باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز؛ یک جاذبه فراموش نشدنی!

اگر به شهر زیبای شیراز سفر کنید، با دیدنی های مختلفی روبرو هستید. یکی از مسائلی که باعث شده تا شیراز شهری بسیار دیدنی و ادامه مطلب

اگر به شهر زیبای شیراز سفر کنید، با دیدنی های مختلفی روبرو هستید. یکی از مسائلی که باعث شده تا شیراز شهری بسیار دیدنی و جذاب باشد، طبیعت سرسبز و جذاب آن است. در شیراز باغ های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. یکی از باغ های بسیار معروف و جذاب شیراز که افراد زیادی را به خود جذب کرده است، باغ ارم شیراز است. باغ ارم شیراز را می توان ترکیبی از طراحی باغ ایرانی و معماری تاریخی ایران دانست که یک جاذبه بسیار دیدنی محسوب می شود

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، بهتر است کمی اطلاعات در مورد باغ ارم شیراز کسب کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی باغ ارم شیراز بپردازیم تا اگر به شیراز سفر کردید، از این باغ زیبا هم دیدن کنید.

باغ ارم شیراز از دیدنی های این شهر زیبا

شیراز یکی از شهرهایی که است در آن باغ های زیبا و متعددی وجود دارد. در گوشه و کنار این شهر، می توانید باغ هایی را پیدا کنید که نظر شما را کاملاً جلب کند. یکی از باغ های تاریخی که در این شهر وجود دارد، باغ ارم شیراز است. این باغ در شمال شرغی شهر شیراز قرار گرفته است و توانسته نظر علاقه مندان به هنر، تاریخ و طبیعت را به خود جلب کند. جالب است بدانید که باغ ارم شیرازی یکی از ۹ باغ تاریخی ایران هستند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در این باغ ردپای سلجوقیان، آل اینجو و آل مظفر دیده می شود اما اطلاعات دقیقی از تاریخ ساخت آن وجود ندارد. تخمین زده می شود که ساخت این باغ مربوط به قرن های دهم و یازدهم بوده است.

باغ ارم – شیراز

البته پس از گذشت مدتی، این باغ توسط کریم خان زند در دوران زندیه بازسازی شده است و زیبایی این باغ را مدیون این پادشاه هستیم. همچنین در دوران قاجاریه و پهلوی این باغ توسط خاندان ایل قشقایی مورد استفاده قرار می گرفت اما پس از آن، این باغ در اختیار جکومت قرار گرفت. همچنین این باغ در دهه چهل بازسازی شده است و بافت های آسیب دیده آن کاملاً مانند روز اول شد. البته این بازسازی مربوط به ظاهر آن نبوده است! آخرین تغییراتی که در ظاهر باغ انجام شد، مربوط به دوران ناصرالدین شاه بود. همچنین کتیبه های بسیار زیبا و تاریخی در این باغ وجود دارد که می تواند برای شما جذاب باشد.

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، پیشنهاد می کنیم پیش از سفر از طریق پلتفرم اسنپ روم ابتدا اقامتگاه خود را رزرو کنید. در اسنپ روم اقامتگاه های مختلفی در شهر شیراز در اختیارتان است و می توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود یکی از آن ها را به صورت آنلاین رزرو کنید.

تاریخچه باغ ارم شیراز

اگر تاریخچه باغ ارم شیراز برایتان جذاب است، در این بخش از مقاله ما را همراهی کنید. شاید مهم ترین اطلاعاتی که باید از یک بنای دیدنی و تاریخی در دسترس باشد، زمان ساخت آن است. اما مسئله ای که وجود دارد، این است که اطلاعات دقیقی از این موضوع که اولین بار باغ ارم در چه زمانی و به دست چه کسی بنا شده است، وجود ندارد. تنها سندهایی که می توان روی آن حساب باز کرد، سفرنامه های به جا مانده است. در این سفرنامه ها گفته می شود که قدمت آن حداقل مربوط به قرن های دهم و یازدهم هجری است. بنابراین ممکن است قدمت این باغ قدیمی تر هم باشد که اطلاعات بیشتری از آن در دسترس نیست. تاریخ ساخت این باغ را دوران سلجوقی معرفی کرده اند! دلیل آن هم این است که در آن زمان باغ های مختلفی توسط اتابک قراچه، حکمران فارس بنا شده است. بعید نیست که باغ ارم شیراز هم به دستور او و در زمان سلجوقیان ساخته شده باشد.

این باغ پس از دوران صفوی مانند سایر باغ های دیگر در ایران توسعه و رونق پیدا کرد و باغ ارم در آن زمان مرمت شد. همچنین در اواخر دوران زندیه به بعد، ایل قشقایی از این باغ به عنوان مقر فرمانروایی خود استفاده می کردند و عمارتی که در باغ ارم وجود دارد، توسط این ایل ساخته شده است. البته عمارت آن به بزرگی عمارت کنونی نبوده است و تنها یک ساختمان اصلی ساخته شده است. عمارتی که در حال حاضر وجود دارد، مربوط به دوران ناصر الدین شاه است که توسط خریدار این باغ، یعنی حاج نصیر الملک شیرازی ساخته شده است.

مهم ترین ویژگی های باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از جاهای دیدنی آن محسوب می شود و ویژگی های مختلفی دارد! در واقع چیزی که باعث شده تا این باغ به یکی از جاهای دیدنی شهر شیراز تبدیل شودف همین ویژگی های آن است. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی برخی از مهم ترین ویژگی های باغ ارم شیراز بپردازیم تا آن را به یکی از جاهای تفریحی و دیدنی شیراز تبدیل کرده است. این ویژگی ها عبارتند از:

طراحی زیبای باغ ارم

اولین ویژگی مهم باغ ارم شیراز طراحی زیبا و دیدنی آن است. محوطه باغ به صورت کاملاً حرفه ای و زیبا طراحی شده است و پیاده روی در محوطه را برای هر فردی جذاب تر و دلپذیر تر کرده است. در این محوطه عمارت و استخر بزرگی به چشم می خورد که توسط گذرگاه اصلی از قسمت غرب به شرق متصل شده است؛ این بخش همان بخش انتهایی باغ ارم شیراز است. همچنین گذرگاه دیگری هم وجود دارد قسمت شمال را به جنوب متصل می کند. این دو گذرگاه طراحی بسیار زیبایی دارند و وجود درختان گیاهان باعث شده تا پیاده روی در آن حس بسیار خوبی داشته باشد.

گل های رنگارنگ آن

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های باغ ارم شیراز، گل های رنگارنگ آن است! در این باغ گل های زیبا و رنگی زیادی وجود دارد که جذابیت آن را بیشتر کرده است. از باغ ارم شیراز به عنوان مهد گل های رز یاد می شود؛ چرا که در آن انواع گل های رز با رنگ های مختلف وجود دارد. همچنین عطر این گل در فضا پیچیده است و می تواند جانی تازه به شما ببخشد. عکاسی از این فضا یکی از مواردی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند و شما هم می توانید چندین عکس زیبا از این محیط بگیرید. جالب است بدانید که از باغ ارم شیراز به عنوان باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز استفاده می شود. در بخش های دیگر این باغ سروهای بلند و سر به فلک کشیده وجود دارند که این محیط را زیباتر کرده اند.

تزئینات عمارت باغ ارم

اگر بخواهیم مهم ترین و زیباترین بخش باغ ارم شیراز را نام ببریم، قطعاً عمارت آن است. این عمارت در زمان قاجار با توجه به اصول معماری صفویه و زندیه ساخته شده است. عمارت زیبای باغ ارم شیراز از ۳ طبقه مختلفی تشکیل شده است و هر طبقه آن، تزئین بسیار زیبا و جذابی دارد. از مهم ترین مسائلی که باعث زیباتر شدن معماری این عمارت شده است، می توان به نقاشی، گچ ‌بری، کاشی‌ کاری‌ های هفت رنگ، منبت ‌کاری درهای چوبی، ستون‌ های سنگی و… اشاره کرد. یکی از بخش های بسیار جذابی که باعث زیباتر شدن عمارت باغ ارم شده است، هلال ها و کاشی های خوش رنگ و لعاب آن است.

معماری و طراحی زیبای عمارت باغ ارم

عمارت باغ ارم از ۳ طبقه تشکیل شده است و هر کدام از طبقات با شکل و معماری خاصی طراحی شده اند. دلیل آن هم این بوده است که کاربرد هر طبقه متفاوت بوده است؛ بخشی از این عمارت برای روزهای گرم و بخشی از آن برای روزهای سرد سال مورد استفاده قرار می گرفته است. هنر کاشی کاری تالار حوض خانه این عمارت بسیار دیدنی و جذاب است. از دیگر مواردی که باعث شده تا عمارت باغ ارم طراحی خاصی داشته باشد سر ستون ‌ها، استفاده از هنر گچ‌بری و کاشی‌های خوش‌رنگ و طرح است. جالب است بدانید که در دو طرف ایوان اصلی آن، دو ایوان زیبا به قرینه هم طراحی شده است و این موضوع هم به زیبایی آن اضافه کرده است.

گذرگاه های باغ ارم

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث جذاب تر شدن باغ ارم شده است، گذرگاه های آن است. در این باغ گذرگاه اصلی در وسط باغ قرار دارد که زیبایی این محوطه را چند برابر بیشتر کرده است. در دو طرف این گذرگاه درختان سرو بلند قامت وجود دارند و محال است که دلتان نخواهد در این گذرگاه یک عکس زیبا داشته باشید. برخی از درختان سرو این گذرگاه حدود ۳۵ متر طول دارند که قدمت آن ها بیش از ۱۰۰۰ سال است. این باغ دارای دو گذرگاه است که اولین آن، شرق باغ را به غرب آن وصل می کند. دومین گذرگاه هم شمال این باغ را به جنوب وصل می کند و در واقع مسیرهای اصلی این باغ هستند.

ویژگی های باغ ارم افراد زیادی را ترغیب می کند که برای بازدید از آن به شیراز سفر کنند. اگر شما هم قصد سفر به شیراز را دارید، نیاز به یک اقامتگاه مناسب دارید. در اسنپ روم انواع اقامتگاه ها در اختیار شما قرار دارد که می توانید به صورت آنلاین رزرو کنید و سپس به سمت شیراز سفر کنید.

سیستم آب رسانی و استخر باغ ارم

باغ ارم باغ بسیار بزرگ و سرسبزی است و شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تامین آب آن از کجا صورت می گیرد! قطعاً باغی به این عظمت نیازمند آب فراوانی است تا بتوان درختان و گیاهان را سیراب کرد. بخش مهمی از آب این باغ از طریق قنات نهر تامین می شود و جدول میری حدود یک پنجم از نهر بزرگ را در بر می گیرد. هنگامی که آب وارد این باغ می شود، ابتدا وارد حوض خانه می شود. پس از گردش در حوضچه ها به سمت جریان ها می رود تا در نهایت به پای درختان و گیاهان این باغ برسد. استخر این باغ ۳۳۵ متر مربع وسعت دارد و دقیقاً در جلوی عمارت آن قرار گرفته است. دور تا دور این استخر را قطعه سنگ های بزرگ و یک پارچه فرا گرفته است و احتمالاً ساخت آن مربوط به دوران ایلخانی بوده است.

جالب است بدانید که در گذشته، این استخر عمق بیشتری داشته است اما امروزه پس از مرمت و ترمیم، آن عمق فقط حدود نیم متر است. در چهارگوشه این استخر هم چهار نخل فونیکس قرار گرفته که بسیار زیبا و بلند است. در داخل باغ دو چاه عمیق نیز قرار دارد و در تامین آب موردنیاز درختان و گیاهان کمک می کند. این چاه عمیق لوله کشی شده است تا بتواند مصارف عمارت و درختان این باغ را تامین کند. بنابراین باغ ارم از نظر تامین آب مشکلی ندارد و به راحتی این کار انجام می شود. همین مسئله باعث شده تا این باغ سالیان سال سبز و زیبا باقی بماند.

طبقات مختلف باغ ارم شیراز

عمارت باغ ارم شیراز یکی از زیباترین بخش های این باغ است. اگر به آن دقت کنید، از چند طبقه تشکیل شده است و شاید این سوال برایتان پیش بیاید که طبقات مختلف آن چه کاربردی دارند. در واقع عمارت باغ ارم از ۳ طبقه تشکیل شده است و کاربرد بخش های مختلف آن عبارتند از:

طبقه اول عمارت باغ ارم

اولین طبقه عمارت باغ ارم شیراز، تالار حوضخانه آن است. در واقع این طبقه، همان طبقه هم کف یا هم سطح با زمین است. از این طبقه به عنوان محلی خنک برای روزهای گرم سال استفاده می شد. همچنین یک آب نمای بسیار زیبا هم از وسط آن می گذرد که در نهایت باعث خنک تر شدن این بخش شده است. همچنین یک ستون سنگی بسیار زیبا هم در وسط آن قرار دارد که حجاری شده است. سقف و دیوارهای این بخش از کاشی های معرق و هفت رنگ تشکیل شده است که به عنوان یکی از بهترین نمونه های کاشی کاری در عصر قاجار شناخته می شود. تصاویری که روی این آجرهای وجد دارند، داستان هایی از خسرو و شیرین، شکارگاه‌ ها و طبیعت هستند.

طبقه دوم عمارت باغ ارم

طبقه دوم عمارت باغ ارم یکی از زیباترین طبقات آن است که در آن ایوان، سالن و راهرو قرار دارد. در دو طرف ایوان اصلی، دو ایوان کوچک هم قرار دارد و در ایوان بزرگ، سقفی بلند و مسطح است که دو ستون رنگی یک پارچه در آن دیده می شود. بر سر ستون های این طبقه تصویر مردانی با لباس های قاجاری و گل و بوته وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است. از دیگر ویژگی های این طبقه گچ بری های روی دیوار های سه طرف آن است. همچنین در این طبقه آشپزخانه ای وجود دارد که درست بالای آشپزخانه طبقه اول ساخته شده است.

طبقه سوم عمارت باغ ارم

طبقه سوم باغ ارم یک سالن بزرگ مشابه سالن طبقه دو است. در وسط طبقه سوم هم پنجره هایی قرار دارد که رو به ایوان اصلی باز می شود. ساختار طبقه سوم مانند طبقه دوم است که شامل سه اتاق و یک سالن بزرگ دیگر است. همچنین دو سالن این طبقه از سقف با تیرهای چوبی ساخته شده است و نقاشی های بسیار زیبا و چشم نوازی در آن دیده می شود. طرح های به کار رفته در این طبقه شامل طرح‌ های اسلیمی، گل و بوته، شکارگاه ‌ها، چهره زنان و… است. این آثار نشان دهنده اهمیت هنر و نقاشی روی سقف در عصر قاجار است.

تفریحات جذاب باغ ارم شیراز کدام هستند؟

اگر وارد باغ ارم شیراز شوید، بخش های مختلفی را می بینید و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای لذت بردن از این محوطه و محیط، چه تفریحاتی وجود دارد؟ در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین تفریحاتی که در باغ ارم شیراز می توانید تجربه کنید بپردازیم:

پوشیدن لباس سنتی

یکی از تفریحات جذاب و به یاد ماندنی که می توانید در باغ ارم شیراز تجربه کنید و عکس بگیرید، پوشیدن لباس های سنتی است. در فضای تاریخی این باغ می توانید با پوشیدن لباس سنتی خودتان را به دوران قدیم ببرید. در واقع در این بخش از باغ می توانید لباس های تاریخی، سنتی و فرهنگی این شهر زیبا را ببینید و بپوشید. شاید شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید با لباس فرهنگ ها و دوران های مختلف عکس بگیرید. در این باغ همه چیز فراهم شده است تا شما را به علایق خود نزدیک کند تا بتوانید با پوشیدن لباس فرهنگ شهر شیراز به سنت این شهر نزدیک تر شوید.

قدم زدن در باغ زیبا

باغ ارم شیراز تنها یک باغ تاریخی نیست، بلکه یک باغ زیبا است که نمادی از طبیعت و تاریخ است. در این باغ می توانید بخشی از بهشت را ببینید! چرا که در آن انواع درختان، گیاهان و گل ها وجود دارد که شما را به محیط خود علاقه مند می کند. حال فرض کنید در این محیط بخواهید قدم بزنید و اگر آب و هوای زمان سفر شما مناسب باشد، می توانید نهایت لذت را از آن ببرید. پیشنهاد ما این است که در فصل اردیبهشت سفر خود را انجام دهید تا آب و هوای این منطقه در بهترین حالت خود باشد. همچنین گل و گیاهان این باغ در فصل اردیبهشت جذابیت بیشتری دارند.

خرید از فروشگاه های فرهنگی

در بخش هایی از باغ ارم شیراز، فروشگاه های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن بازدید و خرید کنید! فروشگاه های فرهنگی بخش مهمی از فروشگاه هایی هستند که در این باغ قرار گرفته اند و می توانید محصولات فرهنگی مربوط به شهر شیراز را از آن خریداری کنید. همچنین اگر از افرادی هستید که به صنابع دستی و سوغات علاقه دارید، می توانید فروشگاه های مربوط به آن ها را در باغ ارم شیراز پیدا کنید.

کافه های دلنشین

اگر از بازدید باغ ارم شیراز خسته شوید، نیاز به یک نوشیدنی خنک دارید تا خستگی از تن شما بیرون برود. در شیراز، فالوده شهرت بسیار زیادی دارد و شما می توانید با خوردن فالوده شیرازی خستگی خود را از تن بیرون کنید. در فضایی سنتی و تاریخی، خوردن یک فالوده شیرازی خوشمزه لذت بسیار زیادی دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به شیراز حتماً فالوده شیرازی را امتحان کنید؛ چه بهتر که این خوردنی خوشمزه را در محیطی مانند باغ ارم تجربه کنید و لذت ببرید.

اگر قصد سفر به شیراز زیبا را دارید و می خواهید از باغ ارم بازدید کنید، پیش از سفر به فکر اقامتگاه باشید. اقامتگاه های مختلفی در شیراز وجود دارد و شما می توانید در نزدیکی باغ ارم یک اقامتگاه راحت و مناسب اجاره کنید. اسنپ روم در کنار شما است تا هر تصاویر و اطلاعات اقامتگاهی که می خواهید را ببینید و آن را به صورت آنلاین رزرو کنید.

کتیبه های مختلف باغ ارم

یکی از بخش های جدانشدنی از باغ ها و عمارت های قدیمی کتیبه های آن هستند. باغ ارم هم از این قضیه مستثنی نیست و شما می توانید کتیبه های مختلفی را در بخش های مختلف آن ببینید. مهم ترین کتیبه هایی که از باغ ارم به چشم می خورد، کتیبه های سنگی مربوط به نصیر الملک است که هنوز سالم باقی مانده است. اولین کتیبه آن از سنگ مرمر ساخته شده است و در بالای سر در ورودی باغ در قسمت شمال شرقی آن نصب شد است. همچنین این سردر علاوه بر کتیبه، کاشی کاری های بسیار زیبا و دیدنی هم دارد. در قسمت های دیگر این سردر ورودی باز هم کتیبه های مختلفی دیده می شود. در بالای سردر، کتیبه ای وجود دارد که با خط نستعلیق روی آن نوشته شده است و عبارت روی آن این است: نصر من الله و فتح قریب.

در زیر همین کتیبه، کتیبه دیگری از سنگ مرمر لیمویی قرار دارد که در آن عبارت “بسم الله الرحمن الرحیم” نوشته شده است. پس از آن هم شعری آمده است: “از وزیر شه نصیرالملک راد؛ دائمش باغ ارم آباد باد”.

بر اساس مطالعات صورت گرفته این کتیبه مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه و زمان حکم رانی نصیر الملک بوده است. بنابراین در بخش های مختلف این باغ می توانید کتیبه های قدیمی و تاریخی را مشاهده کنید که برای علاقه مندان به تاریخ جذاب است.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ارم شیراز

اگر قصد سفر به شهر بسیار زیبای شیراز را دارید، می توانید در هر فصلی که می خواهید سفر کنید. چرا که شیراز یک شهر چهار فصل است و در هر فصل، زیبای های خاص خود را دارد. همچنین آب و هوای آن معتدل است و شما با زمستان های خیلی سرد روبرو نیستید. اما با این حال، اگر به دنبال بهترین زمان برای بازدید از شیراز و باغ ارم هستید، فصل بهار بهترین فصل است. چرا که این شهر در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه، پر از عطر بهار نارنج می شود. همچنین درختان و گیاهان در این فصل شکوفه زده اند و شما می توانید از زیبایی های آن نهایت استفاده را ببرید.

در فصل اردیبهشت شیراز به یکی از زیباترین شهرهای ایران تبدیل می شود و زیبایی آن به اوج می رسد. همچنین آب و هوای شیراز در فصل اردیبهشت بسیار مناسب است و هنوز گرما به سراغ این شهر نیامده است. همچنین در فصل اردیبهشت مراسم ها و جشنواره های مختلفی در شیراز برگزار می شود که می توانید از حضور در این جشنواره ها هم نهایت لذت را ببرید. هدف برگزاری چنین جشنواره هایی این است که گردشگران با فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم و آیین‌ های شهر زیبای شیراز آشنا شوند.

اگر قصد سفر به شیراز در اردیبهشت ماه را دارید، می توانید از طریق اسنپ روم یک اقامتگاه مناسب با قیمت عالی رزرو کنید. پیش از سفر با رزرو اقامتگاه خیالتان بابت محل اقامت راحت است و به راحتی می توانید سفر خود را شروع کنید.

باغ ارم شیراز؛ ترکیبی از معماری، هنر و زیبایی!

اگر قصد سفر به شهر بسیار زیبای شیراز را دارید، بازدید از باغ ارم شیراز را فراموش نکنید! باغ ارم شیراز یکی از زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی آن است که نظر هر گردشگر و مسافری را به خود جلب می کند. باغ شیراز از دو بخش باغ و عمارت تشکیل شده است که هر یک از آن ها زیبایی های خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل ویژگی ها و زیبایی های باغ ارم شیراز پرداختیم تا پیش از سفر به آن بتوانید اطلاعات کامل و خوبی دریافت کنید.

برای سفر به شیراز نیازمند یک اقامتگاه مناسب هستید! در شیراز هم اقامتگاه های مختلفی وجود دارد که می توانید بر اساس سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را رزرو کنید. اسنپ روم در کنار شما است تا بتوانید هتل یا سوئیت موردنظر خود را رزرو کنید و دیگر دغدغه محل اقامت نداشته باشید.

سولات متداول در مورد باغ ارم شیراز

اگر قصد بازدید از باغ ارم شیراز را دارید، چند سوال مهم ممکن است برای شما پیش بیاید. در این بخش از مقاله سوالات متداول می پردازیم و خیلی مختصر به آن ها پاسخ می دهیم.

بهترین زمان بازدید از باغ ارم چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به شیراز و بازدید از باغ ارم فصل بهار و البته اردیبهشت ماه است! چرا که آب و هوا در این زمان مناسب است و گیاهان و درختان هم کاملاً سرسبز و زیبا هستند. بازدید از باغ ارم هم همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸٫۳۰ شب امکان پذیر است

باغ ارم از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

باغ ارم شیراز از چند بخش تشکیل شده است که شامل بخش های محوطه باغ و عمارت آن می شود. عمارت آن هم ۳ طبقه دارد.

باغ ارم شیراز توسط چه کسی ساخته شده است؟

هنوز مشخص نیست که باغ ارم شیراز توسط چه کسی ساخته شده است و تاریخ ساخت دقیقی از آن وجود ندارد. تنها سند موجود، چند سفرنامه است که نشان می دهد قدمت آن حداقل مربوط به قرن های دهم و یازدهم هجری است.

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم در خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز قرار دارد.

قیمت بلیط باغ ارم شیراز چقدر است؟

برای ایرانی‌ها ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی، ۵۰ هزار تومان

باغ ارم شیراز؛ یک جاذبه فراموش نشدنی!

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*