عالی قاپو اصفهان؛ قبل از بازدید بدانید!

محال است که نام اصفهان به گوشتان بخورد و یاد هنر، معماری و تاریخ ایران نیفتید! یکی از بناهای بسیار زیبا و قدیمی در اصفهان، ادامه مطلب

محال است که نام اصفهان به گوشتان بخورد و یاد هنر، معماری و تاریخ ایران نیفتید! یکی از بناهای بسیار زیبا و قدیمی در اصفهان، عمارت عالی قاپو است که در قلب اصفان بنا شده است.

با وجود آن که صدها سال از آن می گذرد، اما هنوز هم تاریخ ایران را یدک می کشد و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

با وجود آن که کاخ عالی قاپو یک عمارت بسیار بزرگ است، اما خشت به خشت آن نشان دهنده هنر اصیل ایرانی است و هر فردی را مجذوب خود می کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی کاخ عالی قاپو بپردازیم و ببینیم که این عمارت چه رازهایی را در خود نهفته است!

فهرست مطالب

کاخ عالی قاپو در اصفهان

هنگامی که نام اصفهان به زبان می آید، کاخ عالی قاپو یکی از اولین چیزهایی است که به ذهن هر فرد ایرانی می رسد. عالی قاپو در واقع یکی از کاخ های مربوط به دوران صفویان است که در اصفهان بنا شده است.

کاخ عالی قاپو، بخشی از میدان نقش جهان را شامل می شود و اگر بخواهید به آن جا بروید، کافی است با کمک تابلوهای راهنمایی که در خیابان ها وجود دارد، از هر مسیری به سمت میدان نقش جهان حرکت کنید.

هنگامی که به این میدان بزرگ رسیدید، به ضلع غربی آن بروید و عظمت این بنای باشکوه را ببینید. این کاخ بزرگ، روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است؛ دو بنای تاریخی بزرگ در روبروی هم.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو از زیباترین نمونه های معماری ایران است که در دوران صفویان و پس از انتقال پایتخت به اصفهان، بنا شد. این کاخ معماری بسیار برجسته و تزئینات بسیار زیبایی دارد که قابل توجه هنرمندان سرشناس ایرانی قرار گرفته است.

تا جایی که علاوه بر گردشگران ایران، گردشگران خارجی زیادی را هم هر ساله جذب می کند. کاخ عالی قاپو بنای بزرگی است و هر بخش از آن، تجلی تاریخ باشکوه ایران عزیز است.

جالب است بدانید که پایه های اصلی این عمارت روی چوب بنا شده است و همین مسئله هم از نظر معماری و ساخت آن بسیار خیره کننده است.

پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به اصفهان و بازدید از بناهای تاریخی آن، از طریق اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید تا خیالتان بابت محل اقامت راحت باشد.

تاریخچه کاخ عالی قاپو

اولین چیزی که در مورد کاخ عالی قاپو باید بدانید، این است که قدمت آن به حکومت صفویان باز می گردد؛ درست زمانی که اصفهان پایتخت صفویان انتخاب شد.

بر اساس گفته هایی که در تاریخ وجود دارد، کاخ عالی قاپو روی کاخی از عهد تیموریان بنا شده است که قدمت آن به سال ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۶ هجری قمری بر می گردد.

کاخ عالی قاپو خودش در سال ۱۰۵۴ هجری قمری به دستور شاه عباس اول ساخته شده است و جالب است بدانید که شاه عباس اول، یکی از مقتدرترین پادشان ایران قدیم بوده است.

البته کاخ عالی قاپو از ابتدا به این شکل نبوده است و تکمیل تزئینات و ظرافت آن پس از مرگ شاه عباس اول انجام شده است.

کاخ عالی قاپو
ایران- ویکی یادمان ۲۰۱۷

این کاخ میزبان افراد زیادی در زمان قدیم بوده است که از مهم ترین آن ها می توان به شاه های صفوی، سفیران و شخصیت های بزرگ اشاره کرد.

کاخ عالی قاپو بسیار بزرگ و عظیم است و نمی تواند در یک دوره پادشاهی ساخته شده باشد! بر اساس گفته ها، این کاخ در دوران سه پادشاه بزرگ، یعنی پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین انجام شده است. بنابراین تکامل پیدا کردن این کاخ طی چیزی حدود ۱۰۰ سال انجام شده است. پایه گذاری اصلی را شاه عباس اول و شاه عباس دوم انجام داده اند و عملیات تزئین آن به دوران پادشاهی سلطان حسین بر می گردد.

در دوران پادشاهی سلطان حسین، تزئینات داخلی بسیار زیبایی صورت گرفته است که از مهم ترین هنرهای به کار رفته می توان به خوش نویسی و مینیاتوری اشاره کرد.

البته پس از سلطان حسین، پادشاهان دیگر هم روی تکمیل کاخ عالی قاپو کار کرده اند و اکنون، یک کاخ زیبا و با عظمت برای بازدید در اصفهان قرار دارد.

دلیل نام گذاری کاخ عالی قاپو چیست؟

کاخ عالی قاپو یکی از بناهای تاریخی و بزرگ در ایران است! اما آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید که چرا این کاخ، عالی قاپو نام گرفته است؟ ۳ دلیل مهم وجود دارد که عبارتند از:

رقابت با کاخ باب عالی

اولین دلیل برای نام گذاری عالی قاپو، رقابت با کاخ باب عالی است. در واقع مسلمانان عثمانی یک کاخ با نام باب عالی در استانبول (اسلامبول سابق) داشتند و شاه عباس اول هم می خواست که عظمت و قدرت خود را به رخ آن ها و البته تمام دنبال بکشد.

همین مسئله باعث شد تا کاخ عالی قاپو ساخته شود که بسیار بزرگ تر و باشکوه تر از کاخ عالی قاپو عثمانی ها یا همان باب عالی باشد.

در نهایت ساخت این کاخ بزرگ توانست قدرت و عظمت پادشاهی صفویان را به رخ تمام دنیا بکشد و نام عالی قاپور روی این کاخ باشکوه و عظیم قرار گرفت.

ارادت خاص شاه عباس اول به امام علی (ع)

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد تا این کاخ چنین نامی بگیرد، ارادت خاص شاه عباس اول به امام علی (ع) بود. این ارادت باعث شد تا دری از جنس نقره برای بارگاه امام علی (ع) نصب شود و یکی از درب های حرم امام علی (ع) را به منظور تبرک به آن جا بیاورد.

جالب است بدانید که شاه عباس اول که همیشه سواره تردد می کرد، هنگامی که برای تردد از این درب نزدیک به آن می شد، از اسب خود پایین می آمد و تعظیم کنان وارد کاخ خود می شد. این مسئله هم یکی از دلایل نام گذاری این کاخ به نام عالی قاپو شد.

انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان

پیش از آن که پایتخت پادشاهی اصفهان باشد، قزوین بود. در قزوین کاخ عالی قاپویی وجود داشت که کاخ پادشاهی صفویان بود!

پس از آن که شاه عباس اول روی کار آمد، پایتخت از شهر قزوین به شهر اصفهان منتقل شد. میدان نقش جهان هم مرکز حاکمیت این پادشاه بود و پس از آن، نام عالی قاپو بر روی ورودی این میدان گذاشته شد تا ادامه راهشان باشد.

عالی قاپو در زبان تارکی به معنای درب بزرگ یا درگاه بزرگ است. البته درب ورودی نقش جهان به قدری بزرگ بود که این نام واقعاً برازنده آن بود. این کاخ با نام های دیگری هم شناخته می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از: دولت‌خانه مبارکه نقش جهان و قصر دولت‌خانه.

کاخ عالی قاپو چگونه ساخته شده است؟

زمانی که عالی قاپو ساخته شد، ارتفاع آن ۳۶ متر بود که بلندترین ساختمان زمان خودش محسوب می شود! برای آن که بتوانید بهتر متوجه ارتفاع آن شوید، می توان گفت که این عمارت برابر با یک ساختمان ۸ طبقه امروزی است.

با وجود آن که امروزه برج های بسیار بلندی وجود دارد، اما اگر به آن زمان و امکاناتی که برای عمارت ها وجود داشت نگاه کنید متوجه می شوید که ساخت چنین عمارتی اصلاً کار ساده ای نبوده است. مراحل ساخت عالی قاپو در چند بخش خلاصه می شود که در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی کامل آن بپردازیم:

کاخ عالی قاپو

ساخت بنای اولیه کاخ عالی قاپو

اولین مرحله ساخت عمارت عالی قاپو، ساخت بنای اولیه آن است. پس از آن که شاه عباس اول دستور ساخت این عمارت را داد، بنای اولیه آن که شامل دو طبقه بود ساخته شد.

پس از آن، با توجه به این که این کاخ مرکز پادشاهی شاه عباس اول بود، شاه عباس تصمیم داشت که این کاخ با کاخ های دیگر و همچنین راه های ورود آن ارتباط داشته باشد. البته مسئله ای که اهمیت دارد، این است که تنها شاه و درباریان اجازه ورود به این دروازه را داشتند.

بخشی از عمارت اولیه مربوط به استراحت پادشاه، بخشی مربوط به مهمان های خارجی و بخش دیگری برای پذیرایی مهمان ها بود. شاه عباس اول از طریق طبقه دوم دید بسیار خوبی نسبت به حجره های اطراف میدان داشت.

ساخت ایوان عمارت عالی قاپو اصفهان

در زمان صفویان شهرنشینی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد و همین مسئله باعث شده بود تا پایتخت اهمیت زیادی پیدا کند. بنابراین شاه عباس اول تصمیم گرفت تا مرکز پادشاهی خود را تا جایی که می توانست، گسترش دهد.

همین مسئله باعث شد تا طبقه های سوم، چهارم و پنجم که پنجمی یک نیم طبقه بود، به کاخ عالی قاپو اضافه شود. ایوان های بسیار دلنشینی هم در همین مدت ساخته شدند تا به میدان نقش جهان اشراف کلی داشته باشند.

همچنین طرح و نقاشی های زیبایی هم بر روی آن صورت گرفت تا جلوه زیباتری داشته باشد. بنابراین در این مرحله، عالی قاپو به نماد شکوه این حکومت تبدیل شده بود.

ساخت آخرین طبقه

در گذشته هر چقدر تشریفات بهتر بود، نشان دهنده قدرتمند بودن آن پادشاه بود. به همین خاطر، مرحله سوم ساخت بنای عالی قاپو مربوط به ساخت طبقه ششم آن است.

طبقه ششم بخشی از کاخ است که در آن اتاق های مختلفی برای اقامت مهمان ها در نظر گرفته شده بود. حتی در این طبقه، سالنی به نام موسیقی ساخته شد که طراحی و معماری آن با طبقه های دیگر فرق داشت.

در این سالن، ساز و موسیقی برای مهمان ها نواخته می شد تا شکوه و عظمت این حکومت را بیشتر کند. بنابراین عالی قاپو به یکی از معدود کاخ هایی تبدیل شد که در آن، طرب و موسیقی وجود داشت.

گسترش ایوان

یکی از ایوان های مهمی که در کاخ عالی قاپو وجود دارد، ایوان رو به باغ نقش جهان است! در آن زمان، این ایوان کوچک ساخته شده بود و فضای کافی برای میزبانی شاه از مهمان ها نبود. همین مسئله باعث شد تا شاه عباس دستور دهد تا این میدان گسترش پیدا کند و بزرگ تر شود.

پس از بزرگ تر شدن آن که حدود ۷ متر به فضای آن اضافه شده بود، مهمان ها بتوانند در آن فضا بنشینند و از آن لذت ببرند. جالب است بدانید که این ایوان تا جلوتر از حجره های اطراف گسترش داده شده بود و به واسطه آن بخش ورودی هم کمی بزرگ تر از قبل شد.

ستون‌های ایوان عالی قاپو و ساخت سیستم آب‌رسانی

در مرحله آخر ساخت عالی قاپو، زمان آن رسیده بود که ستوان های ایوان و سقف آن تکمیل شود. پس در آخرین مرحله، ستون ها و سقف ایوان هم اضافه شد تا بنا کامل شود.

جالب است بدانید که ارتفاع هر ستون به ۲۰ متر می رسد و برای دسترسی به ایوان عمارت، یک راه پله باریک ساخته شده بود. یکی از جالب ترین چیزهایی که در کاخ عالی قاپو وجود دارد، سیستم آب رسانی آن بود.

در آن زمان، این سیستم به نحوی طراحی شده بود که تمام طبقه های کاخ به آب دسترسی داشته باشند! طراحی چنین سیستمی در آن زمان، یک شاه کار به حساب می آید!

تخریب عمارت عالی قاپوی اصفهان

با وجود آن که ۵ مرحله قبل کاخ عالی قاپو را کامل کرده بود و بنای آن تکمیل بود، یک مرحله ناپسند هم وجود دارد. بعد از چند سال که عمارت عالی قاپو ساخته شد، ستون ها، سقف و گچ بری های آن رو به فرسودگی رفتند.

البته این موارد باعث تخریب کاخ عالی قاپو نبود! مسائل مختلفی پس از آن در اصفهان وجود داشت که در نهایت باعث شد تا بخش های مختلفی از آن تخریب شود.

مهم ترین مسائل شامل حمله افغان‌ها، جنگ‌های داخلی، بی‌لیاقتی بعضی از پادشاه‌ها و انتقال پایتخت از اصفهان است.

همچنین در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه هم بخش بزرگی از آن تخریب شد و در نهایت در زمان ظل السلطان حاکم اصفهان که از سلسله صفوی کینه داشت، تمام آثار به جا مانده تخریب شد.

اگر قصد بازدید از کاخ عالی قاپو را دارید، اسنپ روم به شما کمک می کند تا در نزدیکی این محل، اقامتگاه رزرو کنید تا به راحتی بتوانید به بناهای تاریخی آن دسترسی داشته باشید.

بخش های مختلف کاخ عالی قاپو و کاربردهای آن

عالی قاپو یکی از بزرگ ترین کاخ های ایران است و شاه عباس اول هم بهترین معماری ها را برای ساخت آن در نظر گرفته است! تا جایی که پا به هر جای این کاخ بگذارید،

برایتان جذاب است و برخی جاهای آن واقعاً نظر شما را به خودش جلب می کند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی بخش های مختلف عالی قاپو بپردازیم و ببینیم که کاربرد آن چه چیزی بوده است:

ورودی عمارت عالی قاپو

اولین جایی که از عمارت عالی قاپو به چشم گردشگران می خورد، ورودهای آن است. هر عمارت برای خودش ورودی خاصی دارد!

شاه عباس اول پادشاه بزرگی بود و دوست داشت که دروازه های باشکوهی برای ورود به عمارت بسازد. بنابراین ورودی عمارت بسیار جذاب و زیبا ساخته شده است.

همچنین طراحی آن به طوری بوده که به بخش های دیگری نظیر تالار تیموری، تالار سرپوشیده، رکیب خانه و… راه داشته باشد. عمارت عالی قاپو ۵ در اصلی دارد که به بخش های مختلف آن راه پیدا می کند.

سردر ورودی کاخ عالی قاپوی اصفهان

معماری دروازه های ورودی عالی قاپو بسیار زیبا و خیره کنده است! اگر به سردر ورودی کاخ عالی قاپو دقت کنید، متوجه می شوید که یک کتیبه در آن وجود دارد که با سنگ های مرمر پوشیده شده است.

بر اساس تاریخ، این در، همان دری بوده است که شاه عباس با عبور از آن قدرت خودش را به رخ می کشیده است. افرادی که قصد ملاقات شاه عباس را داشته اند، در این بخش سجده می کردند و آن را می بوسیدند که نشانه احترام به شاه بوده است.

جالب است بدانید که اگر کسی با کفش روی این سنگ پا می گذاشت، نگهبان او را کتک می زد و این دستوری از طرف شاه عباس اول بود.

در ورودی کاخ عالی قاپو

شاه عباس در دوران حکومت خود دری از جنس نقره به حرم امام علی (ع) هدیه کرد و در قبلی آن را هم هدیه گرفت. شاه این درب را در ورودی کاخ عالی قاپو نصب کرد و البته ارادت خاصی هم به آن داشت.

تا جایی که هنگامی که به این در می رسید، از اسب خود پایین آمده و پیاده از آن عبور می کرد و دلیل آن هم ارادتی بود که به امام عالی (ع) داشت.

در واقع این در تبرکی برای شاه عباس اول محسوب می شد و همین مسئله باعث احترام بسیار فراوان شاه عباس به آن بود.

طبقه‌های مختلف عمارت عالی قاپو

کاخ عالی قاپو بلندترین ساختمانی بود که در دوران صفویه وجود داشت! این کاخ به دو بخش ورودی و ساختمان اصلی تقسیم می شد که بخش ورود اهمیت بسیار زیادی داشت.

به همین دلیل است که اگر به کاخ عالی قاپو بروید، متوجه می شوید که این این در بسیار بزرگ و وسیع ساخته شده است. فاصله میان ساختمان اصلی با ورود کم بود و با طاق های جناغی پوشیده شده بود. البته این طاق ها در طبقات بعدی هم به چشم می خورند اما کوچک تر از ورودی هستند.

پله‌های مارپیچ کاخ عالی قاپو

در کاخ عالی قاپو راه پله های ماریپیچی وجود دارد که طبقه های مختلف را به هم وصل کرده است! این راه پله ها با ظرافیت تمام ساخته و اجرا شده اند؛ به خصوص دو تا از آن ها ظرافیت و زیبایی بسیار بالایی دارند.

شما می توانید این راه پله ها را در بخش غربی ورودی ببینید و از معماری آن زمان لذت ببرید. ارتفاع این پله هاه زیاد و عرض آن ها بسیار کم است.

بنابراین برای بالا رفتن از آن باید احتیاط کنید؛ در هر حال، این راه پله ها می تواند حس و حال زمان گذشته را برای شما زنده کند.

طبقه های مختلف عالی قاپو چه کاربردی داشتند؟

کاخ عالی قاپو از طبقات مختلفی تشکیل شده است و شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این طبقات چه کاربردی داشتند! هر یک از این طبقه ها به منظور خاصی طراحی و سخته شده است.

جالب است بدانید که در هر طبقه، سالن های پذیرایی و اتاق ها وجود دارند. دلیل وجود آن ها در هر طبقه این است که این طبقات، برای کارهای اداری و حکومتی استفاده می شد.

همین مسئله باعث شده بود تا اتاق و سالن پذیرایی در هر طبقه وجود داشته باشد. همچنین در طبقات کشیک خانه هم وجود داشت تا نگهبان ها در آن حضور داشته باشند و از سالن ها دیدن کنند. بنابراین هر طبقه کاربرد خاص خود را داشت و برای کار خاصی از آن استفاده می شد.

تزئینات و نقاشی‌های داخل کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو

تنها دلیلی که باعث شده تا کاخ عالی قاپو بر سر زبان ها بیفتد، شکوه و بزرگی آن نیست! بلکه تزئینات و نقاشی های داخلی این کاخ هم توانسته نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

اگر اهل هنر هستید و از تزئین و نقاشی ها سر در میاورید، با دیدن هنر به کار رفته در عالی قاپو کاملاً مجذوب آن می شوید. لایه‌ چینی‌ ها، تذهیب ‌ها و مقرنس ‌های چندضلعی ‌اش کاملاً بی رقیب هستند؛ تذهیب در واقع همان طلاکاری است. در آن زمان، پس از لایه چینی شیارها، آن را با آب طلا می پوشاندند تا درخشش بیشتری داشته باشد.

همچنین در این بنا کتیبه های مختلفی هم به جا مانده است که نامی از نقاش و معمار آن وجود ندارد! البته در بخش نقاشی های این کاخ، نام هنرمند معروف رضا عباسی دیده می شود.

رضا عباسی یکی از بزرگ ترین نقاش های دوره صفویه بوده است و بر اساس مستندات به جا مانده، مشخص است که بخشی از نقاشی های کاخ عالی قاپو به دست او انجام شده است.

نقاشی های این هنرمند، در طبقه های اول، دوم، چهارم و پنجم عمارت عالی قاپو به چشم می خورد و می تواند نظر شما را جلب کند.

تابلوهای مینیاتوری هم از این استاد به جا مانده است و نقاشی های طبقه های سوم و ششم، سبک متفاوت و مدرن تری نسبت به طبقه های دیگر دارد.

دلیل باقی ماندن این نقاشی ها، استفاده از محلول تثبیت کننده است که تا هزار سال می تواند یک اثر را سالم نگه دارد.

اتاق موسیقی در کاخ عالی قاپو

اگر بخواهیم یکی از زیباترین سالن هایی که در کاخ عالی قاپو وجود دارد را بررسی کنیم، اتاق موسیقی است. اتاق موسیقی در واقع بخشی از کاخ عالی قاپو است که به عنوان یکی از زیباترین بخش های آن شناخته می شود!

همچنین معماری این بخش با بخش های دیگر کاخ متفاوت است. کافی است کمی سرتان را بالا بیاورید تا گچ بری های برجسته آن را مشاهده کنید.

همین مسئله که در آن زمان یک اتاق جدا برای موسیقی وجود داشته، نشان دهنده این است که در آن زمان هم موسیقی اهمیت بسیار زیادی داشته است.

جالب تر این که بدانید این طبقه ۳ اتاق دارد و دوتا از آن ها نسبت به یکی دیگر بزرگ تر هستند.

کاخ عالی قاپو

معماری این بخش شما را کنجکاو می کند تا بدانید که چرا آن قدر متفاوت و زیباتر ساخته شده است. همچنین جالب است بدانید که حفره هایی هم در این اتاق وجود دارد تا صدای موسیقی به طبقات دیگر هم برسد.

در این محل نوازندگان جمع می شدند و با هم ساز می نواختند. همچنین طرح های این طبقه به نحوی است که باعث جلوگیری از اکوی صدا می شد و کارکرد آن مشابه استدیوهای کنونی است.

اگر دیوارهای این طبقه را بررسی کنید، متوجه می شوید که نقش و نگار بسیار زیادی در آن وجود دارد و می تواند شما را محو تماشا کند. نقاشی های این اتاق مدرن تر از اتاق های دیگر هستند و نشان دهنده این است که هنر ایرانی با هنر غربی ترکیب شده است.

بناهای تاریخی اطراف عالی قاپو

اگر قصد دارید در میدان نقش جهان از سایر بناهای تاریخی هم دیدن کنید، نیاز دارید تا آن ها را بشناسید. در این بخش از مقاله می خواهیم ۴ مورد از مهم ترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان و در نزدیکی کاخ عالی قاپو را به شما معرفی کنیم:

مسجد شیخ لطف الله

یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی اصفهان، مسجد شیخ لطف الله است. این مسجد هم از شاه کارهای دوران صفویه است و توانسته نظر افرادی زیادی را به خود جلب کند.

جالب است بدانید که این مسجد، مناره و حیاط ندارد. در واقع این مسجد مختص به خانواده شاه بوده است که از طریق راه زیر زمینی به عمارت عالی قاپو دسترسی داشته است.

معماری این مسجد بسیار زیبا است و طرح طاووس آن در سطح جهانی معروف است. اگر شما عکاس هستید و قصد آن را دارید که یک عکس تاریخی زیبا از این بنا بگیرید، جلوی ورودی مسجد لوکیشن بسیار مناسبی خواهد بود.

مسجد جامع عباسی

یکی دیگر از مسجدهایی که مربوط به دوران صفویه است، مسجد امام است. البته این مسجد با نام مسجد شاه عباسی هم شناخته می شود که اثر بسیار زیبایی است.

در این مسجد آثار هنری علیرضا عباسی به چشم می خورد که بیشتر می توانید در بخش کتیبه های سردر آن را ببینید. یکی از جذاب ترین ویژگی های این مسجد که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است، انعکاس و بازتاب صدا در زیر گنجد آن است.

سردر قیصریه

اگر به بخش شمالی میدان نقش جهان بروید، سردر قیصریه را خواهید دید که نظر شما را به خود جلب می کند. جالب است بدانید که ورودی بازار این محله هم دقیقاً از کنار همین سردر آغاز می شود.

متاسفانه در زمان قاجار، این بخش از بازار تخریب شده است و در حال حاضر آثار کمی از آن برای گردشگران باقی مانده است.

حجره‌ های اطراف میدان

اگر به میدان نقش جهان بروید، متوجه وجود تعداد بسیار زیادی حجره می شوید! حجره ها قدمتی بسیار قدیمی دارند و می تواند نظر شما را به خود جلب کند.

اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه دارید، دید و بازدید از این حجره ها هم نظر شما را کاملاً جلب می کند. در حجره ها صنایع دستی نظیر ظروف مسی و قالیچه های دست بافت به فروش می رسد.

همچنین فروشنده ها همگی اصفهانی هستند و لهجه آن ها می تواند لبخند را بر لبان شما بیاورد! چرا که لهجه اصفهانی از قشنگ ترین لهجه هایی است که در میان مردم ایران شنیده می شود.

بهترین زمان بازدید از کاخ عالی قاپو کدام است؟

اگر اصفهانی هستید و می خواهید از این منطقه تاریخی بازدید کنید، همه فصل ها برای شما مناسب است و در هر زمانی که خواستید می توانید از آن بازدید کنید.

اما اگر از افرادی هستید که می خواهید اصفهان را برای سفر انتخاب کنید، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که بهترین فصل برای سفر به آن کدم است.

اصفهان از شهرهای کویری ایران محسوب می شود و باید حواستان به این موضوع باشد! در واقع اصفهان در فصل تابستان گرم و در فصل زمستان سرد است. بنابراین باید فصلی را انتخاب کنید که آب و هوای آن مناسب باشد. اگر زمان آزاد در تمام فصل های سال را دارید، بهار و پاییز انتخاب مناسبی است.

در فصل بهار آب و هوای مناسب به همراه سرسبزی اصفهان نظر شما را جلب می کند. حتی شاید شانس این را داشته باشید که از زاینده رود هم آب عبور کند و از نشستن بر روی پل های آن لذت ببرید.

مسیر دسترسی به کاخ عالی قاپو

دسترسی به میدان نقش جهان کار سختی نیست و از هر نقطه شهر می توانید به آن دسترسی داشته باشید!

پس از آن که به شهر زیبای اصفهان رسیدید، باید به سمت شمال حرکت کنید؛ زیرا نقش جهان در مرکز اصلی آن قرار دارد. پس از آن، به خیابان حافظ بروید و از طریق بخش شرقی به میدان نقش جهان خواهید رسید.

البته تابلوهایی که در این شهر قرار دارد، شما را به سمت مرکز شهر، میدان نقش جهان و در نهایت کاخ عالی قاپو خواهد رساند.

در حالی حاضر هم که تکنولوژی پیشرفت کرده است و می توانید با استفاده از مسیریاب های موبایل به راحتی به آن جا برسید.

شما می توانید از طریق اسنپ روم اقامتگاه خود را رزرو کنید؛ امکان رزرو اقامتگاه در نزدیکی بناهای تاریخی اصفهان نظیر کاخ عالی قاپو هم در اسنپ روم فراهم است.

عالی قاپو؛ کاخی به عظمت تاریخ صفویان!

عالی قاپو مهد تاریخ و تمدن ایران و به خصوص، زمان صفویان است! عالی قاپو عمارتی بسیار بزرگ و باشکوه است که نشان می دهد ایران در زمان پادشاهان خود چقدر بزرگ و قدرتمند بوده است. در این مقاله به بررسی عالی قاپو و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید، پرداختیم.

اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، می توانید از طریق پلتفرم اسنپ روم انواع اقامتگاه ها را رزرو کنید و چند روزی را مهمان اصفهان و اصفهانی ها باشید! اصفهان به قدری بزرگ است که سفر به آن، چندین روز زمان نیاز دارد تا بتوانید از سفر به این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید.

سوالات متداول

کاخ عالی قاپو کجاست؟

عالی قاپو در میدان نقش جهان و در ضلع غربی میدان قرار دارد.

کاخ عالی قاپو در چه دوره ای ساخته شده است؟

صفویان

کاخ عالی قاپو را چه کسی ساخته است؟

به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. گسترش آن در زمان شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین بوده است.

کاخ عالی قاپو چند طبقه دارد؟

۶ طبقه

کاخ عالی قاپو در کدام شهر است؟

اصفهان

عالی قاپو اصفهان؛ قبل از بازدید بدانید!

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*