معرفی کامل جاهای دیدنی مشهد + عکس و آدرس ۱۴۰۱

مشهد یکی از بزرگ ترین شهر های ایران است. همچنین به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا در آن به پایتخت معنوی ایران مشهور است. ادامه مطلب

مشهد یکی از بزرگ ترین شهر های ایران است. همچنین به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا در آن به پایتخت معنوی ایران مشهور است. علاوه بر بارگاه امام هشتم مکان های تاریخی، موزه ها و روستاهای خوش آب و هوایی زیادی نیز دارد. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی مشهد پرداخته ایم.

مکان های دیدنی مشهد

هرساله بسیاری برای مسافرت شهر مشهد را انتخاب میکنند. این انتخاب میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما مهمترین دلیل آن واقع شدن حرم مطهر امام رضا علیه السلام در این شهر است. کمتر کسی وجود دارد که تا به حال به این شهر مقدس سفر نکرده باشد.

در نزدیکی و در خود شهر مشهد جاهای دیدنی زیادی وجود دارند؛ این جاهای دیدنی میتواند کاری کند که سفر شما هم جنبه زیارت داشته باشد و هم سیاحت. پس اگر قصد سفر به مشهد و آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی مشهد را دارید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

احتمالا زمانی که نام مشهد را میشنوید به یاد حرم روحانی امام هشتم می افتید. حرم امام رضا معروفترین و محبوب ترین مکانی است که در مشهد وجود دارد اما این شهر هم مانند سایر شهرها مکان های دیدنی زیادی دارد. مشهد از گذشته به دلیل شیعه بودن عمده مردم ایران پایتخت معنوی ایران بوده است همین امر سبب گردید تا افراد برجسته زیادی به این شهر رفته و زندگی خود را در آنجا بگذرانند. البته هستند افرادی مثل فردوسی که در این بخش به دنیا آمده و بزرگ شده است. اما این امر سبب شده تا مشاهیر زیادی در این شهر به خاک سپرده شوند.

طرقبه مشهد

طرقبه مشهد

طرقبه یکی از معروف ترین محل های دیدنی مشهد است. این روستای خوش آب و هوا با داشتن جذابیت های گردشگری یکی از انتخاب های مسافران است. طرقبه میان دو رشته کوه بینالود و تخت رستم قرار گرفته است. این روستا  باغهای بزرگ و زیبایی دارد و در این باغ ها میوه های زیادی برداشت میشوند اما مهمترین محصول این روستا گردو است. به دلیل آب و هوای سرد و خشک طرقبه گردو های این روستا کیفیت بالایی دارند. طرقبه روستای سرسبزی است و این مسئله سبب شده است تا مشاغلی مثل باغداری، پرورش گل و گیاه در آن رونق دارد. بخشی از این رونق به دلیل وجود رودخانه ای است که از کنار طرقبه عبور میکند. وجود باغ های میوه، آب و هوای دلنشین و وجود رستوران های مختلف طرقبه را به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده است که جذابیتی زبانزد دارد. در گذشته از طرقبه برای ییلاق استفاده میکردند زیرا این روستا حتی در تابستان شب های خنک و آب و هوای دلپذیری دارد. وجود جاذبه های گردشگری سبب شده است تا هتل ها و رستوران های زیادی در این بخش وجود داشته باشند که به مسافران امکان اقامت راحت و بدون دغدغه را خواهد داد.

با توجه به فاصله کمی که این شهر از مشهد دارد- طرقبه در ۱۶ کیلومتری مشهد واقع شده- در صورت سفر به مشهد توصیه میکنیم طرقبه را در لیست مکان هایی که باید ببینید قرار دهید.

شاندیز مشهد

شاندیز مشهد

شاندیز یکی دیگر از روستاهای خوش آب و هوا در مشهد است. علاوه بر طبیعت دلنشین وجود رستوران های معروفی چون پدیده شاندیز و شایان باعث شده تا روستای شاندیز به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل شود که طرفداران زیادی دارد. البته بسیاری از گردشگرانی که به این روستا سفر میکنند قصد بازدید و اقامت در مجموعه تفریحی پدیده شاندیز را دارند.

پدیده شاندیز یک مجموعه عظیم و چند منظوره است که در آن بخش های مختلفی وجود دارد. هتل پنج ستاره پدیده، سرویس آپارتمان ها، مرکز گردشگری و خرید در پدیده شاندیز، مجتمع تفریحاتی، پارک آبی، نمایشگاه دائمی گل و گیاه، رستوران پدیده از جمله این بخش ها هستند.

جاذبه های تفریحی مشهد

در نهایت، مشهد شهری تفریحی هم به حساب می آید که جاذبه های تفریحی آن زیاد هستند. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از مهم ترین جاذبه های تفریحی مشهد می پردازیم:

شهربازی ملت

بعید است که نام شهربازی ملت مشهد به گوشتان نخورده باشد! شهربازی ملت در پارک ملت قرار گرفته است و شما می توانید بلندترین چرخ و فلک خاورمیانه را در آن سوار شوید. زمانی که چرخ و فلک به بالاترین حد خودش می رسد، مشهد کاملاً زیر پایتان است. همچنین در این شهربازی انواع دیگر وسایل بازی هم قرار دارد که شما می توانید متناسب با سلیقه خود از آن ها استفاده کنید. مسافران زیادی وجود دارند که در سفر به مشهد حتماً از این شهر بازی استفاده می کنند و لذت می برند.

آدرس: مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار امامت

هلیوم پارک مشهد

یکی دیگر از جاهای تفریحی که می توانید در مشهد تجربه کنید، هلیوم پارک است. این پارک از تفریحات جدیدی است که در مجموعه جاذبه های گردشگری مشهد اضافه شده است. این پارک دارای ۲ سالن ۱۵۰۰ متری است. محل قرارگیری آن هم طبقات ۴ و ۵ برج مروارید گوهر مشهد است. جالب است بدانید که هلیوم پارک مشهد دارای آیتم های مختلفی نظیر فری جامپینگ، نینجا کورس، ژیمناستیک، صخره‌نوردی، والیبال ترامپولین، بسکتبال ترامپولین، ایربک، فایتینگ، کیک‌بال، فوتبال حبابی، بیلیارد با پا، دوج بال و… است. این مجموعه برای کودکان و بزرگ سالان قابل استفاده است و می توانید از آن نهایت لذت را ببرید.

آدرس: مشهد، بلوار جانباز، برج مروارید

بوستان مینیاتوری مشهد

در بوستان مینیاتوری مشهد، همه چیز کوچک است! در واقع هدف از ایجاد چنین بوستانی این بوده است که یک محیط تفریحی سالم و منحصر به فرد برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با شهر مشهد وجود داشته باشد. شما می توانید تمام امکان تاریخی، فرهنگی، زیارتی و تفریحی مشهد را به صورت کوچک شده در این پارک مشاهده کنید و لذت ببرید. بازدید از این پارک می توانید برای هر کسی با هر سلیقه ای جذاب و منحصر به فرد باشد.

آدرس: مشهد،بزرگراه میثاق، بلوار سجادیه، بوستان مینیاتوری

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد یکی از بزرگ ترین جاذبه های طبیعی مشهد به حساب می آید که در داخل مشهد قرار گرفته است. این پارک در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد و شما می توانید از این پارک خوش آب و هوا دیدن کنید. رودخانه طرقبه هم از این پارک زیبا و جذاب عبور می کند و منظره ای تکرار نشدنی را برای آن فراهم کرده است. پس اگر به دنبال جایی هستید که ساعت ها در آن اتراق کنید و از حضور در آن لذت ببرید، پارک وکیل آباد گزینه مناسبی است که در فضای ۲۶۰ هزار متر مربع قرار گرفته است. امکانات رفاهی مورد نظر شما برای تفریح خانوادگی هم در آن قرار دارد!

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

پارک کوهسنگی

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که شهرت و قدمت زیادی دارد کوهسنگی مشهد یا پارک کوه سنگی است. این پارک همه روزهای هفته و ۲۴ ساعته پذیرای گردشگران است.

دیزی یکی از غذاهای معروف مشهد است اما در دیزی سراهای کوهسنگی این غذا در ظروف سنگی طبخ میشود؛ این مسئله سبب شده تا طعم دیزی های این پارک بسیار خاص و خوشمزه باشد.

چالیدره مشهد

چالیدره مشهد

یکی دیگر از مناطق طبیعی که در مشهد قرار دارد، منطقه ییلاقی و کوهستانی چالیدره است. اگر در فصل های گرم سال به مشهد سفر کرده اید و می خواهید به یک منطقه خوش آب و هوا بروید، چالیدره گزینه بسیار مناسبی است. فاصله این منطقه تا مشهد ۳۰ کیلومتر است که در کمتر از چند دقیقه می توانید به آن جا بروید. این منطقه بسیاری از تفریحات و امکانات تفریحی مختلف را در خود جای داده است و می توانید یک روز کامل را در آن جا وقت بگذرانید. همچنین وجود سدی در این منطقه باعث شده تا یک دریاچه مصنوعی و زیبا برای تفریحات آبی در آن به وجود بیاید.

همچنین به دلیل وجود سد در این بخش امکان لذت بردن از تفریحاتی نظیر ماهیگیری در دریاچه مصنوعی برای گردشگران وجود دارد.

پارک جنگلی بهمن طرقبه

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی که در اطراف مشهد قرار دارد، پارک جنگلی بهمن طرقبه است. این پارک جنگلی در منطقه طرقبه قرار گرفته است و یک تفریحگاه ییلاقی محسوب می شود! جایی که آب و هوای بسیار خوبی دارد و شما می توانید از حضور در این منطقه نهایت لذت را ببرید. این پارک دارای وسعت ۸۵۰۰ متر مربع است و امکانات مختلفی هم در اختیار شما قرار دارد. از مهم ترین امکانات آن می توان به رستوران، آشپزخانه، سالن اجتماعات، نیمکت، فروشگاه، محوطه بازی کودکان، سرویس های بهداشتی و… اشاره کرد.

باغ گیاه شناسی مشهد

گل و گیاه بخش جدانشدنی از زندگی انسان ها است و بسیاری از ما حتی در خانه هم گل و گیاه نگهداری می کنیم! چرا که انسان ذاتاً به گل و گیاه علاقه مند است و تنها در نوع آن تفاوت سلیقه وجود دارد. گل نشانه سرسبزی و نشاط است و به همین دلیل حال همه را خوب می کند. یکی از جاذبه های طبیعی که در مشهد وجود دارد، باغ گیاه شناسی مشهد است. در این باغ انواع گونه های کوچک و بزرگ گل وجود دارد و شما می توانید یک کلکسیون بی نظیر از گیاهان و گل های این باغ را به صورت فصلی ببینید. بهترین فصل برای بازدید از آن، بهار و به خصوص اردیبهشت ماه است.

پارک ملت

پارک ملت مشهد

از جمله جاهای دیدنی مشهد میتوان به پارک ملت مشهد اشاره کرد. این پارک یکی از زیباترین پارک های مشهد است که در آن امکان استفاده از پارک جنگلی و شهربازی را خواهید داشت.

سرزمین موج های آبی

یکی از جذاب ترین مکان های تفریحی که در مشهد وجود دارد و می توانید یک روز کامل را به آن اختصاص دهید، سرزمین موج های آبی است. یکی از مهیج ترین تفریحاتی که می توانی در مشهد تجربه کنید و گردشگران زیادی برای استفاده از آن، به مشهد می روند. این مجموعه در واقع پارک آبی بزرگی در مشهد است که در آن انواع سرسره ها و وسایل آبی وجود دارد. شما می توانید به صورت گروهی به آن جا بروید و از حضور در آن نهایت لذت را ببرید.

به دلیل فرهنگ ایرانی اسلامی تفریحات آبی در ایران چندان گسترش نیافته اند، اما مدتی است پارک های آبی سرپوشیده و استخرها این خلا را پر کرده اند.

اگر به تفریحات آبی علاقه دارید توصیه ما به شما بازدید از پارک های آبی مشهد استفاده از تفریحات مهیج این پارک است.

جاذبه های تاریخی مشهد

مشهد یکی از شهرهای تاریخی ایران است و طبیعی است که جاذبه های تاریخی زیادی هم داشته باشد. در این بخش به بررسی چند مورد از بهترین جاذبه های تاریخی آن می پردازیم:

حمام مهدی قلی بیک

یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی که در مشهد وجود دارد، حمام مهدی قلی بیک است. این حمام یکی از بزرگ ترین حمام های تاریخی مشهد است که ساخت آن مربوط به دوران صفویه است. در گذشته این حمام، حمامی برای شاهان دربار بوده است و به همین دلیل است که بزرگ ترین حمام در مشهد است. این حمام سقفی بزرگ دارد که با هنر ایرانی تزئین شده است. از نظر معماری، یک نمونه عالی در ایران است که از معماری سنتی ایران بهره برده است. این حمام حدود ۲ هزار متر مربع مساحت دارد و به همین دلیل یکی از بزرگ ترین حمام های تاریخی محسوب می شود.

آدرس: حرم امام رضا، کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی

بقعه هارونیه

یکی از زیباترین جاهای تاریخی در مشهد، بقعه هارونیه است. این بقعه در چند قدمی آرامگاه فردوسی قرار گرفته است و عده ای بر این باورند که این بقعه به عنوان زندان هارون الرشید استفاده شده است. برخی دیگر اعتقاد دارند که محل دفن امام محمد غزالی بوده است. به هر حال، روایت های تاریخی زیادی وجود دارد که این بقعه را توصیف می کند. این بنا از نظر معماری و قدمت یک جاذبه بسیار مهم در مشهد محسوب می شود و از نظر معماری، معماری ایرانی اسلامی در آن استفاده شده است. جزئیات این بقعه هنوز هم به خوبی دیده می شود.

آدرس: مشهد، بزرگراه قوچان به مشهد،‌ سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه

میل اخنگان

یکی دیگر از سازه های زیبا و تاریخی در مشهد، میل اخنگان است. این سازه در ۲۲ کیلومتری مشهد قرار دارد و شما می توانید از آن بازدید کنید. قدمت آن به سده ششم هجری بر می گردد و شما می توانید از دیدن یک بنای تاریخی و قدیمی لذت ببرید. مردم مشهد به آن برج میل می گویند. این برج در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است! جالب است بدانید که اطلاعات زیادی در مورد آن در دسترس نیست و داستان های کمی در مورد آن وجود دارد. برخی می گویند در زیر این برج کسی مدفون شده است که هویت او در دسترس نیست.

آدرس: ۲۲ کیلومتری مشهد، ۱۰ کیلومتری از شرق شهر تابران توس، نزدیکی روستای اخنگان

مدرسه عباسقلی خان

در دوران صفوی، آثار خیره کننده ای ساخته شده است و هنوز هم وجود دارد! مدرسه مدرسه عباسقلی خان یکی از آثار بی نظیری است که در زمان صفویه ایجاد شده است. این مدرسه نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایرانی در دوران صفوی بوده است و اکنون هم به عنوان یک بنای تاریخی در مشهد وجود دارد. این مدرسه در نزدیکی درب ورودی حرم از خیابان نواب صفوی وجود دارد و شما می توانید در بازدید از حرم، به سراغ مدرسه عباسقلی خان هم بروید. این مدرسه چهار ایوان و دو طبقه دارد و دور تا دور /آن ۱۰۴ حجره زیبا و قدیمی به چشم می خورد.

آدرس: مشهد، ضلع جنوبی حرم، ابتدای خیابان نواب صفوی

خانه داروغه مشهد

از دیگر جاهای تاریخی و دیدنی مشهد می توان به خانه داروغه مشهد اشاره کرد. این خانه در محدوده خیابان نواب صفوی قرار گرفته است که یکی از قدیمی ترین خیابان های مشهد است. این خانه توسط شهرداری و سازمان های مرتبط بازسازی شده است و در حال حاضر به شکلی زیبا برای بازدید در اختیار شما قرار دارد. شما می توانید از بازدید آن نهایت لذت را ببرید و با سبک معماری روسی آشنا شوید. خانه های متعددی در این بنا وجود دارد که تنها قسمت های بسیار کمی از آن آسیب دیده اند.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

آرامگاه مشاهیر در مشهد

از آرامگاه هایی که در مشهد وجود دارند میتوان پی به قدمت و تمدن این شهر برد. هر یک از این آرامگاه ها میتوانند دلیلی بر هویت یک ملت باشند. پس بیهوده نیست اگر آرامگاه مشاهیر را از مهمترین جاهای دیدنی مشهد دانست؛ اقامتگاه ابدی افرادی که روزی در علم، ادب و یا سیاست سرآمد انسان های دوران خود بوده اند.

مشهد سرزمین بزرگانی چون شیخ طوسی، جابربن حیان و ملک الشعرای بهار است اما آرامگاه این بزرگان در مشهد قرار ندارد.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

یکی از معروفترین جاهای دیدنی مشهد آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی و سراینده شاهنامه است. آرامگاه فردوسی در شهر طوس در نزدیکی مشهد واقع شده است و هر ساله بسیاری از دوست داران علم و ادب پارسی از آن دیدن میکنند. فاصله آرامگاه فردوسی از مشهد در حدود ۲۰ کیلومتر است، با وجود این فاصله کم توصیه ما به شما این است که حتما بازدید از آرامگاه فردوسی بزرگ را در برنامه سفر خود قرار دهید.

در جوار آرامگاه فردوسی مهدی اخوان ثالث و محمد رضا شجریان نیز آرمیده اند. در سال ۱۳۷۸ قطعه زمینی برای دفن شعرای خراسان در خارج از باغ آرامگاه اختصاص داده شد. در این آرامگاه شاعرانی چون ذبیح الله صاحب کار، گلچین معانی و عماد خراسانی آرمیده اند.

موزه آیین های پهلوانی

موزه آیین‌ های پهلوانی که با نام موزه شه لافتی مشهد شناخته می شود، یکی از موزه های منحصر به فرد در مشهد است! جالب است بدانید که چنین موزه ای را تنها در مشهد می توانید ببینید و در هیچ شهر دیگری وجود ندارد. این موزه با سرمایه شخصی یکی از پهلوان های معروف ایران به نام اکبر قاسمی یا پهلوان قاسمی ایجاد شده است. اگر به دنبال یکی گشت و گذار منحصر به فرد هستید، موزه آیین‌ های پهلوانی گزینه بسیار مناسبی است. شما می توانید در این موزه با ورزش باستانی ایرانی بیشتر آشنا شوید و از دیدن وسایل آن لذت ببرید.

میل رادکان

یکی دیگر از آثار فرهنگی و ارزشمندی که در نزدیکی مشهد وجود دارد، میل رادکان است. این میل در واقع آثار خواجه نصیر الدین طوسی است که در ۷۴ کیلومتری این شهر قرار گرفته است. در سال های دور، برای تعیین فصل ها و تنظیم سال کبیسه این میل ایجاد شده است. نمای بیرون آن ۱۲ ضلعی است که نمادی از ۱۲ سال است. همچنین در دو محل یلدا و غروب اولین روز تابستان در این برج مشخص شده است. دانشمندان مختلفی در مورد آن تحقیق کرده اند اما چیزی که جالب است، این است که تنها بخشی از رازهای آن را پیدا کرده اند.

موزه نادر شاه افشار

موزه نادرشاه افشار

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد موزه نادر شاه افشار است، در این موزه آرامگاه نادر شاه افشار نیز واقع شده است و این مسئله یک قابلیت دوگانه به آن میدهد.

این باغ مساحت بسیار زیادی دارد که نشان دهنده اقتدار پادشاه ایرانی یعنی نادرشاه افشار است. البته آرامگاه این پادشاه از ابتدا در این محل نبوده است و در سال ۱۲۹۶، قوام السلطنه جسد نادرشاه افشار را به این جا منتقل کرده است. این پادشاه وصیت کرده بود که او را در کلات نادری به خاک بسپارند اما پیش از آن که عمارت خورشید کامل شود، عمر این پادشاه به پایان رسید. این موزه از آثار تاریخی مربوط به دوران افشاریه و صفویه است و جذابیت زیادی دارد.

آرامگاه عطار نیشابوری

آرامگاه عطار نیشابوری

عطار نیشابوری در نیشابور خراسان دکان عطاری داشت. این شاعر و عارف بزرگ ایرانی در حمله مغول ها به نیشابور کشته شد.

آرامگاه عطار در سده نهم هجری ساخته شده است و از بناهای دوران امیر علیشیر نوایی است. این آرامگاه با آجر ساخته شده بود و بنای بسیار ساده ای داشت تا اینکه در سال ۱۳۱۴ انجمن آثار علمی اقدام به بازسازی و مرمت آن نمود و این آرامگاه را به صورتی که امروز شاهد آن هستیم درآورد. این آرامگاه واقع در خیابان عرفان در نیشابور کنونی است.

آرامگاه خیام نیشابوری

آراماه خیام

خیام نیز همانند فردوسی در باغ محل زندگیش به خاک سپرده شده است. در سال ۱۳۱۳ تصمیم به بازسازی آرامگاه خیام گرفته شد و پس از طی مراحلی طولانی سرانجام در سال ۱۳۴۱ روند ساخت آن تکمیل شد. این بنا توسط استاد هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است .تا پیش از آن بنای آرامگاه خیام در وضعیت بسیار بدی قرار داشت اما جالب است بدانید استاد سیحون ناظر ساخت و سازهای انجمن آثار ملی در آن دوران آرامگاه را از جوار امامزاده محروق به مکان فعلی انتقال داد. وی حتی آرزوی خیام مبنی بر “ریختن گل بر مزارش” را نیز در این طراحی مورد توجه قرار داد و  بنا را به صورت باز طراحی کرد. همچنین این معمار گرانقدر معتقد بود که باید تمام شخصیت های علمی و ادبی خیام از جمله ریاضی دان بودن، منجم و شاعر بودن در این بنا قابل نمایش باشد.

این آرامگاه در نیشابور واقع شده است و در فاصله ۱۲۶ کیلومتری از مشهد قرار دارد. میتوانید با صرف حدود یک ساعت و نیم زمان از آرامگاه این شاعر عالیقدر دیدن کنید.

آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهائی

اگر شما به قصد زیارت به شهر مشهد سفر کرده اید نزدیک ترین آرامگاه به شما آرامگاه شیخ بهایی است.

شیخ بهایی یکی از علما و مشاهیر بزرگ است. وی در علومی مثل نجوم، ریاضی، فقه سرآمد دوران خود بود. آرامگاه این فقیه دانشمند در حرم مطهر امام رضا علیه السلام قرار دارد، بعد از رواق امام خمینی یک مزار سنگی و قابل دسترسی را مشاهده میکنید که با شیشه پوشش داده شده است. رواقی که آرامگاه شیخ بهایی در آن قرار دارد در حدود ۱۰۲ متر مساحت دارد و آیینه کاری ها و خوشنویسی ها زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است.

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه-پیر-پالان_دوز

شیخ محمد مقتدی کارندهی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه بود. وی یکی از شیوخ بزرگ سلسله ذهبیه بود که برای امرار معاش پالاندوزی میکرد به همین دلیل به پیرپالان دوز ملقب گردید.

آرامگاه پیر پالاندوز نیز بسیار به حرم امام رضا (ع) نزدیک است. شما در صورتی که قصد بازدید از این بنا را دارید لازم است از ورودی حرم به خیابان نواب صفوی و به سمت بازارچه بروید. سپس باید چند دقیقه پیاده‎روی کنید تا به مقبره پیر پالاندوز برسید.

توجه داشته باشید که بازدید از مقبره مشاهیر ایرانی علاوه بر اینکه پیوندهای هویتی را در ما استحکام میبخشد میتواند مجالی برای لذت بردن از معماری های جذاب ایرانی-اسلامی نیز باشد. به علاوه که تمام این آرامگاه ها از قدمت طولانی برخوردارند. این مسئله شکوه و سابقه علم و دانش را در ایران به رخ میکشد. آرامگاه خواجه مراد، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه خواجه اباصلت از دیگر مواردی هستند که هم در قالب آرامگاه قرار دارند و گوهری را در دل خویش جای داده اند و هم با توجه به قدمتی که دارند در مجموعه آثار تاریخی قرار میگیرند.

اماکن تاریخی مشهد

مشهد دارای یک گنجینه عظیم تاریخی است؛ اگر شما هم به دیدن آثار تاریخی، معماری های گذشته و  علاقه مندید مطمئن باشید جاهای دیدنی مشهد در این بخش هم قادر به مرتفع کردن نیازتان هستند. با توجه به غنی بودن ایران از آثار تاریخی و تنوع این سازه ها مسلما در این بخش امکان بررسی همه آثار را نخواهیم داشت.

چهار طاقی چلاقد

char-tagh-mashhad

یکی از بناهای تاریخی زیبا و مهم در مشهد چهار طاقی چلاقد است. این بنا با استفاده از سنگ و آجر ساخته شده است و در عین سادگی بسیار زیباست.

 با توجه به تحقیقات انجام شده این بنا را متعلق به اواخر قرن تیموری و یا اوایل دوره صفوی دانسته اند. البته در سالهای اخیر میراث فرهنگی این بنا را مرمت کرده است. چهارطاقی چلاقد در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در روستای چلاقد قرار دارد.

خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک

اگر در فکر بازدید از مکان های دیدنی مشهد هستید، خانه تاریخی ملک میتواند یکی از پر رنگ ترین گزینه ها باشد. این خانه متعلق به مرحوم حاج حسین ملک است که بناها و زمین های زیادی را در مشهد وقف کرد. پارک ملک آباد هم از جمله موقوفات حاج حسین ملک است که پیشتر به آن اشاره شد. امروزه تنها بخش بیرونی این بنا به جا مانده است و بخش های بزرگی از آن از بین رفته است.

بخش باقی مانده هم یک بنای دوطبقه است که سقف آن منبت کاری شده و به صورت مشبک در آمده است. همچنین در پذیرایی خانه یک شومینه به صورت گچ بری شده وجود دارد که زیبایی فوق العاده ای به بنا بخشیده است.

امروزه در این بنا کارگاه هایی وجود دارد که افراد در آن به کارهای هنری از جمله سوزن دوزی، معرق کاری، منبت کاری، سفال کاری و … میپردازند.

موزه های مشهد

موزه ها از جمله دیگر مکان های دیدنی در مشهد هستند، در این شهر موزه های بزرگ و معروفی وجود دارند که آلبومی از تاریخ و هویت ایرانی- اسلامی هستند.

موزه آستان قدس

موزه آستان قدس

این موزه در نزدیکی حرم مطهر قرار گرفته است و بخش های مختلفی را در خود جای داده است. از مهم ترین آن ها می توان به بخش های قرآن، استاد فرشچیان، هدایای رهبری، موزه فرش، موزه تمبر، موزه مردم‌شناسی، گنجینه اسکناس، موزه سکه، موزه هنرهای تجسمی، موزه آبزیان و موزه نجوم اشاره کرد. بازدید از این محل بسیار جذاب است و می تواند نظرتان را جلب کند. البته این محل به قدری بزرگ است که برای بازدید از همه آن، باید چند ساعتی را زمان صرف کنید.

آدرس: مشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن کوثر

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده است و بازدید از آن یک فرصت عالی برای آشنایی با پیشینه تاریخی و فرهنگی میهن عزیزمان ایران است. موزه خراسان معماری جالب و زیبایی دارد و در مجموعه یکی از بزرگترین موزه های خاورمیانه قرار میگیرد.

موزه هایی چون موزه نان، موزه نادری، موزه آیین های پهلوانی، موزه توس، موزه آب مشهد، موزه رباط ویرانی از جمله دیگر مکان های دیدنی مشهد هستند. اگر به بازدید از موزه و مطالعه آثار گذشتگان علاقه مندید از سفر به مشهد و بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی آن لذت وافری خواهید برد.

جاذبه های مذهبی مشهد

مشهد شهری زیارتی محسوب می شود که علاوه بر حرم امام رضا (ع) جاهای دیگری هم برای زیارت دارد! در این بخش از مقاله به بررسی مهم ترین جاذبه های مذهبی مشهد می پردازیم:

حرم امام رضا (ع)

اولین جای مذهبی که در مشهد وجود دارد و همه ما آن را می شناسیم، حرم امام رضا (ع) است. در واقع این حرم، مهم ترین و معروف ترین جاذبه مذهبی مشهد محسوب می شود که همیشه شیعیان زیادی برای زیارت به آن جا می روند. گاهی اوقات افراد تنها برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می روند و تنها سفر زیارتی و مذهبی دارند. زمانی که وارد حرم مطهر می شوید، گنبد طلایی آن چشمانتان را درخشان می کند و حال و هوای بسیار خوبی پیدا می کنید. حتی در سفر تفریحی خود به مشهد هم پیشنهاد می کنیم از این حرم دیدن کنید و لذت ببرید.

مسجد گوهرشاد

یکی دیگر از جاهای مذهبی در مشهد، مسجد گوهرشاد است. این مسجد در فاصله بسیار کمی از حرم قرار دارد و مهم ترین چیزی که در مورد آن اهمیت دارد، قدمت آن است. جالب است بدانید که این مسجد مربوط به زمان تیموریان است که نشان دهنده قدمت طولانی آن است. گنبد این مسجد ۴۱ متر است و هر مناره آن هم ۴۳ متر ارتفاع دارد. در بازدید از این مسجد پیشنهاد میکنم حتماً از ایوان مقصوره و تابلوهای مربوط به دوران تیموری بازدید کنید. این مسجد نه تنها یک محل مقدس است، بلکه یک محل تاریخی هم محسوب می شود و می توانید از دیدن آن لذت ببرید.

آدرس: مشهد، جنوب حرم مطهر

مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن یکی دیگر از مکان های مذهبی در مشهد محسوب می شود که البته اطلاعات کاملی در مورد آن وجود ندارد. در واقع کسی نمی داند که چرا این مسجد ساخته شده است و هدف از ساخت آن چه چیزی بوده است! روایت های مختلفی در مورد این مسجد وجود دارد؛ برخی اعتقاد دارند که خواجه نظام الملک این مسجد را بنا کرده است. برخی دیگر معتقدند که این مسجد در ابتدا مسجد نوغان بوده و بعدها تغییر نام پیدا کرده است. برخی دیگر این مسجد را مسجد سنی های مشهد می دانند که در سال ۸۸۵ هجری قمری بنا شده است. بنابراین اطلاعات کاملی از این مسجد در دسترس نیست.

آدرس: مشهد، خیابان خسروی

کلیسای مسروپ مقدس

یکی دیگر از جاهای مذهبی در مشهد که البته مربوط به دین مسیحیان است، کلیسا مسروپ مقدس است. اکثر مردم این کلیسا را با نام مریم مقدس می شناسند. این کلیسا در سال ۱۹۴۱ و در دوران جنگ جهانی به دست ارامنه ساکن مشهد ایجاده و ساخته شده است. مساحت آن تنها ۳۰۰ متر مربع است که تقریباً کوچک است. دو گنبد مخروطی شکل در آن وجود دارد که از دور هم دیده می شود. این کلیسا هنوز هم کاربری مذهبی دارد. جالب است بدانید که ارامنه ساکن مشهد هنوز از آن برای اجرای مراسم مذهبی خود استفاده می کنند.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، میدان ۱۰ دی

آرامگاه خواجه مراد

یکی دیگر از جاهای مذهبی در مشهد آرامگاه خواجه مراد است. این آرامگاه برای بسیاری از مشهدی ها هم شناخته شده نیست؛ چرا که در منطقه ای به نام خلج قرار دارد. این منطقه خوش آب و هوا، منطقه ای ییلاقی محسوب می شود که تنها برای بازدید مذهبی مناسب نیست. بلکه شما می توانید از این منطقه به عنوان یک محل خوش آب و هوای تفریحی برای اتراق کردن هم استفاده کنید. در این منطقه آرامگاهی ساده و بی آلایش وجود دارد که آن را به آرامگاه خواجه مراد نسبت می دهند. روایت های مختلفی در مورد این شخص وجود دارد اما مطرح ترین آن، این است که این فرد مرید و یار امام رضا (ع) بوده است.

آدرس: مشهد، خلج، جاده مشهد به فریمان، ۱۲‌کیلومتری شرق مشهد

مراکز خرید در مشهد

به دلیل زیارتی بودن شهر مشهد و نیز وجود فرهنگ سوغاتی در میان ایرانیان مراکز خرید یکی از جا های دیدنی مشهد هستند که بسیار مهم به شمار می آیند. یکی دیگر از عوامل گسترش مراکز خرید در مشهد جذابیتی است که خود خرید و بازدید از پاساژهای مختلف برای انسان دارد. در ادامه شما را با برخی از بهترین و معروفترین مراکز خرید در مشهد آشنا خواهیم کرد.

بازار رضا

بازار رضا مشهد

وقتی حرف از مکان های دیدنی مشهد و مرکز خرید به میان می‌آید کمتر کسی است که به فکر بازار رضا نیفتد. این معروفیت دو عامل مهم دارد نخست این که این بازار در نزدیکی حرم امام رضا قرار دارد و دوم قدمت این بازار است. با داشتن قدمتی ۳۵ ساله بازار رضا را میتوان قدیمی ترین بازار مشهد دانست.

معماری این بازار همانند معماری بازارهای قدیمی است به این صورت که دو رسته مغازه در مقابل هم قرار گرفته اند. اگر شما انتها تا ابتدای بازار رضا را بپیمایید به این معناست که حدود یک کیلومتر پیاده روی کرده اید. اگر قصد خرید اقلامی مثل مهر، سجاده، تسبیح، عطر، انگشترهای عقیق و فیروزه، زعفران و زرشک را دارید بازار رضا میتواند بهترین گزینه باشد.

بازار عباس قلی خان

قدمت این بازار حتی از نامی که بر آن نهاده شده نیز مشخص است، این بازار در نزدیکی مدرسه علمیه مشهد، در خیابان عباس قلی خان مشهد قرار دارد. اگر به اماکن تاریخی و خرید علاقه دارید دیدن این بازار برایتان بسیار جالب خواهد بود.

مجموعه اقلامی که در این مرکز برای خرید ارائه میشوند بسیار گسترده است اما عمدتا لوازم برقی و صوتی و تصویری در این بازار بیشتر و با قیمت بهتری در دسترس اند.

مرکز خرید مشهد مال

یکی دیگر از مراکز خرید معروف در شهر مشهد مرکز خرید مشهد مال است. این مجموعه ۲۳ طبقه دارد و علاوه بر مرکز خرید دارای امکاناتی چون شهربازی سرپوشیده، سینما و هتل ۵ ستاره  نیز هست. معماری این مرکز خرید بسیار زیبا و مدرن است و خرید از آن تجربه جالبی را برای شما رقم خواهد زد.

مرکز خرید پروما

مرکز خرید پروما

پروما یکی از جدیدترین مراکز خرید و از جمله مکان های دیدنی مشهد است. معماری زیبای این مرکز خرید باعث میشود تا حس خوبی حین خرید و بازدید از آن داشته باشید در مرکز خرید پروما هر چیزی که به دنبالش هستید را خواهید یافت چرا که دامنه کالاهای موجود در پروما بسیار گسترده است. زعفران، زرشک، ادویه، لباس و … از جمله مواردی هستند که در این مرکز خرید یافت میشوند.ساعت کاری این مرکز خرید از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب است. مرکز خرید پروما در بلوار فردوسی مشهد، نزدیک به میدان جانبازان قرار دارد و همه روزه پذیرای خریداران و بازدیدکنندگان است.

بازدید از جاهای دیدنی مشهد و مراکز خرید

بخشی از معروف ترین مکان های دیدنی مشهد متوجه مراکز خرید است. وجود مراکز خرید بزرگ و متنوع در این شهر سبب شده است تا زائران و گردشگران علاوه بر خرید سوغاتی برخی از دیگر خریدهای خود را نیز در این شهر انجام دهند. در این بخش به معرفی برخی از این مراکز پرداختیم. البته موارد دیگری چون مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمان، مجتمع تجاری وصال، مرکز خرید آلتون و … نیز در مشهد وجود دارند که شما میتوانید برای خرید و تهیه سوغاتی به آن ها مراجعه نمایید.

در این مقاله سعی شد تا در عین اختصار مکان های دیدنی مشهد را معرفی کنیم. قدمت و شهرت این شهر سبب شده است تا گنجینه ای از آثار تاریخی باشد. همچنین توسعه گردشگری در مشهد موجب شده تا امکانات مدرن آن برای جذب گردشگر روز به روز بالاتر رود. به همین علت این معرفی، امکان پوشش دادن همه جنبه های این شهر را نداشت. اما در صورتی که اهل مسافرت هستید باید بدانید که مشهد میتواند جذابیت لازم را برای تمام سلایق داشته باشد.

سوالات متداول

مهم‌ترین جاذبه گردشگری مشهد کجاست؟

مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و مهم‌ترین مکان مذهبی ایران، حرم امام هشتم شیعیان (ع) در این شهر واقع شده است.

آرامگاه فردوسی کجاست؟

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است.

کدام بازار مهم‌ترین مرکز خرید سوغات مشهد است؟

بازار رضا که در فاصله کمی از حرم مطهر قرار دارد، یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور لقب گرفته است.

پارک‌‌های آبی مشهد کدامند؟

پارک آبی ایرانیان، سرزمین موج‌های آبی، پارک ساحلی آفتاب و موج‌های خروشان از پارک‌های آبی مجهز است که طرفدارن بسیاری در ایران دارد.

معروف ترین پارک های مشهد کدام اند؟

پارک ملت، پارک کوه‌سنگی، پارک وکیل‌آباد، پارک طرقبه

معرفی کامل جاهای دیدنی مشهد + عکس و آدرس ۱۴۰۱

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*