خانه قدیمی مشهد

معرفی خانه های قدیمی مشهد

هنگامی که نام مشهد به میان می آید، همه یاد حرم مطهر می افتیم اما واقعیت این است که مشهد تنها یک شهر زیارتی نیست! ادامه مطلب

هنگامی که نام مشهد به میان می آید، همه یاد حرم مطهر می افتیم اما واقعیت این است که مشهد تنها یک شهر زیارتی نیست! در واقع مشهد یک شهر سیاحتی و زیارتی است که بخشی از تاریخ ایران را هم به یدک می کشد.

اگر از افرادی هستید که به خانه های قدیمی و تاریخی علاقه دارید، مشهد می تواند یک مقصد مناسب برای شما باشد. دلیل آن هم این است که مشهد تعداد زیادی خانه قدیمی دارد و می تواند یک روز کامل از سفر شما را به خود اختصاص دهد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی خانه های قدیمی مشهد بپردازیم تا اگر به این شهر بزرگ سفر کردید، بازدید از آن ها را در برنامه سفر خود داشته باشید.

خانه های قدیمی مشهد؛ خانه هایی به قدمت تاریخ!

تا به حال به این موضوع فکر کردید که مشهد به عنوان یک کلان شهر، یکی از بزرگ ترین شهرهای تاریخی ایران هم محسوب می شود؟ حقیقت این است که مشهد بخشی از تاریخ ایران را به یدک می کشد و در آن بناهای تاریخی مختلفی وجود دارد.

یکی از مهم ترین و جذاب ترین بناهای تاریخی که در مشهد وجود دارد، خانه های تاریخی است. افرادی که به تاریخ علاقه دارند، می دانند که بازدید از خانه های قدیمی و تاریخی مشهد چقدر می تواند لذت بخش باشد.

خانه های قدیمی مشهد با قدمتی بیش از صد سال یا بیشتر هستند و جالب است بدانید که تعداد زیادی از آن ها هنوز سالم باقی مانده و تخریب نشده اند.

بنابراین خانه های تاریخی مشهد بخش مهمی از جاهای دیدنی مشهد هستند که می توانید در سفر به مشهد، از آن ها هم بازدید کنید.

اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید، پیشنهاد می کنیم پیش از سفر از طریق پلتفرم اسنپ روم ابتدا اقامتگاه خود را رزرو کنید. این پلتفرم اقامتگاه های مختلفی را در اختیار شما قرار داده است که می توانید به صورت آنلاین، اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید.

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی خانه های قدیمی مشهد و ویژگی های آن ها بپردازیم تا اگر برایتان جالب بود، بازدید از آن ها را هم در برنامه سفر به مشهد قرار دهید. خانه های قدیمی مشهد عبارتند از:

خانه داروغه مشهد

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین خانه هایی که در مشهد وجود دارد، خانه داروغه است! قدمت خانه داروغه به زمان قاجاریه بر می گردد که البته بازسازی های هنرمندانه روی آن صورت گرفته است. البته هنوز هم این خانه تغییرات زیادی نداشته است و می توانید حس و حال تاریخی را در آن ببینید. در واقع این خانه تاریخی هنوز هم در اوج قرار دارد و بازدید از آن برای بسیاری از افراد جذاب و دلنشین است. هر خانه قدیمی داستان خاص خود را دارد که اگر آن را بدانید، بازدید از آن لذت بخش تر خواهد بود.

داستان این خانه قدیمی هم جالب است! این خانه به دستور مستقیم یوسف خان هراتی که آخرین داروغه شهر مشهد بود، ساخته شده است. به همین دلیل است که نام این خانه داروغه است و داروغه هم کسی است که به بررسی امور شهری می پرداختند.

این خانه به این منظور ایجاد شد تا داروغه بتواند مهمان های خارجی خود را در آن جا اقامت دهد و میزبانی کند. این خانه پس از قاجاریه، بلا استفاده باقی ماند تا این که در سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۹۰ محلی برای تجمع هیئت های مذهبی بود. در سال ۱۳۹۰ این خانه خریداری و مرمت شد.

خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد یکی دیگر از خانه های قدیمی است که در مشهد قرار گرفته است. این خانه متعلق به شخصی به نام حسین ملک بوده است که یکی از افراد برجسته و نیکوکار در تمام تاریخ شناخته می شود.

این شخص در طول عمر خود بخش های زیادی را وقف کرد که از مهم ترین آن ها می توان به کتابخانه ملی، ۲ بیمارستان در چناران و تربت‌جام و همچنین باغ وکیل آباد مشهد اشاره کرد.

همچنین این شخص حدود ۲۰۰ هکتار از زمین های خود را به نفع فرهنگیان مشهد وقف کرد. این شخصیت بزرگ، در سال ۱۳۵۱ فوت کرد و جنازه او در حرم امام رضا (ع) دفن شد.

مهم ترین بخشی که باعث شده تا این خانه جذابیت زیادی داشته باشد، معماری و طراحی آن است. این خانه با توجه به این که صاحب آن یک شخصیت بزرگ بوده است، هنوز هم سالم باقی مانده است.

مساحت این خانه ۱هزار و ۶۵۹ متر و زیربنای ۶۰۰ متر مربع و قدمت آن به دوران قاجاریه بر می گردد. این خانه در سال ۱۳۷۷ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد اما با توجه به قدمت طولانی آن و همچنین اهمیت ندادن به آن، در حال حاضر بخش های داخلی آن کاملاً آسیب دیده است.

در واقع تنها چیزی که از این خانه باقی مانده است، پوسته زیبا و سالم بیرونی آن است. یکی از مسائل جالبی که در مورد این خانه وجود دارد، این است که در آن زمان حمام خصوصی وجود نداشته اما در این خانه حمام خصوصی به چشم می خورد.

همچنین بخوانید: مسجد گوهرشاد کجاست؟

خانه امیری مشهد

یکی دیگر از خانه های زیبا و قدیمی مشهد، خانه امیری مشهد است. این خانه در محدوده خیابان نواب صفوی و نزدیکی حرم قرار دارد و یکی از اماکن تاریخی محسوب می شود.

اگر برای بازدید این خانه به آن جا بروید، متوجه می شوید که این خانه از نظر ظاهری تفاوت بسیار زیادی با خانه های قدیمی دیگر مشهد دارد. قدمت این خانه هم به دوران قاجاریه باز می گردد.

اگر بخواهیم این خانه را از نظر معماری بررسی کنیم، باید بگوییم که این خانه تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی است و این مسئله باعث جذابیت بسیار زیادی این خانه قدیمی شده است.

دلیل این نوع طراحی هم این است که ایران در زمان قاجاریه تحت تاثیر شدید کشورهای اروپایی بوده است و معماری خانه های ساخته شده در آن زمان تا حدودی به معماری اروپایی نزدیک است.

این خانه به دستور عباس امیری ساخته شده است و جالب است بدانید که تا سال ۱۳۶۵ وارثان او در این خانه زندگی می کردند. در نهایت، در سال ۱۳۸۴ این خانه در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و توانست تحت پوشش میراث فرهنگی قرار بگیرد. جالب است بدانید که این خانه به طوری ساخته شده است که به دو خیابان راه دارد.

خانه رجایی مشهد

یکی دیگر از خانه های قدیمی مشهد که با دیدن آن روحی تازه می گیرید، خانه رجایی مشهد است. این خانه یکی از خانه های قدیمی باصفا و دلباز است که می تواند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

این خانه هم در زمان قاجاریه ساخته شده است و تا چند سال پیش هم استفاده مسکونی داشته است. در حال حاضر این خانه قدیمی به اقامتگاه تبدیل شده است و افراد می توانند در آن اقامت پیدا کنند.

این خانه در محله سرشور مشهد قرار گرفته است که حالت بازارچه ای و قدیمی دارد. البته در گذشته، این محله جزء محله های اعیان نشین مشهد به شمار می رفته و هنوز هم تردد این منطقه بسیار زیاد است.

مهم ترین ویژگی این خانه قدیمی، حیاط بزرگ و دلنشین آن است. در این حیاط ۳ باغچه بزرگ هم به چشم می خورد و در مرکز آن، حوضی فیروزه ای رنگ قرار دارد که آن را دلرباتر می کند.

اگر قصد اقامت در این خانه را دارید، باید بدانید که برای حفظ بافت سنتی آن هیچ گونه تخریبی صورت نگرفته است! بنابراین سرویس بهداشتی اختصاصی برای اتاق ها وجود ندارد و باید از سرویس بهداشتی عمومی ایجاد شده در حیاط آن استفاده کنید.

خانه پیشه وران

یکی از خانه های قدیمی مشهد که یکی از جاهای دیدنی این شهر هم محسوب می شود، خانه پیشه وران است. این خانه یکی از خانه هایی است که مدرکی بر قدمت آن وجود ندارد اما با توجه به معماری و مصالح به کار رفته تخمین زده می شود که مربوط به دوران قاجاریه است.

البته باز هم لازم است بگوییم که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد و ممکن است قدمت این خانه به قبل از قاجاریه بازگردد. با این حال، قدمت این خانه حدود ۱۰۰ سال است و با توجه به گذشت این همه سال، ستون های آن دیگر مقاومت کافی را ندارند و همین مسئله باعث شده تا بارها و بارها مورد بازسازی قرار بگیرد.

این خانه مانند کاخ های پادشاهان گذشته به دو بخش تابستانی و زمستانی تقسیم شده بود تا ساکنان آن در فصل های گرم، به محل خنک و در فصل های سرد به محل گرم منتقل شوند. هنوز هم اگر در بخش تابستانی این خانه قرار بگیرید، بادی خنک به صورت شما می وزد. پیشنهاد می کنیم بازدید از این خانه را فراموش نکنید و در برنامه سفر خود داشته باشید.

اگر به خانه های قدیمی مشهد علاقه مند شده اید و می خواهید به مشهد سفر کنید، پیشنهاد می کنیم ابتدا از طریق سایت اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را در نزدیکی خانه های تاریخی موردنظر رزرو کنید. با این کار می توانید خیالتان را بابت محل اقامت راحت کنید و سپس سفر خود را با خیالی آسوده شروع کنید.

خانه کوزه کنانی

یکی دیگر از خانه های قدیمی مشهد که به صورت شاهانه ساخته شده است، خانه کوزه کنانی است. این خانه در دوران قاجاریه ساخته شده است و معماری آن به کمک هنرمندان روسی صورت گرفته است. به همین دلیل است که طراحی این ساختمان المان های روسی دارد و توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. با توجه به این مسائلی که برای شما مطرح کردیم، طراحی این خانه با خانه های دیگری که در دوران قاجار ساخته شده است، متفاوت است. نمای خارجی این خانه سفید است و طراحی درب و پنجره های آن با کمک چوب انجام شده است.

جالب است بدانید که این خانه هنوز در دست وارثان آن قرار دارد و حاضر نیستند آن را به شهرداری بدهند! در واقع ساکنان آن قصد دارند که یک مجتمع مسکونی بنا کنند و با شهرداری درگیری دارند. بنابراین این امکان وجود دارد که این خانه تخریب شود! پس تا دیر نشده، از این خانه بازدید کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

خانه اردکانی مشهد

یکی از خانه های قدیمی بسیار زیبا در مشهد که هنوز کاربرد مسکونی دارد، خانه اردکانی است. جالب است بدانید که ساکنان آن وارثان آن هستند و این مسئله بسیار عجیب است. خانه اردکانی در ابتدا به فردی به نام اردکانی بزرگ تعلق داشت و پس از آن، به دست وارثانش افتاد. اردکانی در سن ۶۳ سالگی فوت کرد و پس از آن، خانواده دولابیان آن را خریداری کردند. پس از آن این خانواده در این خانه سکونت پیدا کردند و هنوز هم در آن حضور دارند.

ایم خانه از نظر معماری یک شاهکار محسوب می شود و مانند سایر خانه های قدیمی قاجار، دارای دو بخش تابستانی و زمستانی است. از بخش های مهم این خانه می توان به آب ‌انبار، تنور، حوض خانه و… اشاره کرد. اگر قصد بازدید از این خانه را دارید، باید بگوییم که متاسفانه امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد. چرا که هنوز ساکنانی دارد و ممکن است به شما اجازه بازدید ندهند. اما شما می توانید از بخش بیرونی آن بازدید کنید و لذت ببرید.

خانه توکلی

یکی دیگر از خانه های قدیمی مشهد که در یکی از قدیمی ترین خیابان های آن، یعنی نواب صفوی قرار گرفته است خانه توکلی است. این خانه مدتی قبل به پایگاه میراث فرهنگی حرم امام رضا (ع) تبدیل شد. قدمت ساخت آن هم به دوران قاجار بر می گردد و صاحب آن فردی به نام کشمشیان بوده است. این فرد تاجری بزرگ بوده و پس از مرگ او، این خانه خالی از سکنه باقی ماند. در زمان های انقلاب این خانه از وراث کشمشیان توسط فردی به نام توکلی خریداری شد و همین دلیلی است که این خانه به نام خانه توکلی شناخته می شود.

این خانه هیچ تاثیری از معماری اروپایی نگرفته است و همه المان های به کار رفته در آن، المان های اصیل و ایرانی هستند. از ستون‌های آجری در نمای ساختمان و کتیبه‌های سنگی تا طاق ‌های قوسی شکل آن همگی المان هایی ایرانی هستند. همچنین در ورودی این خانه کاشی کاری هایی وجود دارد که روی آن حکاکی های از آیه های قرآن دیده می شود.

فرهنگ سرای بهشت مشهد

یکی دیگر از ساختمان های قدیمی در شهر مشهد که قدمتی حدود ۱۰۰ سال دارد، فرهنگ سرای بهشت مشهد است. این خانه در محله سراب مشهد قرار گرفته است که یکی از قدیمی ترین مناطق مشهد است. جالب است بدانید که اولین کاربری این خانه یک مدرسه دبیرستان به نام دبیرستان مستوفی بوده است. از سال ۱۳۸۳ تغییر کاربری پیدا کرد و در سال ۱۳۸۴ تحت نظر سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. البته این ساختمان در طول سال های طولانی، بارها و بارها مورد بازسازی قرار گرفته اما هنوز هم ظاهری تاریخی وزیبا دارد.

خانه مسکونی بلخاست

یکی از خانه های قدیمی مشهد که در حال فراموش شدن است، خانه مسکونی بلخاست است. این خانه دارای ۳۷۰ متر مربع زیربنا است و بخشی از آن هم در گذشته بازسازی شده است! قدمت این خانه هم به دوران قاجاریه باز می گردد که بر اساس روایات تاریخی، در این خانه رفت و آمدهای بسیاری انجام می شده و همیشه شلوغ بوده است. پس از خالی شدن این خانه از ساکنانش، به فراموشی سپرده شد. البته روایاتی هم وجود دارد که می گویند این خانه در اواخر دوران صفوی ها ساخته شده است که البته خیلی معتبر نیست.

در روایات آمده است که زمین این خانه را فردی به نام توتونچی از یک فرد یهوی در دوران صفویه خریداری کرده است و بنای داخلی آن را ساخته است. پس از آن به دست احمدیان یزدی رسید که فردی مسلمان بود و تاجری بسیار سرشناس میان بازاریان محسوب می شد. پس از آن هم به دست علی اکبر بلخاست رسید اما وارثان آن در حفظ این خانه کم لطفی کردند. البته این خانه شانس زیادی برای بازسازی دارد و این کار بستگی به شهرداری و میراث فرهنگی مشهد دارد.

خانه وطن چی مشهد

اگر بخواهیم به سراغ یکی دیگر از خانه های قدیمی مشهد برویم که در دوران قاجاریه ساخته شده است، خانه وطن چی است. این خانه در خیابان خسروی مشهد قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۴ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. معماری این خانه کاملاً ایرانی است و هیچ معماری خارجی در آن نقش نداشته است. در واقع این خانه بسیار زیبا، نماینده ای از معماری و هنر ایرانی در زمان قاجار بوده است. متاسفانه بخش داخلی این خانه قدیمی هم آسیب دیده است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. بنابراین گردشگران و علاقه مندان به تاریخ تنها می توانند از بخش بیرونی آن بازدید کنند.

جالب است بدانید که در منطقه خسروی مشهد خانه های قدیمی بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آن ها، مربوط به قبل از قاجار است. در واقع برخی از آن ها در دوران صفوی و افشار ساخته شده اند اما اکثر خانه های قدیمی این محله مربوط به دوران قاجار است.

خانه مقبل السلطنه مشهد

اگر به سراغ یکی از قدیمی ترین مناطق مشهد، یعنی محله سراب بروید خانه های قدیمی زیادی در آن مشاهده می کنید. یکی از معروف ترین خانه های قدیمی که در این منطقه وجود دارد، خانه تاریخی مقبل السلطنه است. این خانه هم در زمان قاجاریه ساخته شده و از سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. جالب است بدانید که مقبل السلطنه به قدری زیبا و جذاب است که شانس تبدیل شدن به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد را دارد اما به هر دلیلی، این اتفاق نیفتاده است.

در حال حاضر این خانه به یک مخروبه تبدیل شده است و چیزی نمانده است که دیگر چیزی از مقبل السلطنه باقی نماند! با این وجود، هنوز هم این خانه جذابیت ها و زیبایی های خاص خود را دارد و در حال حاضر هم مرمت آن در دستور کار شهرداری و میراث فرهنگی قرار گرفته است. البته اگر دیر بجنبند، ممکن است تنها نامی از این خانه باقی بماند و عمارت آن به صورت کلی از بین برود که به معنای از بین رفتن بخش کوچکی از تاریخ ایران است.

خانه حناساب

یکی دیگر از خانه های تاریخی مشهد که در دوران قاجاریه ساخته شده بود، خانه حناساب است. البته از این خانه تنها نام و نشانی باقی مانده است و هیچ بنایی از آن در حال حاضر وجود ندارد. در واقع پس از آن که به ثبت میراث فرهنگی رسید، پس از گذشت چند سال این اثر تاریخی به صورت کامل تخریب شد.

خانه های تاریخی زیادی در مشهد وجود داشتند که در حال حاضر آثاری از آن ها وجود ندارد! در دوران قاجاریه هم بخشی از خانه های قدیمی به دستور فتح علی شاه قاجار به صورت کامل تخریب شدند. همین مسئله باعث شده تا اکثر خانه هایی که در مشهد وجود دارند، در دوران قاجاریه ساخته شده باشند. با این حال، دیدن خانه های قدیمی مربوط به دوران قاجاریه هم خالی از لطف نیست و می تواند نظر شما را جلب کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم از این خانه ها بازدید کنید و لذت ببرید.

خانه های قدیمی مشهد؛ جاذبه های دیدنی برای علاقه مندان به تاریخ!

اگر تا این جای مقاله را دنبال کرده باشید، به این معنی است که شما به خانه های قدیمی و تاریخی علاقه زیادی دارید. در سراسر کشور ایران، خانه های قدیمی زیادی وجود دارند که برخی از آن ها هنوز در لیست آثار ملی قرار نگرفته اند و حتی ممکن است محل سکونت افراد باشد. جالب است بدانید که در زمان فتحعلی شاه قاجار تمام بناهای مهم تاریخی تخریب شدند و به همین دلیل است که اکثر خانه های قدیمی مربوط به دوران قاجاریه است. در این مقاله به بررسی خانه های قدیمی که در شهر مشهد وجود دارند، پرداختیم. شما می توانید هنگام سفر به مشهد، بازدید از این خانه های قدیمی را در برنامه خود داشته باشید.

اگر قصد سفر به شهر بزرگ مشهد را دارید، می توانید از طریق پلتفرم اسنپ روم اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید. فرقی ندارد که شما در کدام محله اقامتگاه می خواهید یا به چه نوع اقامتگاهی نیاز دارید!

اسنپ روم در کنار شما است تا انواع اقامتگاه ها نظیر هتل، سوئیت، ویلا و… را در مناطق مختلف مشهد به شما ارائه کند. رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین است و شما می توانید در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز مراجعه حضوری برای اجاره اقامتگاه، رزرو خود را انجام دهید. سپس در زمان مشخص شده، به لوکیشن دریافت شده بروید تا اقمتگاه خود را تحویل بگیرید. با اسنپ روم سفرهای شما راحت تر خواهد بود و می توانید لذت بیشتری از سفر خود ببرید.

خانه داروغه مشهد کجاست؟

خیابان نواب صفوی راسته حوض مسگران کوچه داروغه

خانه ملک مشهد کجاست؟

ضلع شرقی خیابان امام خمینی روبروی ساختمان دارایی

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*