سیر تا پیاز سفر به شیراز

هنگامی که صحبت از سفر داخلی می شود، شهرهای زیادی برای سفر وجود دارند. یکی از شهرهایی که شهرت بسیار زیادی دارد و افراد زیادی ادامه مطلب

هنگامی که صحبت از سفر داخلی می شود، شهرهای زیادی برای سفر وجود دارند. یکی از شهرهایی که شهرت بسیار زیادی دارد و افراد زیادی آن را برای سفر داخلی انتخاب می کنند، شیراز است. شیراز شهر زیبایی هاست و در آن می توانید زیبایی های مختلفی را مشاهده کنید؛ از دیدنی آن گرفته تا فرهنگ و سنت مردمان آن. اگر قصد سفر به شیراز را داشته باشید، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید و در واقع، سیر تا پیاز سفر به شیراز را بدانید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که راهنمای سفر به شهر بسیار زیبای شیراز را برای شما کاربران تهیه کنیم تا با خواندن آن، بتوانید سفری لذت بخش به این شهر دیدنی داشته باشید.

شهر شیراز کجا قرار دارد؟

شیراز یکی از شهرهای استان فارس است و در نیمه جنوبی ایران قرار دارد. شهری با اصالت و سابقه چند صد ساله که سفر به آن می تواند به یک سفر فراموش نشدنی و لذت بخش تبدیل شود. در شیراز می توانید جاهای دیدنی بسیار زیادی را مشاهده کنید و دیدن هر یک از آن ها بدون شک برای همه افراد لذت بخش است. شیراز به قدری بزرگ و جذاب است که می تواند سلیقه هر فردی را جلب کند؛ چه به بناهای تاریخی علاقه داشته باشید یا طبیعت زیبا، شیراز می تواند نظر شما را جلب کند. همچنین در شیراز مقبره شاعران بزرگ ایران قرار دارد و شما می توانید برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید.

دسترسی به شیراز از تمام شهرهای ایران ممکن است و با توجه به این که در نیمه جنوبی ایران قرار گرفته است، می توانید از هر نقطه به آن سفر کنید. اگر قصد سفر از تهران به شیراز را داشته باشید، حدود ۸۷۰ کیلومتر مسیر را باید طی کنید. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده تا افراد زیادی به این شهر زیبا سفر کنند، این است که شیراز محل پایه گذاری بسیاری از حکومت های بزرگ نظیر هخامنشیان و ساسانیان بوده است. در واقع هر کسی که کمی به تاریخ علاقه داشته باشد، می تواند بناهای تاریخی مربوط به این دوران را در شهر بسیار زیبای شیراز بازدید کند. پیش از سفر به شیراز می توانید با اجاره اقامتگاه از اسنپ روم، خیال خودتان را راحت کنید و سپس سفر را شروع کنید.

آب و هوای شهر شیراز چگونه است؟

شیراز یکی از شهرهای چهار فصل ایران است و با توجه به این موضوع، آب و هوای مطبوعی دارد. البته با توجه به این که در نقاط جنوبی ایران قرار گرفته است، آب و هوای آن کمی گرم است. همچنین در آن میزان بارندگی زیاد نیست و جزء استان های کم آب محسوب می شود. البته آب و هوای آن بستگی دارد که در کدام فصل از سال به آن سفر کنید. مثلاً اگر شما در زمستان قصد سفر به شیراز را داشته باشید، با سرمای استخوان روز روبرو نمی شوید و از این بابت اذیت نخواهید شد. در حالی که اگر در فصل تابستان بخواهید به شیراز سفر کنید، گرمای آن شما را اذیت می کند.

در حالت کلی شیراز آب و هوای معتدلی دارد و در هر فصلی که به آن سفر کنید، اذیت نخواهید شد! در فصل تابستان گرمای آن مانند شهرهای خشک ایران خیلی شدید نیست و در فصل زمستان هم سرمای آن مانند مناطق ییلاقی ایران، خیلی سخت و استخوان سوز نیست. شیراز در هر فصلی از سال دیدنی است و شما می توانید برای سفر به آن در چهار فصل سال برنامه ریزی کنید. دمای هوا در تیرماه که گرم ترین فصل سال است، تا ۳۰ درجه هم می رسد و در پاییز میانگین دمای آن حدود ۲۰ درجه است. در زمستان هم دمای آن تا ۵ درجه زیر صفر هم می رسد! با این حال شیرازی ها زمستان خیلی سرد و سختی را تجربه نمی کنند و تنها در برخی روزهای زمستان هوا خیلی سرد خواهد بود.

بهترین زمان برای سفر به شیراز چه زمانی است؟

اگر قصد سفر به شهر بسیار زیبای شیراز را داشته باشید، مهم ترین سوالی که برای شما پیش می آید این است که بهترین فصل برای سفر به شیراز کدام است! شیراز شهری چهار فصل است و در هر فصل زیبایی ها و دیدنی های خاص خود را دارد. با این حال، اگر می خواهید به این شهر سفر کنید باید بهترین فصل را بشناسید. معمولاً در فصل تابستان هوای این شهر کمی گرم است و ممکن است کمی روی کیفیت مسافرت شما تاثیر منفی داشته باشد. همچنین در فصل زمستان هم هوا کمی سرد است و باز هم می تواند شما را اذیت کند و بهتر است فصل های دیگری را برای سفر انتخاب کنید.

بهترین زمان برای سفر به شیراز فصل بهار است! در فصل بهار آب و هوای شیراز بسیار عالی و دلچسب است و می توانید نهایت لذت را از آن ببرید. همچنین با توجه به این که فصل رویش درختان بهار است، از این جهت هم شیراز در فصل بهار بسیار دیدنی خواهد بود. در فصل بهار انواع گل ها در شیراز می رویند و بوی خوش آن ها فضای بسیار دلچسبی ایجاد می کند. همچنین شکوفه های بهار نارنج هم عطری بهشتی به این شهر داده است و شما می توانید از این فضای تماشایی نهایت لذت را ببرید. البته در ایام عید شیراز بسیار شلوغ است و پیشنهاد می کنیم به جای فروردین، در ماه اردیبهشت به شیراز سفر کنید تا اماکن گردشگری و همچنین اقامتگاه ها خلوت باشند.

اقامتگاه های شهر شیراز کدام هستند؟

هنگامی که بار و بندیل خود را برای سفر به شیراز می بندید، یک سوال مهم دیگر هم پیش می آید! آن هم این که در شهر شیراز کدام اقامتگاه ها وجود دارند و کدام یک به درد شما می خورد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی انواع اقامتگاه هایی که در شیراز وجود دارد و می توانید برای سفر خود در آن ها اقامت داشته باشید، می پردازیم:

هتل شیراز

اولین اقامتگاهی که در هر شهری وجود دارد، هتل است. هتل ها اقامتگاه هایی هستند که به درد افرادی می خورد که می خواهند امکانات رفاهی و خدمات بیشتری در اختیار داشته باشند. در هتل همه چیز در اختیار شما است و شما به راحتی می توانید هر چیزی که نیاز داشتید را سفارش دهید. صبح ها صبحانه شما آماده است و برای وعده نهار و شام هم می توانید از رستوران هتل سفارش دهید. در شیراز انواع هتل ها وجود دارد و شما می توانید متناسب با نیاز و بودجه خود یکی از آن ها را رزرو کنید. البته هنگام رزرو هتل باید به لوکیشن هتل دقت کنید که نزدیک به اماکن تفریحی و گردشگری شیراز باشد.

سوئیت شیراز

یکی دیگر از انواع اقامتگاه هایی که می توانید برای اقامت در شیراز رزرو کنید، سوئیت است. سوئیت ها در واقع خانه یا آپارتمان هایی هستند که برای هر چند روز که بخواهید در اختیار شما قرار می گیرد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. سوئیت از نظر مستقل بودن بسیار عالی است اما برای تهیه وعده های صبحانه، نهار و شام سرویسی به شما ارائه نمی شود. در این صورت باید خودتان تهیه کنید یا این که از رستوران سفارش دهید. در مناطق مختلف شیراز سوئیت های زیادی وجود دارد که می توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود یکی را برای یک یا چند شب رزرو کنید.

ویلا شیراز

در شیراز ویلاهای مختلفی هم وجود دارد که قابل رزرو هستند! در واقع ویلاها یکی از بهترین اقامتگاه هایی هستند که می توانید رزرو کنید و از امکانات بیشتری بهره مند شوید. مثلاً اگر می خواهید ویلای استخر دار رزرو کنید، به راحتی می توانید از طریق اسنپ روم یک ویلای عالی رزرو کنید و برای چند شب در آن جا اقامت داشته باشید. معمولاً ویلاهای شیراز در اطراف شیراز هستند. البته اگر بخواهید، می توانید ویلای داخل شهر شیراز یا حداقل خیلی نزدیک به شهر پیدا کنید تا از نظر رفت و آمد اذیت نشوید.

بوم گردی شیراز

یکی دیگر از اقامتگاه هایی که می توانید در شهر شیراز رزرو کنید، بوم گردی است. بوم گردی ها در واقع اقامتگاه هایی هستند که توسط افراد محلی یک منطقه یا روستا ایجاد می شوند. در بوم گردی ها هنوز اصالت و وسایل محلی دیده می شود و شما می توانید با فرهنگ و هنر روستاهای شیراز هم آشنا شوید. بوم گردی ها معمولاً هزینه کمتری نسبت به اجاره ویلا و هتل دارند اما یک نکته مهم را هم باید در نظر بگیرید! بوم گردی ها معمولاً در روستاهای اطراف یک شهر بنا می شوند و ممکن است برای رسیدن به آن نیاز به پیمودن مسافتی کوتاه داشته باشید.

جاهای دیدنی شیراز کدام هستند؟

اگر شیراز برای مسافرت انتخاب کرده اید، لازم است بدانید که این شهر جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد. اگر فرصت کافی برای اقامت در این شهر را دارید، پیشنهاد می کنیم همه جاهای دیدنی آن را بازدید کنید اما اگر فرصت کافی ندارید، حداقل چند مورد از مهم ترین آن ها را بازدید کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از جاهای دیدنی شیراز بپردازیم تا بتوانید برای بازدید از آن ها برنامه ریزی کنید:

حافظیه

شیرا شهری است که در آن شاعران بزرگی حضور دارند و به همین دلیل یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز، آرامگاه شاعران است. اولین جای دیدنی شیراز که قصد معرفی آن را داریم، آرامگاه حافظ یا حافظیه است. این مقبره در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است و اگر به شیراز سفر می کنید، باید حتماً حافظیه را هم از نزدیک ببینید.

یک ایوان نسبتاً بزرگ این مجموعه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند که بخش شمالی مربوط به بخش تاریخی آن است و بخش جنوبی هم مربوط به ورودی و باغ سرسبز آن است.

حمام وکیل

یکی دیگر از جاذبه های شهر شیراز که ارزش زیادی برای بازدید دارد، حمام وکیل است. حمام وکیل یکی از جاذبه های شیراز است که از زمان زندیه به جا مانده است. در واقع این حمام مربوط به زمان حکومت کریم خان زند بوده است که در نزدیکی مسجد و بازار وکیل واقع شده است. حمام وکیل دارای معماری بسیار زیبا و جذابی است که باعث شده تا در میان آثار تاریخی شیراز زبان زد باشد.

همچنین نقش و نگارش های هنرمندانه ای در این بنای تاریخی وجود دارد. از مهم ترین بخش های حمام وکیل می توان به ورودی، سربینه، گرم‌ خانه و… اشاره کرد.

سعدیه

همه ما می دانیم که آرامگاه سعدی در شهر شیراز قرار دارد و بسیار هم باشکوه است. بنابراین یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز، سعدیه یا آرامگاه سعدی است. آرامگاه سعدی محفلی از شعر و ادب باستانی است و معماری آن هم بسیار زیبار طراحی شده است. همچنین در آن، از المان های سنتی استفاده شده تا حس و حال زمان گذشته را برای افراد تداعی کند.

مهم ترین دلیلی که باعث شده تا این بنا از نظر معماری منحصر به فرد باشد، تعداد ستون ها و کاشی کاری آن است. این آرامگاه فضایی عرفانی دارد و باغ اطراف آن هم کاملاً سرسبز و زیبا است. از دیگر دیدنی های اطراف سعدیه می توان به باغ دلگشا، پارک کوهستان، دروازه قرآن و موزه هفت‌تنان اشاره کرد.

تخت جمشید

یکی از مهم ترین آثار باستانی ایران که شهرت جهانی دارد، تخت جمشید است. تخت جمشید یکی از دیگر از دیدنی های شیراز بوده و نشان بزرگی از ریشه های متمدن در سرزمین ما است. مجموعه ای که در حال حاضر باقی مانده است، مربوط به سلسله پادشاهی هخامنشیان است که در زمان خود، در فارس مستقر بوده اند.

معماری تخت جمشید به قدری زیبا و دیدنی است که زبان زد جهانیان و ایرانیان شده است. با سفر به شیراز اگر بخواهید یک ماجراجوی تاریخی و جذاب داشته باشید، می توانید به تخت جمشید مراجعه کنید.

مسجد وکیل

اگر بخواهیم یکی از زیباترین مساجد ایرانی را نام ببریم، بدون شک مسجد وکیل در لیست ما قرار می گیرد. دلیل آن که مسجد وکیل در لیست قرار می گیرد، این است که معماری بسیار چشم گیری دارد. این بنا در چند قدمی حمام و بازار وکیل است و در لیست مجموعه بناهای تاریخی وکیل قرار دارد.

Vakil mosque panorama

جالب است بدانید که ستون های مسجد وکیل شهرت جهانی دارند که دلیل آن کاشی کاری رنگارنگ و دیگر تزئینات بنا است.

دروازه قرآن

شروع شیرازگردی با دروازه قرآن است! چرا که هنگام ورود به شیراز این دروازه را مشاهده می کنید که یکی از بناهای دیدنی شیراز محسوب می شود.

در گذشته قرآنی روی این دروازه قرار داده شده است که مردم هنگام ورود و خروج شهر، از زیر قرآان رد شوند و هنوز هم این رسم قدیمی در میان ایرانیان به خوبی اجرا می شود.

باغ ارم

یکی دیگر از نقاط سرسبز و دیدنی شیراز، باغ ارم است. در واقع باغ ارم یکی از دلنوازترین باغ های ایرانی است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. در این باغ هم عمارت های قدیمی و دیدنی به چشم می خورد که در کنار آن ها، فضای سبز بسیار جذابی وجود دارد.

همچنین باغچه های گل و حوضچه های آب به سبک ایرانی از دیگر جاذبه های باغ ارم هستند که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

ارگ کریم خان

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی شیراز که افراد زیادی به آن علاقه مند هستند، ارگ کریم خان است. ارگ کریم خان در واقع یک قلعه بزرگ با دیوارهای بسیار بلندی هستند که در مرکز شهر واقع شده است.

به خصوص برای افرادی که به دیدنی های تاریخی علاقه دارد، ارگ کریم خان گزینه بسیار مناسبی است.

بازار وکیل

یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین بازارهای شیراز، بازار وکیل است. با توجه به طراحی و معماری قدیمی و جذاب آن، بازار وکیل با وجود آن که یک بازار فعال و واقعی است در لیست دیدنی های شیراز قرار می گیرد. این بازار بسیار بزرگ است و با پیاده روی در آن می توانید با عظمت معماری زمان های گذشته آشنا شوید.

البته قطعاً این موارد مرمت شده اند اما باز هم آثاری از تاریخ آن ها وجود دارد. در این بازار می توانید هنر دست عشایران در زمینه بافت گلیم را مشاهده کنید. همچنین هنرهای دیگری نظیر قلم زنی از دیگر جذابیت های بازار وکیل شیراز است.

مسجد نصیرالملک

یکی دیگر از دیدنی های شیراز که قدمت تاریخی دارد، مسجد نصیرالملک است. در این مسجد هنر کاشی کاری و شیشه های رنگی به وفور یافت می شود که بازتاب نور جذابیت و زیبایی آن را چند برابر کرده است.

باغ عفیف آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در شیراز می توانید به آن دسترسی داشته باشید، باغ عفیف است. باغ عفیف از جاهای دیدنی شیراز است و شما می توانید هنر گل کاری باغ های ایرانی را به بهترین شکل ممکن ببینید. در این باغ درختان خوش قواره و زیبا وجود دارند که زیبایی آن را چند برابر کرده است. همچنین گل های خوش رنگ این باغ، باعث شده تا به بهشتی جذاب برای گردشگران و مسافران شیراز تبدیل شود.

دیدنی های شیراز تمامی ندارد و علاوه بر مواردی که معرفی کردیم، باز هم دیدنی وجود دارد. اگر زمان کافی برای اقامت در شیراز را دارید، می توانید ده ها دیدنی دیگر هم پیدا کنید و جذابیت سفر خود را بیشتر کنید. اگر هدفتان بازدید از جاهای دیدنی شیراز است، می توانید با کمک اسنپ روم بهترین اقامتگاه های نزدیک به جاهای دیدنی آن را رزرو کنید تا در این مورد راحت تر باشید.

بهترین مراکز خرید شیراز کدام هستند؟

اگر به شیراز سفر می کنید، خرید کردن را فراموش نکنید! چرا که شیراز یکی از شهرهایی است که در آن می توانید خریدهای بسیار عالی داشته باشید و از آن لذت ببرید. اما برای خرید باید مراکز خرید را به خوبی بشناسید تا بتوانید محصولاتی با کیفیت عالی و قیمت مناسب پیدا کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین مراکز خرید شیراز بپردازیم تا بتوانید خرید انجام دهید:

مرکز خرید سلطانیه

یکی از مراکز خرید بسیار لوکس و جذاب در شیراز، مرکز خرید سلطانیه است. این مرکز خید در خیابان مطهری قرار گرفته است و جمعاً ۹ طبق دارد. در این مرکز خرید می توانید به خرید پوشاک، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت و عینک، جواهرات، لوازم دیجیتال و… بپردازید. البته لازم به ذکر است که این مرکز خرید دارای اجناس لوکس است که طبیعتاً قیمت آن هم زیاد است. در این مرکز خرید انواع کافی شاپ و فود کورد هم وجود دارد که برای گذراندن وقت اوقات فراغت مناسب است. جالب است بدانید که در این مجموعه ورزشی باشگاه ورزشی و استخر هم وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

مرکز خرید حافظیه

یکی دیگر از مراکز خرید مدرن شیراز، مرکز خرید حافظیه است. جالب است بدانید که ساخت این مرکز خرید ۱۰ سال طول کشیده است که بسیار طولانی است. در این مرکز خرید شما هر برندی که بخواهید را پیدا می کنید! در واقع این مرکز خرید برای افراد که خریدهای خود را از برند انجام می دهند بسیار مناسب است. این مرکز خرید هم قیمت های نسبتاً بالایی دارد و دلیل آن هم برند بودن محصولاتش است. همچنین این مرکز خرید در یکی از محله های پرتردد شیراز است و نزدیک به پاساژهای دیگری نظیر ستاره فارس، سعدی و سپهر است. بنابراین اگر قصد خرید محصولات برند را دارید این مرکز تجاری برای شما مناسب است.

مرکز خرید هامون

یکی از مراکز خریدی که هر چیزی که نیاز داشته باشید را می توانید از آن تهیه کنید، مرکز خرید هامون است. شما می توانید انواع پوشاک، عطر و ادکلن، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت و عینک، بدلیجات و زیورآلات، جواهرات، موبایل و دیجیتال، لوازم تزئینی، مواد غذایی، محصولات چرم و… را از این مرکز خرید تهیه کنید. در این مرکز خرید علاوه بر فروشگاه های مختلف محصول، انواع تفریحات نظیر مثل شهربازی، رستوران، فود کورت، کافی شاپ و… را هم استفاده کنید. این مجتمع به قدری کامل است که می توانید یک روز کامل را برای آن وقت صرف کنید.

مرکز خرید خلیج فارس

مرکز خرید خلیج فارس یکی از بزرگ ترین مجتمع های تجاری در ایران است و بزرگ ترین مجتمع تجاری شیراز محسوب می شود. گشت و گذار در این مرکز خرید حدود یک روز زمان نیاز دارد! مساحت آن حدود ۵۰۰ هزار متر مربع است و برای افرادی که برندباز هستند، گزینه بسیار مناسبی است. دلیل آن هم این است که انواع برندهای پوشاک نظیر کوتون، زارا، دفکتو، ال سی واکیکی و… در آن شعبه دارند. در بخش ورودی این مجموعه می توانید ستون های شبیه سازی شده تخت جمشید را مشاهده کنید. همچنین از دیگر امکانات آن می توان به چندین سالن سینما، شهربازی، فودکورت، انواع رستوران‌ها، هایپر مارکت، سالن سمینار، خشک‌شویی، اورژانس و چند طبقه پارکینگ اشاره کرد. اگر هدف شما خرید نیست، می توانید در بخش شهربازی یا سالن بیلیارد وقت بگذرانید؛ جالب است بدانید که بخش سالن های بیلیارد ویژه بانوان هم در این مجموعه وجود دارد.

مرکز خرید زیتون

یکی دیگر از مراکز خرید در شیراز، مرکز خرید زیتون است. این مرکز خرید در ۱۲ طبقه احداث شده است و انواع امکانات رفاهی و تفریحی را هم در اختیار شما گذاشته است. در این مرکز خرید می توانید دست به خرید انواع پوشاک، جواهرات، ساعت و عینک، لوازم خانگی، خوراکی، بدلیجات و… با قیمت های بسیار مناسب بزنید. همچنین در این مجموعه می توانید با کمک شهربازی و سینما چند بعدی، کودکان و فرزندان کوچک خود را سرگرم کنید.

مرکز خرید ستاره

اگر بخواهیم یکی دیگر از بهترین مراکز خرید شیراز را معرفی کنیم، قطعاً مرکز خرید ستاره در این لیست قرار می گیرد. در این مرکز خرید شما علاوه بر خرید محصولات موردنظر می توانید از رستوران ملل هم استفاده کنید. این رستوران یکی از بهترین رستوران های شیراز است شما می توانید رستوران های چینی، هندی، مکزیکی، عربی و… را در آن جا ببینید. از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی این مرکز خرید می توان به کافی‌شاپ، پارکینگ طبقاتی، فودکورت، شهربازی و… اشاره کرد. در این مرکز خرید بیش از ۴۰۰ فروشگاه وجود دارد که اجناس آن ها از منطقه آزاد تهیه می شوند؛ در نتیجه قیمت محصولات آن بسیار مناسب است.

مرکز خرید معالی آباد

معالی آباد نام یکی از مناطق شهر است که برای گشت و گذار شیرازی ها هم به آن جا می روند. در معالی آباد یک مرکز خرید بزرگ به همین نام وجود دارد که پر از رستوران، هتل، مراکز خرید، پردیس‌های سینمایی و هر چیز دیگری که برای تفریح نیاز دارید، است.

مرکز خرید آفتاب

یکی دیگر از مراکز خرید بسیار جذابی که در شیراز قرار دارد، مرکز خرید آفتاب است. این مرکز خرید بسیار مدرن محسوب می شود و شما می توانید روی امکانات تفریحی و رفاهی آن هم حساب ویژه باز کنید. همچنین بعد خرید می توانید از کافی شاپ و رستوران های این منطقه استفاده کنید و لذت ببرید.

مجتمع تجاری نگین فارس

آخرین مجتمع تجاری که در لیست مراکز خرید شیراز قرار دارد، مجتمع تجاری نگین است. این مجتمع در لیست پاساژهای لوکس و گران قرار می گیرد که شما می توانید محصولاتی نظیر انواع پوشاک، عطر و ادکلن، جواهرات، لباس و لوازم کودک، لوازم آرایشی و کالای دیجیتال را از آن جا خریداری کنید. همچنین امکانات رفاهی و تفریحی نظیر شهربازی، رستوران‌های مختلف، فودکورت، کافی شاپ، هایپر مارکت، سالن بیلیارد و همچنین سالن بولینگ در این مرکز تجاری قرار دارد.

در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از بهترین مراکز تجاری شیراز پرداختیم. اگر هدفتان خرید است، می توانید با کمک اسنپ روم بهترین اقامتگاه های نزدیک به مراکز تجاری را رزرو کنید تا در این مورد راحت تر باشید.

غذاهای معروف شیرازی کدام هستند؟

اگر به شیراز سفر کنید، یادتان باشد که حتماً طعم غذاهای محلی و معروف شیراز را بچشید! در شیراز مانند هر شهر دیگری غذاهای سنتی مختلفی وجود دارند که بسیاری از آن ها واقعاً ارزش امتحان کردن را دارند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی شیراز بپردازیم تا اگر به این شهر سفر کردید، آن ها را امتحان کنید. غذاهای سنتی و معروف شیراز عبارتند از:

کلم پلو

کلم پلوی شیرازی تقریباً معروف ترین غذای سنتی این شهر است. برای تهیه این غذا از کلم قمری، پیاز، آرد نخودچی، گوشت چرخ کرده، برنج و سبزی معطر استفاده می شود و طعم بسیار لذیذی دارد.

البته برای خوردن این غذا می توانید از سبزی خوردن، ماست و سالاد شیرازی استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم کلم پلوی شیرازی را در یکی از بهترین رستوران های شیراز میل کنید تا بعد از خوردن آن، به آشپز دست مریزاد بگویید.

شیرازی پلو

یکی از غذاهایی که اگر از نزدیک ببینید حتماً هوس می کنید، شیرازی پلو است.

دو پیازه آلو

این نوع پلو بیشتر در مجالش شیرازی ها پخته می شود و از مهم ترین مواردی که در آن وجود دارد، می توان به برنج، مرغ، زرشک، زعفران، بادمجان و ماست اشاره کرد.

اگر شیرازی نباشید، ممکن است نام این غذا را نشنیده باشید و با خوردن آن هم کلی تعجب کنید! از اسم این غذا پیداست که در آن باید آلو باشد اما خبری از آن نیست. دلیل آن هم این است که شیرازی ها در زبان محلی، به سیب زمینی آلو می گویند.

این غذا ساده و خوشمزه است و مواد تشکیل دهنده آن عبارتند از: پیاز، سیب‌زمینی، ادویه و گاهی اوقات هم مواد دیگر نظیر رب، گوجه فرهنگی و حتی گوشت! این غذا با نان خورده می شود و پیشنهاد خوبی برای سفارش دادن در شهر شیراز یا حتی درست کردن آن در خانه خودتان است.

شکر پلو

اگر طرفدار غذای شیرین هستید، شکر پلو گزینه مناسبی است. این غذا از موادی مانند شکر، برنج، پسته، بادام، پوست نارنگی و زعفران تشکیل شده است.

طعم و عطر این غذا بسیار عالی و دلچسب است و اگر بوی آن به مشام شما برسد، بعید است که بتوانید در مقابل آن مقاومت کنید.

لوبیا پلو

لوبیا پلی یکی از غذاهای محلی شیراز است اما در حال حاضر در شهرهای دیگر ایران هم وجود دارد. البته این لوبیا پلو با لوبیا پلویی که خودتان می پزید، متفاوت است. چرا که در این پلو از نوعی لوبیا به نام لوبیای چشم ‌بلبلی استفاده می شود.

از دیگر مواردی که برای پخت این غذا استفاده می شود می توان به برنج، شوید، زعفران، دارچین و… اشاره کرد. البته برای خوش طعم شدن آن می توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید.

اشکنه شیرازی

یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ شیرازی که پختن آن هم کار سختی نیست، اشکنه شیرازی است. این غذا علاوه بر این که بسیار خوشمزه است، بسیار هم مقوی و مفید است.

این غذا در وعده شام سرو می شود تا هضم آن خیلی سنگین نبشاد. برای پخت این غذا باید پیاز داغ را با نعناع و شنبلیله تفت بدهید. سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید! جالب است بدانید که این غذا از پرطرفدارترین غذاها در میان شیرازی ها است.

قورمه به

تا به حال نام قورمه به به گوشتان خورده است؟ این غذا دارای طعم شیرین است. اگر از افرادی هستید که از خوردن غذای شیرین لذت می برید، قورمه به یک گزینه عالی برای شما محسوب می شود.

این غذا نه تنها طعم شیرین و لذیذی دارد، بلکه بسیار هم مفید و مقوی است. مهم ترین موادی که در این غذا استفاده می شوند عبارتند از: گوشت، زعفران، پیاز و ادویه.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین رستوران های شیراز

کوفته هلوی شیرازی

یکی از غذاهای لذیذ و متفاوتی که فقط در شیراز می توانید چنین مزه ای را بچشید، کوفته هلوی شیرازی است. شکل این غذا مانند کوفته تبریزی است اما طعم آن ها کاملاً با هم فرق می کند.

مهم ترین مواد اصلی که در کوفته هلو شیرازی استفاده می شود عبارتند از: گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، هویج و نرگسی. البته گاهی هم از پیاز داغ و کشمش استفاده می شود تا غذا را تزئین کنند.

یخنی نخود

یکی از غذاهای بسیار معروفی که در شیراز وجود دارد، یخنی نخود است. البته ممکن است این غذا را در شهرهای دیگری هم خورده باشید، چرا که یخنی نخود به شهرهای دیگر ایران هم راه پیدا کرده است.

این غذای خوشمزه شیرازی مانند آبگوشت است و با گوشت، سیب زمینی، نخود، پیاز و ادویه ‌جات تهیه می شود.

رب پلو

یکی از غذاهای ساده و نسبتاً معروف شیراز که مزه خوبی دارد، رب پلو است. این پلو با رب انار، گردو، کشمش و پیاز پخته می شود و ممکن است با سلیقه شما جور باشد.

سوغات شیراز چه چیزی است؟

اگر به شیراز سفر کنید، حتماً دوستان و آشنایان شما از شما توقع سوغاتی دارند. حتی ممکن است بخواهید برای خودتان سوغاتی بگیرید و به شهر خودتان ببرید. در این صورت این سوال برای شما پیش می آید که سوغات شیراز چه چیزی است و چگونه می توانید آن را تهیه کنید! در این بخش از مقاله به بررسی کامل این موضوع و سوال می پردازیم:

مسقطی

اگر بخواهیم به معروف ترین سوغاتی شیراز اشاره کنیم، قطعاً مسقطی است. مسقطی یکی از شیرنی های شیراز است که بافت نرم، لطیف و عطری بسیار بی نظیر دارد. این سوغاتی در واقع نوعی حلوا با ظاهری شبیه به ژله است. مسقطی انواع مختلفی دارد و از مهم ترین آن ها می توان به پسته‌ای، زرشکی و گل محمدی اشاره کرد. لازم است بدانید که مهم ترین ماده این شیرینی نشاسته است.

کلوچه شیرازی

یکی دیگر از سوغاتی های شهر شیراز که بسیار خوشمزه و خوش طعم است، کلوچه شیرازی است. این نوع کلوچه بر خلاف کلوچه های موجود در بازار، به نان برنجی شباهت دارد. البته طعم و عطر آن بسیار بهتر است کلوچه های داخل بازار است و با خرفه و پودر نارگیل تزئیت می شود. البته شما می توانید کلوچه شیرازی را به صورت بسته بندی شده تهیه کنید تا به راحتی بتوانید به شهر خودتان ببرید.

یوخه

یوخه یکی از شیرینی های مخصوص شیراز است که می توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید. این نوع شیرینی از چند لایه خمیر نازک تشکیل شده است و مواد میان آن پودر دارچین، پودر قند و پودر پسته هستند. این شیرینی از نظر شکل ظاهری مانند شیرینی کاک در کرمانشاه است اما با آن تفاوت دارد.

بادام سوخته

یکی از سوغاتی های بسیار خاص و خوشمزه شیراز که طرفداران زیادی دارد، بادام سوخته است. این سوغاتی از جوشاندن بادام در آب و شکر غلیظ تهیه می شود و دانه های شکر در اطراف آن بلوری می شوند. بادام سوخته نه تنها یک سوغاتی خوشمزه است، بلکه بسیار هم مقوی است و می توانید هنگام نوشیدن چای، به جای قند از آن استفاده کنید.

حلوا شیرازی

حلوای زرد رنگ شیراز یکی دیگر از سوغاتی های معروف آن است! البته این حلوا بیشتر برای میل کردن در شیراز مناسب است؛ چرا که قابلیت حمل کردن به شهرهای دور را ندارد. حلوای شیرازی از ترکیب آرد برنج، شکر، آب، روغن، گلاب و زعفران تشکیل می شود. در حال حاضر برخی رستوران های شیراز حلوای شیرازی را به عنوان دسر سرو می کنند.

رنگینک شیرازی

رنگینک یکی از دسرهای خوشمزه مربوط به جنوب کشور است که در ماه رمضان پخته می شود. برای پخت این سوغاتی از آرد، روغن، خرما یا رطب، پودر دارچین و هل استفاده می شود. همچنین برای تزئین آن از پودر پسته و نارگیل استفاده می شود و در بسته بندی های مختلف به فرو می رسد.

نان مشت

یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و البته کمتر شناخته شده شیراز نان مشت است که با خرما تهیه می شود. این سوغاتی برای افرادی که طبع گرم دارند و از خوردن موارد غذایی با طبع گرم لذت می برند، مناسب است. چرا که موارد اولیه آن روغن، آرد گندم، زنجبیل، دارچین و خرما است.

عرقیجات گیاهی

شیراز شهری بسیار خوش آب و هوا و سبز است! بنابراین در آن گل و گیاه های فراوانی وجود دارد و همین مسئله باعث شده تا عرقیجات گیاهی یکی از بهترین گزینه ها برای سوغاتی بردن به شهرهای دیگر باشد. در شیراز شما می توانید انواع عرق  نظیر عرق بهار نارنج، عرق بیدمشک، عرق نسترن، گلاب شیراز و حتی آبغوره را به صورت فراوان پیدا کنید. البته به فصل آن هم بستگی دارد! معمولاً در بهار و تابستان عرقیجات مطرح شده تازه هستند اما در فصل های دیگر، عرقیجات مربوط به فصل های قبلی به فروش می رسد.

همچنین بخوانید: لیست سوغات شیراز

سفر به شیراز، یک سفر به یاد ماندنی!

شیراز شهری چهار فصل است و شما در هر فصل از سال که اراده کنید می توانید به این شهر سفر کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. برای سفر به شیراز شما نیاز به یک راهنمای جامع سفر به آن دارد تا بتوانید هنگام وارد شدن به شیراز، برای گشت و گذار برنامه ریزی کنید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل هر چیزی که برای سفر به شیراز نیاز دارید، بپردازیم. از جاهای دیدنی گرفته تا سوغاتی هایی که می توانید برای دوستان و آشنایان خود از شهر شیراز ببرید!

اگر شما هم تجربه سفر به این شهر زیبا را دارید، می توانید از تجربیات خود در بخش نظرات به ما و سایر کاربران بگویید تا از تجربیات شما استفاده کنیم. همچنین برای رزرو هتل، سوئیت یا هر اقامتگاه دیگری می توانید پیش از سفر از اسنپ روم کمک بگیرید و آن را رزرو کنید. پس از رزرو سفر خود را شروع کنید تا با خیال آسوده یک سفر دلچسب را تجربه کنید.

فاصله تهران تا شیراز چند کیلومتر است؟

حدود ۸۷۰ کلیومتر

جاهای دیدنی شیراز کدام هستند؟

باغ ارم، سعدیه، حافظیه، دروازه قرآن، باغ نارنجستان،پاسارگاد، بازار وکیل،ارگ کریم خان و …..

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*