قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها؛ جاذبه ها و دیدنی های آن! اگر قصد سفر به جزیره قشم را دارید، جاهای دیدنی زیادی در آن وجود دارد. در ادامه مطلب

قلعه پرتغالی ها؛ جاذبه ها و دیدنی های آن!

اگر قصد سفر به جزیره قشم را دارید، جاهای دیدنی زیادی در آن وجود دارد. در بخش شمالی این جزیره قلعه پرتغالی ها به چشم می خورد که یکی از مکان های گردشگری قشم محسوب می شود.

قدمت این قلعه به قرن ۱۶ میلادی می رسد که مربوط به چند صد سال پیش است. بنابراین بازدید از این قلعه می تواند برای هر کسی جذاب و دیدنی باشد. اگر شما هم به قشم سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم بازدید از این قلعه که مربوط به دوران سلطه پرتغالی ها در قشم است را در برنامه خود قرار دهید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل هر اطلاعاتی که لازم است در مورد این قلعه به دست بیاورید، می پردازیم.

قلعه پرتغالی ها کجاست؟

یکی از جاهای بسیار دیدنی و زیبای قشم که از زمان ایجاد تا به حال، بالا و پایین زیادی داشته است، قلعه پرتغالی ها است! قلعه ای زیبا که تاریخ را به یدک می کشد و مربوط به قرن ها پیش است.

این یادگاری تاریخی گردشگران زیادی را به خود جلب می کند و جالب است بدانید که این قلعه طرفداران زیادی دارد. برای دسترسی به این قلعه می توانید از طریق مسیر دریایی و هوایی به آن جا بروید.

هنگامی که وارد جزیره شوید، به سمت شرق آن حرکت کنید تا این قلعه را بر سر راه خود ببینید. تابلوهای راهنمای به شما کمک می کنند تا به راحتی بتوانید به مسیر آن وارد شوید.

قلعه پرتغالی ها محل بسیار مناسبی برای گردشگری است و می توانید ساعت ها از آن بازدید کنید. برخی از وسایل قدیمی هم در آن به چشم می خورد که می تواند برای برخی از گردشگران جذاب باشد.

جالب است بدانید که از این محل به عنوان یک لوکیشن عالی برای عکاسی استفاده می کنند! اگر شما هم در قشم به دنبال یک لوکیشن خاص و منحصر به فرد هستید، قلعه پرتغالی ها می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد.

نظرتان در مورد اجاره اقامتگاه پیش از سفر به قشم چیست؟ در اسنپ روم می توانید به راحتی اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. بدون آن که نیاز به مراجعه حضور برای رزرو داشته باشید! همه چیز به صورت آنلاین انجام می شود و تنها برای تحویل گرفتن اقامتگاه نیاز به مراجعه حضوری خواهید داشت.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

اگر از کسانی هستید که تاریخچه قلعه پرتغال ها می تواند برایتان جالب باشد و به تاریخ علاقه دارید، در این بخش از مقاله همراه ما باشید تا تاریخچه آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در آن زمان، یکی از سردارهای پرتغالی به نام آلبوکرک معتقد بود که سه منطقه راهبردی هرمز، خلیج عدن و مالاگا فرصت برتری نسبت به بقیه کشورهای تجاری و جنگی را به آن ها می دهد.

همین مسئله باعث شد تا او، این تنگه استراتژیک را فتح کند و بخش های مختلفی نظیر قلعه را در این منطقه بنا کند. بنابراین ساختمان قلعه پرتغالی ها به همین دلیل ایجاد شده است و هنوز هم وجود دارد.

این قلعه را می توان یکی از بزرگ ترین بقایای به جا مانده از پرتغالی ها در سرزمین ایران و قشم دانست. جالب است بدانید که ساخت این قلعه ۳۰ سال طول کشیده است و در نهایت به مرکز فرماندهی پرتغالی ها بوده است.

فرماندهی که از آب های آزاد خلیج فارس برای مدیریت و کنترل اوضاع و همچنین حکومت خود استفاده می کردند. مسئله جالب تر این که پرتغالی ها چیزی حدود ۱۱۰ سال در جنوب ایران حضور داشتند. مهم ترین دلیل حضور آن ها این بود که این منطقه کمک زیادی به اقتصاد و ارتباطات دریایی آن ها می کرد.

پرتغال بین سال های ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ بر منطقه جنوب ایران سلطه داشت و پس از آن، این منطقه از چنگ آن ها در آمد. این اتفاق توسط ایرانی ها به رهبری امام قلی خان اتفاق افتاد که در نهایت توانستند پرچم پرتغال را زیر پرچم ایران بکشند.

کشف این قلعه به سال ۱۳۷۸ بر می گردد که فردی به نام احسان یغمایی (باستان شناس ایرانی) آن را کشف کرد و از زیر خاک بیرون آمد. در نزدیکی قلعه تونل هایی هم وجود داشتند که در نهایت هم به این قلعه راه پیدا می کردند.

در سال ۱۳۷۹ یک زلزله بزرگ توانست به این قلعه آسیب بزند! به صورت که نیاز به بازسازی و مرمت داشت. این اتفاق در سال ۱۳۸۹ افتاد و مراحل مرمت، آماده‌ سازی، استحکام‌ بخشی و نورپردازی قلعه به بهترین شکل ممکن جلو رفت. این قلعه در سال ۲۲۰۲ به لیست آثار ملی اضافه شد و توانست جایگاه ویژه ای در میان بناهای تاریخی در ایران پیدا کند.

قلعه پرتغالی ها از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اولین چیزی که در مورد قلعه پرتغالی ها باید بدانید، این است که این قلعه وسعتی حدود ۲ هزار متر مربع دارد که پلان آن به صورت چهار ضلعی نامنظم طراحی شده است.

هنگامی که از بیرون به قلعه نگاه کنید متوجه دیوارهای بلند و بسیار قطور آن می شوید و ممکن است کمی تعجب کنید. طول دیوارها ۴ متر است و ۴ برج ۱۲ متری هم در اطراف آن قرار دارد.

برای ساخت این قلعه از مواد و مصالحی نظیر گچ، ساروج، سنگ های مرجانی و… استفاده شده است. یک مسئله جالب در مورد این قلعه این است که در گذشته، دور آن خندق حفر شده بود که در حال حاضر پر شده است.

هنگامی که وارد قلعه می شوید، اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند نقاشی های بسیار زیبایی از زنان محلی این منطقه است.

بهتر است پیش از ورود به قلعه تاریخچه آن را بخوانید که البته بخشی از آن را به صورت مختصر در بخش قبلی بررسی کردیم. در ابتدای آن، یک راهروی نسبتاً کوتاه وجود دارد که به وسط قلعه می رسد. پس از آن، به محوطه داخلی قلعه می رسید که در اطراف آن دیوارهای بلندی را خواهید دید.

بخش های مختلفی در انتظار شما است تا بتوانید با آن دوران آشنا شوید و از دیدن قلعه نهایت لذت را ببرید. مخصوصاً که اگر به تاریخ علاقه داشته باشید، این قلعه برایتان بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

در این قلعه بخش های مختلفی نظیر سربازخانه، انبار سلاح، مقر فرماندهی، زندان، کلیسا و آب‌ انبار وجود دارد. بر اساس تحقیقات، طرح کلی این بنا بر پایه معماری اروپایی و زمان قرون وسطی وابسته است اما در کنار آن، معماری اصیل ایرانی هم دیده می شود که مربوط به معماری ساسانیان است.

تا جایی که ممکن است شما را یاد کاروانسرای شاه عباسی بیندازد! در زیر قلعه پرتغالی ها یک تونل زیرزمینی وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید! جالب است بدانید که طول آن ۳ کیلومتر است؛ اگر آن را ادامه دهید، به میدان سعی قشم خواهید رسید.

البته برخی اعتقاد دارند که طول این تونل به ۱۵ کیلومتر هم می رسد که هنوز کشف نشده است. در واقع این تونل ها راه فراری برای فرماندهان پرتغالی بوده است.

بخش های دیگری نظیر موزه های مختلف هم در این قلعه دیده می شود. شما می توانید بر روی دیوارهای سالم آن قرار بگیرید و از بالا اطراف را ببینید. البته بخش هایی از آن فرو ریخته است اما هنوز هم بخش هایی از آن سالم هستند

. دیوارهای این قلعه عرض زیادی دارند؛ دلیل آن هم قرار گرفتن توپ ها و ادوات جنگی روی آن بوده است. غروب آفتاب هم در این بخش بسیار دیدنی است و می توانید به صورتی برنامه ریزی کنید که هنگام غروب آفتاب برای بازدید به آن جا بروید.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه پرتغالی ها

برای بازدید از این منطقه باید ببینید که بهترین زمان بازدید از قشم چه فصلی است! آب و هوای قشم ذاتاً گرم است و رطوبت هوا هم زیاد است. در فصل های گرم سال هوا بسیار گرم است و رطوبت هوا شما را به چالش می کشد.

به خصوص که اگر از مناطق سردسیر ایران به قشم بروید، احتمالاً چالش های زیادی در مورد گرما و رطوبت داشته باشید. بنابراین بهتر است در فصل های خنک و سرد سال به این منطقه سفر کنید. از پاییز تا اوایل بهار فصل مناسبی برای سفر به این منطقه است و می توانید از حضور در آن نهایت لذت را ببرید.

البته بنای قلعه پرتغالی ها به صورت باز است و باید در زمان بازدید هم دقت کنید. در زمان هایی که هوا گرم است و خورشید در بالا قرار دارد، گرمای هوا بیشتر است و ممکن است اذیت شوید.

بنابراین بهترین زمان، زمان غروب یا اوایل صبح است تا بتوانید از آن لذت ببرید. فراموش نکنید که باید بخش های دیدنی دیگر قشم را هم در نظر داشته باشید تا بتوانید از سفر خود به صورت کامل لذت ببرید.

به همین دلیل است که سفر کردن در فصل های گرم را باید فراموش کنید و تنها در فصل های خنک سال به آن سفر کنید. در عید هم مسافران زیادی به آن جا می روند و جزیره شلوغ خواهد بود.

اقامت در محل قلعه پرتغالی ها

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای هر مسافران قشم پیش بیاید، این است که در کجا اقامت کنند. روش های مختلفی برای اقامت در بخش های مختلف قشم وجود دارد و اگر قصد اقامت در محل قلعه پرتغالی ها را دارید، چند راه کار زیر برای شما وجود دارد:

اقامت در هتل ها

یکی از مهم ترین مزایای قلعه پرتغالی ها این است که در داخل شهر قرار دارد و برخلاف بسیاری از جاهای دیدنی قشم خارج از شهر نیست. همین مسئله باعث شده تا اقامتگاه های مختلفی در اطراف آن وجود داشته باشد.

یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید برای اقامت داشته باشید، اقامت در هتل ها است. هتل های زیادی در اطراف این بنای دیدنی به چشم می خورد که فاصله بسیار کمی با قلعه پرتغالی ها دارد. حتی برخی از آن ها در فاصله ۵ دقیقه ای از این قلعه هستند که می توانید  به راحتی در آن ها اقامت داشته باشید.

از مهم ترین هتل هایی که در اطراف قلعه پرتغالی ها وجود دارد، می توان به هتل آسمان قشم، هتل آپادانا، هتل‌آپارتمان کاوان، هتل آسماری، هتل نخل هنگام، هتل رویال، هتل بهشت، هتل ریحان، هتل آرام و هتل الوند ۲ اشاره کرد.

اقامت در بوم گردی ها

یکی دیگر از اقامتگاه هایی که در قشم وجود دارد، بوم گردی ها هستند! بوم گردی ها نمادی از فرهنگ محلی هر منطقه را به نمایش می گذارند و شما به راحتی می توانید در آن ها اقامت داشته باشید.

یکی از مهم ترین ویژگی های بوم گردی ها این است که در خارج از شهرها هستند و آرامش مهم ترین چیزی است که در آن ها پیدا می کنید. در قشم هم بوم گردی های مختلفی وجود دارد که ویژگی های خاص خود را دارند و اگر با آن ها راحت هستید، می توانید به راحتی رزرو کنید.

البته یکی از مسائلی که باید بدانید این است که نزدیک ترین بوم گردی به قلعه پرتغالی ها حدود یک ساعت با این بنا فاصله دارد.

اگر با ماشین شخصی به قشم سفر می کنید، به راحتی می توانید بهترین بوم گردی را برای خودتان رزرو کنید و با ماشین شخصی به این بنا بروید.

اگر با این موضوع مشکلی ندارید،اقامت در بوم گردی می تواند انتخاب مناسبی باشد! چرا که در آن جا می توانید غذاهای محلی هم سفارش دهید.

اقامت در سوئیت های شخصی

در هر شهری سوئیت هایی وجود دارند تا مسافران به راحتی بتوانند در آن اقامت داشته باشند! اگر به دنبال یک اقامتگاه کاملاً مستقل هستید، سوئیت می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

مهم ترین مزیت سوئیت نسبت به بوم گردی ها این است که همه چیز مستقل است. همچنین سوئیت ها نسبت به هتل ها این مزیت را دارند که با هزینه بسیار کمتری می توانید آن را اجاره کنید! به خصوص که اگر تعداد افرادی که همراه شما هستند زیاد باشند.

با گرفتن سوئیت محدودیت خاصی در تعداد نفرات نیست و اگر هم باشد، تعداد آن زیاد است. در حالی که در هتل باید به ازای هر نفر اضافه هزینه پرداخت کنید.

پس اگر می خواهید یک سفر اقتصادی داشته باشید و به همراه دوستان و خانواده خود سفر می کنید، اجاره سوئیت بهترین گزینه است! چرا که با کمترین هزینه ها می توانید بهترین اقامتگاه ها را رزرو کنید و از حضور در آن ها لذت ببرید.

چادر زدن

برخی فصل ها هستند که آب و هوای قشم بسیار عالی است! در چنین فصل هایی می توانید چادر بزنید. در واقع اگر در فصل های خنک به قشم سفر می کنید، به راحتی می توانید با برپایی چادر در آن اقامت داشته باشید.

البته در این صورت امکانات رفاهی کمتری در اختیار دارید؛ چرا که در اقامتگاه هایی نظیر سوئیت و هتل به راحتی می توانید به سرویس های بهداشتی تمیز، حمام و امکانات رفاهی برای خوابیدن دسترسی داشته باشید.

در حالی که در چادر همه چیز بر عهده خودتان است. بنابراین چادر زدن بهترینراه نیست اما اگر آن را ترجیح می دهید و در فصل خنک به قشم سفر می کنید، این کار هم شدنی است.

پارک قلعه پرتغالی ها در نزدیکی قلعه واقع شده است و کمتر از ۱۰ دقیقه تا آن راه است. در این پارک می توانید چادر بزنید تا به سرویس های بهداشتی هم دسترسی داشته باشید. همچنین در این پارک می توانید آب های تنگه هرمز را مشاهده کنید و از دیدن آن لذت ببرید.

اسنپ روم پلتفرمی است که به شما امکان رزرو آنلاین انواع اقامتگاه را می دهد! با کمک اسنپ روم می توانید پیش از آن که سفر خود را شروع کنید، اقامتگاه مناسبی برای تاریخ مورد نظر رزرو کنید و پس از رسیدن به این مقصد، به لوکیشن اقامتگاه بروید و آن را تحویل بگیرید. پشتیبانی اسنپ روم هم در کنار شما است تا اگر سوال یا مشکلی داشتید، بپرسید تا شما را راهنمایی کنند.

هزینه بازدید از قلعه پرتغالی ها چقدر است؟

اگر قصد بازدید از این قلعه را دارید، باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید! یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که هزینه بازدید از این قلعه چقدر است.

اولین چیزی که باید راجع به هزینه آن بدانید، این است که بازدید از آن برای مسافران داخلی و خارجی متفاوت است. مسافران ایرانی با هزینه ۶ هزار تومان و مسافران خارجی با هزینه ۱۵ هزار تومان می توانند از آن بازدید کنند. بنابراین با کمترین هزینه می توانید از این قلعه زیبا و دیدنی بازدید کنید و با تاریخ قرن ها پیش پرتغالی ها آشنا شوید.

یکی دیگر از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که زمان بازدید از این قلعه چقدر است. لازم است بدانید که برای بازدید از این قلعه بین یک الی دو ساعت زمان نیاز دارید.

همچنین این قلعه به صورت شبانه روزی باز نیست و تنها در سات های ۸ صبح الی ۶ عصر می توانید از آن بازدید کنید. بنابراین برای بازدید از آن باید به نحوی برنامه ریزی کنید که با ساعت تعطیلی این قلعه روبرو نشوید!

همچنین بیش از ۲ ساعت تا بسته شدن قلعه زمان داشته باشید. شما می توانید در همان ابتدای صبح به این قلعه بروید که در فصل های گرم با گرمای هوا روبرو نشوید.

همراه خودتان، کمی خوراکی بردارید!

اگر در مورد لوازمی که قرار است همراه خودتان بردارید برایتان سوال پیش آمده است، باید بگوییم که چیز خاصی نیاز ندارید. تنها چیزی که لازم است، این است که کمی خوراکی به همراه خودتان بردارید.

چرا که ممکن است افراد میان سال یا کودکان همراه شما باشند و با توجه به این که حدود ۲ ساعت را در این قلعه هستید، ممکن است گرسنه شوند.

در چنین شرایطی استفاده از خوراکی های ساده و سبک می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. البته حواستان باشد که زباله در این قلعه نریزید؛ چرا که این قلعه بخشی از تاریخ سرزمین ما است و نباید آن را کثیف کنید.

یکی دیگر از مسائلی که هنگام بازدید از قلعه پرتغالی ها باید در نظر بگیرید، این است که همراه خودتان وسایل دیگری هم بردارید. بخش زیادی از این قلعه به صورت رو باز است و آفتاب به صورت مستقیم به شما می تابد.

به همین دلیل بهتر است همراه خودتان وسایلی بردارید که جلوی آن را بگیرد. مثلاً استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند گزینه مناسبی باشد.

اگر چشمان شما به نور آفتاب و داغ بودن آن حساس است، بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین استفاده از کلاه مناسب هم می تواند گزینه خوبی باشد که نباید فراموش کنید.

مسیر دسترسی به قلعه پرتغالی ها

اگر به قشم رفته اید و قصد بازدید از قلعه پرتغالی ها را دارید، حتماً در مورد مسیر دسترسی برای شما سوال پیش می آید. برای رفتن به قلعه پرتغالی ها پس از رفتن به جزیره قشم، باید به سمت شرق جزیره حرکت کنید تا وارد بندر ذاکری شوید.

در این مسیر، ابتدا به میدان ولایت برخورد می کنید که پس از خروج از اولین خروجی، به سمت خیابان باهنر خارج می شوید. این خیابان در نهایت شما را به میدان امام خمینی می رساند. پس از آن باید به مسیر خود ادامه بدهید تا در نهایت به بلوار ژئوپارک قشم برسید. تا این جای مسیر تابلوهای راهنما هم به شما کمک می کنند تا راحت تر مسیر را پیدا کنید.

پس از آن که به این نقطه رسیدید، تابلوهای قلعه به وضوح در مقابل شما قرار دارند که شما را به این قلعه می رسانند. در این منطقه باید از بلوار خارجی شوید و پس از طریق کردن مسافتی کوتاه به قلعه می رسید. این قلعه به قدری تماشایی است که از دور خودنمایی می کند!

دلیل بزرگ و زیبا بودن آن هم این است که سالیان درازی مقر فرماندهی نیروهای پرتغالی بوده است. در واقع محلی برای کنترل هرمز توسط پرتغالی ها بوده است و در حال حاضر به عنوان یک بنای تاریخی در قشم شناخته می شود.

اگر قصد سفر به جزیره قشم را دارید، بهتر است اقامتگاه مناسبی برای خودتان رزرو کنید تا در هر فصلی بتوانید از سفر به آن لذت ببرید.

اسنپ روم در کنار شما است تا هر اقامتگاهی که نیاز دارید را به صورت آنلاین رزرو کنید و از رزرو آن نهایت لذت را ببرید. تمام اطلاعات و تصاویر موجود در سایت اسنپ روم واقعی است و می توانید راحت تر تصمیم بگیرید.

سوالات متداول در مورد قلعه پرتغالی ها

اگر قصد بازدید از قلعه پرتغالی ها را دارید، چند سوال متداول وجود دارد که ممکن است سوال شما هم باشد. در این بخش از مقاله به بررسی این سوالات تکراری و متداول می پردازیم تا اگر سوال شما است، پاسخ خود را بگیرید:

قلعه پرتغالی ها کجا قرار دارد؟

قلعه پرتغالی ها در ضلع شمالی قشم است و در بلوار ژئوپارک قشم قرار گرفته است.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه پرتغالی ها چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از قلعه پرتغالی ها بستگی به بهترین زمان بازدید از جزیره قشم دارد! اگر قصد بازدید از این جزیره را دارید، بهتر است در فصل های پاییز تا اوایل بهار به آن جا بروید. چرا که در فصل های گرم سال رطوبت و گرمای هوا برای شما چالش بزرگی خواهد بود.

دیدار از قلعه پرتغالی ها به درد چه کسانی می خورد؟

تقریباً هر فردی می تواند از قلعه پرتغالی ها دیدن کند و لذت ببرد! این قلعه به لطف زمین مسطح و هموار، به راحتی قابل بازدید است و محل امنی است. بنابراین هر فرد با هر سلیقه، علاقه، سن و شرایط بدنی می تواند از آن بازدید کند و محدودیت خاصی وجود ندارد.

قلعه پرتغالی ها

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*