حرم امام رضا

راهنمای جامع سفر و گردشگری به مشهد (۱۴۰۱)

در این مقاله جامع سعی شده که تمامی موارد مورد نیازی که قبل از سفر به مشهد نیاز هست را بطور کامل شرح دهیم، پس ادامه مطلب

در این مقاله جامع سعی شده که تمامی موارد مورد نیازی که قبل از سفر به مشهد نیاز هست را بطور کامل شرح دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مشهد روی نقشه

فهرست مطالب

موقعیت جغرافیایی مشهد

مشهد از شهرهای بزرگ ایران که در مرکزیت استان خراسان رضوی قرار دارد. و بین کوه‌های هزار مسجد و بینالود واقع شده است.

در پیرامون آن شهرهای سرخس، تربت جام، فریمان، تربت حیدریه، نیشابور، چناران و گلمکان، درگز و کلات قرار دارند.

این کلان‌شهر در دوره افشاریان پایتخت ایران بود. همچنین به علت وجود حرم امام رضا (ع) در این شهر، سالانه بیش از بیست میلیون زائر برای سفر به مشهد را انتخاب می‌کنند. تا ضمن زیارت حرم مطهر علی بن موسی الرضا، از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، تفریحی و توریستی آن دیدن کنند.

تاریخچه شهر مشهد

تاریخچه شهر مشهد

در کتیبه‌های یونانی از مشهد با عنوان سوسیا که معادل واژه توس در زبان یونانی است، نام برده اند. و این شهر را مرکز منطقه پارت می‌دانستند.

درواقع تا قبل از اینکه امام رضا (ع) در این شهر به شهادت برسند، نامی از مشهد در تاریخ نیست و هر آنچه که می‌شنویم و می‌خوانیم مربوط به توس است. تا زمانی که مامون برای جلب نظر شیعیان اسلام و حفظ حکومت خود  در برابر علویان، در حکمی علی بن موسی الرضا را به جانشینی خود منصوب کرد و امام هشتم شیعیان در طی مسیر به خانه امیر سناباد رفت و در همانجا به توطئه و خیانت او را مسموم کردند و به شهادت رساندند و پیکر مطهرش در همان نقطه دفن شد.

از آن پس به آن نقطه مشهد الرضا به معنای محل شهادت امام رضا (ع) می‌گویند. در طول گذر زمان، مشهد محل مناقشات بسیاری بوده و جنگ و خونریزی‌های فراوانی را در کنار دوره‌های آبادی و سازندگی به خود دیده است. که از برخی از آنها یادگاری بر چهره شهر برجای مانده و برخی دیگر تنها در کتب تاریخی یافت می‌شوند.

در قسمتی جداگانه به ذکر اماکن تاریخی و سرمایه‌های فرهنگی و هنری مشهد خواهیم پرداخت. اکنون به همین تاریخچه بسنده می‌کنیم.

به علت وجود حرم امام رضا (ع) در این شهر، سالانه بیش از بیست میلیون زائر برای سفر به مشهد را انتخاب می‌کنند.

بهترین زمان سفر به مشهد

زمان بهینه سفر به مشهد

برای پاسخ به این سوال که بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟ ابتدا لازم است آب و هوای مشهد را مورد بررسی قرار دهیم.

موقعیت جغرافیایی ویژه‌ی مشهد، موجب تنوع آب و هوایی در آن شده است. هرچه به مناطقی که به کوه نزدیک‌تر هستند نزدیک شویم، هوا نیز سردتر و خشک‌تر می‌شود و هرچه به سمت مناطق پست شهر حرکت کنیم، گرما و رطوبت افزایش پیدا می‌کنند.

در مجموع می‌توان گفت این شهر دارای آب و هوای معتدل و مایل به سرد و خشک است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم دارد. بهترین زمان سفر به مشهد بهار و پاییز هستند.

هوا در این فصل‌ها میانه است و از سرما و گرمای آزار دهنده خبری نیست. اما اگر در فصل زمستان و تابستان قصد سفر به مشهد را دارید، حتما ملاحظات آب و هوایی را در نظر بگیرید. که به همراه داشتن لباس مناسب فصل از مهم‌ترین موارد است.

لوازم مورد نیاز سفر به مشهد

برای سفر به مشهد، چه چیزهایی را در چمدان‌مان بگذاریم؟

شاید این یکی از سوالاتی باشد که ذهن مسافران را درگیر می‌کند. برای سفر به مشهد چه وسایلی لازم است؟ چطور باید چمدان خود را ببندیم؟ چه چیزهایی را به همراه داشته باشیم بهتر است؟

عوامل زیادی در این تصمیم گیری موثر هستند. مدت زمان اقامت در مشهد، وسیله نقلیه‌ای که با آن سفر می‌کنیم، فصل سفر و… . همچنین باید این را در نظر بگیریم که همیشه باید نهایت تلاش‌مان را بکنیم تا چمدان‌هایمان را سبک ببندیم تا جابجایی آنها در طول سفر برایمان راحت‌تر باشد.

همانطور که می‌دانید بار اضافه، میزان مصرف سوخت را در وسایل نقلیه افزیش می‌دهد. پس برای دانستن لوازم ضروری سفر با ما همراه باشید.

با توجه به نکاتی که راجع به آب و هوای مشهد گفتیم به عنوان اولین مورد باید بیان کنیم که به همراه داشتن لباس مناسب فصل از جمله موارد مهم است.

اگر در فصول سرد سال قصد سفر به مشهد را دارید، حتما از البسه گرم همراه خود داشته باشید. و در فصول گرم سال لباس‌های خنک و نخی را فراموش نکنید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که در تعداد لباس‌هایی که همراه خود می‌برید متناسب با مدت اقامت شما در مشهد باشد. برای سفر کوتاه مدت، لباس کمتری بردارید.

برای پک بهداشتی‌تان لازم است ابتدا از امکانات هتلی که قصد ماندن در آن را دارید مطلع شوید. در صورتی که محل اسکان مورد نظر شما فاقد امکانات بهداشتی از قبیل شوینده‌ها و.. است. لازم است برخی از ضروریات را همراه خود داشته باشید. شامپو، صابون، مسواک و خمیردندان، حوله، حوله صورت، تیغ اصلاح یا ژیلت، کرم مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب از جمله این لوازم مورد نیاز هستند.

در سفر به شهر دیگر بسیار مهم است که مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید هرجا که لازم بود احراز هویت شوید.

پس کارت ملی و شناسنامه را داخل کیف بگذارید. امیدواریم در طول سفر چیزی سلامت شما را تهدید نکند. اما جهت اطمینان خاطر دفترچه بیمه خود را نیز بردارید. تا اگر بیمار شدید برای رفتن به نزد پزشک مسئله‌ای از این بابت نداشته باشید.

تلفن همراه که این روزها تبدیل به دستیاری وفادار و منظم شده است در سفر برای پیدا کردن مسیر، رستوران‌ها، محل اسکان، ثبت لحظات و… به ما یاری می‌رساند.

کابل شارژر و هندزفری را نیز بردارید. و بهتر است همراه مدارک در کیف دستی کوچکی قرار دهید تا دسترسی به آن آسان باشد.

اگر از وسایل حمل و نقل عمومی برای سفر استفاده می‌کنید، بلیط خود را نیز به این لیست بیافزایید. در انتها لازم به ذکر است جهت اطمینان از فراموش نکردن کارهایتان چک لیستی از کارهایی که باید انجام دهید و لوازمی که باید بردارید تهیه کنید. قبل از حرکت از منزل با چک لیست تهیه شده تمامی موارد را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد.

راه های ارتباطی سفر به مشهد

راه‌های رفتن به مشهد

از دو طریق هوایی و زمینی می‌توان به مشهد سفر کرد. مشهد دارای فرودگاه بین‌المللی به اسم فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد است.

که هر دو مسیرهای پروازی داخلی و خارجی را دارد. این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ احداث شده و تا به امروز فعال است.

برای تهیه بلیط می‌توانید به آژانس‌های مسافرتی سراسر کشور مراجعه کنید. توجه کنید که اگر نخستین باری است که از خدمات پرواز استفاده می‌کنید، حتما مقاله‌ای راجع به ممنوعات در پرواز بخوانید.

به همراه داشتن برخی وسایل در هواپیما غیر مجاز بوده که بهتر است به جهت جلوگیری از اتلاف وقت، آنها را همراه نداشته باشید و زمان بررسی وسایل خود را کاهش دهید.

برای مسافرت زمینی به مشهد می‌توانید از قطار و یا اتوبوس استفاده کنید. و یا در صورت تمایل با ماشین شخصی خودتان این مسیر را بپیمایید.

ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد در فاصله دو کیلومتری از حرم مطهر قرار دارد. و دارای دو ایستگاه تفکیک شده باری و مسافربری است.

پایانه مسافربری امام رضا، معراج و راه ابریشم نیز برای حمل و نقل برون شهری مشهد فعالیت دارند. و اگر قصد سفر با ماشین شخصی خودتان را دارید، قبل از سفر از سلامت وسیله نقلیه‌تان اطمینان حاصل کنید.

اقامت در مشهد

اسکان و اقامت در مشهد

بعد از رسیدن به مشهد، باید جایی برای اسکان بیابید. و اینجا دقیقا جایی است که اسنپ‌روم در کنار شماست. چه بهتر که قبل از راه افتادن از بابت محل اقامت خود مطمئن باشید.

برای یافتن اقامتگاهی با بهترین کیفیت و کمترین قیمت به شما کمک می‌کنیم تا اسکان مطمئنی را تجربه کنید. در اسنپ‌روم انواع هتل ارزان مشهد و هتل آپارتمان مشهد را ببینید، بررسی کنید و از طریق سایت برای تاریخ مورد نظر خود رزرو کنید.

ما این امکان را برای مخاطبان‌مان قرار داده‌ایم که با توجه به بودجه خود، تعداد نفرات، تمایل‌شان به نزدیکی به حرم مطهر و… محل اسکان مورد نظرشان را انتخاب کنند. و بعد از رسیدن به شهر مشهد، دغدغه محل اقامت خود را نداشته باشند.

شاید برای شما هم سوال شده باشد که هتل آپارتمان مشهد چیست و چه تفاوتی با هتل دارد.

هتل آپارتمان درواقع سوئیت کاملی برای اجاره است. این سوئیت به صورت مبله و با تمامی امکانات اجاره داده می‌شود. در بیشتر آنها هتلینگ رعایت می‌شود و معمولا شخصی برای نظافت روزانه به سوئیت‌ها سر می‌زند.

تفاوت مهم هتل آپارتمان با هتل در این است که در هتل آپارتمان برخلاف هتل، خودتان می‌توانید آشپزی کنید. و از جهت اقتصادی به صرفه و از لحاظ بهداشتی مایه اطمینان خاطر است.

در اسنپ‌روم اطلاعات تکمیلی مراکز اقامتی به همراه تصاویر قرار داده شده‌اند. هزینه اقامت در این مراکز مخصوص اسنپ‌روم از ۷۲٫۰۰۰ تومان شروع شده و تا ۴۰۰٫۰۰۰ تومان و بالاتر ادامه دارد. در ادامه به معرفی برخی از این مراکز می‌پردازیم تا با آنها آشنا شوید.

هتل سه ستاره فرهنگ و هنر مشهد

۱_ هتل سه ستاره فرهنگ و هنر مشهد

این هتل در خیابان رازی واقع شده است. و دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، آسانسور، رستوران، کافی شاپ، سالن کنفرانس، خشکشویی، لابی، صبحانه، صندوق امانت، اینترنت رایگان، نمازخانه و کتابخانه می‌باشد.

در نزدیکی مرکز شهر واقع شده و دسترسی به حرم مطهر امام رضا و مراکز خرید مشهد و جاذبه‌های تفریحی مشهد از موقعیت مکانی هتل به سهولت انجام می‌گیرد.

برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه،  رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل پاویون مشهد

۲_ هتل دو ستاره پاویون

این هتل در خیابان امام رضا ۸ واقع شده و دارای آسانسور، رستوران، کافی شاپ، لابی، صبحانه و اینترنت رایگان است.

برای نمونه هزینه اقامت در سوئیت چهار تخته دابل سینگل در این هتل شبی ۳۵۰٫۰۰۰ تومان است. در هتل پاویون سوئیت‌هایی با یک تخت تا هفت تخت قرار دارند که شما با توجه به تعداد نفرات خود می‌توانید هرکدام را که مایل بودید، انتخاب کنید.

ویژگی ممتاز این هتل این است که فاصله‌اش تا حرم مطهر امام رضا با وسیله نقلیه کمتر از پنج دقیقه و به صورت پیاده، کمتر از ربع ساعت است.

برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه، رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل آپارتمان جمالی

۳_ هتل آپارتمان جمالی

هتل آپارتمان جمالی نیز در خیابان امام رضا ۸ واقع شده است. این هتل آپارتمان دارای امکاناتی نظیر آسانسور، اتاق چمدان، رستوران، لابی و صندوق امانات است و مثل هتل پاویون در نزدیکی حرم مطهر واقع شده و از نظر سهولت دسترسی به مراکز تفریحی نیز موقعیت فوق العاده مناسبی دارد. و هزینه اقامت کودکان زیر سه سال در این مرکز رایگان است.

هزینه اقامت در این هتل آپارتمان از شبی ۷۹٫۰۰۰ تومان آغاز شده و با توجه به افزایش تعداد نفرات، هزینه نیز افزایش می‌یابد. برای نمونه هزینه‌ی اقامت یک خانواده چهار نفره در سوئیت چهار تخته دابل سینگل برای هر شب ۳۴۸٫۰۰۰ تومان است.

برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه،  رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل آپارتمان آجیلیان

۴_ هتل آپارتمان آجیلیان

هتل آپارتمان آجیلیان در خیابان امام رضا ۱۶ واقع شده است. به حرم امام رضا نزدیک است. که این مسئله بزرگترین حسن این هتل آپارتمان به شمار می‌رود.

هزینه اقامت در سوئیت چهار تخته این هتل آپارتمان شبی ۲۰۰٫۰۰۰ تومان است. سوئیت‌های این هتل آپارتمان امکاناتی چون تلوزیون، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، تلفن، مبلمان و یخچال و وسایل پخت و پز نیز دارند.

برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه،  رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل آپارتمان علیزاده

۵_ هتل آپارتمان علیزاده

این هتل آپارتمان در خیابان امام رضا ۸ قرار گرفته و بسیار به حرم مطهر نزدیک می‌باشد. این هتل آپارتمان تک ستاره با قیمت مناسب، بهترین انتخاب برای کسانی است که با بودجه محدودی سفر می‌کنند.

امکانات عمومی مثل لابی، آسانسور و… را دارا می‌باشد. سوئیت‌ها کامل و پاکیزه هستند. برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه،  رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل آپارتمان زاگرس مشهد

۶_ هتل زاگرس

این هتل با ۴۱ اتاق در خیابان طبرسی قرار دارد. فاصله این هتل تا حرم امام رضا به صورت پیاده ۲۰ دقیقه است. تمامی امکانات عمومی را دارد.

هزینه اقامت در سوئیت یک تخته این هتل برای هر شب ۷۵٫۰۰۰ تومان است. برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه، رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل یک ستاره حامی

۷_ هتل یک ستاره حامی

هتل حامی واقع در خیابان امام رضا ۲۷، دارای امکانات عمومی شامل یخچال، سرویس بهداشتی، سرمایش و گرمایش مرکزی است و هزینه اقامت در سوئیت یک تخته این هتل برای هر شب ۸۸٫۰۰۰ تومان است.

برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه،  رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

هتل پانیذ

۸_ هتل دو ستاره پانیذ

در خیابان امام رضا ۲۳ قرار دارد. در نزدیکی حرم مطهر قرار گرفته و تمامی امکانات عمومی مورد نیاز مثل یخچال، سیستم گرمایشی و سرمایشی و… را دارا می‌باشد.

هزینه اقامت در سوئیت یک تخته این هتل برای هر شب ۱۵۰٫۰۰۰ تومان است. برای مشاهده قیمت سایر سوئیت‌های این مجموعه، رزرو و اطلاعات بیشتر صفحه‌ی مخصوص این اقامتگاه را باز کنید.

رزرو هتل ارزان در مشهد

راه‌های رزرو هتل آپارتمان و هتل در مشهد از طریق اسنپ‌روم

استفاده از اپلیکیشن اسنپ‌روم

۱_ استفاده از اپلیکیشن اسنپ‌روم

شما می‌توانید این برنامه را از اپلیکیشن‌هایی مثل پلی استور و… دانلود کنید. و یا در قسمت دانلود اپلیکیشن در منوی سایت رسمی اسنپ‌روم، فایل برنامه را دانلود و نصب کنید.

سایت رسمی اسنپ‌روم

۲_ مراجعه به سایت رسمی اسنپ‌روم

در سایت اسنپ‌روم تمامی اطلاعات مورد نیاز شما درباره هتل آپارتمان مشهد و هتل‌ ارزان مشهد وجود دارد. بعد از تصمیم گیری می‌توانید به صورت آنلاین اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید. لطفا قبل از رزرو قوانین مربوط به کنسلی و رزرو را مطالعه کنید. این قوانین در صفحه اقامتگاه مورد نظر شما قرار داده شده است.

۳_ از طریق تماس تلفنی با پشتیبانی شبانه روزی

شما می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۷۱۱۹۵ تماس حاصل کرده و اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید. همکاران تیم پشتیبانی به صورت شبانه‌روزی، آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند.

حمل و نقل شهری مشهد

حمل و نقل داخل شهری

در صورتی که با ماشین شخصی خود به سفر رفته‌اید، می‌توانید با استفاده از مسیریاب‌های هوشمند در سطح شهر مشهد جابجا شوید. و در صورتی که قصد جابجایی با وسایل نقلیه عمومی را دارید با ما همراه باشید تا شما را با راه‌های حمل و نقل درون شهری آشنا کنیم.

سیستم تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی مشهد به خوبی پاسخگوی نیاز جابجایی درون شهری هستند. اما با توجه به نا آشنایی با مسیرهای منتهی به مقصدتان خوب است که قبل از حرکت تمامی راه‌ها و خطوط تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را چک کنید. همچنین برای اسکان و جابجایی می‌توانید از همکاران ما در اسنپ تریپ کمک بگیرید.

بهترین جاذبه های تفریحی و گردشگری مشهد

جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، تفریحی، زیارتی مشهد

در کنار زیارت حرم امام رضا (ع)، مسافران علاقمند به گردش و بازدید از جاهای دیدنی مشهد هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت.

جاذبه‌های طبیعی مشهد

باغ ملک آباد مشهد

۱_ باغ ملک آباد مشهد

باغی است سرسبز و خرم، با آب و هوای مطلوب. در نقطه مرکزی این باغ کاخی قرار دارد که در سال ۱۳۵۵ احداث گردیده است. بعد از انقلاب این ساختمان به عنوان کاخ-موزه مورد استفاده قرار گرفته است. زمان بهینه برای مشاهده این باغ فصل بهار و تابستان است.

غار کرده

۲_ غار کارده

غار کارده در سه کیلومتری روستای کارده قرار دارد. در دره‌ای به نام آل، دو غار روبروی هم قرار گرفته‌اند. اسکلت و کارده نام این دو غار شرقی و غربی است.

این غارها فاقد آب هستند و پرتگاه‌های پر خطر دارند. برای بازدید از این غار بهتر است تجربه کوهنوردی داشته باشید و حتما همراه شخصی که راه و مسیرهای بازگشت را می‌داند راهی غار شوید. چرا که احتمال گم شدن افراد نابلد بسیار زیاد است.

چشمه گراب

۳_ چشمه گراب

از چشمه‌های آب معدنی مشهد است. که خواص درمانی فراوانی دارد. این آب ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک فراوانی می‌کند. و در درمان دردهای مفصلی مفید واقع می‌شود. مردم محلی از آن برای التیام و شفای زخم‌ها و بیماری‌های پوستی نیز استفاده می‌کنند.

دریاچه بزگان

۴_ دریاچه بزنگان

این دریاچه که در جاده سرخس به مشهد واقع شده است، آب شیرین دارد. آبگیر طبیعی است که مساحت آن تقریبا ۸۰ هکتار است. در برخی فصول سال میزبان پرندگان مهاجر می‌شود. آب دریاچه توسط بارش باران و چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

پارک ملت مشهد

۵_ پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد که در غرب قرار دارد، از بوستان‌های زیبای ایران به شمار می‌رود. این پارک علاوه بر فضای سبز، شهربازی و فضای ورزشی مخصوص به خود را نیز دارا می‌باشد.

تاریخ ساخت این پارک به سال ۱۳۴۳ و دوران سلطنت محمدرضا پهلوی باز می‌گردد. چرخ و فلک شهربازی این پارک بسیار معروف است چرا که بلندترین چرخ و فلک خاورمیانه است.

وقتی صندلی شخصی که سوار این چرخ و فلک شده است به بالاترین نقطه می‌رسد، تمام مشهد زیر پای او قرار می‌گیرد. تجربه‌ای لذت بخش و تا حدودی دلهره‌آور که به امتحان کردنش می‌ارزد.

جاذبه‌های تاریخی مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

۱_ آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه افشار یکی از بزرگترین پادشاهان ایران است. شاهی تندخو و جنگنده که تا هندوستان پیش رفت و تا زمان مرگ لحظه‌ای آرام نگرفت.

برای یاد بود این شهریار بزرگ مجسمه‌ای در مشهد ساخته شده است که بنا بر روایت‌های گوناگون بخش زیرین مجسمه، آرامگاه نادرشاه است. مجسمه مذکور در مجموعه باغ موزه نادری قرار دارد. و تمامی قسمت‌های موزه و آرامگاه برای بازدید عموم آزاد هستند.

آرامگاه فردوسی

۲_ آرامگاه فردوسی

فردوسی نامدار، شاعر بزرگ توس و خراسان اکنون در جایی نزدیک مشهد آرمیده است. شاید آرامگاه فردوسی از معروف‌ترین مکان‌هایی باشد که اکثر مسافران به آنجا سر می‌زنند.

در معماری بنا به ویژه ستون‌های آن از معماری هخامنشی الهام گرفته شده است. و اشعار فردوسی همراه با حجم‌های تصویری برخی صحنه‌های شاهنامه بر دیواره آرامگاه نوشته و تصویر شده اند.

علاوه بر این پیکر خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان نیز در این مکان در خاک آرمیده است که خود می‌تواند دلیل بازدید بسیاری از مسافران علاقمند به استاد باشد.

برج رادکان

۳_ برج رادکان

برج رادکان یا میل رادکان از جمله ابنیه تاریخی مشهد است. میل‌ها در واقع برج‌های راهنمایی بودند که در گذشته برای گم نشدن مسافران و راهنمایی کاروان‌ها ساخته می‌شدند. و اکثر آنها مدفن افراد مهم نیز به شمار می‌آمدند.

میل رادکان گنبد مخروطی با نمای آجری دارد. معمار این بنا خواجه نصیر طوسی است. و ساخت آن به دوره ایلخانی باز می‌گردد.

حمام مهدی قلی بیک

۴_ حمام مهدی قلی بیک

این حمام متعلق به دوره صفویه است. در گذشته به عنوان حمام مورد استفاده بوده است. اما به دلیل بافت ارزشمندش و جلوگیری از تخریب و فرسایش بنا، اکنون به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

ابزار، پوشش و زندگی گذشته مردم خراسان در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده است.

جاذبه‌های تفریحی مشهد

سرزمین موج‌های آبی

۱_ سرزمین موج‌های آبی

شاید بهتر باشد بگوییم سرزمین هیجان نام دوم این مرکز تفریحی است. برای تجربه‌ی یک ماجرای هیجان‌انگیز همراه دوستان خود به این مرکز تفریحی بروید.

حتی برای کودکان هم بخش مخصوصی در نظر گرفته شده تا از لذت بازی و هیجان موج‌های آبی محروم نمانند. ناگفته نماند این مرکز تفریحی از سالن‌ غذاخوری در درون مجموعه برخوردار است و شما می‌توانید از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب بدون خارج شدن از مجموعه لذت ببرید و تفریح کنید.

کوه سنگی مشهد

۲_ کوهسنگی

پارکی قدیمی است که به دوران شاه عباس صفوی مربوط است. که در طی زمان با ساخت و سازهای صورت گرفته به مجموعه کوهسنگی که امروزه می‌شناسیم بدل گشته است.

علاوه بر آب و هوای مطلوب دیزی سنگی این محل زبانزد عام و خاص است. اگر قصد رفتن به کوهسنگی را دارید، برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که حتما بتوانید از دیزی سنگی این منطقه بچشید.

چالیدره مشهد

۳_ چالیدره

در نزدیکی طرقبه واقع شده است. چالیدره در محل یک دریاچه مصنوعی که پشت سد تشکیل شده است قرار دارد. انواع و اقسام تفریحات مثل بانجی جامپینگ و… در این منطقه ییلاقی در دسترس است و برای فصل بهار و تابستان انتخاب فوق‌العاده‌ای می‌باشد.

طرقبه مشهد

۴_ طرقبه مشهد

طرقبه مشهد از مناطق تفریحی ییلاقی و خوش آب و هوا که معمولا نامش در کنار شاندیز شنیده می‌شود. این منطقه با مناظر طبیعی بی‌نظیر در سی کیلومتری مشهد قرار دارد.

شاندیز مشهد

۵_ شاندیز مشهد

شاندیز از دیگر مناطق ییلاقی اطراف مشهد است. تشابه فراوانی با طرقبه دارد. شاید بتوان گفت برای شکم‌دوستان انتخاب مناسب‌تری نسبت به طرقبه باشد.

خوراکی معروف شاندیز کباب آن است. علی الخصوص کباب شیشلیک آن که افراد بسیاری را به مشهد می‌کشاند.

کارالند مشهد

۶_ کارالند

این مرکز تفریحی برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال ساخته شده است. در این محل کودکان فرصت اینکه مشاغل مختلفی را امتحان کنند می‌یابند. در کارالند کودک شما پزشک، پلیس، نقاش و… خواهد بود.

پذیرفتن این نقش‌های اجتماعی در کنار جنبه سرگرمی خود، به کودکان فرصت شناخت بیشتر و بهتر از خودشان را می‌دهد.

 پارک علمی پروفسور بازیما

۷_ پارک علمی پروفسور بازیما

این پارک علمی در مجتمع تجاری و گردشگری وصال قرار دارد. راهنمایی در تمام مسیر همراه شما خواهد بود و پیچیده‌ترین مسائل مربوط به گذشته زمین را برای شما توضیح خواهد داد.

در این پارک علمی چگونگی آفرینش هستی، آفرینش زمین و دیگر سیاره‌ها، تاریخچه دایناسورها، انسان‌های نخستین و در نهایت چگونگی شکل گیری تمدن را خواهید آموخت. از این جهت بسیار مناسب فرزندان نوجوان شما خواهد بود.

جاذبه‌های زیارتی مشهد

حرم مطهر امام رضا

۱_ حرم مطهر امام رضا (ع)

آرامگاه متبرک حضرت رضا (ع) از مقاصد اصلی سفر به مشهد می‌باشد. سالانه بسیاری از مسلمانان و شیعیان از ایران و سراسر جهان، به ویژه کشورهای مسلمان به نیت زیارت حرم مطهر به مشهد الرضا می‌آیند.

مسجد گوهرشاد

۲_ مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد که در جوار حرم امام رضا بنا گردیده است. به دوران شاهرخ پادشاه تیموری باز می‌گردد. که به خواست همسر مومن و معتقد شاهرخ، در آن مکان ساخته شده است. گنبد فیروزه‌ای، کتیبه‌های دوران تیموری، خطوط چشم نواز اسلیمی و کاشی‌های چشم‌نواز آن هوش از سر هر جنبنده‌ای می‌پرانند.

مقبره پیر پالان دوز

۳_ مقبره پیر پالان دوز

این مقبره نیز در نزدیکی حرم واقع شده است. محمد عارف عباسی، معروف به پیر پالان دوز در آن آرمیده است. وی شخصی درویش مسلک بود که مراتب عالی سلوک را پیموده و به درجات علو مقام انسانیت رسیده بود.

آرامگاه خواجه مراد

۴_ آرامگاه خواجه مراد

این آرامگاه در خلج واقع شده است. منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی که آب و هوای نکو دارد. خواجه مراد از یاران اما هشتم شیعیان بوده است. و برای او کرامات فراوانی ذکر کرده اند.

آرامگاه خواجه ربیع

۵_ آرامگاه خواجه ربیع

این آرامگاه در شمال غربی مشهد واقع شده است. شاه عباس صفوی به فرمایش شیخ بهائی دستور ساخت آن را صادر کرد. ربیع بن خثیم که از قوم بنی اسد بود در کوفه زندگی می‌کرد. او از یاران وفادار پیامبر و حضرت علی (ع) بوده است. نسبت خویشاوندی با معاویه داشته است. در خلال درگیری بین معاویه و مولا امیرالمومنین (ع) ترک وطن می‌کند تا از این منازعات بین دو طرف دور بماند.

بنابراین به ولایت توس می‌رود و آنجا ساکن می‌شود. بعد از سال‌ها همانجا وفات یافته و وی را آنجا دفن می‌کنند. روایت است که امام رضا (ع) در مسیر رفتن به خراسان به زیارت قبر خواجه ربیع رفته است. 

سوغات مشهد

وقتی صحبت از سوغات مشهد می‌شود نخستین چیزی که به ذهن همه ما می‌رسد نخودچی و کشمش آن است. سوغات کلاسیکی که در سالیان دور وقتی کسی از سفر به مشهد باز می‌گشت، به جهت تبرک همراه خود می‌آورد. اما جز این سوغاتی مرسوم از مشهد چه چیزهایی را می‌توان خریداری کرد؟

زعفران مشهد

۱_ زعفران

مشهد به واسطه آب و هوای سرد و کوهستانی‌اش به نوعی خانه زعفران به حساب می‌آید. زعفران اعلا در این شهر کشت شده و بعد از برداشت در کارخانه‌ها فرآوری شده و به بازار عرضه می‌شود.

چه بسا این شهر حتی بخش زیادی از نیاز جهانی به زعفران را نیز تامین می‌کند. این طعم دهنده ارزشمند که به طلای سرخ معروف است خواص فوق‌العاده‌ای نظیر افزایش نشاط و رفع افسردگی نیز دارد. و به صورت گسترده در خورشت، ترکیب با برنج، تهیه شربت، انواع کیک و دسر به کار می‌رود.

پس معطل نکنید و زعفران خوش رنگ و خوش عطر مشهد را تهیه کنید.

ادویه سوغات مشهد

۲_ انواع ادویه‌جات به خصوص زردچوبه

وقتی در بازارهای بزرگ مشهد قدم بزنید شاهد فروشگاه‌های بزرگ ادویه خواهید بود. کیفیت این ادویه‌های موجود در مشهد با نمونه‌های صنعتی و بسته بندی کارخانه‌ای قابل قیاس نیستند. و می‌توانند سوغاتی خوبی برای آشنایان شما و همچنین مصرف شخصی خودتان باشند.

نبات مشهد

۳_ نبات

نبات با طعم‌های مختلف و در ابعاد متفاوت به وفور در شهر مشهد یافت می‌شود. و توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. به خصوص نبات زعفرانی آن که مشهورترین نوع نبات است. به جز نبات زعفرانی، نبات‌های گیاهی با طعم میوه‌های مختلف نیز در مشهد یافت می‌شود.

میوه خشک و برگه آلو مشهد

۴_ خشکبار، میوه خشک و برگه آلو مشهد

استان خراسان و به خصوص شهرهای مشهد و نیشابور مرکز تولید انواع برگه آلو و میوه‌های خشک هستند. از این برگه‌های آلو می‌توان در تهیه غذا استفاده کرد و یا به صورت تنقلات ترش مزه میل نمود.

سنگ فیروزه مشهد

۵_ فیروزه مشهد

کوه‌های اطراف نیشابور دارای بهترین معادن فیروزه در دنیا هستند. فیروزه نیشابور در سطح بین‌المللی شناخته شده و خواهان دارد.

از فیروزه در صنعت جواهرسازی، تزئین ظروف و.. استفاده می‌شود. افراد سودجو از این شهرت فیروزه نیشابور استفاده فراوانی می‌کنند و در بسیاری از موارد فیروزه‌های تقلبی را به جای فیروزه اصل به مسافران می‌فروشند. قبل از خرید حتما از اصالت فیروزه خود مطمئن شوید.

 انگشتر و سنگ‌های زینتی مشهد

۶_ انگشتر و سنگ‌های زینتی مشهد

انگشتر و سنگ‌های زینتی یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌ها در میان زائران هستند. چرا که فضای کمی را اشغال می‌کنند و به راحتی این امکان را به زائر می‌دهند که آنها را در دست گرفته و در حرم امام رضا متبرک کند.

نگین این انگشتر‌ها به جز فیروزه، معمولا از سنگ‌های عقیق، یاقوت، شرف الشمس، حدید و زمرد ساخته می‌شوند. و با توجه به سنگ قیمتی به کار رفته در نگین انگشتری و قیراط نگین، قیمت‌های متفاوتی دارند.

البته این نگین‌های تراش خورده به صورت سوار نشده بر روی بازیره انگشتر نیز برای فروش وجود دارند.

 تسبیح مشهد

۷_ تسبیح مشهد

از دیگر سوغات مشهد می‌توان به تسبیح اشاره کرد. با توجه به فضای مذهبی شهر فروشگاه تسبیح نیز فراوان است.

تسبیح مشهد در انواع مختلف سنگی، پلاستیکی، چوبی و حتی گِلی موجود می‌باشد. که در این میان تسبیح شاه مقصود از همگی معروف تر و پر فروش تر است.

دیگ سنگی

۸_ دیگ سنگی

دیگ‌های سنگی حاصل تراشکاری و قلم‌زنی بر نوع مخصوصی از سنگ می‌باشند. دیگ سنگی مخصوص پخت دیزی بسیار معروف است و انتخاب بسیاری از مسافران مشهد می‌باشد.

بعد از خرید این دیگ‌های سنگی طبق دستور خاصی باید آنها را آماده استفاده کرد. دستور آن به شرح زیر است: ابتدا دیگ سنگی را با آب و بدون شوینده می‌شوییم. سپس اندازه یک کاسه ماست‌خوری دنبه آب شده، یا روغن نباتی را با زردچوبه مخلوط می‌کنیم. و به تمام دیگ می‌مالیم و تمامش را چرب می‌کنیم. دو روز تمام آن را زیر نور شدید و تند آفتاب قرار می‌دهیم. بعد از گذشت ۴۸ ساعت با شوینده دیگ را می‌شوییم. پس از خشک شدن دیگ، مقداری آب داخل آن می‌ریزیم و روی گاز می‌گذاریم تا آب جوش بیاید. بعد از جوش خوردن ده دقیقه‌ای دیگ سنگی ما قابل استفاده است.

مراکز خرید در مشهد

با توجه به افزایش روز افزون سفر به مشهد، رفته رفته نیاز به تعداد مراکز خرید بیشتر و لوکس‌تر نیز احساس شد. پاساژها و مراکز خرید شیک و مجللی در همین راستا ساخته شدند. در ادامه به معرفی چند مورد از این مراکز خرید می‌پردازیم.

مجتمع تجاری الماس شرق مشهد

۱_ مجتمع تجاری الماس شرق

دارای ۶ طبقه و بیش از هزار واحد تجاری است. این واحدهای تجاری شامل فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی، سنگ‌های زینتی، صنایع دستی، ظروف کریستال و پوشاک… است.

معماری جالب توجه این ساختمان تلفیقی از معماری مدرن و اسلامی است. گنبد این بنا به شکل الماس تراش خورده طراحی شده است. چون نگینی که بر سینه ریز مشهد می‌درخشد.  

مرکز خرید آرمیتاژ

۲_ مرکز خرید آرمیتاژ

این مرکز خرید با ۳۴ طبقه و صد و پنجاه متر ارتفاع یکی از مراکز مجلل خرید در مشهد است. شهر مشاغل کارالند که در میان جاذبه‌های تفریحی معرفی کردیم نیز در این واحد تجاری قرار دارد. در کنار واحدهای تجاری، فود کورت و کافی‌شاپ‌ها در این ساختمان آماده پذیرایی از خریداران هستند.

مجتمع تجاری وصال

۳_ مجتمع تجاری وصال

این ساختمان با ۶ طبقه و ۴۰۰ واحد تجاری برندهای معتبر و مشهوری را عرضه می‌کند. و بیشتر فروشگاه‌هایش به عرضه لوازم چوبی می‌پردازند. پارک علمی پروفسور بازیما نیز در این مجتمع قرار دارد.

مرکز خرید پروما مشهد

۴_ مرکز خرید پروما مشهد

این مرکز خرید با چهار طبقه و ۲۵۰ واحد تجاری در بلوار فردوسی واقع شده است. در طبقات این مجتمع می‌توان کالاها و لوازم متنوعی را یافت. که این مورد مزیت این مرکز خرید به نسبت باقی مراکز است.

چرا که در زمان خرید کنندگان صرفه جویی می‌شود و راحت تر کالای مورد نیاز خود را می‌یابند. همچنین برای کودکان شهربازی سرپوشیده‌ای در نظر گرفته شده است که می‌توانند به بازی در آن بپردازند.

برج آلتون مشهد

۵_ برج آلتون مشهد

اگر به دنبال لوازم و پوشاک چرم هستید به این مرکز خرید تجاری سر بزنید. این برج در ۲۵ طبقه ساخته شده است و برندهای معتبر پوشاک به خصوص چرم را عرضه می‌کند.

بازار رضا مشهد

۶_ بازار رضا

بازار قدیمی رضا که ساخت آن به سال ۱۳۵۵ بر می‌گردد، موفق شده جایگاه خود را در میان مراکز تجاری مشهد حفظ کند. این مرکز تجاری در ضلع شرقی خیابان امام رضا قرار گرفته است.

مرکز خرید آرمان

۷_ مرکز خرید آرمان

این مرکز خرید ۱۳ طبقه در خیابان نواب صفوی واقع شده است. در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد و دسترسی به آن آسان است. از دلایل شهرت این مرکز می‌توان به آبنماها و آبشارهای مصنوعی و صخره‌های آن اشاره کرد. این تزئینات در ابعاد غول پیکر و برجسته باعث جلب توجه مسافران و بازدیدکنندگان می‌شوند.

مجتمع تجاری زیست خاور

۸_ مجتمع تجاری زیست خاور

این مجتمع تجاری قدیمی در سال ۱۳۵۷ به بهره‌برداری رسیده است. و در سالیان گذشته بازدیدکنندگان فراوانی داشته و مورد توجه توریست‌ها بوده است.

فروشگاه‌های صنایع دستی و معرق در این مجتمع آثار ارزشمندی تولید می‌کنند که قابل سفارش طبق سلیقه شما هستند. دیدن معرق‌کاری‌های این کارگاه‌ها توصیه می‌شود. علاوه بر این، مغازه‌های عتیقه فروشی فراوانی در این مجتمع یافت می‌شوند که آثار آنتیک را به فروش می‌رسانند.

مجتمع کیان سنتر مشهد

۹_ مجتمع کیان سنتر مشهد

این مجتمع که دارای دو شعبه کیان سنتر ۱ و کیان سنتر ۲ می‌باشد، از مراکز خرید لوکس مشهد به شمار می‌رود. مجتمع کیان سنتر شعبه اول با ۸۳ واحد تجاری و ۶ طبقه بر پوشاک و لوازم تزئینی تمرکز دارد.

مجتمع کیان سنتر در شعبه دوم خود ۱۵۰ واحد تجاری دارد که با داشتن مراکز بازی و سرگرمی مناسب وقت گذراندن کودک و بزرگسال است.

در مقاله‌ای که مطالعه کردید نهایت تلاش بر این بود تا به تمامی جنبه‌های سفر به مشهد بپردازیم. و به سوالاتی که ممکن است مسافران درگیر آن باشند پاسخ دهیم. از اینکه اسنپ‌روم را برای رزرو محل اقامت خود انتخاب می‌کنید سپاس‌گزاریم. سوالات و نظرات دیگر خود را برای ما بنویسید تا به آنها پاسخ دهیم. 

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*