حمام تاریخی

حمام تاریخی سلطان امیر احمد متعلق به دوران سلجوقیان

حمام سلطان امیر احمد واقع در کاشان است و یکی از دیدنی‌ترین و منحصربه‌فردترین حمام‌های تاریخی در دل کاشان است. این بنا به دلیل معماری و نوعی از تزیینات خاصی که دارد شهرت یافته و هرساله گردشگران زیادی برای دیدن آن به کاشان سفر می‌کنند. ادامه مطلب

حمام تاریخی
حمام تاریخی

کاشان یکی از شهرهای تاریخی است که در آن حمام‌های بسیاری وجود دارد، حمام‌هایی که در دوران صفویان بسیار موردعلاقه و تمجید جهانگردان خارجی بوده است. حمام درگذشته یکی از پنج عنصر اصلی در شهرهای ایرانی پس از مسجد، بازار، خانه و آب‌انبار به‌حساب می‌آمد، به همین دلیل است که در بسیاری از شهرهای تاریخی بناهای ساخته‌شده برای حمام‌های مختلف ازنظر معماری و تزیینات داخلی بسیار غنی هستند. این حمام‌ها درواقع درگذشته تنها برای استحمام مورداستفاده قرار نمی‌گرفته، بلکه از آن‌ها برای دورهم جمع شدن و مذاکره‌های متفاوت نیز استفاده می‌کردند. ازجمله حمام‌های مهم در کاشان می‌توان به گرمابه‌های باغ فین، حمام سلطان امیر احمد، حمام گذر نو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و… اشاره کرد

حمام تاریخی سلطان امیر احمد دارای وسعتی ۱۱۰۲ مترمربعی بوده و در خیابان علوی کاشان است؛ این حمام در سال ۱۳۵۵ به فهرست آثار ملی ایران پیوست. این حمام در نزدیکی امامزاده سلطان امیر احمد قرارگرفته و به دلیل آثار و شواهدی که به‌دست‌آمده قدمت آن را مربوط به دوران سلجوقیان می‌دانند. دراین‌بین بنای سرسینه فعلی این حمام تاریخی متعلق به دوران قاجاریه است.

حمام سلطان امیر احمد دارای دو بخش حمام کوچک و بزرگ بوده و در زمان گذشته تنها در روزهایی خاص برای استفاده مردم باز بوده است. در این حمام تزیینات معماری همچون آهک‌بری و گچ‌بری‌هایی به چشم می‌خورد که ادعای ما در قدمت بالای این حمام را تصدیق می‌کنند. در بام گنبدی این حمام شیشه‌های عدسی محدبی قرار دارد که علاوه بر تأمین نور موردنیاز قسمت‌های مختلف مانع از دید به داخل نیز می‌شوند و دقیقاً همین بام یکی از زیباترین بام‌های گنبدی و تاریخی ایران بشمار می‌رود.

در حمام‌های قدیمی دو فضای اصلی بانام‌های سربینه (جایی برای آماده شدن به‌سوی استحمام و یا خروج از حمام است، که از زیباترین فضاهای داخلی حمام به‌حساب می‌آید که دارای بیشترین میزان تزیینات در خود است) و گرم‌خانه خودنمایی می‌کنند؛ اما از دیگر قسمت‌های این حمام تاریخی می‌توان به جلوخان، سردر ورودی، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، میان در،‌ گرم‌خانه، خزینه، صفه شاه‌نشین، اتاق نظافت، تون، گربه‌رو (چپیله)، دستک، برف‌انداز، جام‌خانه و چاه خانه اشاره کرد. سربینه در این حمام دارای شکلی هشت‌ضلعی است و در آن گچ‌بری‌هایی چشمگیر با سقفی رسمی بندی شده و جاکفشی‌های سنگی خودنمایی می‌کند. در میان این‌همه زیبایی ستون‌ها و دیوارهایی که توسط کاشی معرق تزیین‌شده‌اند زیبایی این قسمت را به اوج خود می‌رسانند.

حمام تاریخی سلطان امیر احمد پس از مرمت و بازسازی توسط شهرداری کاشان خریداری شد و برای مدتی در نقش سفره‌خانه و قهوه‌خانه سنتی کاربری داشت که پس‌ازآن به‌عنوان موزه مورداستفاده قرار گرفت و هم‌اکنون میزبانی برای تمامی گردشگران است.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*