سد لتیان

سد لتیان

سد لتیان و سفر چند ساعته به آن! سدها جایی هستند که آب رودخانه ای در آن جمع می شوند و محیطی زیبا و دلنشین ادامه مطلب

سد لتیان و سفر چند ساعته به آن!

سدها جایی هستند که آب رودخانه ای در آن جمع می شوند و محیطی زیبا و دلنشین را فراهم می کنند! علاوه بر این که سدها کاربرد صنعتی و کشاورزی هم دارند، کاربرد تفریحی هم دارند. در حال حاضر سدهای بسیار زیبایی در سراسر ایران به چشم می خورد که محیطی دلنشین برای تفریح چند ساعته را فراهم کرده اند. سد لتیان یکی از زیباترین سدهایی است که در ایران قرار دارد و افراد زیادی برای بازدید و تفریح به آن جا سفر می کند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که نام سد لتیان به گوشتان خورده است، شاید بخواهید که برای سفر به آن برنامه ریزی کنید. در این مقاله می خواهیم به بررسی هر چیزی که لازم است در مورد سد لتیان بدانید، می پردازیم تا اطلاعات خوبی پیش از سفر به آن جا در دست داشته باشید.

سد لتیان کجا قرار دارد؟

سد لتیان یکی از زیباترین سدهایی است که در منطقه لواسان تهران قرار گرفته است! در واقع این سد بر روی رودخانه پر آب جاجرود قرار دارد و در جنوب لواسان سد بسته شده است.

این سد بتنی است که در گذشته نام فرحناز روی آن قرار داشت؛ در زمان های قدیم، این سد وظیفه تامین آب شرب شهر تهران را برعهده داشت.

در اطراف این سد، منطقه جاجرود قرار دارد که مناظر بسیار دیدنی و بی نظیری را فراهم کرده است. صدای آب، طبیعت بکر و سرسبز، آب و هوای خنک کوهستانی و… هنگی از مهم ترین ویژگی های سد لتیان هستند.

سد لتیان در حال حاضر هم ۳۰ درصد از آب شرب تهران را تامین می کند! از نظر جغرافیایی هم در شمال شرق تهران (منطقه لواسان) قرار گرفته است.

در واقع این سد از مهم ترین مناطق گردشگری این منطقه محسوب می شود و افراد زیادی را به خود جذب کرده است. این سد در محل تلاقی دو رود بزرگ جاجرود و برگ جهان تاسیس شده است که از نظر جغرافیایی بسیار عالی است.

همچنین در این منطقه دو پارک جنگلی هم قرار دارد! بنابراین اگر شما بخواهید برای سفر آخر هفته یا سفر چند ساعته به آن جا بروید، می توانید نهایت لذت را از آن ببرید.

اگر قصد سفر به تهران برای بازدید از سد لتیان و دیگر جاهای دیدنی تهران را دارید، پیشنهاد می کنیم از طریق اسنپ روم اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید و سپس به سفر بروید.

در این صورت دیگر دغدغه اقامتگاه را ندارید و پس از رسیدن به تهران، می توانید اقامتگاه مورد نظر خود را تحویل بگیرید. رزرو اقامتگاه در اسنپ روم آنلاین است و نیازی به مراجعه حضوری شما نخواهد بود.

تاریخچه کامل سد لتیان

اگر از افرادی هستید که به تاریخ علاوه دارید، شاید دوست داشته باشید اطلاعات تاریخی در مورد سد لتیان کسب کنید! تحقیقات و مطالعات برای احداث سد لتیان به سال ۱۳۳۸ بر می گردد. پس از ۴ سال هم شروع ساخت این سد انجام شد و در نهایت در سال ۱۳۴۶ این سد افتتاح شد. سد لتیان از دو بخش بسیار مهم تشکیل شده است! بخش اول آن بخش بتنی است و بخش دیگر، بخش خشکه چین است. در این منطقه، سد تنظیمی هم در دره تنگی به فاصله یک کیلومتری از سد اصلی ساخته شده است تا امنیت این منطقه را تامین کند. سد لتیان با توجه به این که پیش از انقلاب ساخته شده است، نام فرحناز را به خود اختصاص داده بود که پس از انقلاب، نام آن تغییر کرد. لتیان نزدیکترین روستا به دیواره سد است که از دهستان لواسان کوچک است. با ساخت سد، زمین های این روستا زیر آب رفتند و ساکنان روستا هم زمین های خود را به دولت واگذار کردند.

مهم ترین دلیلی که باعث ایجاد این سد شده است، تامین آب شرب تهران است. هدف دیگر، تامین آب کشاورزی مناطق اطراف است؛ از مهم ترین این مناطق می توان به دشت ورامین اشاره کرد. همه ما می دانیم که یکی دیگر از مهم ترین دلایل احداث سد، تولید برق است. بنابراین از سد لتیان هم در جهت تولید برق محدود استفاده می شود. جالب است بدانید که جهت توسعه منابع آب شرب تهران، در سال ۱۳۶۷ سالانه ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب از سد لار، به این سد منتقل شده است. یکی از مهم ترین راه های انتقال آن، استفاده از تونل انتقال لار-کلان بوده است که در نهایت این کار باعث افزایش سطح و بالا آمدن آب قابل تنظیم سد شده است.

در نهایت، این سد ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب برای تصفیه خانه تهران پارس را تامین می کند! این سد ۱۰۷ متر ارتفاع، ۴۵۰ متر پهنا و ۹۹ متر عمق دارد! یکی از بزرگ ترین و زیباترین سدهای تهران به شمار می آید.

هدف از ساخت سد لتیان چیست؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای هر کاربری پیش می آید، این است که هدف از ساخت چنین سد بزرگی در اطراف تهران چه چیزی بوده است! چند دلیل مهم برای ساخت سد لتیان وجود دارد:

تامین آب شرب ضروری تهران

اولین دلیلی که باعث شده تا سد لتیان به وجود بیاید، تامین آب شرب تهران است! در واقع در آن زمان مشخص بود که جمعیت تهران روز به روز در حال افزایش است و دولت به این نتیجه رسیده بود که اگر به همین صورت پیش برود، احتمال آن که مشکل آب به وجود بیاید زیاد است. همین موضوع باعث شد تا طرح ساخت سد لتیان به ایجاد شود و در نهایت این سد ساخته شود. در حال حاضر بخش مهمی از آب شرب تهران از طریق این سد تامین می شود.

تامین آب کشاورزی مناطق اطراف

یکی دیگر از دلایلی که باعث شد تا این سد به وجود بیاید، کمک به کشاورزی منطقه بوده است! در این منطقه سرسبز کشاورزی رونق دارد اما یکی از مشکلاتی که احتمال داشت کشاورزان با آن روبرو شوند، کم آبی بود. به همین دلیل سد لتیان احداث شد تا در نهایت بتواند به کشاورزی منطقه کمک کند. مهم ترین منطقه ای که این سد به آن کمک کرده است، مزارع دشت ورامین بوده است که حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب از سد به بخش کشاورزی منتقل می شود.

کمک به تولید برق

یکی دیگر از کاربردهای سد ورامین کمک به تولید برق است! بخشی از آب این منطقه به نیروگاه کلان منقل می شود. البته خود سد هم قابلیت تولید برق را دارد و یکی از اهداف احداث سد، این بوده که در تولید برق منطقه هم کمک کند.

جاهای دیدنی سد لتیان

یکی از مهم ترین مواردی که در مورد سد لتیان باید بدانید، جاهای دیدنی آن است! چرا که اگر قرار باشد در این منطقه به تفریح و گردش بپردازید، باید با جاهای دیدنی آن آشنا باشید تا بتوانید برای سفر کوتاه مدت خود بهترین برنامه ریزی را انجام دهید. در سد لتیان جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که در این بخش از مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

کاخ شاه

اولین جای دیدنی که در سد لتیان وجود دارد، کاخ شاه است! در اطراف سد لتیان و دقیقاً در قسمتی دنج از میان درختان ساختمانی بسیار زیبا و باشکوه دیده می شود. این ساختمان مربوط به زمان پهلوی است و به کاخ شاه معروف است. جالب است بدانید که برخی از افراد سرشناس و درباریان زمان پهلوی از این کاخ برای تفریح و تفرج استفاده می کردند و به همین دلیل به نام کاخ شاه شناخته می شود. شما می توانید از این کاخ دیدن کنید و لذت ببرید. شکوه و عظمت آن بسیار دیدنی است و می تواند نظر هر گردشگری را جلب کند.

پارک جنگلی سد لتیان

یکی دیگر از جاهای دیدنی که در سد لتیان قرار دارد، پارک جنگلی لتیان است. این پارک در جنوب سد واقع شده است و نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. وسعت این پارک حدود ۱۰۰۰ هکتار است! همچنین این پارک از طریق بخش شمالی به سد لتیان و از طریق بخش جنوبی به بزرگ راه شهید بابایی راه پیدا می کند. حدود ۳۰ دقیقه رانندگی نیاز است تا از شهر تهران به این منطقه بکر و دیدنی راه پیدا کنید. اگر به فکر منطقه ای هستید که آب و هوای بسیار عالی داشته باشد، سر و صدا نباشد، آرامش مطلق در آن حضور داشته باشد و در نهایت، از دیدن آن لذت ببرید این پارک را به شما پیشنهاد می کنیم. آرامش این پارک به قدری زیاد است که افرادی برای یوگا و ریلکس کردن از این منطقه استفاده می کنند.

پارک جنگلی تلو

یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی در تهران، پارک جنگلی تلو است. این پارک کمتر شناخته شده است اما جای بسیار دنج و دیدنی است. در این پارک درختان سوزنی برگ، سرو خمره‌ای، سنجد، ارغوان، بادام کوهی، کاج، نارون و زبان‌گنجشک است به چشم می خورد. همچنین جالب است بدانید که در آن جا می توانید حیوانات بسیار دیدنی و جذابی را ببینید! از مهم ترین حیوانات آن می توان به خرگوش، لاکپشت، کبک، روباه و شغال اشاره کرد. مسیری دور تا دور این پارک کشیده شده است و شما می توانید به آن جا دسترسی پیدا کنید. این پارک برای پیک نیک و تفریح یک روزه بسیار عالی و جذاب است و پیشنهاد می کنیم از آن استفاده کنید.

آبشار و روستای کمرد

یکی از روستاهای زیبا و دیدنی که در بخش جاجرود قرار دارد، آبشار و روستای کمرد است. این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر تهران قرار دارد و در مسیر جاده آب علی واقع شده است. آب و هوای این روستا کوهستانی است و برای اقامت در تابستان یک گزینه بسیار عالی محسوب می شود. در این روستا یک آبشار زیبا و دیدنی هم به ارتفاع ۲۰ متر قرار گرفته است! در دیواره کناری آن هم می توانید غاری بسیار زیبا و جذاب را ببینید که مساحت حدود ۱۰ متر مربع دارد. نام غار چهل دختر است و از زیباترین جاذبه های این منطقه محسوب می شود. علت نام گذاری آن، بر اساس روایتی قدیمی این است که در زمان های قدیم ۴۰ دختر به آن جا رفته اند و دیگر باز نگشته اند.

تفریحات سد لتیان

اگر قصد سفر به سد لتیان را دارید، حتماً این سوال برای شما پیش می آید که در این منطقه چه تفریحاتی وجود دارد! در این منطقه امکانات تفریحی زیادی نیست و تفریحات این منطقه عموماً به خودتان بر می گردد. در واقع نباید مانند بسیاری از جاهای تفریحی دیگر انتخاب این را داشته باشید که امکانات تفریحی کاملی در آن وجود داشته باشد. با این حال برای بازدید از آن حتماً یک آخر هفته را زمان بگذارید تا از دیدن این منطقه به خصوص در فصل های گرم سال لذت ببرید. از مهم ترین تفریحاتی که در سد لتیان می توانید تجربه کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیک نیک

یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در منطقه سد لتیان تجربه کنید، پیک نیک است. در این منطقه آب و هوا بسیار دلنشین است و حضور در کنار آب می تواند بسیار دلنشین باشد. شما می توانید به همراه خانواده یا دوستان خود آخر هفته را به پیک نیک بروید و از سفر به این منطقه نهایت لذت را ببرید. همچنین وجود پارک جنگلی و همچنین امکاناتی نظیر آلاچیق، منقل، صندلی، سرویس بهداشتی و کافه به شما کمک می کند تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید. پس اگر اهل طبیعت و گردشگری هستید، این منطقه را به شما پیشنهاد می کنیم.

ماهی گیری

یکی از تفریحات بسیار جذابی در که سد لتیان وجود دارد، ماهی گیری است. برای ماهیگیری باید در کنار دریاچه کمپ کنید یا این که با قایق به وسط دریاچه بروید. جالب است بدانید که ماهی گیران زیادی برای گرفتن ماهی به این منطقه سفر می کنند! چرا که این منطقه به تهران نزدیک است و در آن انواع ماهی های خوشمزه و جذاب وجود دارد. به همین دلیل ماهی گیران آخر هفته را به کمپ کردن در این مطقه می پردازند و ماهی های بسیار خوبی از آن می گیرند. شما هم می توانید در این منطقه به ماهی گیری بپردازید و از آن لذت ببرید.

قایق سواری

پس از آن که سد بر روی رودخانه جاجرود بسته شد، یک دریاچه طبیعی در آن به وجود آمد! به همین دلیل است که شما می توانید در این دریاچه قایق سواری کنید و محیط بسیار مناسبی برای این کار است. در این منطقه محلی ها قایق ها را به گردشگران اجاره می دهند و شما می توانید چند ساعتی را روی آب های زیبای این سد به گشت و گذار بپردازید. همچنین از این قایق ها می توانید برای ماهی گیری استفاده کنید و با کمک آن ها به وسط دریاچه بروید و ماهی های خوشمزه بگیرید. نسیم بسیار خنک دریاچه هم به شما کمک می کند تا از آن لذت ببرید.

عکاسی

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به عکاسی علاقه دارید و دوست دارید که در لوکیشن های خاص عکاسی کنید، سد لتیان گزینه بسیار مناسبی است. بسیاری از ما دوست داریم که عکس های جذاب بگیریم و آن را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. سد لتیان، پارک های جنگلی و سایر جاها از مهم ترین مواردی هستند که به عنوان لوکیشن عکاسی استفاده می شوند. حتی می توانید زمانی که با قایق به وسط دریاچه می روید، عکس های زیبا و جذابی بگیرید.

راهنمای ماهی گیری در سد لتیان

ماهی گیری در سد لتیان می تواند یکی از جذاب ترین تفریحاتی باشد که در این منطقه تجربه می کنید! چرا که در این منطقه به دلیل خوش آب و هوا بودن و همچنین سطح زیاد آب، ماهی های کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد و ماهی گیری در سد می تواند بسیار جذاب و دل نشین باشد. بهترین زمان برای ماهی گیری ابتدای صبح و همچنین عصر است! چرا که در این زمان ها هوا روشن است و هوا هم گرم نیست! بنابراین شما می توانید بیشترین لذت را از ماهی گیری در این زمان ها ببرید. ماهی هایی که در سد لتیان وجود دارد، شامل ماهی های کپور کراس، اسلک، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی زردپر است.

البته گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد در این سد ماهی قزل آلای رنگین کمان هم وجود دارد اما اگر هم باشد، خیلی کم است. البته در سال های گذشته این نوع ماهی به وفور در سد لتیان وجود داشته است اما در حال حاضر تعداد آن ها بسیار کم است! شاید هم اصلاً وجود نداشته باشد. بنابراین اگر شما اهل ماهی گیری هستید و امکانات کافی برای ماهی گیری دارید، حتماً آن را بردارید. به راحتی می توانید ماهی های بسیار خوشمزه ای بگیرید و خودتان را به کبابی کردن ماهی های خوشمزه این رودخانه دعوت کنید.

راهنمای اقامت در سد لتیان

سفر به سد لتیان با توجه به نزدیکی به تهران، نیاز به اقامت در شب ندارد. با این حال اگر قصد اقامت در سد لتیان را دارید، باید بدانید که در این منطقه اقامتگاه وجود ندارد اما شما می توانید در این منطقه کمپ کنید. برای کمپ کردن می توانید امکانات لازم را به همراه کسی که کاربلد در کمپ زدن است را برداشته و از کمپ لذت ببرید. در محل های امن می توانید چادر بزنید، شام درست کنید و از حضور در این منطقه لذت ببرید.

البته اگر از شهرهای دیگر به این منطقه می آیید و به دلیل آن که تهرانی نیستید می خواهید در این منطقه اقامت داشته باشید، از طریق اسنپ روم به راحتی امکان رزرو اقامتگاه در تهران و لواسان یا مناطق اطراف سد لتیان وجود دارد. جای نگرانی نیست و به صورت آنلاین می توانید اقامتگاه مورد نظر خود را اجاره و رزرو کنید.

مسیر دسترسی به سد لتیان

اگر قصد سفر به منطقه سد لتیان را دارید، دو مسیر اصلی در اختیار شما قرار دارد که باید ببینید با کدام مسیر راحت هستید! هر دو مسیر تقریباً مسافت یکسانی دارند و در نهایت به سد لتیان راه پیدا می کنند. در این بخش مقاله به بررسی این دو مسیر می پردازیم تا هرکدام را که دوست داشتید، طی کنید:

  • مسیر اول: مسیر اول، مسیری است که از تهران پارس و جاده دماوند باید خودتان را به سمت جاجرود برسانید. پس از رسیدن به پل جاجرود، جاده سمت شمال را که موازی با رودخانه جاجرو است باید طی کنید. پس از آن، باید ۵ کیلومتر را طی کنید تا به ورودی سد لتیان برسید.
  • مسیر دوم: مسیر دوم از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی می گذرد! در این مسیر باید به سمت لواسان بروید و از لواسان بزرگ به سمت جنوب شرقی، یعنی جاده سمت راست حرکت کنید؛ سپس به سد لتیان می رسید.

سوالات متداول در مورد سد لتیان

اگر قصد سفر به سد لتیان را دارید، چند سوال متداول وجود دارد که شاید برای شما هم پیش بیاید! در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین سوالات متداول در مورد سد لتیان بپردازیم:

سد لتیان کجا قرار دارد؟

سد لتیان در شمال شرقی تهران قرار دارد و در فاصله ۱۰ کیلومتر از آن قرار گرفته است! همچنین فاصله آن تا منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان ۵ کیلومتر است.

کدام تفریحات در سد لتیان وجود دارد؟

از مهم ترین تفریحات این منطقه می توان به پیک‌نیک، ماهی‌گیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب اشاره کرد و شما می توانید آن ها را در این سد تجربه کنید.

امکان بازدید از تاج سد لتیان فراهم است؟

امکان بازدید از تاج سد وجود دارد که البته باید با شرکت آب منطقه تهران هماهنگ کنید! این موضوع بیشتر برای مدارس، شرکت ها و… که قصد بازدید گروهی دارند امکان پذیر است.

چطور به سد لتیان برویم؟

برای رسیدن به سد لتیان دو مسیر وجود دارد! مسیر اول سه راه تهران پارس است که پس از آن باید به سمت جاجرود بروید. مسیر دوم از شمال شرق تهران پارس است که از طریق اتوبان بابایی باید به لواسان بروید. از انتهای لواسان جاده به دو سمت تقسیم می شود که باید جاده سمت راست را ادامه دهید. این مسیر برای دوچرخه سواری بسیار جذاب است و می توانید با گروه های دوچرخه سواری هم به سفر به این منطقه را تجربه کنید.

سد لتیان یکی از زیباترین سدهای ایران است که شما می توانید از سراسر ایران به تهران بروید و از این سد بازدید کنید. البته اگر قصد سفر به تهران را دارید، اجاره اقامتگاه مهم ترین چیزی است که به آن نیاز دارید. با کمک اسنپ روم می توانید هر اقامتگاهی که نیاز دارید را به صورت آنلاین رزرو کنید و سپس به سفر تهران بروید.

سد لتیان

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*