جواهرده

جواهرده کجاست؟

اگر قصد سفر به جواهرده رامسر را دارید، بهتر است پیش از سفر در مورد جاهای دیدنی آن اطلاعاتی کسب کنید. با این کار، می ادامه مطلب

اگر قصد سفر به جواهرده رامسر را دارید، بهتر است پیش از سفر در مورد جاهای دیدنی آن اطلاعاتی کسب کنید. با این کار، می توانید برای سفر خود برنامه ریزی کنید و آن را به یک سفر دلنشین و فراموش نشدنی تبدیل کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی بهترین جاهای دیدنی جواهرده بپردازیم تا در برنامه سفر خود از آن ها بازدید کنید:

آبشار و چشمه های جواهرده

در جواهرده چندین چشمه بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد که بازدید از آن را باید در برنامه سفر خود قرار دهید. از مهم ترین چشمه هایی که در این منطقه وجود دارد می توان به چشمه سلیمان، برشی و کوه کنین اشاره کرد.

آب آن کاملاً گوارا و آشامیدنی است و خوردن آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. در گذشته که آب لوله کشی وجود نداشت، این آب تا نزدیکی روستا هدایت می شد و امروزه هم این چشمه ها نقش بسیار مهمی در صنعت گردشگری این روستا دارند.

آبشارهای روستای جواهرده از دیگر جاهای دیدنی آن هستند که گردشگران از آن برای استراحت و عکاسی استفاده می کنند. از مهم ترین آبشارهای آن می توان به آبشاری که در انتهای روستا قرار گرفته اشاره کرد.

پس از رسیدن به پارکینگ با ۱۰۰ متر را پیاده روی کنید تا به تخته سنگی که آبشار در کنار آن است، برسید.  البته لازم است بدانید که برای رسیدن به این آبشار باید مسیرهای تند و باریکی را طی کنید اما به محض آن که رسیدید، زیبایی آن خستگی را از تن شما در می آورد.

جنگل، دشت و قله های جواهرده

مسیر رسیدن به جواهرده جنگی و پر پیچ و خم است اما هنگامی که از آن عبور می کنید، در نزدیکی روستا پوشش گیاهی رفته رفته کمتر شده و به دشت و مراتع زیبای آن می رسید.

این مراتع به قدری زیبا هستند که لازم است تا زمانی که هوا روشن است، از آن جا بازدید کنید. به خصوص که اگر هوا ابری باشد، این منظره بسیار زیباتر و دیدنی تر می شود. قله هایی نظیر سرخ تله، واژک سه براره رژه و سماموس در آن قرار دارد که در واقع بلندترین قله های آن محسوب می شود.

گشت و گذار در جنگل های هیرکانی که در ارتفاعات سرسبز قرار گرفته اند، می تواند تجربه بسیار خوبی باشد! انگار که شما در یک بهشتی قرار گرفته اید و می توانید از این بهشت تکرار نشدنی نهایت لذت را ببرید.

ارتفاعات این منطقه هم دیدنی های آن محسوب می شود و پیشنهاد می کنیم در برنامه سفر خود از این منطقه بازدید کنید. حتی می توانید در این منطقه کمپ کنید که البته باید تجهیزات کافی را همراه خود داشته باشید.

مسجد آدینه

یکی از بناهای تاریخی که در این منطقه قرار دارد، مسجد آدینه است. این مسجد ۷۰۰ سال قدمت دارد و یکی از جاذبه های جواهرده محسوب می شود.

در فصل های مختلف سال مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. شما می توانید در زمان مناسب به این منطقه سفر کنید تا سنت گل کاری که یک مراسم تاریخی است را در آن جا ببینید.

این جشن سنتی و قدیمی با نام “دزگا مزگتی” هم شناخته می شود که مردم از سراسر مازندران و گیلان دور هم جمع می شوند و روزی خود را می گذرانند.

بر اساس منابع تاریخی، این مسجد در گذشته های بسیار دور معبد و آتشکده زرتشتیان و محل پرستش میترا (الهه آب) بوده است. بنابراین مقدس بودن این محل باعث شده تا به یکی از بناهای تاریخی و دیدنی تبدیل شود و افراد زیادی برای بازدید از آن به این منطقه بروند.

گورهای تاریخی گبری

اگر به دنبال یک بنای تاریخی با قدمت طولانی هستید، گورهای تاریخی گبری گزینه مناسبی است. این گورهای تاریخی مربوط به زمان هخامنشیان و زرتشتیان بوده است که بین ۲ تا ۳ هزار سال قدمت دارد.

گبر اصطلاحی بود که مردم در گذشته به مردم غیر مسلمان می گفتند اما بعدها این نام برای کافران در نظر گرفته شد. همین موضوع باعث شد تا این میراث چند هزار ساله به انحراف کشیده شود اما با این حال، این بنای تاریخی مورد توجه بسیاری از افراد است.

این گورهای تاریخی به شکل سرداب یا خمره ساخته شده و زیبایی بسیار خاصی دارد. همچنین در زمان گذشته، هنگامی که کسی دفن می شد به همراه او، جواهرات و اشیای گران قیمت هم در خاک قرار می گرفت.

همین موضوع نشان می دهد که این افراد به معاد اعتقاد داشته اند. البته گنج های این منطقه به صورت شبانه به تاراج رفته اند و اکنون خبری از آن ها نیست.

پارک جنگلی جواهرده

پارک جنگلی جواهرده یا بوستان صفارود یکی از مناطقی است که در ۹ کیلومتری جاده جواهرده قرار دارد. دسترسی به این منطقه از طریق رودخانه صفارود است و برای رسیدن به این منطقه باید ماشین را در پارکینگ گذاشته و از طریق پله ها وارد بوستان شوید.

رودخانه صفارود هم مانند رگی حیات بخش به این منطقه کمک کرده است تا بتوانید این منطقه سرسبز را ببینید. این رود از کوه سماموس سرچشمه می گیرد و پس از عبور از جواهرده و دره های تنگاتنگ و زمین های کشاورزی به دریای خزر می رسد.

همچنین در این پارک جنگلی یک چشمه پر از آب هم وجود دارد که شما می توانید از آب بسیار گوارای آن بنوشید. اهالی این منطقه بر اساس وجود همین چشمه آن را به عنوان “آب معدن” هم می شناسند.

در این بوستان امکاناتی نظیر آلاچیق و باربیکیوهایی وجود دارد که بتوانید از آن برای استراحت و تهیه غذا استفاده کنید. همچنین در پایین پله ها هم سرویس های بهداشتی قرار دارد تا مسافران و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

در مسیر جواهرده کدام دیدنی ها وجود دارند؟

اگر در مسیر جواهرده به دنبال دیدنی ها هستید، می توانید از این دو موردی که در این بخش از مقاله آن را بررسی می کنیم بازدید کنید:

آبشارهای فصلی و دائمی

در مسیر جواهرده آبشارهای دائمی و فصلی وجود دارد و به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری مسیر روستا شناخته می شود.

گردشگران زیادی برای رسیدن به جواهرده از این آبشارها بازدید می کنند و شما هم می توانید زمانی را برای آن اختصاص دهید. یکی از آبشارها صفارود است که در فاصله ۱۵ کیلومتر جاده جواهرده قرار گرفته است.

در این منطقه هم آلاچیق و دکه هایی وجود دارد که می توانید در آن ها استراحت کنید و صنایع دستی این منطقه را خریداری کنید. بنابراین اگر زمان کافی دارید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

دریاچه قو

یکی دیگر از جاذبه هایی که در مسیر جواهرده قرار دارد، دریاچه قو است. برای رسیدن به این منطقه باید حدود ۲٫۵ کیلومتر مسیر خاکی و پر پیچ و خم را طی کنید.

این دریاچه پر از درختان زیبا است که در این منطقه چون نگینی سبز نظر افراد را جلب می کند. در این منطقه هم آلاچیق هایی وجود دارد و می توانید غذاهای شمالی بسیار خوشمزه میل کنید.

قایق های پدالی این دریاچه باعث شده تا مردم بتوانند به وسط دریاچه بروند و از آن جا منطقه بسیار زیبا را مشاهده کنند. برای ورود به این بخش باید ورودی پرداخت کنید و اگر قصد شب ماندن در این منطقه را دارید، می توانید از اقامتگاه های آن استفاده کنید.

تفریحات روستای جواهرده کدام هستند؟

اگر قصد سفر به این روستا را دارید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تفریحات این روستا چه چیزهایی هستند. در این بخش می خواهیم به بررسی برخی از تفریحاتی که می توانید در روستای جواهرده تجربه کنید، می پردازیم:

عکاسی

در این روستا جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارد و همین مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید تصاویر بسیار زیبایی تهیه کنید. از طبیعت بکر آن گرفته تا مه گرفتگی در این منطقه همگی از سوژه های عکاسی هستند. بنابراین اگر عکاس هستید و دوربین حرفه ای دارید، حتماً با خودتان ببرید.

پیاده روی

آب و هوای این منطقه بسیار عالی است و پیاده روی در منطقه بسیار زیبای جواهرده می تواند یک تفریح عالی محسوب شود.

می توانید با پیاده روی سبک به سمت دشت های اطراف روستا بروید و چند ساعتی را در آن جا کمپ بزنید. خوردن یک غذای لذیذ در آب و هوای بکر این منطقه پس از پیاده روی یک گزینه عالی محسوب می شود.

کوه نوردی و سنگ نوردی

اگر اهل ورزش هایی نظیر کوه نوردی و سنگ نوردی هستید، این منطقه عالی است. چرا که این منطقه یک سفر فراموش نشدنی است که می تواند برای همیشه در ذهن شما باقی بماند.

مسیرهای اطراف این منطقه کمی برای کوه نوردی مشکل است و اگر در این عرصه فعالیت دارید، می تواند یک تفریح عالی و جذاب برای شما به حساب بیاید.

مسابقات کشتی و والیبال

هر از گاهی در این منطقه مسابقات کشتی و والیبال هم برگزار می شود و اگر کمی خوش شانس باشید، می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

بهترین زمان برای سفر به جواهرده کی است؟

روستای جواهرده در منطقه معتدل آب و هوایی قرار گرفته است و بهترین زمان برای سفر به آن، بهار و تابستان است. در سایر فصل های سال با آب و هوای سرد روبرو می شوید که ممکن است لذت سفر را برای شما کمتر کند.

میانگین دمای این منطقه ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد است که ممکن است با توجه به فصل های مختلف تغییر کند. جواهرده چهار ماه سال قابل سکونت است و گردشگران هم با توجه به امکانات رفاهی که در این منطقه قرار گرفته است می توانند در هر فصل به آن جا بروند.

البته باز هم لازم است بگوییم که در فصل های پاییز و زمستان آب و هوای این منطقه سرد است و بهتر است در دو فصل ابتدای سال به این منطقه سفر کنید.

همچنین اوایل فصل بهار هم امکان بارش برف سنگین و مسدود شدن راه ها وجود دارد و به همین دلیل، بهتر است سفر خود را از خرداد تا شهریور انجام دهید.

در این منطقه زمانی که برف و باران می بارد، احتمال آن که با حوادث طبیعی روبرو شوید زیاد است. احتمال ریزش کوه وجود دارد و به دلیل افزایش ضخامت یخچال های طبیعی سماموس، این منطقه دچار یخ بندان می شود. بنابراین سفر در فصل های سرد سال پیشنهاد نمی شود؛ چرا که ممکن است با دردسر روبرو شوید.

پوشش گیاهی و جانوری جواهرده

جواهرده یکی از مناطق خوش آب و هوا است که همین موضوع باعث شده تا کاملاً سرسبز باشد. در این منطقه جنگل های مختلفی پیدا می شود که از مهم ترین آن ها می توان به جنگل های هیرکانی با درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و آزاد اشاره کرد.

همچنین در این منطقه درختان زبان‌گنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، پرتقال و نارنگی هم وجود دارد.

بنابراین این منطقه کاملاً سرسبز و مملو از انواع درختان است. قدم زدن در این منطقه خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما رقم می زند و می توانید از حضور در این منطقه نهایت لذت را ببرید.

البته پوشش گیاهی به درختان و جنگل ها ختم نمی شود و اگر بالا کوه بروید، پوشش های گیاهی دیگری هم دیده می شود. از مهم ترین آن ها می توان به گل‌ های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان اشاره کرد.

در این منطقه جانوران و پرندگان مختلفی هم زندگی می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بز کوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا اشاره کرد.

آداب و رسوم مردم جواهرده

اگر به گذشته جواهرده نگاه کنید، متوجه می شوید که مردم در گذشته از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می کردند. به همین دلیل است که جشن های مختلفی در این منطقه برگزار می شود و بسیار هم معروف هستند.

از مهم ترین جشن هایی که در این منطقه برگزار می شود، می توان به عید نوروز یا جشن تیرماه سیزده و همچنین پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی اشاره کرد.

وجود چنین جشن هایی همگی به واسطه تقویم گذشته این منطقه بوده است و در حال حاضر هم در روزهای خاص چنین جشن هایی برگزار می شود.

یکی از مسائل جالبی که در مورد آداب و رسوم گذشته این منطقه وجود دارد، این است که مردم این منطقه در گذشته نوروز را در فروردین و آغاز فصل بهار جشن نمی گرفتند.

بلکه اواسط مرداد ماه را به عنوان شروع سال نو می شناختند. ماهل های سال گیلکی در تقویم گالشی به ترتیب این موارد هستند: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه. شاید هنوز هم چنین نام هایی در این منطقه به گوشتان بخورد که مربوط به تاریخ گذشته این منطقه است.

اقامت در جواهرده چگونه است؟

اگر قصد سفر به این منطقه زیبا و دیدنی را دارید، نباید نگران اقامتگاه باشید. روش های مختلفی برای اقامت در این منطقه وجود دارد؛ مثلاً اگر اهل کمپ زدن هستید، می توانید در فصل های خوب سال در این منطقه اقامت داشته باشید.

البته نیاز است که تجهیزات کافی به همراه خود ببرید؛ چرا که آب و هوای این منطقه همیشه بارانی است و به همین دلیل، معمولاً هوا در شب های این منطقه سرد می شود. همچنین باید وسایلی را همراه خود ببرید که بتوانید شام و نهار را برای زمانی که در دشت های این منطقه هستید تهیه کنید.

البته اگر اهل کمپ زدن نیستید و می خواهید یک سفر راحت را تجربه کنید، در جواهرده هتل ها، ویلاهای دربست و اتاق های اجاره ای وجود دارد که به راحتی می توانید یکی از آن ها را رزرو کنید.

با این کار دیگر نگران سرمای هوا در هنگام شب نخواهید بود! حتی در فصل تابستان هم شب ها هوا به قدری سرد است که برای کمپ زدن باید وسایل زیادی را همراه خود داشته باشید.

راحت ترین راه استفاده از اقامتگاه هایی است که در این منطقه وجود دارد اما اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، به همراه وسایل کافی می توانید کمپ بزنید و لذت ببرید.

کافه و رستوران های جواهرده

در روستای جواهرده رستوران های مختلفی وجود دارد که می توانید در مناطق مختلف این روستا به آن ها دسترسی داشته باشید.

اگر می خواهید غذاهای شمالی را در سفر به جواهرده تجربه کنید، به راحتی می توانید در مورد رستوران های این منطقه تحقیق کنید و ببینید که کدام یک از آن ها غذاهای خوشمزه به شما می دهند.

از مهم ترین آن ها می توان به کافه جمشید، رستوران عمو رجب و رستوران سلیمی اشاره کرد. غذاهای محلی این منطقه کباب ترش، میرزا قاسمی و باقالی قاتق هستند که در رستوران ها در اختیار شما قرار می گیرند.

اگر قصد دارید جاهای دیگری را امتحان کنید، می توانید به کافه های حاشیه جاده بروید و از خوردن  آش، آلوهای جنگلی، ترشی یا کباب لذت ببرید.

همچنین صبح ها می توانید یک صبحانه لذت بخش در کنار جاده و منظره بسیار زیبا را تجربه کنید. در وسط روز هم می توانید خودتان را چای مهمان کنید تا سرمای هوای این منطقه را برای خود لذت بخش کنید.

بازار محلی جواهرده

یکی دیگر از بخش های دیدنی که در جواهرده وجود دارد، بازار محلی آن است. باز محلی جواهرده به صورت رو باز است و مردم محلی در آن حضور دارند.

در این منطقه شما می توانید انواع مربا، ترشی و صنایع دستی مختص به این منطقه را ببینید و خریداری کنید. همچنین هم صحبتی با مردم این منطقه یکی جذاب ترین مسائلی است که می توانید در سفر به جواهرده تجربه کنید.

اگر قصد تهیه سوغاتی برای دوستان و خانواده خود را دارید، پیشنهاد می کنیم به سراغ این بازار بروید. چرا که می توانید صنایع دستی زیبا یا ترشی های خوشمزه تهیه کنید و آن را به دیگران هدیه کنید.

آیا جواهرده نام دیگر جواهر دشت است؟

یکی از اشتباهات بسیار بزرگی که بسیاری از افراد دچار می شوند، این است که جواهرده رامسر را با جواهر دشت یکی می دانند. این در حالی است که جواهرده رامسر در مازندران قرار گرفته است اما جواهر دشت در استان گیلان قرار دارد.

در واقع جواهر دشت از توابع روستای رودسر است که نزدیک به چابکسر گیلان قرار دارد. ارتفاع آن حدود دو هزار متر از سطح دریا است.

اگر بخواهیم امکانات رفاهی این دو منطقه را بررسی کنیم، باید بگوییم که جواهرده امکانات بسیار زیادی در اختیار گردشگران قرار داده است اما جواهردشت امکانات کمتری دارد.

در هر صورت هر دو روستا بسیار دیدنی و زیبا هستند و می توانید پس از بازدید از جواهرده، در آینده زمانی را برای سفر به جواهر دشت در نظر بگیرید.

مسیر دسترسی به روستای جواهرده

جواهرده یکی از روستاهای رامسر در استان مازندران است. برای دسترسی به این روستا باید خودتان را از هر جایی که هستید، به رامسر برسانید. پس از آن که از بازار رامسر عبور کردید، به سه راهی فلسطین می رسید. از این سه راهی به سمت جنوب رامسر می روید و سپس به جاده جواهرده می رسید.

برای ورود به روستا لازم است تا هزینه ورودی پرداخت کنید. هزینه ای که از شما دریافت می شود، برای مراقبت، تهیه امکانات و در نهایت پاکسازی روستا از زباله انجام می شود. هزینه آن بستگی به زمان سفر شما دارد و در هر زمان متفاوت است.

سفر به جواهرده؛ یک سفر به یاد ماندنی و جذاب!

اگر قصد سفر به روستای جواهرده را داشته باشید، باید بهترین فصل سال که تابستان است را انتخاب کنید. در این منطقه اقامتگاه های مختلفی وجود دارد که در اختیار گردشگران قرار دارند.

همچنین رستوران هایی در این منطقه وجود دارند که می توانید غذاهای لذیذ شمالی را میل کنید. اگر تا به حال تجربه سفر به این مطلقه زیبا و دیدنی را داشته اید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما ما و سایر کاربران هم از آن بهره مند شویم.

سوالات متداول در مورد جواهرده رامسر

چگونه به جواهرده برویم؟

برای رفتن به جواهرده کافی است ابتدا به شهر رامسر بروید. سپس به خیابان فلسطین رفته و وارد جاده شوید تا در نهایت به جواهرده برسید.

جواهرده کجا قرار دارد؟

جواهرده روستایی در غرب مازندران است که در واقع در ۲۹ کیلومتری رامسر واقع شده است.

چگونه در جواهرده اقامتگاه رزرو کنیم؟

در جواهرده اقامتگاه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید بر اساس معیارهای مورد نظر خود، یکی از بهترین آن ها را در این روستا رزرو کنید. رزرو آن هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری از اهالی روستا امکان پذیر است.

فاصله تهران تا جواهرده چقدر است؟

از تهران تا جواهرده حدود ۲۶۰ کیلومتر فاصله است که در صورت روان بودن ترافیک بین ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز است.

تفریحات جواهرده کدام هستند؟

کوهنوردی، عکاسی، پیاده روی و… از تفریحات این منطقه محسوب می شود.

بهترین زمان برای سفر به جواهرده کی است؟

جواهرده دارای آب و هوای معتدل است و بهترین زمان برای سفر به آن، بهار و تابستان است.

سوغاتی های جواهرده چیست؟

انواع صنایع دستی، انواع مرباها، مرکبات، ترشیجات محلی، تخم مرغ محلی، عسل طبیعی و لبنیات تازه در این منطقه یافت می شود.

جواهرده کجاست؟

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*