتی از نخستین فیلم های دوبله شده را ببینید. این فرد، پدر دوبله ایران است و برای بسیاری از ما حائز احترام است.

اتاق علی حاتمی در باغ فردوس

اتاقی به نام علی حاتمی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بخش شاه نشین عمارت باغ فردوس به علی حاتمی که یکی از کارگردان های مشهور ایران است، اختصاص دارد. هنگامی که وارد این بخش می شوید، او را می بینید که پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به‌همراه عزت الله انتظامی (بازیگر نقش اول) قرار دارد.

خانه فرهاد

با شنیدن صدای فرهاد می توانید وارد این اتاق شوید؛ فرهاد خواننده نامی کشور ما است. همچنین بخشی از وسایل شخصی، سازه های او و همچنین کتاب هایش در موزه نگهداری می شود و برای بسیاری از ما دیدنی و جذاب است.

مسیر دسترسی به باغ فردوس

اگر قصد بازدید از باغ فردوس را دارید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که چطور می توان به آن دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی به باغ فردوس راه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که بررسی همه آنها می پردازیم:

استفاده از ماشین شخصی

اولین راه برای دسترسی به باغ فردوس ماشین شخصی است! البته باید حواستان باشد که در آن جا ممکن است به سختی جای پارک پیدا کنید و لازم است که ماشین خود را در یکی از کوچه های اطراف پارک کنید.

چرا که نزدیکترین پارکینگ عمومی به باغ فردوس، در میدان تجریش است. برای رفتن به باغ فردوس با ماشین شخصی بهتر است از یک اپلیکیشن پیدا کردن مسیر استفاده کنید و باغ فردوس را در آن جستجو کنید.

استفاده از مترو

اگر قصد دارید با کمک مترو به باغ فردوس بروید، باید با خط یک مترو به ایستگاه تجریش بروید. اگر با پیاده روی مشکلی ندارید، پس از ۲۰ دقیقه پیاده روی می توانید به باغ فردوس برسید.

برای پیاده روی هم باید مسیر خیابان ولیعصر به جنوب را انتخاب کنید تا به باغ فردوس بروید. البته اگر با پیاده روی مشکل داشته باشید، می توانید از تاکسی با بی آر تی هم استفاده کنید تا سریع تر و راحت تر به مقصد برسید.

استفاده از بی آر تی

اگر می خواهید با کمک اتوبوس به باغ فردوس بروید، می توانید از اتوبوس های مسیر تجریش به راه آهن  استفاده کنید. فقط باید حواستان باشد که در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید و جا نمانید. همچنین با کمک مینی بوس های خط تجریش به ولنجک هم می توانید به خیابان ولیعصر بروید و دقیقاً روی باغ فردوس پیاده شوید.

آدرس باغ فردوس تهران: خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس.

ساعت بازدید باغ فردوس؛ چه زمانی از آن دیدن کنیم؟

اگر می خواهید از باغ فردوس بازدید کنید، باید بدانید که به صورت ۲۴ ساعته چنین امکانی وجود ندارد و ساعت کاری آن مشخص است.

ساعت کاری باغ فردوس در واقع از یکشنبه تا جمعه ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر است. همچنین در روزهای شنبه و ایام سوگواری تعطیل است.

بنابراین شما نمی توانید در چنین روزهایی از باغ فردوس بازدید کنید و باید حواستان به این موضوع باشد. گاهی اوقات مسافران به اشتباه روی این روزها برنامه ریزی می کنند اما با در بسته روبرو می شوند! حواستان باشد با چنین مشکلی روبرو نشوید.

باغ فردوس تهران

همچنین ساعت کاری غرفه های فرهنگی و کافه های باغ فردوس همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۴ است. با توجه به این که کافه ها در بیرون از باغ فردوس هستند، می توانید در روزهای تعطیل هم از آن ها استفاده کنید و لذت ببرید. اما پیشنهاد می کنیم روزهایی را انتخاب کنید که باغ فردوس هم باز است؛ با این کار می توانید از آن بازدید کنید و لذت ببرید.

سوالات متداول در مورد باغ فردوس

اکنون که با باغ فردوس آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا به برخی از سوالات متداول کاربران در مورد باغ فردوس پاسخ دهیم. مهم ترین سوالاتی که کاربران در مورد آن می پرسند، عبارت است از:

باغ فردوس کجاست؟

باغ فردوس در شمال تهران قرار دارد و منطقه آن بسیار خوش آب و هوا است. این محله قدیمی که مربوط به زمان قاجاریه است، از شمال به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر، از جنوب به توتونچی، از شرق به خیابان‌ دربندی و از غرب به خیابان ولیعصر راه پیدا می کند.

ساعت بازدید از باغ فردوس چگونه است؟

ساعت بازدید باغ فردوس یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ است. در روزهای تعطیل و شنبه ها هم باغ فردوس تعطیل است.

چگونه با مترو به باغ فردوس برویم؟

اگر می خواهید با کمک مترو به باغ فردوس بروید، باید از خط یک استفاده کنید و به ایستگاه تجریش بروید. پس از آن، می توانید با کمک تاکسی یا بی آر تی به باغ فردوس بروید. البته اگر اهل پیاده روی باشید، تنها ۲۰ دقیقه تا باغ فردوس راه است.

چه امکاناتی در باغ فردوس وجود دارد؟

در باغ فردوس سه سالن سینما وجود دارد که در آن می توانید جدیدترین فیلم های در حال اکران کشور را ببینید. همچنین چند کافه برای استراحت و میل کردن غذا یا نوشیدنی هم دارد که می توانید لذت ببرید.

آدرس باغ فردوس کجاست؟

باغ فردوس در خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه و نرسیده به تجریش قرار دارد.

موزه سینمای ایران در کجا قرار دارد؟

باغ فردوس با نام موزه سینمای ایران شناخته می شود که از سال ۱۳۸۱ چنین نامی به خود گرفته است. قدمت این باغ به زمان پادشاهی محمدشاه در زمان قاجار می رسد و در حال حاضر از آثار ملی کشور است.

اگر قصد سفر به تهران و بازدید از باغ فردوس را دارید، می توانید پیش از سفر از طریق اسنپ روم اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید. صدها اقامتگاه برای تهران در پلتفرم اسنپ روم وجود دارد که تنها با یک کلیک قابل رزرو هستند و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*