بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

بازار رضا؛ بازاری بزرگ در مشهد بسیاری از ما هنگام سفر به دنبال مراکز خرید هستیم و خرید کردن بخش جدانشدنی از یک سفر لذت ادامه مطلب

بازار رضا؛ بازاری بزرگ در مشهد

بسیاری از ما هنگام سفر به دنبال مراکز خرید هستیم و خرید کردن بخش جدانشدنی از یک سفر لذت بخش است. اگر قصد سفر به شهر زیبای مشهد را دارید، بازار رضا را از دست ندهید. بازار رضا یکی از مراکز تجاری و خرید است که در آن هر چیزی که نیاز داشته باشید را پیدا می کنید. اما آیا بازار رضا ارزش بازدید کردن را دارد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی بازار رضا و بخش های مختلف آن بپردازیم تا ببینید که این مرکز تجاری را در برنامه سفر خود به مشهد قرار دهید یا نه. پس اگر قصد سفر به مشهد را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

بازار رضا در مشهد کجاست؟

بازار رضا یکی از مراکز خرید در مشهد است که به عنوان یکی جاذبه های گردشگری برای مسافران محسوب می شود! بازاری بزرگ که در آن هر چیزی که نیاز داشته باشید به راحتی قابل پیدا کردن و خرید است. این بازار از بازارهای نزدیک به حرم محسوب می شود و شما پس از زیارت به راحتی می توانید از این مرکز خرید بازدید کنید. برخی از مسافران هدفشان زیارتی است و به همین دلیل در اطراف حرم امام رضا (ع) اقامتگاه رزرو می کنند. چنین افرادی تمایل زیادی به بازدید از بقیه جاهای مشهد ندارند و به همین دلیل، خرید از بازارهای اطراف حرم را ترجیح می دهند. بازار رضا با توجه به این که در اطراف حرم واقع شده است، بهترین گزینه برای چنین افرادی است.

بازار رضا در روزهایی که حرم امام رضا شلوغ است، خیلی شلوغ می شود. بهترین کار برای بازدید در چنین زمان هایی است که است که اول صبح را به خرید از این مرکز خرید اختصاص دهید. همچنین می توانید در ایام خلوت به مشهد سفر کنید تا با مشکل شلوغی روبرو نشوید! قطعاً هر چقدر در زمان خلوت تر به بازار رضا بروید، خرید راحت تر و دلنشین تری خواهید داشت. بنابراین اگر قصد سفر به مشهد را دارید و می خواهید برای دوستان یا خانواده خود سوغاتی تهیه کنید، بازار رضا بهترین گزینه است و می توانید از خرید خود از این مرکز تجاری لذت ببرید.

پیش از سفر به مشهد بهتر است اقامتگاه مناسبی برای خودتان پیدا کنید! به خصوص که اگر در زمان های تعطیلی به مشهد سفر می کنید احتمال پیدا کردن اقامتگاه مناسب کم است یا باید هزینه زیادی بابت آن پرداخت کنید. اسنپ روم این مشکل را رفع کرده است و شما می توانید انواع اقامتگاه را با بهترین هزینه رزرو کنید. کافی است وارد سایت اسنپ روم شوید و اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنید، سپس به صورت آنلاین رزرو کنید. در نهایت هم کافی است پس از رسیدن به مشهد، به لوکیشن اقامتگاه مورد نظر بروید و کلید آن را تحویل بگیرید.

تاریخچه بازار رضای مشهد

پیش از آن که بازار رضا در مشهد افتتاح شود، بازار بزرگی در مشهد وجود نداشت! در واقع بازار رضا را می توان اولین بازار بزرگ و گسترده مشهد دانست که در نزدیکی حرم ساخته شده است. ساخت این بازار در دوره پهلوی به دستور محمدرضا شاه بوده ست. طراح این بازار بزرگ به دست مهندس داریوش بوربور بوده است که در زمان پهلوی یک تیم ۵۰ نفره روی این پروژه کار کرده اند. شروع ساخت آن، از مراحل تحقیقات بازسازی و بهسازی اطراف حرم شروع شده است. در طرح اولیه قرار بود سیستم گرمایش و سرمایش از طریق تهویه و فن باشد. همچنین در این بازار قرار بود از پله برقی و سیستم اطفای حریق تمام اتوماتیک استفاده شود و راه های فرار برای مواقع ضروری وجود داشته باشد.

طرح های بسیار زیادی قرار بود در بازار رضا به اجرا برسد که از مهم ترین آن ها می توان به چهارسو هایی با حوض، آب نما و کافی شاپ اشاره کرد. اما در حال حاضر به دلیل اجرایی نشدن این طرح ها فضای کافی برای استراحت و تنفس وجود ندارد و در روزهای شلوغ مکی اذیت می شوید. یکی از طرح های بسیار جالبی که اجرا نشد، طرحی بود که به هماهنگ شدن مغازه ها خیلی کمک می کرد. این طرح، طرحی بود که یک ردیف چوبی سرتاسر بالای سردر مغازه ها نصب می شد و همه چیز طبق برنامه ریزی دقیق پیش می رفت. اما به هر دلیلی این طرح ها اجرایی نشد اما بازار رضا در نهایت ساخته شد.

در گذشته بازار رضا دقیقاً در دور اطراف حرم قرار داشت و مردم می توانستند از طریق محله های اطراف حرم و چند مسیر به حرم دست پیدا کنند. اما پس از آن، به بهانه ریزش سقف بازار دستور تخریب آن صادر شد و در نهایت بازار رضای به محل فعلی انتقال پیدا کرد. زمین جدید آن حدود یک کیلومتر طول و ۳۳ متر عرض داشت. کلنگ ساخت آن در سال ۱۳۵۴ خورده شد و در نهایت پس از ۱۱ ماه، بازار رضا ساخته شد. کسبه های قدیمی هم بدون پرداخت هزینه و به ازای مغازه تخریب شده قبلی به آن جا منتقل شدند. بقیه افراد هم که مغازه نمی خواستند، پول نقد دریافت می کردند.

با وجود همه اتفاقاتی که برای بازار رضا در طی سال های مختلف رخ داد، بازار رضا احداث شد و در حال حاضر بازار رضا به یکی از بزرگ ترین بازارهای مشهد تبدیل شده است.

معماری بازار رضا در مشهد

در نگاه اول چیزی که نظرتان را در مورد بازار رضا جلب می کند، معماری آن است. معماری بازار رضا به شکل سنتی – اسلامی بوده و به همین سبک ساخته شده است. حالب است بدانید که طراحی ساخت بازار رضا به سبک بازارهای قدیمی تهران بوده است و داریوش بوربور آن را در دو طبقه احداث کرده است. نحوه طراحی شکل های سردر و طاق های بازار همگی یکسان بوده است! سردرهای بازار به شکلی پلکانی طراحی شده که با وجود ساده بود، زیبایی و چشم نوازی بسیار زیادی دارد. بازار دارای دو درب اصلی است که افراد می توانند از طریق آن وارد بازار شوند. درب ورودی بازار رضا در میدان ۱۷ شهریور است که جلوه زیبایی نسبت به ورودی دیگر آن در فلکه آب دارد.

اولین چیزی که به نظر شما می آید، سادگی معماری بازار رضا است اما یکی از سازه های منحصر به فرد در ایران محسوب می شود! بازدید از این بازار تاریخی می تواند نظر شما را کاملاً به خودش جلب کند. چرا که نمای آن ترکیبی از آجر و رنگ آبی است که در مقابل چشمان شما خودنمایی می کند. بازار رضا به صورت کلی از ۶ بازار مجزا تشکیل شده است. هر یک از این بازارها هم به صورت ۸ ضلعی طراحی شده است و با این شکل از یک دیگر جدا شده اند. همین مسئله هم باعث شده تا بازار رضا به یک بنای منحصر به فرد تبدیل شود که بازدید از آن نظر هر کسی را به خودش جلب می کند.

بازار رضا را یک محل توریستی می دانند! چرا که مسافران برای تهیه سوغاتی های خود به آن جا می روند. همچنین وجود نیمکت، آبخوری و امکانات رفاهی و بهداشتی به مسافران کمک می کند تا مشکلی در بازدید از این محل نداشته باشند. شما با خیالی آسوده می توانید ساعت ها در این بازار به گشت و گذار بپردازید و بدون هیچ دغدغه ای خریدی راحت داشته باشید. همچنین محل هایی هم برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده است! دسترسی به طبقه بالای آن هم ساده است و از طریق پله ها می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

بازار رضا از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بازار رضا وسعت زیادی دارد اما تعداد طبقات آن کم است! برخلاف بسیاری از مراکز تجاری که ده ها طبقه هستند، بازار رضا تنها دو دو طبقه ساخته شده است. دسترسی به طبقه دوم راحت است و شما از طریق ۱۲ راهروی فرعی می توانید به طبقه دوم منتقل شوید. این بازار حدود ۷۲۰۰ متر زیربنا دارد که حدود ۴۳۰۰ متر مربع آن را بنای داخلی بازار رضا گرفته است. مابقی آن هم فضای بیرون هستند. اما اگر قصد گشت و گذار در بازار رضا را داشته باشید، در هر طبقه چه چیزهایی پیدا می کنید؟ در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی کامل دو طبقه آن بپردازیم:

طبقه همکف

اولین طبقه ای که در بنای بازار رضا به چشم می خورد، طبقه اول آن است. هنگامی که شما در محوطه بازار رضا هستید، می توانید از طریق ورودی های آن وارد بازار شوید که در واقع وارد طبقه همکف آن می شوید. این طبقه یکی از شلوغ ترین نقاط شهر است که در آن هر چیزی می توانید پیدا کنید. هر سال گردشگران زیادی از این طبقه خریدها و سوغاتی های خود را تهیه می کنند و شما هم می توانید از طبق اول بازار رضا هر چیزی که نیازی دارید را تهیه کنید. اما به صورت کلی چه چیزهایی در طبقه اول بازار رضا وجود دارد که می توان آن را تهیه کرد؟

در طبقه اول مغازه های فروش جواهرات، طلا سازی، نقره‌فروشی عطر، پارچه‌فروشی، لباس‌فروشی، ادویه‌فروشی، زعفران، خوراکی، اسباب‌بازی، تسبیح، مهر و سجاده فعالیت دارند. دقیقاً همان چیزهایی که شما می توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید و به دوستان خود بدهید. در این بازار همه چیز مقرون به صرفه است و شما می توانید با هزینه بسیار کمی سوغاتی تهیه کنید. پس اگر قصد خرید سوغاتی با کمترین هزینه ممکن را دارید، می توانید از طبقه اول بازار رضا استفاده کنید.

طبقه دوم

اگر بازدید از طبقه اول بازار رضا را انجام دهید، می توانید به سراغ طبقه دوم بروید. طبقه دوم بازار رضا هم به موازات طبقه اول ایجاد شده است و در آن می توانید خریدهای خوبی انجام دهید. حوزه کاری این طبقه با طبقه اول کمی متفاوت است! در این طبقه می توانید مغازه ها و کارگاه های سنگ‌تراشی، فیروزه‌تراشی، صنایع‌دستی، طلاسازی، آتلیه‌های عکاسی و گلدوزی را ببینید. قیمت های این طبقه هم مانند طبقه اول بسیار مقرون به صرفه است! بنابراین اگر چیزی نیاز دارید که در آن جا وجود دارد، پیشنهاد می کنیم خرید خود را انجام دهید.

امکانات بازار رضا کدام هستند؟

در بازار رضا امکانات مختلفی وجود دارد که باعث شده تا مسافران بتوانند ساعت ها در آن به گشت و گذار بپردازیند. اگر شما هم مسافر مشهد هستید و به دنبال یک بازار برای خرید هستید، بازار رضا گزینه مناسبی است. در بازار رضا می توانید امکانات زیر را ببینید و استفاده کنید:

امکانات رفاهی

اولین امکاناتی که در بازار رفاه وجود دارد، امکانات رفاهی است! در واقع شما می توانید با کمک امکانات رفاهی ساعت ها به گشت و گذار و خرید در بازار بپردازید و لذت ببرید. از مهم ترین امکانات رفاهی بازار رضا می توان به محل های استراحت اشاره کرد که در بخش هایی از آن وجود دارد. شما می توانید در محوطه نشسته و استراحت کنید. طبیعی است که با توجه به بزرگ بودن بازار رضا پس از مدتی خسته شوید و نیاز به استراحت داشته باشید. در این صورت می توانید بر روی صندلی نشسته و استراحت کنید. سپس به سراغ ادامه خریدهای خود بروید.

همچنین اگر در بازار رضا به سرویس های بهداشتی نیاز داشته باشید، می توانید از آن ها استفاده کنید. امکانات رفاهی دیگری هم در بازار رضا وجود دارد تا شما با خیالی آسوده بتوانید به گشت و گذار و خرید بپردازید.

بوفه

گشت و گذار در بازار رضای مشهد به دلیل بزرگ بودن ممکن است شما را گرسنه یا تشنه کنید. به همین دلیل بوفه هایی در بازار رضا وجود دارد تا بتوانید خوراکی های سبکی تهیه کنید. به خصوص که اگر کودکان یا میان سال ها با شما همراه باشند، قطعاً نیاز به خوراکی های سبک دارید تا خسته نشوید. در این صورت است که می توانید از بوفه خوراکی تهیه و میل کنید. بوفه ها در بخش های مختلف بازار قرار گرفته اند و در هر نقطه ای از بازار می توانید خوراکی های سبک تهیه کنید.

البته اگر نیاز به غذا داشته باشید، در خیابان های اطراف بازار رضا می توانید خوراکی تهیه کنید و لذت ببرید. فراموش نکنید که بازار رضا در نزدیکی حرم قرار گرفته است و امکانات رفاهی اطراف حرم هم بسیار مناسب هستند. بنابراین حس خستگی بازار رضا در شما باقی نمی ماند و می توانید از حضور در آن جا نهایت لذت را ببرید.

خدمات عمومی

در بازار رضا خدمات عمومی مختلفی هم وجود دارد تا شما بتوانید سوالات خود را بپرسید. بخش های مربوط به مدیریت و کیوسک های امور مشتریان وجود دارد تا اگر سوال یا مشکلی برای شما پیش آمد، آن را رفع کنید. همچنین شما می توانید از نمازخانه یا بخش های دیگر که در بازار رضا وجود دارد، استفاده کنید. خدمات ارائه شده در بازار رضا قابل قبول است و مشکل خاصی برای شما پیش نمی آید و به راحتی می توانید ساعت ها در بازار رضا به خرید و گشت و گذار بپردازید.

بازارهای دیگری هم در اطراف بازار رضای مشهد وجود دارد که اگر زمان داشتید، می توانید از آن ها هم بازدید کنید. این بازارها هم می تواند نظر شما را جلب کند و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

ساعت کاری بازار رضا چگونه است؟

بسیاری از مسافران برای آن که بتوانند در بخش های مختلف شهر مشهد به گشت و گذار بپردازند، برنامه ریزی می کنند. مشهد شهر بزرگی است و بخش های مختلفی برای گشت و گذار در آن وجود دارد. بنابراین باید حواستان به زمانی که می توانید از بازار رضا بازدید کنید، باشد. بهتر است زمان بازدید از این پاساژ را به نحوی تنظیم کنید که پس از آن به حرم امام رضا (ع) بروید. چرا که حرم ۲۴ ساعته باز است و در هر زمانی که بخواهید می توانید به آن جا بروید. در حالی که ساعت کاری بازار رضا محدود است و باید برای آن برنامه ریزی درستی داشته باشید.

اگر قصد بازدید از بازار رضا را دارید، باید بدانید که این بازار هر روز باز است اما ساعت کاری آن محدود است ساعت کاری بازار رضا از ۹ صبح تا ۲۲ شب است. بنابراین بهتر است برنامه ریزی درستی داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این بازار بازدید کنید. برای بازدید از این بازار بین ۲ الی ۳ ساعت زمان نیاز دارید؛ بنابراین باید زمانی به آن جا مراجعه کنید که با ساعت تعطیلی روبرو نشوید! در این صورت شاید مجبور شوید که دوباره به این بازار بروید که شاید ناخوشایند باشد.

اگر می خواهید در زمان خود برای رسیدن به بازار رضا و مناطق اطراف آن صرفه جویی کنید، باید در محل نزدیک حرم اقامتگاه بگیرید. از طریق اسنپ روم امکان رزرو آنلاین اقامتگاه وجود دارد و شما با خیالی آسوده می توانید این کار را انجام دهید. فراموش نکنید که اطلاعات و تصاویر واقعی هر اقامتگاه در صفحه اختصاصی هر اقامتگاه قرار گرفته است و می توانید بهترین اقامتگاه را برای خودتان انتخاب کنید.

دیدنی های اطراف بازار رضا مشهد

بازدید از بازار رضا زمانی حدود ۲ الی ۳ ساعت از شما می گیرد! بهتر است بقیه روز را با رفتن به سراغ دیدنی های اطراف بازار رضای مشهد بگذرانید تا زمان شما برای ترافیک و رفتن به نقاط دیگر مشهد هدر نرود. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی دیدنی های اطراف بازار رضای مشهد بپردازیم:

حرم امام رضا (ع)

اولین محل دیدنی در اطراف بازار رضا، حرم امام رضا (ع) است. حرم امام رضا بزرگ ترین و مهم ترین جاذبه مذهبی در ایران محسوب می شود که هر سال گردشگران بسیار زیادی جذب می کند. گردشگران حرم مطهر از داخل و خارج ایران هستند و همه ما برای این حرم ارزش زیادی قائل هستیم. در سفر به مشهد محال است که ار حرم مطهر بازدید نکنیم! به همین دلیل پس از بازدید از بازار رضا می توانید به حرم امام رضا (ع) بروید. حتی اگر قبلاً هم رفته باشید، باز هم رفتن به حرم امام رضا (ع) صفای خودش را دارد و می توانید از حضور در آن لذت ببرید.

موزه های حرم امام رضا (ع)

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به موزه ها علاقه دارید، در این منطقه موزه های زیادی وجود دارد. این موزه ها توانسته اند در طی سال گردشگران زیادی را به خودشان جلب کنند. موزه های حرم امام رضا (ع) بسیار معروف هستند و در آن اشیاء دیدنی و ارزشمندی نگهداری می شوند. شما هم می توانید از این موزه ها بازدید کنید و لذت ببرید. از مهم ترین آن ها می توان به موزه مرکزی آستان قدس، موزه مردم شناسی مشهد و… اشاره کرد.

بازار ۱۷ شهریور مشهد

یکی دیگر از جاهایی که در اطراف بازار رضا وجود دارد، بازار ۱۷ شهریور است. این بازار یکی از ارزان ترین بازارها و مراکز خرید در مشهد محسوب می شود که بیشتر در بخش پوشاک شهرت دارد. شما می توانید انواع لباس های مردانه، زنانه، بچگانه، مانتو، روسری و حتی لباس های مجلسی را از آن جا تهیه کنید. این بازار در ۷۵۰ متری بازار رضا قرار دارد و با کمی پیاده روی می توانید به آن جا برسید. در این بازار پاساژهای معروفی نظیر پاساژ افشار، قائم، آسمان، حریر و آسیا وجود دارد که می توانید از آن ها هم بازدید کنید.

مسیر دسترسی به بازار رضا مشهد

اگر قصد رفتن به بازار رضای مشهد را دارید، باید راه های دسترسی و مسیرهای آن را بشناسید. امکان دسترسی به این محل از روش های مختلف امکان پذیر است که در این بخش از مقاله به بررسی کامل آن ها می پردازیم:

دسترسی با مترو

اولین راه دسترسی به بازار رضا استفاده از مترو است. مترو سریع ترین، راحت ترین و ارزان ترین روش دسترسی به بازار رضای مشهد است. برای این کار کافی است از نزدیک ترین ایستگاه مترویی که در اطراف شما وجود دارد استفاده کنید. سپس در ایستگاه ۱۷ شهریور پیاده شوید و با کمی پیاده روی به بازار رضا برسید. البته یک ایستگاه دیگر به نام ایستگاه باب الجواد هم به زودی بهره برداری و افتتاح می شود که تقریباً نزدیک ترین ایستگاه به بازار رضا است.

دسترسی با اتوبوس

یکی از روش های دسترسی به بازار رضا استفاده از اتوبوس است. این بازار به دلیل نزدیکی به حرم، ایستگاه های اتوبوس مختلفی هم دارد. شما می توانید از طریق اتوبوس به آن جا بروید. برای این کار ابتدا باید BRT های مربوط به حرم را از هر نقطه مشهد سوار شوید و به سمت حرم امام رضا (ع) حرکت کنید. سپس به ضلع جنوب غربی حرم (باب الرضا) بروید. در این صورت می توانید با کمی پیاده روی که حدود ۳۰۰ متر است، به بازار رضای مشهد برسید.

دسترسی با تاکسی های درون شهری

یکی دیگر از راه های رسیدن به بازار رضا استفاده از تاکسی های درون شهری است! شما می توانید از هر نقطه ای با کمک تاکسی های درون شهری به بازار رضا برسید. کافی است خودتان را به میدان هفده شهریور برسانید و سپس به بازار رضا بروید. البته از طریق فلکه آب هم می توانید به بازار رضا بروید که پیاده روی هر دو مسیر کوتاه و کم است.

دسترسی با ماشین شخصی

آخرین روش هم استفاده از خودروی شخصی است! اگر می خواهید با خودروی شخصی به بازار رضا بروید، کافی است به آدرس زیر بروید:

استان خراسان رضوی- مشهد- ضلع شرقی خیابان امام رضا- حدفاصل میدان بیت‌المقدس و ۱۷ شهریور

همچنین اگر می خواهید راحت تر باشید، کافی است یک اپلیکیشن مسیریاب روی گوشی خود نصب کنید تا بهترین و راحت ترین مسیر را به شما نمایش دهد.

اگر قصد سفر به مشهد مقدس را دارید، می توانید از طریق اسنپ روم یک اقامتگاه مناسب برای خودتان رزرو کنید. این کار به شما کمک می کند تا خیالتان بابت محل اقامت راحت باشد و با خیالی آسوده سفر کنید. در اسنپ روم انواع اقامتگاه وجود دارد که تصاویر و اطلاعات آن ها را می توانید در پلتفرم اسنپ روم مشاهده کنید. سپس به صورت آنلاین رزرو خود را انجام دهید و سفر خود را شروع کنید.

سوالات متداول در مورد بازار رضا

اگر مسافر مشهد هستید و قصد بازدید از بازار رضا را دارید، چند سوال متداول وجود دارد که برای کاربران پیش می آید. شاید سوالات شما هم باشد که بهتر است پاسخ آن را بگیرید:

بازار رضا کجاست؟

بازار رضای مشهد در بخش شرقی خیابان امام رضا قرار دارد. آدرس آن هم بین فلکه آب و ۱۷ شهریور است.

چرا بازار رضای مشهد معروف است؟

دلیل آن این است که بازار رضا یک بازار اقتصادی است و بهترین گزینه برای تهیه سوغاتی محسوب می شود.

چه چیزهایی را می توان از بازار رضا خریداری کرد؟

تقریباً هر چیزی در بازار رضا وجود دارد اما مهم ترین آن ها نقره و جواهرات قیمتی، زعفران و خشکبار و عطر است.

بازار رضا تحت مالکیت چه کسی است؟

بازار رضا تحت مالکیت آستان ‌قدس ‌رضوی است.

Rate this post

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*