فرودگاه مشهد

فرودگاه مشهد و هر چیزی که باید بدانید!

مشهد یکی از بزرگ ترین و پر رفت و آمدترین شهرهای ایران است! بنابراین قطعاً فرودگاه آن هم یکی از مجهزترین فرودگاه های ایران است. ادامه مطلب

مشهد یکی از بزرگ ترین و پر رفت و آمدترین شهرهای ایران است! بنابراین قطعاً فرودگاه آن هم یکی از مجهزترین فرودگاه های ایران است. تا به حال سفر هوایی به مشهد انجام داده اید؟ اگر نه، شاید قصد پرواز کردن به مشهد را داشته باشید. برای آن که بتوانید از پرواز خود مطمئن شوید، باید فرودگاه مشهد را بشناسید. بخش های مختلف آن را بدانید و ببینید که سفر هوایی به مشهد می تواند انتخاب خوبی باشد یا نه. در این مقاله به بررسی کامل فرودگاه مشهد می پردازیم و هر چیزی که لازم است بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

تاریخچه فرودگاه مشهد

مشهد یکی از کلان شهرهای بزرگ ایران است و به دلایل مختلفی مسافران زیادی جذب می کند! از زائران امام رضا (ع) گرفته تا مسافرانی که به دلایل تفریحی، گردشگری و کاری به این شهر سفر می کنند. بنابراین مشهد موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد و یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای ایران محسوب می شود. سالانه میلیون ها مسافر از طریق روش های زمینی، ریلی و هوایی به این شهر سفر می کنند. در زمان های گذشته یک باند خاکی در مشهد وجود داشت که هواپیماهای نظامی از آن استفاده می کردند.

پس از گذشت زمان، متوجه شدند که نیاز به توسعه فرودگاه وجود دارد. همین موضوع باعث شد تا در سال ۱۳۳۰ فرودگاه کوچکی با نام فرودگاه مشهد تاسیس شود. پس از آن، در سال ۱۳۴۶ اولین باند بتنی در این فرودگاه ساخته شد که در ان دوره های آموزشی برگزار می شد. همچنین روزانه یک پرواز مشهد – تهران هم انجام می شد و این شروعی برای توسعه فرودگاه مشهد بود. با افزایش تعداد پروازها و واردات انواع هواپیمای کوچک و بزرگ، مدیران به دنبال راه اندازی بخش های دیگری بودند! بخش هایی نظیر پارکینگ، برج مراقبت و در نهایت ساختمان های جانبی فرودگاه. البته سرعت توسعه آن بسیار کند بود اما پس از تمام شدن جنگ ایران و عراق، به فرودگاه نام جدیدی به نام شهید هاشمی نژاد مشهد به خود گرفت و بخش های دیگر آن با سرعت تکمیل شد.

در نهایت در سال ۲۰۱۸ این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران (پس از فرودگاه مهرآباد) شناخته شد. همچنین در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۱ میلیون و ۸۳۱ هزار مسافر جابجا شد که حاصل از ۱۳ هزار و ۵۰۰ پرواز و فرود هواپیما بود. در حال حاضر هم ۱۵ شرکت ایرانی و ۱۰ شرکت خارجی برای این فرودگاه پرواز انجام می دهند. از دیگر بخش های آن هم می توان به بخش تعمیر و نگهداری، آموزش فنون و خدمات هوایی در رشته های خلبانی، مهمان داری و دیسپج و… اشاره کرد. در این مرکز آموزشی چند فروند هواپیمای آموزشی و یک آشیانه بزرگ و اختصاصی وجود دارد.

رزرو اقامتگاه قبل از پرواز

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، بهتر است پیش از سفر از طریق پلتفرم اسنپ روم یک اقامتگاه مناسب برای خودتان رزرو کنید! چرا که با این کار می توانید خیالتان را بابت محل اقامت راحت کنید. همه چیز در اسنپ روم به صورت آنلاین انجام می شود؛ از دیدن تصاویر و اطلاعات اقامتگاه گرفته تا رزرو هتل و هتل آپارتمان مشهد . کافی است وارد پلتفرم شوید و به دنبال اقامتگاه مورد نظر خود بگردید و سپس آن را رزرو کنید.

ترمینال های فرودگاه مشهد کدام هستند؟

در حال حاضر فرودگاه بین المللی مشهد ۳ ترمینال فعال دارد که به دلیل حجم بالای پروازهای آن است. در هر ترمینال پروازهای خاصی صورت می گیرد که در این بخش از مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

ترمینال شماره یک

ترمینال شماره یک حدود ۳۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این ترمینال در سال ۷ میلیون نفر را جابجا می کند که رقم بسیار بالایی است. مسافران این ترمینال برای دریافت کارت پرواز، پذیرش بار و در نهایت سوار شدن به هواپیما باید به سمت غرب این سالن حرکت کنند. همچنین ورودی پروازها در ضلع شرقی آن است. در این سالن انواع فروشگاه ها و غرفه های عرضه کننده محصولات مختلف وجود دارد. همچنین مواردی دیگری نظیر دفتر امانات، غرفه بسته‌ بندی بار، دفاتر رزرو هتل، دفتر مربوط به رزرو خودرو بدون راننده و … در آن وجود دارد.

ترمینال شماره دو

ترمینال شماره دو مخصوص پروازهای خارجی است که با مساحتی حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع فعال است.  در سال حدود ۶۸۰ هزار نفر از مسافران در این ترمینال پذیرش می شوند که بخش زیادی از آن ها زائران امام رضا (ع) هستند. در این سالن هم می توانید انواع غرفه کیف و کفش، سوپرمارکت و مواد غذایی را پیدا کنید. پس اگر پرواز خارجی دارید، باید به این ترمینال مراجعه کنید. شما می توانید خودروی خود را هم در پارکینگ این بخش قرار دهید.

ترمینال شماره سه

ورودی پروازها در این ترمینال انجام می شود که مساحت آن حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع است. از مهم ترین بخش هایی که در آن وجود دارد می توان به گل‌فروشی و غرفه‌های مواد غذایی، دفاتر مربوط به ایرانسل و رزرو هتل و آپارتمان اشاره کرد.

  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • شماره تلفن: ۳۳۴۰۰۰۰۱-۰۵۱
  • آدرس اینترنتی فرودگاه: WWW.MASHHAD.AIRPORT.IR

البته اگر قصد اجاره هتل و آپارتمان را دارید، پیشنهاد می کنیم از پلتفرم اسنپ روم اقدام کنید! چرا که تنوع اقامتگاه های اسنپ روم زیاد است و به راحتی می توانید از میان آن ها بهترینش را انتخاب کنید. رزرو اقامتگاه در اسنپ روم به صورت آنلاین انجام می شود و شما می توانید اطلاعات و تصاویر واقعی هر اقامتگاه را به راحتی در صفحه مربوط به آن مشاهده کنید.

مقصدهای پرواز فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه مشهد یک فرودگاه بین المللی است و به مقصد های مختلفی پرواز انجام می دهد. همه روزه به ۲۹ شهر داخلی پرواز انجام می شود که عبارتند از: تهران، یزد، اصفهان، رشت، تبریز، همدان، اهواز، شیراز، ارومیه، ایلام، بندرعباس، نوشهر، قشم، کاشان، کرمان، کرمانشاه، گرگان، آبادان، بوشهر، چابهار، زابل، زنجان، ساری، عسلویه، ماهشهر و کیش.

همچنین این فرودگاه به ۱۶ شهر خارجی هم پرواز انجام می دهد تا مسلمان های کشورهای دیگر به راحتی بتوانند برای زیارت امام رضا (ع) به این شهر بروند. این مقاصد عبارتند از: استانبول، آدانا، بغداد، بیروت، بصره، نجف، دوبی، دوحه، شارجه، کویت، قندهار، کابل، مزار شریف، لاهور، مسقط و هرات.

ایرلاین های فرودگاه مشهد

از اول سال ۱۳۹۸ تا به الان ۱۵ ایرلاین ایرانی به صورت رسمی به این فرودگاه پرواز دارند که عبارتند از:

  • آتا
  • آسمان
  • ایران ایرتور
  • ایران ایر
  • پویا
  • تابان
  • زاگرس
  • سا‌ها
  • سپهران
  • قشم
  • کاسپین
  • کیش
  • ماهان
  • معراج
  • وارش

بهترین ایرلاین های این فرودگاه ایران ایرتور و آسمان هستند.

همچنین ایرلاین های خارجی هم ۱۰ عدد هستند که البته در گذشته ۱۶ عدد بوده است. ایرلاین های خارجی این فرودگاه عبارتند از:

  • العربیه
  • جزیره
  • عراقی
  • ترکیه
  • عمان
  • فلای دبی
  • سان اکسپرس
  • قطر
  • کام ایر
  • کویت

امکانات فرودگاه بین المللی مشهد

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در مورد فرودگاه بین المللی مشهد بدانید، امکانات آن است. در واقع اگر بخواهید سفر خود را از طریق آن انجام دهید، باید بدانید که چه امکاناتی دارد. در این صورت می توانید بهترین استفاده را از آن کنید و لذت ببرید. مهم ترین امکاناتی که در فرودگاه هاشمی مشهد وجود دارد عبارتند از:

عکس از ایرنا

خدمات بانکی

اگر شما خدمات بانکی داشته باشید و فراموش کنید که روزهای قبل آن را انجام دهید، در فرودگاه به راحتی می توانید از خدمات آن استفاده کنید. در فرودگاه دستگاه های خودپرداز برخی بانک ها نظیر بانک‌ های سرمایه، ملت، شهر، ملی و مؤسسه ملل وجود دارد. شما می توانید در سالن عمومی ترمینال یک به تمام آن ها دسترسی داشته باشید. حتی اگر در لحظه آخر یادتان بیاید و در سالن ترانزیت باشید، باز هم می توانید از خودپرداز‌های بانک شهر و مؤسسه ملل استفاده کنید. البته در ترمینال دو فقط خودپرداز بانکی ملی وجود دارد. اگر هم به کارهای بیشتری نیاز داشته باشید، می توانید به باجه بانک ملت واقع در فرودگاه مراجعه کنید.

خدمات اورژانس

در فرودگاه ممکن است به خدمات پزشکی نیاز داشته باشید که در این باید به اورژانس مراجعه کنید. یکی از مهم ترین امکاناتی که در فرودگاه هاشمی مشهد وجود دارد، خدمات اورژانس است. هر مشکلی که برای شما پیش بیاید، در کمترین زمان به سراغ شما می آیند تا خدمات پزشکی ارائه کنند. در این بخش آمبولانس اختصاصی هم وجود دارد! گاهی اوقات بیماران حال وخیمی دارند که در اورژانس کاری از دست پرنسل پزشکی بر نمی آید. در چنین شرایطی بیمار به سرعت با کمک آمبولانس به بیمارستان فرستاده می شود تا درمان انجام شود.

حمل و نقل عمومی

در خارج از فرودگاه تاکسی های عمومی مشهد وجود دارند که با نرخ مصوب شما را به هر جایی که بخواهید می رسانند. جالب است بدانید که این تاکسی ها در ۲۴ ساعت شبانه روز حضور دارند! بنابراین مهم نیست که در چه ساعتی به فرودگاه مشهد می رسد؛ در هر ساعتی در کنار شما هستند تا شما را به مقصد برسانند. همچنین اتوبوس های مشهد هم حضور دارند تا بتوانید از آن استفاده کنید. در سال ۱۳۹۴ یک خط مترو هم به فرودگاه مشهد وصل شد تا بتوانید از مترو هم استفاده کنید. مترو از ۶ صبح تا ۹ شب فعالیت دارد که هر ۲۵ دقیقه قطار به ایستگاه می رسد.

خدمات CIP فرودگاه مشهد

نیاز به خدمات CIP دارید؟ این خدمات در فرودگاه مشهد وجود دارد که با پرداخت بیشتر هزینه می توانید از آن استفاده کنید. این فرودگاه دارای سالن اختصاصی تشریفات است و افراد که قصد سفر به بیرون از مشهد را دارند به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. کارهای مسافران در این بخش نظیر دریافت کارت پرواز، تحویل بار و انجام امور دیگر وسط کارمندان فرودگاه انجام می شود. در نهایت هم مسافران با کمک خودروی اختصاصی تا پای پرواز می روند و هیچ گونه اتلاف وقتی وجود ندارد.

اجاره خودرو

اگر به دنبال اجاره خودرو هستید و می خواهید خودتان آن را برانید، به راحتی می توانید خودرو اجاره کنید. در واقع یکی از امکاناتی که در فرودگاه هاشمی مشهد انجام می شود، اجاره خودرو است. برای این کار کافی است به دفتر یوروپکار مشهد بروید. این بخش در محوطه بیرونی ترمینال شماره یک قرار دارد و می توانید با مراجعه به آن جا هر خودرویی که نیاز دارید را اجاره کنید. این بخش به صورت خصوصی فعالیت می کند و ارتباطی با فرودگاه مشهد ندارد. در هر صورت این خدمات در فرودگاه ارائه می شود و می توانید از آن استفاده کنید.

پارکینگ فرودگاه مشهد

یکی دیگر از خدماتی که در فرودگاه مشهد ارائه می شود، پارکینگ فرودگاه است. این پارکینگ در دو ترمینال هم قرار گرفته است و از هر کدام که نیاز دارید، می توانید استفاده کنید. پارکینگ ترمینال یک دارای ظرفیت ۲۰۰۰ خودرو است. ترمینال شماره دو هم دارای ظرفیت ۵۰۰ خودرو است. همچنین ترمینال سه هم دارای ظرفیت ۲۰۰۰ خودرو است. علاوه بر این موارد در ابتدای ورودی ترمینال یک پارکینگ طبقاتی وجود دارد که آن هم ۴۰۰۰ خودرو دارد. استفاده از پارکینگ آخر برای عموم آزاد است و همه می توانند از آن استفاده کنند.

راه های دسترسی به فرودگاه مشهد کدام هستند؟

فرودگاه مشهد در جای خوبی قرار گرفته است و دسترسی به آن خیلی ساده است. از هر نقطه ای در مشهد می توانید به فرودگاه دسترسی داشته باشید؛ البته در طی مسیر ممکن است با ترافیک روبرو شوید و برای آن که مشکلی برای پرواز شما پیش نیاید، بهتر است یک ساعت زودتر به سمت فرودگاه حرکت کنید. برای رفتن به فرودگاه مشهد، ابتدا باید خودتان را به میدان پانزده خرداد برسانید؛ این میدان در انتهای بلوار جمهوری اسلامی قرار دارد. از روش های مختلفی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی می توانید به آن جا برسید.

پس از رسیدن به آن جا، می توانید به سمت فرودگاه حرکت کنید که حدود ۸ کیلومتر مسافت تا مرکز شهر خواهید داشت. اگر می خواهید با کمک مترو به فرودگاه مشهد بروید، باید سوار خط ۷۷ شوید و پس از ۲۰ دقیقه به آن جا می رسید. همچنین با کمک تاکسی های مشهد به راحتی می توانید از هر نقطه ای که می خواهید به فرودگاه برسید تا از پرواز خود جا نمانید. با کمک خودروی شخصی هم که می توانید به فرودگاه بروید. فقط باید حواستان باشد که خودروی خود را در پارکینگ مناسب پارک کنید تا از ترمینال مورد نظر دور نشوید.

فرودگاه مشهد چند ترمینال دارد؟

۳ ترمینال. یکی برای پرواز های داخلی و ۲ ترمینال برای پرواز های خارجی.

آیا فرودگاه مشهد مترو دارد؟

بله‌؛ خط ۱ مترو مشهد از فرودگاه هاشمی‌نژاد شروع می‌شود و تا پایانه وکیل‌آباد ادامه دارد. برای استفاده از خط ۲ مترو می‌توانید در ایستگاه میدان شریعتی مسیر خود را عوض کنید.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*