بازار بزرگ تهران

اگر اهل تهران باشید، بعید است که با بازار بزرگ تهران آشنا نباشید! بازاری در تهران که قلب اقتصاد ایران است و بسیاری از فعالیت ادامه مطلب

اگر اهل تهران باشید، بعید است که با بازار بزرگ تهران آشنا نباشید! بازاری در تهران که قلب اقتصاد ایران است و بسیاری از فعالیت های اقتصادی در آن شکل می گیرد.

بازار بزرگ تهران در بافت قدیمی تهران قرار دارد و جالب است بدانید که یادگاری از زمان قاجار است. این بازار نه تنها مورد توجه ساکنان تهران قرار دارد، بلکه مورد توجه افراد دیگر و حتی گردشگران خارجی هم قرار گرفته است.

در این بازار تنوع کالا بسیار زیاد است و هر گونه محصولی را می توانید پیدا کنید، البته با قیمتی کمتر از جاهای دیگر! در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل بازار بزرگ تهران  بپردازیم و هر چیزی که باید بدانید را بررسی کنیم.

بازار بزرگ تهران

در تهران مراکز خرید و تجاری بسیار زیادی وجود دارد اما مرکز اصلی آن، بازار بزرگ تهران است. بازار بزرگ تهران در واقع بزرگترین مرکز خرید است که بافت آن از زمان قاجاریه باقی مانده است.

این بازار در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است! بنابراین بازدید از بازار بزرگ تهران تنها بازدید از مرکز خرید نیست، بلکه بازدید از یک مرکز تاریخی هم خواهد بود.

در بازار بزرگ خرده‌ فروش‌ ها، عمده‌ فروش‌ ها، کارگاه‌ های تولیدی، انبارهای کالا و… حضور دارند تا شما با خیالی آسوده و کمترین قیمت ممکن بتوانید محصول مورد نظر خود را تامین کنید.

بسیاری از کارگاه های تولیدی در بازار بزرگ تهران نمایندگی دارند! چرا که بسیاری از کاسب ها و افراد عادی برای خرید جنس مورد نظر خود به بازار بزرگ می روند.

البته بازار بزرگ تهران تنها یک مرکز تجاری نیست، بلکه در آن امکانات رفاهی مختلفی هم وجود دارد و می توانید بدون آن که نگران استراحت و صرف غذا باشید یک روز را به صورت کامل در بازار بزرگ به گشت و گذار بپردازید.

در بازار بزرگ رستوران های متعددی وجود دارد تا هنگام خستگی بتوانید به آن جا بروید، استراحت کنید و پس از صرف غذا دوباره به گشت و گذار بپردازید.

اگر قصد مسافرت به شهر تهران را دارید، اسنپ روم به شما کمک می کند تا بتوانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید! با رزرو اقامتگاه پیش از سفر به تهران می توانید سفری لذت بخش و با خیال آسوده را تجربه کنید.

تاریخچه بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران یکی از قسمت های بسیار قدیمی آن است و قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد. البته اختلاف نظرهایی بر سر آن وجود دارد و برخی می گویند که مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی است.

با این وجود، اکثر افراد آن را مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار می دانند؛ اما چرا آن را مربوط به زمان صفوی می دانند؟ دلیلش این است که جهانگردی انگلیسی در سفرنامه خود به تهران از بازاری روباز صحبت کرده است.

همین موضوع باعث شده تا برخی بازار بزرگ را همان بازاری بدانند که این جهانگرد از آن صحبت کرده است و در زمان قاجاریه این بنا مسقف شده است.

بازار بزرگ تهران در دوران های مختلف نظیر قاجاریه، پهلوی و بعد از انقلاب نقش بسیار مهمی در اقتصادی کشور داشته است!

چرا که بخش بزرگی از معاملات افراد مختلف در این بازار انجام می شود. علاوه بر اهمیت اقتصادی، اهمیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی هم در دوران مختلف داشته است. برای مثلا، در دوره مشروطیت مردم در مسجد امام تحصن کردند و مسجد امام هم بخشی از بازار بزرگ است.

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت مشروطیت این است که کسبه بازار همراهی کرده اند و همین موضوع باعث موفقیت مشروطیت شده است.

در حال حاضر نیازهای اجتماعی افراد تغییر کرده است و برخی از بازار تغییرات زیادی داشته است. به عنوان مثال بخش توتون فروش ها و بازار زرگرها یکی از مهم ترین بخش های این بازار در گذشته بوده است.

اما در حال حاضر این دو بخش اهمیت کمتری دارند و تنها بخش بسیار کوچکی از بازار را در اختیار دارند. همچنین سه کاروانسرا در این بازار وجود داشته است که در حال حاضر به مغازه و غرفه تبدیل شده اند. بنابراین بازار بزرگ از همان ابتدا نقش مهمی در عرصه های مختلف داشته است و هنوز هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

معماری و ساختار بازار بزرگ تهران

اگر به بازار بزرگ رفته باشید، شاید معماری آن نظر شما را جلب کرده باشد. بازار بزرگ مانند سایر بازارهای ایران از طاق های ضربی، راهروی متعدد و باریک، گنبد و… تشکیل شده است.

البته چیزی که در حال حاضر به چشم می خورد، همان چیزی نیست که در گذشته وجود داشته است. چرا که در طول تاریخ تغییرات زیادی داشته است اما هنوز هم می توانید معماری قدیمی را در آن مشاهده کنید.

طاق های ضربی و گنبدها از مهم ترین بخش های بازار هستند که خودنمایی می کنند! علاوه بر جنبه زیبایی، در گردش هوا هم نقش بسیار مهمی دارند.

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های بازار بزرگ، مساحت زیاد آن است! در حال حاضر بازار بزرگ بیش از ۱۰۰ هکتار مساحت دارد. البته از اول این قدر بزرگ نبوده است و در طول زمان و با توجه به گسترش نیازها، این بازار بزرگ تر شده است.

سبک معماری این بازار خیلی دقیق نیست؛ چرا که تغییرات زیادی روی آن صورت گرفته است اما نشانه های معماری ایرانی در آن دیده می شود. بخش هایی از بازار هم در طول زمان آسیب دیده اند و از مصالح جدید در آن استفاده شده است که معماری خاصی ندارد.

با گذشت زمان، سقف های این بازار مسقف شده است و در حال حاضر فضاهای خدماتی نظیر قهوه خانه، حمام، مسجد، زورخانه، حسینیه و سقاخانه در دل بازار به چشم می خورد.

در حال حاضر هر بخش از بازار هم به فروش کالاهای خاصی اختصاص دارد. موقعیت این بازار هم بسیار عالی است و در اطراف به خیابان های خیابان‌های پانزده خرداد، مولوی، خیام و مصطفی خمینی وصل می شود.

در نزدیکی بازار بزرگ تهران انواع اقامتگاه ها نظیر هتل و سوئیت وجود دارد که می توانید در آن ها اقامت داشته باشید! بنابراین اگر قصد سفر به تهران را دارید، پیش از شروع مسافرت از طریق اسنپ روم اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو و سپس سفر خود را شروع کنید.

بازار بزرگ تهران کجا قرار دارد؟

اگر قصد بازدید از بازار بزرگ تهران را داشته باشید، باید بدانید که در کدام منطقه قرار دارد تا بتوانید خودتان را به آن جا برسانید. بازار بزرگ تهران در منطقه ۱۲ تهران قرار گرفته است.

از خیابان های مختلفی می توانید به بازار بزرگ دسترسی داشته باشید.از جنوب به خیابان‌ مولوی، از شرق به خیابان مصطفی خمینی (سیروس)، از شمال به خیابان پانزده خرداد و از غرب به خیابان خیام به بازار بزرگ تهران می رسید. همچنین چهارراه مولوی، میدان محمدیه و چهارراه سیروس در تقاطع این خیابان ها قرار گرفته اند.

دسترسی به بازار بزرگ کار سختی نیست؛ چرا که روش های دسترسی مختلفی به آن در اختیار شما قرار دارد. اگر بخواهید با خودروی شخصی به آن جا بروید، با کمک اپلیکیشن های مسیریاب به راحتی می توانید به آن جا بروید.

همچنین اگر بخواهید از طریق وسایل نقلیه عمومی به آن جا بروید، باز هم به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در پایان این مقاله روش های دسترسی به بازار بزرگ را به صورت کامل توضیح داده ایم و می توانید از آن استفاده کنید.

بخش های مختلف بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هر بخش جذابیت خاص خود را دارد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی کامل بخش های مختلف بازار بزرگ تهران بپردازیم تا بتوانید از آن ها بازدید کنید:

سبزه میدان

یکی از جاهای دیدنی در بازار بزرگ تهران، سبزه میدان است. سبزه میدان در شمال بازار قرار گرفته است و در واقع نقطه ورود بازار است. در اطراف سبزه میدان می توانید غرفه های فرش، لوازم دکوراسیون داخلی خانه، غذاهای سنتی و فست‌فود و طلا و جواهر را ببینید و خرید کنید.

جالب است بدانید که قدمت سبزه میدان به اوایل عصر صفوی برمیگردد که در سال ۱۲۶۸ تغییراتی در آن صورت گرفته است. این میدان در دوران های مختلف مرکز بسیار مهمی برای برگزاری مراسم های مذهبی، سیاسی و اجتماعی بوده است و شما می توانید از آن بازدید کنید.

تیمچه مهدیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی در بازار، تیمچه مهدیه است. تیمچه مهدیه پوشش ضربی و تزئینات بسیار زیبای یزدی بندی دارد و شما می توانید از دیدن آن لذت ببرید. در این محل شما می توانید ترمه اختصاصی خریداری کنید. همچنین بازار کفاش های بازار تهران هم در همین موقعیت مکانی است.

تیمچه حاجب الدوله

یکی دیگر از تیمچه های بازار بزرگ، تیمچه حاجب الدوله است که در کنار مسجد امام قرار گرفته است. این محل از جذاب ترین، قدیمی ترین و زیباترین جاهایی است که می توانید در تهران ببینید.

قدمت آن به دوره ناصرالدین شاه می رسد. در حال حاضر محصولاتی نظیر ظرف و محصولات دکوری در این بخش از بازار به فروش می رسد و پس از آن می توانید به بازار بزازها برسید.

امام زاده سید ولی (ع)

امام زاده سید ولی یکی از جاهایی است که در بازار بزرگ قرار دارد! هنگامی که از بازار حاجب الدوله به سمت بازار کفاش ها حرکت می کنید با این امام زاده روبرو می شوید.

این امام زاده در واقع از نوادگان امام محمد تقی (ع) است. ساختمانی ساده اما زیبا که صفای خود خود را دارد. در این امام زاده کاشی کاری و آینه کاری ها بسیار جذاب هستند و می توانید از دیدن آن لذت ببرید.

قهوه خانه حاج علی درویش

اگر مایل هستید که یکی از کوچک ترین قهوه خانه های دنیا را ببینید، به قهوه خانه حاج علی درویش بروید. این قهوه خانه در بازار بزرگ قرار دارد که از سال ۱۲۹۷ مشغول به کار است.

محل آن، در کتار مسجد عبدلله خان است و صاحب آن هم، حاج کاظم است. این محل هم از پدرش به او ارث رسیده است. یکی از مسائل جالبی که در مورد اینجا وجود دارد، این است که این محل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد جامع تهران

مسجد جامع تهران که با نام مسجد عتیق هم شناخت می شود، قدیمی ترین مسجدی است که در پایتخت ساخته شده است. مساحت این مسجد حدود ۴۵۰۰ متر مربع است و حدود ۲۰ هزار متر مربع هم زیربنا دارد.

از دیگر ویژگی های این مسجد قدیمی می توان به هفت شبستان، حوض و سقاخانه اشاره کرد که آن را بسیار دیدنی کرده است. این مسجد در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

مسجد امام

یکی دیگر از مسجدهایی که از زمان قاجار به جا مانده است، مسجد امام یا مسجد شاه است. فتحعلی شاه قاجار دستور ساخت این مسجد را داده است و هنوز هم وجود دارد.

دلیل نام گذاری این مسجد به مسجد شاه، ساخت آن توسط فتحعلی شاه قاجار است که پس از مسجد جامع، دومین مسجد بزرگ تهران است. تزئینات قابل توجهی در آن وجود دارد که برخی معتقدند این مسجد با الهام از مسجد وکیل شیراز طراحی و ساخته شده است.

بازار بین الحرمین

یکی از بازارهایی که در بازار بزرگ تهران قرار دارد، بازار بین الحرمین است که در حال حاضر بخشی برای فروش لوازم التحریر است.

این بازار در نزدیکی مسجد اما قرار دارد و برای دسترسی به آن باید به سمت پله نوروزخان بروید. پس از آن به این بازار می رسید که زیبایی های خاص خود را دارد.

خانه ملک

یکی از زیباترین خانه هایی که در بازار بزرگ تهران قرار دارد، خانه ملک است. معماری آن مربوط به زمان قاجاریه و پهلوی است و تزئین های زیبایی نظیر کاشی‌ کاری، آجر کاری، حجاری، دیوار پوش‌ های قاجاری، منبت‌ کاری، گچ بری، تزیینات فلزی و… در آن به چشم می خورد.

این خانه در حال حاضر در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. جالب است بدانید که این خانه مربوط به حاج حسین آقا ملک بوده است که تاجران مطرح آن زمان است.

چهارسوق بزرگ

یکی از بناهایی که در بازار بزرگ قرار دارد، چهارسوق بزرگ است. این فضا به صورت هشت ضلعی طراحی شده است و گنبدی کوتاه دارد. این بنای تاریخی هم در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

همچنین چهارسوی دیگری هم در بازار وجود دارد که با نام چهارسو کوچک شناخته می شود و این دو با هم متفاوت هستند.

سرای امیر

سرای امیر از قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ است که با نام سرای اتابکیه هم شناخته می شود. این بنا یادگار امیرکبیر است که در سال ۱۲۲۹ ایجاد شده است.

همچنین این محل، حجره ها و دکان های زیادی داشته است که در طی سالیان، تغییراتی داشته است. این سرا مختص به پارچه فروش های بازار است و شهرت زیادی در زمینه نساجی دارد.

کلیسای تادئوس

نظرتان در مورد بازدید از یک کلیسای قدیمی و زیبا چیست؟ کلیسای تادئوس تنها کلیسایی است که در بازار تهران قرار دارد. این محل در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده است و به عنوان اولین کلیسای تهران شناخته می شود.

عمارت آن، مربوط به دوران زندیه بوده که بسیار قدیمی است. این کلیسا یک طبقه است و بخش هایی نظیر حیاط، ایوان، تالار مراسم، اتاق گوشه جنوب شرقی تالار را در خود جای داده است. گفته می شود که طرح های به کار رفته در آن مانند کلیساهای محله جلفای اصفهان است.

خانه موزه شهید چمران

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در بازار بزرگ تهران قرار دارد، خانه موزه شهید چمران است. این محل در واقع خانه پدری دکتر چمران بوده است و در آن می توانید وسایل شخصی و نقاشی های کشیده شده توسط شهید چمران را ببینید.

مساحت آن ۲۲۴ متر مربع است و نمونه هایی از معماری قاجاریه در آن به چشم می خورد. جالب است بدانید که در این خانه برخی از وسایل شخصی شهید چمران هم از کودکی تا شهادت وجود دارد و در معرض دید عموم است.

ساعت کاری بازار تهران چگونه است؟

اگر قصد دارید به بازار بزرگ بروید، باید با ساعت کاری آن آشنا شوید! در واقع بازار بزرگ تهران ۲۴ ساعته نیست و شما برای آن که بتوانید حداکثر استفاده را از آن ببرید باید ساعت کاری آن را بدانید.

بازار بزرگ تهران از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر باز است. البته بخش های خارج از پاساژها تا ساعت ۲۰ فعالیت دارند اما بهتر است برای آن به نحوی برنامه ریزی کنید که همه جای آن باز باشد.

همچنین در روزهای پنج شنبه مغازه های داخل بازار تا ساعت ۱۴ و مغازه های بیرون آن هم معمولاً تا ساعت ۱۷ باز هستند. بنابراین اگر قصد خرید یا گشت و گذار در بازار بزرگ تهران را دارید، بهتر است در همان ساعت های اولیه صبح بروید.

چرا که در این ساعت بازار خلوت است و می توانید زمان بیشتری را به گشت و گذار بپردازید. بازار بزرگ تهران در روزهای جمعه و تعطیل رسمی، تعطیل است و تنها برخی از پاساژهای واقع در خیابان اصلی باز هستند.

مسیر دسترسی به بازار تهران

اگر قصد رفتن به بازار بزرگ در تهران را دارید، چندین روش دسترسی به آن وجود دارد! باید ببینید که کدام روش برای شما راحت تر است و از همان استفاده کنید. در این بخش از مقاله به بررسی تمام روش هایی که می توانید به بازار بزرگ دسترسی داشته باشید، می پردازیم:

دسترسی با ماشین شخصی

اولین روش برای دسترسی به بازار بزرگ استفاده از ماشین شخصی است! شما می توانید با ماشین شخصی خود به آن جا بروید و به راحتی کالاهای خریداری شده را حمل کنید.

برای دسترسی به بازار بزرگ از طریق ماشین شخصی می توانید از طریق خیابان‌ خیام، مولوی، پانزده خرداد و مصطفی خمینی خودتان را به بازار برسانید. البته توجه داشته باشید که این منطقه در محدوده طرح ترافیک است و باید مجوز ورود به آن را داشته باشید.

پیدا کردن جای پارک هم کار ساده ای نیست و در نهایت، مجبور می شوید که ماشین خود را در کوچه پس کوچه های اطراف بازار پارک کنید. بازار بزرگ پارکینگ ندارد و با توجه به این مسئله، شاید استفاده از روش های دیگر برای رفتن به بازار بزرگ کار ساده تری باشد.

دسترسی با تاکسی

یکی دیگر از راه های دسترسی به بازار بزرگ، استفاده از تاکسی است. تاکسی های خطی از نقاط مختلف تهران به سمت بازار بزرگ می روند و شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

فرقی هم نمی کند که بخواهید از میدان انقلاب به بازار بزرگ بروید یا از سمت آزادی. کافی است به سمت گلوبندک حرکت کنید و خودتان را در مدت زمان کوتاهی به محدوده بازار بزرگ برسانید.

دسترسی با اتوبوس

یکی دیگر از روش های دسترسی به بازار استفاده از اتوبوس و بی آر تی است. شما می توانید از بی آر تی پایانه آزادی – خاوران استفاده کنید و به بازار بزرگ برسید. برای این کار کافی است در ایستگاه چهارراه مولوی پیاده شوید. سپس با کمی پیاده روی به بازار بزرگ بروید!

دسترسی با مترو

بهترین روش برای دسترسی به بازار بزرگ استفاده از مترو است! چرا که شما در کمترین زمان ممکن می توانید به بازار بزرگ برسید، بدون آن که با ترافیک برخورد کنید.

طرح ترافیک هم باعث شده تا استفاده از خودروی شخصی کار ساختی باشد و بهترین راه، استفاده از مترو است. برای دسترسی به بازار بزرگ از طریق مترو باید ایستگاه مترو پانزده خرداد پیاده شوید. پس از آن با کمی پیاده روی می توانید به بازار برسید. خط یک مترو به شما کمک می کند تا بتوانید به این ایستگاه برسید.

از طریق اسنپ روم می توانید سوئیت یا هتل هایی را رزرو کنید که وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند! در این صورت دغدغه جای پارک در بازار بزرگ را ندارید و به راحتی می توانید سفری دلنشین را با این پلتفرم تجربه کنید.

سوالات متداول در مورد بازار بزرگ تهران

اگر قصد رفتن به بازار بزرگ تهران را دارید، چند سوال مهم وجود دارد که توسط افراد مختلف مطرح می شود. در این بخش از مقاله به بررسی چند سوال پرتکرار در مورد بازار بزرگ تهران می پردازیم تا اگر سوال شما هم بود، پاسخ خود را بگیرید:

بازار بزرگ تهران کجا قرار دارد؟

این بازار در منطقه ۱۲ قرار دارد و از طریق خیابان های مولوی، مصطفی خمینی، پانزده خرداد و خیام محدود می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

ساعت کاری بازار تهران چگونه است؟

بازار تهران از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ و پنج شنبه تا ساعت ۱۴ باز است. روزهای تعطیل و تعطیلات رسمی هم بازار بزرگ تهران تعطیل است.

آیا می توان با مترو به بازار بزرگ تهران رفت؟

امکان دسترسی به بازار بزرگ از طریق مترو وجود دارد! کافی است از طریق خط یک متروی تهران به ایستگاه مترو پانزده خرداد بروید. پس از کمی پیاده روی می توانید به بازار بزرگ تهران برسید.

قدمت بازار بزرگ تهران چقدر است؟

بازار بزرگ تهران یادگاری از زمان قاجاریه است. البته برخی می گویند که زمان ساخت آن به دوران شاه طهماسب صفوی بر می گردد. در هر صورت، این بازار قدمت بسیار طولانی دارد!

بازار بزرگ تهران

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*